پزشکی، ارایشی و بهداشتی

معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی

کالسکه سی پی یک نوع وسیله جا به جایی مخصوص برای بیماران فلج مغزی می باشد. این کالسکه از لحاظ نوع عملکرد در دو مدل مکانیکی و الکتریکی ساخته می شود. در مدل مکانیکی برای به حرکت  درآمدن کالسکه نیازمند اعمال نیروی مکانیکی از طرف استفاده کننده از کالسکه یا همراه آن هستیم. اما در کالسکه الکتریکی باید برای حرکت کافی یک دکمه را فشار دهید. در نوع الکتریکی نیروی محرکه از طریق یک موتور کوچک ایجاد می شود. این موتور معمولا در قسمت پایینی کالسکه قرار گرفته است.

جنس این کالسکه ها عموما از آلومینیوم می باشد که موجب سبک شدن این وسیله نیز می گردد. همچنین باید گفت کالسکه سی پی بسیار مقاوم است زیرا آن را با توجه به شرایطی که بیماران فلج مغزی دارند، می سازند. در کنار استحکامی که این کالسکه ها دارند آن را طوری می سازند که بسیار راحت باشد زیرا قرار است مدت زمان بسیار زیادی مورد استفاده قرار بگیرند.

بررسی کالسکه سی پی

کالسکه سی پی الکتریکی از نوع مکانیکی آن قیمت بیشتری دارد. استفاده از کالسکه الکتریکی بسیار راحت تر از نوع مکانیکی آن می باشد. کالسکه سی پی الکتریکی معمولا به کسانی پیشنهاد می شود که توانایی حرکت دادن کالسکه را به تنهایی ندارند.

بدون در نظر گرفتن الکتریکی یا مکانیکی بودن این کالسکه باید گفت شرکت های سازنده همواره در حال تلاش برای ارائه محصولات بهتری هستند. این شرکت ها کالسکه هایی با طرح های متنوع تولید می کنند که در ادامه به برخی از پرفروش ترین آنها می پردازیم.

طرح های مختلف کالسکه cp

کالسکه cp در طرح های زیادی تولید می شود که در ادامه به سه نوع رایج آن اشاره می کنیم. اولین مورد کالسکه فیکس و سخت نام دارد. این کالسکه ها غیر تاشو می باشند و محیط بیشتری را نیز اشغال می کنند. این مدل وزن پایینی دارد. همچنین نیاز به نگهداری کمتری به نسبت بقیه مدل ها دارد. نام دومین مورد کالسکه تاشو می باشد. وزن این مدل در مقایسه با کالسکه فیکس بیشتر می باشد. هدف از ساخت چنین کالسکه ای صرفه جویی در فضای اشغال سازی می باشد، به طوری که می توان بعد از استفاده آن را در زیر تخت قرار داد. آخرین نوع از کالسکه های سی پی که در این قسمت قرار است به آن اشاره کنیم کالسکه سی پی مدل راحتی نام دارد. همانطور که از اسمش مشخص است این مدل به نسبت به دو مدل قبلی بسیار راحت می باشد. این کالسکه نیز تاشو می باشد ولی به لحاظ ساختاری که دارد نیازمند مراقبت بیشتری است.

فواید استفاده از کالسکه های پی سی

همانطور که اشاره کردیم کالسکه سی پی برای استفاده بیماران فلج مغزی به کار برده می شود. مشکل این افراد به این شکل است که مغز آنها قادر به صادر کردن دستورات مربوط به حرکت به اندام های حرکتی مانند ماهیچه نمی باشد. طبق آمار جهانی از هر هزار نفر سه نفر به فلج مغزی دچار می شوند.

فلج مغزی در بیشتر موارد دائمی می باشد و در اکثر موارد قابل درمان نیست. کالسکه پی سی به این افراد برای گذراندن زندگی روزمره خود کمک زیادی می کند. این افراد به دلیل مشکلی مغزیشان توانایی حرکت را ندارند پس به ناچار باید در گوشه ای بدون حرکت قرار بگیرند. کالسکه به این افراد کمک می کند که به راحتی بتواند خود را جا به جا کنند. همچنین این صندلی کمک می کند که ستون فقرات این افراد در جهت مناسبی قرار بگیرد. اگر این کالسکه وجود نداشته باشد احتمال اینکه ستون فقرات این افراد در طول زمان به خاطر نشستن غیر اصولی دچار آسیب شود بسیار زیاد است.

کالسکه cp می تواند در تنفس بهتر این افراد تاثیر گذار باشد زیرا این وسیله بدن را به طرز درستی در خود قرار می دهد. این موضوع موجب می شود ریه و مجاری تنفسی به راحتی فرایند تنفس را انجام دهند. علاوه بر ستون فقرات سایر قسمت های مربوط به اسکلت بندی بدن نیز با کمک این کالسکه در شرایط مناسبی قرار می گیرند. این مسئله برای کودکان فلج مغزی که در سن رشد قرار دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین این وسیله به خانواده این افراد در جا به جا کردن آنها بسیار کمک می کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *