پزشکی، ارایشی و بهداشتی

آشنایی با تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و کاربرد های آن

امروزه بسیاری از افراد دچار بیماری ها یا مشکلات خاصی می‌شوند که نیاز به پروسه درمان خاصی می‌باشد. تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی از جمله دستگاه هایی می‌باشند که افراد آسیب دیده و دارای معلولیت های خاص جسمی توسط آن ها درمان می‌شوند.

معرفی تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی

فیزیوتراپی باعث می‌شود تا فرد، عملکرد قبلی اندام های خود را از نو بسازد. همچنین با استفاده از فیزیوتراپی می‌توان از به وجود آمدن مشکلات بعدی در آینده جلوگیری کرد. این روش نوعی درمان جامع به حساب می‌آید که توسط دستگاه های مخصوص قابل اجرا است. در فیزیوتراپی، با روش های خاص درمانی، می‌توان احساس درد در اندام های مختلف بدن فرد را از بین برد تا به فعالیت روزانه خود به راحتی بپردازد. در ادامه به چند مورد از دستگاه های مختلف مورد استفاده در فیزیوتراپی خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

معرفی کامل تجهیزات فیزیوتراپی

همان طور که گفتیم تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها کاربرد های مختلفی دارند. در ادامه با معرفی هر کدام با ما همراه باشید.

بالابر بیمار:این بالابر به صورت کاملا حرفه ای و کاربردی طراحی شده است. به وسیله این بالابر می‌توان افراد سالمند و بیمارانی که توانایی بالا رفتن از پله ها را ندارند را حمل کرد. کیفیت این بالابر ها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید دوام بسیار بالایی داشته باشند.   

تخت تراکشن:یکی از سخت ترین درد هایی که در بدن می‌تواند به وجود بیاید، درد ستون فقرات می‌باشد. درد های ستون فقرات می‌تواند یک فرد را از تمام فعالیت های روزانه اش محروم نماید. بهترین راه درمان این درد ها فیزیوتراپی می‌باشد. تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی زیادی برای تسکین درد های ستون فقرات وجود دارد. اما مهم ترین آن ها، تخت تراکشن می‌باشد. در این تخت، کشش ستون فقرات اتفاق می‌افتد. این کشش باعث می‌شود تا جریان خون افزایش یابد. همچنین فشار بیش از حد بر روی مهره ها نیز کاهش می‌یابد.

تخت تراکشن

استندینگ برد:یکی از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی، تخت ایستاده یا استندینگ برد می‌باشد. این دستگاه کمک می‌کند تا افراد، تمرینات ورزشی را سر پا انجام دهند. همچنین به مرور کمک می‌کند تا فرد به طور کامل توانایی ایستادن را به دست بیاورد. استندینگ برد، قدرت تحمل 200 کیلوگرم وزن را دارد. همچنین چرخ هایی در زیر این دستگاه قرار دارند که باعث جابجایی راحت و آسان می‌شوند. ناگفته نماند که بیمار توسط این وسیله میتواند کار های روزمره خود را انجام بدهد. لازم به ذکر است که این دستگاه برای افرادی که دچار ناتوانی شدید نخاعی و آسیب های مغزی هستند مورد استفاده قرار میگیرد.

دستگاه های توانبخشی ثانویه

پارالل بار فیزیوتراپی: یکی دیگر از مهم ترین تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی که جهت حفظ تعادل بیمار مورد استفاده قرار میگیرد پارالل بار فیزیوتراپی می‌باشد. ناگفته نماند که بیمار توسط این دستگاه تعادل خود را به دست می‌آورد. همچنین استفاده از این دستگاه باعث افزایش قدرت و دامنه حرکتی می‌شود. لازم به ذکر است که دستگاه پارالل بار فیزیوتراپی باعث تحریک رشد عضلانی در بیمار می‌شود. این دستگاه قابلیت نصب شدن در خانه را دارد. شیب موجود در این دستگاه صفر می‌باشد.

پارالل فیزیوتراپی

صندلی سی پی cp: یکی دیگر از پرکاربرد ترین و مهم ترین تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی صندلی سی پی cp می‌باشد. این دستگاه مختص افرادی هست که بیماری سی پی دارند. بیماری سی پی نوعی بیماری فلج مغزی است. ناگفته نماند که این دستگاه دارای استرپ های مخصوص و میز متحرک می‌باشد. همچنین این دستگاه از پد کنترل گردن و کمربند ایمنی جهت راحتی بیمار برخوردار است.

ویلچر سی پی cp: این دستگاه فقط مختص بیماران سی پی (فلج مغزی) می‌باشد. بیماران سی پی توانایی تعادل در هیچ یک از اعضای بدن را ندارند. آن ها به کمک این ویلچر میتوانند حرکات بدن خود را کنترل کنند. این ویلچر با داشتن تکیه گاه در قسمت سر به کنترل کردن حرکات سر بیمار کمک می‌کند. همچنین این ویلچر با دارا بودن ساپورت پا  باعث کنترل حرکات بیمار می‌شود. لازم به ذکر است که شکل ظاهری این ویلچر ها به صورت تاشو است. این ویلچر از قسمت هایی همچون نشیمنگاه، زیر دستی و جاپایی تشکیل شده است. لازم به ذکر است که نشیمنگاه این ویلچر ها در دو سایز 38 و 44 موجود می‌باشد. جنس بدنه این ویلچر ها آلومینیوم می‌باشد. از مهم ترین ویژگی های ویلچر سی پی میتوان به استحکام بالای آن ها اشاره کرد.

اصلی ترین تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی

دستگاه ایست آسان ( ایزی استند) easy stand: یکی دیگر از پرکاربرد ترین و مهم ترین تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی دستگاه ایست آسان (ایزی استند) easy stand می‌باشد. لازم به ذکر است که این دستگاه برای افرادی که قادر به ایستادن نیستند بسیار مناسب است. همچنین دستگاه ایست آسان برای افرادی که فلج مغزی هستند مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این دستگاه بسیار راحت و ساده است. پزشکان از این دستگاه مجهز برای بیمارانی که اختلال عصبی دارند استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که استفاده از این دستگاه کاملا بی خطر است. این دستگاه پرکاربرد در دو نوع بزرگ و کوچک می‌باشد. محدودیت وزنی دستگاه easy stand  بزرگ حدود 280 پوند می‌باشد. افرادی که ضایعه نخاعی دارند می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.

ایست آسان

تیلت بورد فیزیوتراپی: این دستگاه در تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی کاربرد بسیار زیادی دارد. نام دیگر دستگاه تیلت بورد فیزیوتراپی، تخت ایستاده فیزیوتراپی می‌باشد. این دستگاه برای افرادی که دچار اسپاسم عضله، پوکی استخوان و انقباض عضله در پاهایشان می‌شوند بسیار مناسب است. همچنین از دستگاه تیلت بورد فیزیوتراپی برای افرادی که دچار ام اس و سکته مغزی هستند استفاده می‌کنند. زیرا این دستگاه کمک برای ایستادن این افراد کمک می‌کند. لازم به ذکر است که قوه جاذبه اصلی ترین عامل عملکرد تیلت بورد فیزیوتراپی است. ناگفته نماند که تیلت بورد فیزیوتراپی قابل کنترل است، چرا که میتوان میزان شیب و ارتفاع دستگاه را تغییر داد.

تخت سی پی cp: یکی از اصلی ترین تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی تخت سی پی cp می‌باشد. این دستگاه مجهز برای بیماری cp ( فلج مغزی) که قادر به حفظ تعادل نیستند مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین این دستگاه عضلات را به خوبی کنترل می‌کند. این دستگاه باعث حفظ تعادل بیمار می‏شود.

تخت سی پی

نقش فیزیوتراپی و توانبخشی در بهبود بیماران فلج مغزی

تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی نقش بسیار مهم و موثری در بهبودی بیماران فلج مغزی دارد. فیزیوتراپی باعث بازسازی بافت های از بین رفته بیمار می‌شود. ناگفته نماند که فیزیوتراپی و توانبخشی برای درمان سایر بیماری ها همچون آرتروز کمر و گردن، دیسک کمر، سیاتیک و … بسیار موثر است. همچنین افرادی که دچار اختلالات مفصلی و روماتیسم زانو هستند می‌بایست به مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی مراجعه کنند. زیرا ورزش های توانبخشی و دستگاه های فیزیوتراپی باعث بهبود بیمار می‌شود. لازم به ذکر است که در فیزیوتراپی برای بیماران سی پی ( فلج مغزی) از گرما درمانی و ماساژ درمانی استفاده می‌کنند. همچنین انجام تمریناتی که باعث تقویت عضلات می‌شود نقش بسیار مهمی در بهبودی بیمار دارد. مزایای فیزیوتراپی برای بیماران سی پی همچون حفظ تعادل و هماهنگی، تقویت عضلات، کنترل درد و بهبود وضعیت بدن می‎باشد.

 از دیگر مزایای فیزیوتراپی در بیماران سی پی میتوان به افزایش قدرت تحمل، انعطاف پذیری بدن و راه رفتن اشاره کرد. انجام حرفه ای فیزیوتراپی و توانبخشی نقش بسیار مهمی در بهبودی بیماران سی پی دارد. چرا که باعث حفظ تعادل بیمار و آموزش مجدد راه رفتن بیمار می‌شود. البته جالب است بدانید که انجام ورزش های تعادلی برای بیماران سی پی بسیار موثر است.

تاثیر فیزیوتراپی بر بیماران فلج مغزی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *