پزشکی، ارایشی و بهداشتی

دلایل بوی بد دهان + راههای رفع آن

بوی بد دهان، که به آن هالیتوز نیز گفته می شود، می تواند خجالت آور باشد و در برخی موارد حتی ممکن است باعث اضطراب شود. جای تعجب نیست که قفسه های فروشگاه ها مملو از آدامس، نعناع، دهانشویه و سایر محصولاتی است که برای مبارزه با بوی بد دهان طراحی شده اند. اما بسیاری از این محصولات فقط اقدامات موقتی هستند زیرا علت مشکل را برطرف نمی کنند.

برخی از غذاها، شرایط سلامتی و عادات از جمله دلایل بوی بد دهان هستند. در بسیاری از موارد، با رعایت بهداشت مناسب دندان می توانید بوی بد دهان را بهبود بخشید. اگر تکنیک‌های خودمراقبتی ساده مشکل را حل نکرد، به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که یک بیماری جدی‌تر باعث بوی بد دهان شما نمی‌شود.

برای مطالعه مقاله علت زیاد عرق کردن + راههای درمان آن کلیک کنید.

علائم


بوهای بد دهان بسته به منبع یا علت زمینه ای متفاوت است. برخی از افراد با وجود اینکه بوی دهانشان کم است یا اصلاً بوی بدی ندارند، بیش از حد نگران نفس خود هستند، در حالی که برخی دیگر بوی بد دهان دارند و این را نمی دانند. از آنجایی که ارزیابی بوی نفس شما دشوار است، از یک دوست نزدیک یا خویشاوند بخواهید تا سؤالات مربوط به بوی بد دهان شما را تأیید کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد


اگر بوی بد دهان دارید، عادات بهداشت دهان و دندان خود را مرور کنید. سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید، مانند مسواک زدن دندان ها و زبان خود بعد از غذا خوردن، استفاده از نخ دندان و نوشیدن آب فراوان.

اگر پس از ایجاد چنین تغییراتی بوی بد دهان شما ادامه پیدا کرد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر دندانپزشک شما مشکوک باشد که شرایط جدی تری باعث بوی بد دهان شما شده است، ممکن است شما را به پزشک معرفی کند تا علت بو را پیدا کند.

علل


بیشتر بوی بد دهان از دهان شما شروع می شود و دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. آنها عبارتند از:

غذا. تجزیه ذرات غذا در داخل و اطراف دندان شما می تواند باعث افزایش باکتری ها و ایجاد بوی بد شود. خوردن برخی غذاها مانند پیاز، سیر و ادویه ها نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود. پس از هضم این غذاها، وارد جریان خون می شوند، به ریه های شما منتقل می شوند و بر تنفس شما تأثیر می گذارند.
محصولات تنباکو. سیگار باعث بوی نامطبوع دهان خود می شود. سیگاری ها و مصرف کنندگان خوراکی تنباکو نیز بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه، یکی دیگر از منابع بوی بد دهان هستند.
بهداشت ضعیف دندان. اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا در دهان شما باقی می ماند و باعث بوی بد دهان می شود. یک لایه بی رنگ و چسبنده از باکتری ها (پلاک) روی دندان های شما تشکیل می شود. اگر مسواک زده نشود، پلاک می‌تواند لثه‌های شما را تحریک کند و در نهایت پاکت‌هایی پر از پلاک بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد کند (پریودنتیت). زبان شما همچنین می تواند باکتری هایی را که بو تولید می کنند به دام بیاندازد. پروتزهایی که به طور منظم تمیز نمی شوند یا به درستی جا نمی شوند می توانند حاوی باکتری های ایجاد کننده بو و ذرات غذا باشند.
دهان خشک. بزاق به پاکسازی دهان شما کمک می کند و ذرات ایجاد کننده بوی بد را از بین می برد. وضعیتی به نام خشکی دهان یا خشکی دهان (zeer-o-STOE-me-uh) می تواند به بوی بد دهان کمک کند زیرا تولید بزاق کاهش می یابد. خشکی دهان به طور طبیعی در هنگام خواب رخ می دهد و منجر به “نفس صبحگاهی” می شود و اگر با دهان باز بخوابید بدتر می شود. خشکی مزمن دهان می تواند ناشی از مشکل غدد بزاقی و برخی بیماری ها باشد.
داروها برخی از داروها می توانند به طور غیرمستقیم با کمک به خشکی دهان باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. برخی دیگر می توانند در بدن تجزیه شوند تا مواد شیمیایی آزاد شوند که می توانند روی تنفس شما حمل شوند.
عفونت در دهان شما بوی بد دهان می تواند ناشی از زخم های جراحی پس از جراحی دهان، مانند برداشتن دندان، یا در نتیجه پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم های دهان باشد.
سایر بیماری های دهان، بینی و گلو. بوی بد دهان گاهی اوقات می تواند ناشی از سنگ های کوچکی باشد که در لوزه ها تشکیل می شوند و با باکتری هایی که بو تولید می کنند پوشیده شده اند. عفونت‌ها یا التهاب مزمن در بینی، سینوس‌ها یا گلو که می‌توانند به ترشح پس از بینی کمک کنند نیز می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند.
علل دیگر. بیماری‌هایی مانند برخی سرطان‌ها و شرایطی مانند اختلالات متابولیک می‌توانند در نتیجه مواد شیمیایی که تولید می‌کنند، بوی مشخصی از نفس را ایجاد کنند. رفلاکس مزمن اسیدهای معده (بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD) می تواند با بوی بد دهان همراه باشد. بوی بد دهان در کودکان خردسال می تواند ناشی از جسم خارجی مانند یک تکه غذا در سوراخ بینی باشد.

  • سیگار کشیدن و مصرف الکل
  • مشکلات معده
  • مصرف برخی از داروها
  • مصرف برخی از غذاها
  • در بین چرخه قاعدگی
  • روزه‌داری
  • اضطراب و استرس

علائمی که نشان می‌دهند کودکان و بزرگسالان دچار بدبویی دهان هستند، شامل موارد زیر است:

  • لثه در این افراد سفت و سخت می‌شود و به آسانی خونریزی می‌کند.
  • روی دندان‌ها پلاک وجود دارد.
  • به دلیل عفونت، گره‌های لنفاوی متورم شده‌اند.
  • فرد به گلودرد و یا درد در بینی دچار است.
  • خشکی دهان و خشک و سفید شدن زبان

هالیتوزیس کاذب چیست؟

هالیتوزیس اصطلاح پزشکی برای بد بو بودن دهان است. همه اشخاص گهگاه با بوی آزاردهنده دهان مواجه می‌شوند؛ مخصوصاً بعد از خوردن برخی غذاها مانند سیر، پیاز و دیگر غذاهای قوی. اما بوی پردردسرساز دهان که از بین نمی‌رود هالیتوز مزمن نام دارد و به این معناست که شما با مشکل بهداشت دهان و دندان مواجه هستید یا در وضعیتی قرار دارید که قسمتی از بدن شما تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بوی ناخوشایند دهان نشانه‌ای از شرایط مختلف است. به‌عبارت دیگر، مانند پیامی هشدار دهنده از بدن که پیدا کردن آن، اولین قدم برای درمان است.

طبق مطالعات انجام‌شده و یافته‌های به‌دست‌آمده، در حال حاضر بوی ناخوشایند حدود ۳۱ درصد جمعیت را تحت‌تأثیر قرار داده و علامت اصلی آن تنفس بدبو است که هیچ‌گاه از بین نمی‌رود و با اقدامات ساده غیر قابل‌درمان است. حتی بوی آن‌قدر شدید و قوی است که دیگر افراد نیز متوجه آن می‌شوند. شایع‌ترین دلیل آن، عدم رعایت نکات بهداشت دهان و دندان است که بدون رعایت کردن آن‌ها مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن معمول دندان باکتری‌های مضر داخل دهان تجمع پیدا می‌کند و تکثیر آن‌ها خارج از کنترل می‌شود. همچنین به دیگر گزینه‌های سلامتی دهان مانند لثه‌ها نیز آسیب وارد می‌کند.

بیماری هالیتوز همانطور که از نظر پزشکی شناخته شده است می‌تواند شرم‌آور باشد و فرد را گوشه‌گیر و بسیار خودآگاه کند. این یک افسانه‌ی رایج است که بوی بد دهان از درون دهان نشات می‌گیرد و در آنجا پایان می‌یابد. همچنین ممکن است به‌دلیل شرایط مختلف زبان، بینی، لثه، لوزه‌ها، دستگاه گوارش، معده و حتی برخی بیماری‌های سیستمیک ایجاد شود.

برای مطالعه مقاله روتین مراقبت از پوست برای آقایان! کلیک کنید.

تشخیص بوی بد دهان توسط دستگاه و خود فرد

چطور متوجه شویم دهان مان بوی بد می‌دهد؟ آیا راهی برای تشخیص بو بد دهان وجود دارد یا خیر؟ همچنین دستگاهی برای تشخیص این مشکل دسترس است؟ بله دستگاه‌هایی مانند هالیمتر برای تشخیص این مشکل ارائه‌شده است، اما با در نظر گرفتن چند راهکار ساده به آسانی می‌توان بوی نامناسب دهان را توسط خود شخص تشخیص دارد. زمانی که در جمع‌های دوستانه و اجتماعی قرار می‌گیرید و دوستتان یا شریک زندگی تنفس بد بو شما را بازگو می‌کند، ممکن است کمی ناخوشایند باشد و احساس خجالت بهتان دست دهد، اما اگر این موضوع برای شما مبهم باقی بماند و دوستان و نزدیکان به‌خاطر ناراحتی شما آن را بیان نکنند، قطعاً در شرایط بدتری قرار می‌گیرید و احتمالاً مشکل سلامتی روز به‌روز شدت پیدا می‌کند.

پس برای اطمینان از این موضوع، کافی است که قسمت داخلی مچ خود را با زبان لیس بزنید. حدود ۵ الی ۱۰ ثانیه صبر کنید. بعد از خشک شدن، داخلی مچ را بو کنید. در صورت بوی نامناسب باید به فکر سلامتی و رعایت بهداشت دهان و دندان خود باشید. توجه داشته‌باشید این کار را بعد از انجام مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان انجام ندهید. زیرا پاسخ درست را به شما نمی‌دهد.

علائم بوی بد دهان

خیلی‌ها بوی نامناسب دهان هنگام بیدار شدن از خواب را متوجه می‌شوند که اغلب به آن تنفس بد صبحگاهی می‌گویند. اما گاهی‌اوقات در طول روز بوی بد باقی می‌ماند که با علائم گفته‌شده در زیر همراه است:

  • دهان خشک
  • پلاک اطراف دندان‌های نزدیک خط لثه
  • پوشش سفید روی زبان شما
  • احساس تخلیه سینوس‌ها از گلوی شما
  • طعم بد دهان، مخصوصاً اگر طعم فلزی داشته‌باشد.

بیشتر بوی دهان از چیزهایی است داخل دهان باقی‌مانده و بین دندان‌ها و لثه‌ها انباشته‌شده است. اگر هر روز مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، این غذا پوسیده می‌شود و تکه‌های فاسد شده آن باعث بوی بد در دهان خواهد شد. همچنین التهاب لثه و باکتری‌های تجمع یافته بین لثه‌ها نیز روی بوی دهان اثرگذار است.

رفع بوی بد دهان در صبح

  • زبانت را پاک کن

اگر قبلاً دو بار در روز مسواک می زنید، حداقل روزی یک بار از دهانشویه و نخ دندان استفاده کنید، حتماً زبان خود را نیز تمیز کنید. زبان شما – به خصوص پشت – حاوی مقادیر زیادی باکتری های ایجاد کننده بو است. مسواک زدن زبان شما کار می کند، اما یک زبانه خراش تخصصی این کار را حتی بهتر انجام می دهد.

  • هیدراته بمانید

نوشیدن مقدار زیادی آب. آب به شستشوی سیستم شما، افزایش تولید بزاق، کاهش باکتری ها و جلوگیری از تنفس صبحگاهی کمک می کند. و به یاد داشته باشید: فقط آب، آب است. این شامل نوشیدنی‌های طعم‌دار مانند قهوه، چای، نوشابه، آبمیوه یا الکل نمی‌شود.

در طول روز صبحانه بخورید و بخورید

سعی کنید عاداتی را اتخاذ کنید که به بدن شما کمک می کند بزاق بیشتری تولید کند مانند خوردن صبحانه و خوردن میان وعده ها و وعده های غذایی در طول روز. جویدن میوه ها و سبزیجات ترد مانند سیب و هویج نیز می تواند به تولید بزاق کمک کند. مکیدن آب نبات های بدون قند یا جویدن آدامس های بدون قند راه های دیگری هستند که به جریان یافتن آب میوه کمک می کنند. به عنوان آخرین راه حل، دندانپزشک شما ممکن است بزاق مصنوعی را برای مبارزه با خشکی دهان توصیه کند.

ارتباط تلخی دهان و نفس بدبو

دلیل اصلی احساس تلخی و بد طعمی دهان، بوی نامطبوع دهان است که همانند طعم فلز یا ترشی حس می‌شود. معمولاً این مشکل به‌دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • مشکلات دهان و دندان
  • بیماری سرماخوردگی و سینوس
  • بیماری لوزه و حلق
  • بیماری‌های عصبی
  • مشکلات گوارشی و ریفلاکس اسید معده
  • مصرف برخی داروها و مکمل‌ها

راهکارهای رفع بوی بد دهان

همانطور که گفته شد، علل بوی بد دهان ممکن است متفاوت باشد؛ برای از بین بردن بوی نامطبوع باید علت آن را پیدا کرده و بر حسب آن برای رفع بوی بد دهان اقدام کنیم. ممکن است بسیاری از افراد به دنبال رفع بوی بد دهان در صبح باشند و یا بخواهند راهکاری برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده پیدا کنند. در ادامه به چند روش اصلی اشاره می‌کنیم:

رفع بوی بد دهان در طب سنتی

استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد، برای مثال جویدن چند دانه میخک و رازیانه به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی، به رفع بوی بد دهان کمک می‌نماید. همچنین استفاده از چای سبز و یا خوردن یک تکه لیمو یا پرتقال نیز برای رفع بوی بد دهان کمک‌کننده است. می‌توانید در طول روز یک تا چند عدد سیب مصرف کنید که به تولید بزاق و کنترل بوی بد دهان کمک می‌نماید. همچنین مصرف ماست و یا جویدن جوانه تازه جعفری، ریحان و نعنا نیز در از بین بردن نفس بد کمک می‌کند. همچنین می‌توان با استفاده از سرکه سیب یا جوش شیرین نیز برای رفع بوی بد دهان اقدام کرد.

برای استفاده از سرکه سیب یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب سرد حل کرده و برای رفع بوی بد دهان در صبح و شب آن را غرغره کنید.

برای استفاده از جوش شیرین نیز می‌توانید یک و نیم قاشق چای‌خوری از آن را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و دهان خود را شستشو دهید و یا دندان خود را با مقدار کمی جوش شیرین مسواک بزنید و نفس بد خود را از بین ببرید.

برای مطالعه مقاله آیا میدانید علائم بهبودی ضایعه نخاعی چیست؟ کلیک کنید.

از بین بردن بوی بد دهان ناشی از حلق

برای رفع بوی بد دهان ناشی از حلق باید به پزشک مراجعه کرده و وضعیت لوزه‌های خود را بررسی کنید. همچنین وجود عفونت در گلو و حتی در دندان‌ها و بینی می‌تواند سبب ایجاد بوی بد در دهان شود. در اغلب موارد برای رفع بوی بد دهان که به دلیل عفونت ایجاد شده باشد، پزشک آنتی بیوتیک و یا داروی مناسبی تجویز می‌کند؛ اما هیچگاه خودسرانه از آنتی بیوتیک‌ها استفاده نکنید، زیرا سبب ایجاد مقاومت دارویی می‌شود. با استفاده از آب نمک می‌توانید برای کاهش عفونت گلو و همچنین از ماساژ دادن نمک بر روی لثه برای افزایش سلامت آن استفاده کنید.

بهبود بهداشت دهان و دندان

راهکارهای ساده‌ای نیز برای رفع بوی بد دهان وجود دارد؛ برای مثال برای پیشگیری از پوسیدن دندان و ایجاد بوی بد دهان باید دو تا سه بار در روز مسواک بزنید و حتماً پس از هشت هفته تا سه ماه مسواک خود را تعویض نمایید. همچنین بلید حداقل دو دقیقه دندان‌های خود را مسواک زده و از آب نمک و یا دهانشویه برای بوی بد دهان، پس از آن استفاده کنید. نخ دندان کشیدن نیز در کنار مسواک زدن، اهمیت بسیار زیادی دارد و تاثیر آن را دو برابر می‌کند.

برای رفع بوی بد دهان در صبح پس از مسواک زدن، حتماً زبان خود را از عقب به جلو به کمک مسواک تمیز کنید؛ این کار را می‌توانید به کمک مسواک مخصوص زبان و یا همان مسواک عادی پس از تمیز کردن دندان‌ها انجام دهید. این کار به از بین بردن میکروب‌های موثر در ایجاد بوی بد دهان کمک می‌کند. در صورت استفاده از دندان مصنوعی، آن را پیش از خواب از دهان خارج کنید و همچنین پیش از استفاده با مسواک تمیز نمایید و دو بار در سال برای معاینه دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین استفاده از دهانشویه برای بوی بد دهان بسیار موثر است؛ زیرا می تواند سبب از بین بردن عفونت‌های دهانی و همچنین افزایش سلامت دندان‌ها شود و با پیشگیری از پوسیدگی و عفونت دندان، از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کند.

درمان بوی بد دهان ناشی از معده طب سنتی

در طب سنتی نیز اسم قرص برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده راهکارهای زیادی گفته شده است. علت بوی بد دهان ممکن است رفلاکس معده باشد که به دلیل برگشت اسید معده یا صفرا و باقی ماندن آن در دیواره مری، می‌تواند سبب ایجاد بوی بد دهان شود. برای پیشگیری از ایجاد رفلاکس معده لازم است از ایجاد اضافه وزن جلوگیری کنید. همچنین پس از مصرف غذا دراز نکشید و حرکات شدید و ورزش‌های سنگین انجام ندهید. چنانچه دچار علائم ناشی از رفلاکس معده شدید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید و داروی مناسب برای آن دریافت کنید. برای درمان بوی بد دهان ناشی از معده طب سنتی می‌تواند استفاده از نعنا، جعفری و همچنین جویدن شیرین‌بیان را توصیه کند. همچنین هیچگاه با معده خالی قهوه و نوشیدنی‌های گازدار مصرف نکنید و از پرخوری پرهیز کنید.

همچنین وجود هلیکوباکتر پیلوری در معده سبب عفونت آن و ایجاد بوی نامطبوع در دهان می‌گردد که علائم آن شامل آروغ زدن بیش از حد، احساس باد در معده و شکم، حالت تهوع و سوزش معده، درد و سوزش سر دل و کمبود اشتها و کاهش وزن نامعلوم است.

برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده با قرص در صورت تجویز پزشک می‌توان از قرص رانیتیدین استفاده نمود که سوء هاضمه را کاهش داده و زخم معده را بهبود می‌بخشد. همچنین برای درمان عفونت معده و رفع بوی بد دهان ناشی از معده با قرص می‌توان از آنتی بیوتیک‌هایی که پزشک تجویز می‌کند، استفاده نمود. با این‌حال مصرف هیچ دارویی بدون تجویز پزشک جایز نیست؛ زیرا می‌تواند سبب پیشرفت و ایجاد مشکلات دیگر در معده و یا سایر اندام‌های بدن شود.

به جای استفاده از قرص برای بوی بد دهان، می‌توان از جویدن آدامس و نوشیدن آب کافی نیز استفاده نمود. همچنین می‌توان از انواعی از قرص برای بوی بد دهان استفاده نمود. انواع قرص برای بوی بد دهان که از نعناع و یا اکالیپتوس تهیه می‌شوند؛ می‌توانند به ایجاد حس خنکی و همچنین رفع بوی بد دهان کمک کند.

۲۰ روش خانگی برای رفع بوی بد دهان

۱. سرکه سیب

مواد لازم:

  •       ۱-۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب
  •       یک لیوان آب سرد

طرز تهیه:

۱. محلول سرکه و آب درست کنید.

۲. از این محلول به عنوان دهانشویه استفاده کنید. ۳-۵ دقیقه غرغره کنید.

۳. دهان خود را با آب ساده بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را صبح‌ها و همچنین قبل از خواب انجام دهید.

چرا این راه حل عملی است؟

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی است که کمک زیادی به کاهش هالیتوز می کند و تعادل pH را در دهان بازیابی می‌کند.

۲. زغال فعال

مواد لازم:

  •       ½ قاشق چایخوری زغال فعال
  •       مسواک

طرز تهیه:

۱.دندان‌های خود را با زغال فعال مسواک بزنید.

۲.دهان خود را کاملا بشویید تا تمام زغال‌ها پاک شود.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

۲-۳ بار در هفته از زغال فعال استفاده کنید تا مشکل بوی بد دهان برطرف شود..

چرا این راه حل عملی است:

زغال فعال ناخالصی‌های موجود در دهان را جذب می‌کند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. همچنین برای سفیدتر کردن دندان‌های شما نیز مناسب است.

۳. آدامس

جویدن مداوم آدامس‌های بدون قند می‌تواند با تقویت و حفظ جریان سالم بزاق در دهان و گلو، هالیتوز را درمان کند. بیشتر آدامس‌های بدون قند حاوی طعم‌دهنده‌های خوشبو کننده‌ی دهان مانند نعناع نیز هستند که ساعت‌ها به شما تنفس بدون بو می‌بخشند.

۴. روغن نارگیل

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص

طرز تهیه:

  • روغن نارگیل را به مدت ۵-۱۰ دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را تف کنید.
  • بعد از این کار از آب ولرم برای شستشوی دهان استفاده کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را هر روز تکرار کنید تا زمانی که بوی بد دهان از بین برود.

چرا این راه حل عملی است:

غرغره کردن روغن نارگیل روش محبوبی است که برای سالم نگه داشتن دهان بدون باکتری استفاده می‌شود. این روغن دارای خواص ضد التهابی و ضد‌میکروبی است.

۵. نمک اپسوم

مواد لازم:

  •       یک قاشق چایخوری نمک اپسوم
  •       یک لیوان آب ولرم

طرز تهیه:

نمک را در آب مخلوط کرده و آن را غرغره کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را در ابتدا هر روز انجام دهید. بعد از مدتی، یک روز در میان آن را انجام دهید.

چرا این راه حل عملی است:

وقتی صحبت از دفع سموم می‌شود، نمک اسپوم قابل توجه‌ترین ماده غذایی است. این نمک همچنین دارای خواص ضدباکتریای طبیعی است که با باکتری‌های دهان مقابله کرده و بوی دهان را از بین می‌برد.

۶. روغن اکالیپتوس

مواد لازم:

  •       یک فنجان آب
  •       ۲-۳ قطره روغن اکالیپتوس

طرز تهیه:

  • مخلوطی از اسانس و آب را غرغره کنید.
  • دهان خود را با آب ساده بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را هر روز یکبار تکرار کنید تا تسکین پیدا کنید.

چرا این راه حل عملی است:

روغن اکالیپتوس بر روی انواع مختلفی از باکتری ها اثر ضدباکتریایی دارد. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد دردی است که درد و تورم موجود در دهان شما را تسکین می‌دهد.

۷. دانه‌ی رازیانه

مواد لازم:

یک قاشق چایخوری دانه رازیانه

طرز تهیه:

دانه‌های رازیانه را بجوید و ببلعید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

در هر زمانی می‌توانید از این راه حل استفاده کنید.

چرا این راه حل عملی است:

رازیانه که بخش ذاتی فرهنگ آشپزی هند است در حل مشکلات هالیتوز بسیار موثر است. رازیانه نفس شما را تازه می‌کند و همچنین در برابر عفونت‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند محافظت می‌کند.

۸. زنجبیل

مواد لازم:

  •       یک قاشق چایخوری آب زنجبیل
  •       یک لیوان آب گرم

طرز تهیه:

  • ریشه‌ی زنجبیل را رنده و فشرده کنید تا آب تازه‌ی آن خارج شود.
  • این آب را به آب گرم اضافه کنید و دهان خود را با آن بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را در ابتدا بعد از وعده‌های غذایی خود و سپس هر چند روز یک بار انجام دهید تا بوی بد دهان شما خارج شود.

چرا این راه حل عملی است:

خواص ضد میکروبی زنجبیل به از بین بردن بوی بد و همچنین انواع مختلفی از عفونت‌های دهان و گلو کمک می‌کند.

۹. چای سبز

مواد لازم:

  •       یک کیسه چای سبز
  •       یک فنجان آب گرم
  •       عسل (برای طعم  و مزه)

طرز تهیه:

  • چای کیسه‌ای را برای چند دقیقه خیس کنید و سپس آن را خارج نمایید.
  • عسل را اضافه کنید تا مزه‌دار شود و سپس این چای را میل کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

هر روز ۱-۳ فنجان چای سبز بنوشید.

چرا این راه‌حل عملی است:

نوشید چای سبز در اوایل صبح به جای چای یا قهوه با شیر می‌تواند راه طولانی شما در جنگ علیه هالیتوز را طی کند. فیتوشیمیایی موجود در چای سبز به طور طبیعی ضد باکتریایی است و باکتری‌های بودار را از بین می‌برد.

برای مشاهده انواع صندلی انتقال بیمار کلیک کنید.

۱۰. عصاره‌ی بذر گریپ فروت

مواد لازم:

۱-۲ قطره ی عصاره‌ی دانه ی گریپ فروت

طرز تهیه:

  • دندان‌های خود را مثل همیشه مسواک بزنید.
  • عصاره‌ی تخم گریپ فروت را روی مسواک خود بگذارید و به آرامی آن را روی دندان‌های خود بمالید.
  • دندان‌های خود را با آب تمیز بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را هر روز تکرار کنید، طی یک هفته تفاوت را مشاهده خواهید کرد.

چرا این راه‌حل عملی است:

این عصاره‌ی مرکبات دهان را بی بو می‌کند و همچنین باکتری‌هایی را که ممکن است در آنجا رشد کنند از بین می‌برد.

۱۱. جعفری

مواد لازم:

چند برگ جعفری تازه

طرز تهیه:

برگ‌های تازه را مستقیماً بجوید یا آنها را به عنوان چاشنی روی غذای خود اضافه کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

جعفری را در رژیم غذایی منظم خود بگنجانید.

چرا این راه حل عملی است:

جعفری نه تنها هضم را مؤثر و آسان می‌کند، بلکه همچنین یک درمان خانگی خوب برای هالیتوز است. کلروفیل موجود در جعفری به عنوان یک ضد باکتری عمل می کند و به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده‌ی بوی دهان و گلو کمک می‌کند.

۱۲. آب لیمو و ماست

مواد لازم:

  •       یک قاشق چایخوری آب لیمو
  •      ۱-۲ قاشق غذاخوری ماست ساده

طرز تهیه:

  • دو ماده را با هم مخلوط کرده و مخلوط را روی دندان‌های خود بمالید.
  • بگذارید ۵-۷ دقیقه روی آن بماند و سپس دهان خود را بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

در هر زمانی می‌توانید از این راه‌حل استفاده کنید.

چرا این راه حل عملی است:

آب لیمو ماهیتی ضد باکتریایی دارد و باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بو را از بین می‌برد. باکتری‌های خوب موجود در ماست باعث تعادل در فلور طبیعی حفره‌ی دهان شما می‌شوند.

۱۳. جوش شیرین و آب لیمو

مواد لازم:

  •         یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین
  •       ½ قاشق چایخوری آب لیمو

طرز تهیه:

  • مواد را مخلوط کنید تا یک خمیر درشت بدست آورید. این خمیر را به آرامی روی دندان‌های خود بمالید.
  • یک دقیقه آن را بگذارید و سپس دهان خود را با آب تمیز بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را هفته ای یک بار تکرار کنید.

چرا این راه‌حل عملی است:

جوش شیرین سطح pH را در دهان متعادل می‌کند و اسیدیته را پایین می‌آورد زیرا یک آنتی‌اسید طبیعی است. این دارو همراه با خواص ضد‌باکتریایی آب لیمو ترکیبی قوی برای رفع بوی بد دهان ایجاد می‌کند.

احتیاط

این دارو را خیلی مرتب استفاده نکنید زیرا استفاده‌ی بیش از حد از جوش شیرین می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند.

۱۴. آب نمک

مواد لازم:

  •       یک قاشق چای‌خوری نمک معمولی
  •       یک لیوان آب ولرم

طرز تهیه:

مقداری آب نمک را با این مواد تهیه کنید و با آن غرغره کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

چرا این راه حل عملی است:

محلول آب نمک pH دهان را خنثی کرده و همچنین آن را تمیز می‌کند. همچنین دارای ماهیت ضد‌‌میکروبی است.

۱۵. روغن کنجد

مواد لازم:

  •       یک قاشق غذاخوری روغن کنجد
  •       آب ولرم

طرز تهیه:

  • روغن را برای چند دقیقه در دهان خود بچرخانید.
  • آن را بیرون ریخته و با آب ولرم غرغره کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را هر روز صبح انجام دهید.

چرا این راه حل عملی است:

مانند روغن نارگیل، روغن کنجد نیز دهان شما را کاملا پاک کرده و سلامت دندان را بهبود می‌بخشد. یکی دیگر از مزایای استفاده از این راه‌حل این است که روغن کنجد دندان‌های شما را سفید نیز می‌کند.

۱۶. روغن درخت چای

مواد لازم:

  •       ۱-۲ قطره روغن درخت چای
  •       یک لیوان آب خنک

طرز تهیه:

  • روغن درخت چای را به آب اضافه کنید.
  • این محلول را ۳-۵ دقیقه غرغره کنید.

همچنین می‌توانید قبل از مسواک زدن چند قطره روغن درخت چای را به خمیردندان خود اضافه کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را هر روز تکرار کنید تا زمانی که بوی بد دهان از بین برود.

چرا این راه حل عملی است:

روغن درخت چای یک ماده‌ی آنتی اکسیدان و ضد باکتریایی قدرتمند است. این ماده علیه انواع مختلفی از باکتری‌ها عمل کرده و آنها را از بین می‌برد.

۱۷. گواوا

مواد لازم:

گواوای نارس

طرز تهیه:

این میوه را در هر زمانی در طول روز میل کنید. همچنین می‌توانید آن را به قطعاتی خرد کنید و مقداری نمک و پودر فلفل سیاه را برای طعم دادن بر روی آن بپاشید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

در طول هفته چند بار گواوا بخورید.

چرا این راه حل عملی است:

گواوا مملو از ویتامین C، اسید تاننیک، اسید مالیک و اگزالات است و درمانی مناسب برای خون‌ریزی لثه و لثه‌های بیمار، بوی بد دهان و دندان‌های حساس می‌باشد. این میوه‌ی شگفت‌انگیز را برای بهبود سلامت کلی دهان خود بجوید.

۱۸. هل

مواد لازم:

یک غلاف هل

طرز تهیه:

  • غلاف را بطور کامل بجوید یا غلاف را پوست بگیرید و دانه‌های موجود در داخل آن را بجوید.
  • می‌توانید غلافِ جویده شده را میل کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

هر وقت یک وعده غذایی با سیر و پیاز یا هر ماده‌ی غذایی دیگری که بوی قوی داشته باشد میل کردید پس از صرف غذا یک غلاف هل بجوید.

چرا این راه‌حل عملی است:

هل در کشور هند همیشه بعد از صرف غذا استفاده می‌شود. این ماده به عنوان یک خوشبو کننده‌ی معطر برای دهان شما عمل می‌کند و به عنوان یک خوشبوکننده بوی بد دهان را کاهش می‌دهد. هل بو را با عطر و بوی خود پنهان می‌کند.

۱۹. پراکسید هیدروژن

مواد لازم:

  •       یک قاشق غذاخوری محلول پراکسید هیدروژن ۳٪
  •       ½ فنجان آب

طرز تهیه:

  • پراکسید هیدروژن را در آب رقیق کرده و دهان خود را با این محلول بشویید.
  • به آرامی دندان‌ها، لثه ها و زبان خود را مسواک بزنید تا تمام باقی‌مانده از بین برود.
  • دهان خود را با آب ساده بشویید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را صبح‌ها بعد از مسواک زدن انجام دهید. برای کسب بهترین نتیجه از آن به‌طور متناوب در طول هفته استفاده کنید.

چرا این راه حل عملی است:

پراکسید هیدروژن یک محلول ضد میکروبی قوی است که می‌تواند به‌راحتی از بوی بد دهان ناشی از فعالیت باکتری خلاص شود. همچنین میتوانید به سفید کردن دندان خود نیز کمک کنید.

احتیاط

هر روز از این ماده به طور مکرر استفاده نکنید زیرا پراکسید هیدروژن می‌تواند در اثر تماس بیش از حد به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب برساند.

۲۰. دارچین

مواد لازم:

  •       ½ قاشق غذاخوری پودر دارچین
  •       ۱-۲ قاشق غذاخوری عسل (ترجیحاً عسل مانوکا)
  •       دو عدد لیمو
  •       یک فنجان آب گرم

طرز تهیه:

  • آب تازه را که از لیموها خارج شده است در یک ظرف غیرقابل نفوذ هوا بریزید.
  • پودر دارچین و عسل را به آن اضافه کنید.
  • آب داغ را روی این بریزید، درب ظرف را ببندید و خوب تکان دهید تا همه‌ی مواد مخلوط شود.
  • از ۱-۲ قاشق غذاخوری از این مخلوط برای شستشوی دهان خود پس از مسواک زدن استفاده کنید.
  • دهان خود را با آب ساده بشویید.

می‌توانید دهان شویه‌ی دارچین را برای استفاده در آینده در ظرف بدون هوا نگهداری کنید.

هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید:

این کار را به مدت چند روز هر روز تکرار کنید.

چرا این راه حل عملی است:

دارچین و عسل هر دو دارای خواص ضد میکروبی هستند که باعث ضد عفونی و پاکسازی دهان شما می شوند. لیمو همچنین حاوی اسیدهایی است که ضمن تعادل PH دهان، اثر ضد باکتریایی بر روی فلور دهان می‌گذارد.

درمان ساده‌ی بوی بد دهان در خانه با داروهای خانگی ساده‌ای که در این مقاله ذکر شده اند بسیار آسان و راحت است. تمام این راه حل‌ها برای اکثر افراد به‌راحتی قابل استفاده هستند. برخی از آنها بوی بد دهان را به‌طور کامل از بین می‌برند، در حالی‌که برخی دیگر به شما در مهار هالیتوز مزمن کمک می‌کنند. راه حلی را انتخاب کنید که برای شما بهتر باشد. همچنین نکاتی را مطرح کرده‌ایم که می توانید آنها را دنبال کنید تا همیشه بوی نفس‌تان تازه بماند.

داروهای گیاهی برای درمان بوی بد دهان

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای درمان بوی نامناسب دهان در دسترس است و از گیاهان مختلفی می‌توان برای خوشبو کردن دهان استفاده‌کرد. مصرف برخی گیاهان دارویی مانند نعناع فلفل، درخت چای، مریم گلی، میخک، ترکیب سرکه و گلاب، کاج سوزنی و مرمکی به پاک کردن باکتری‌های دهان کمک می‌کند و تنفسی خوشبو به شما هدیه می‌دهد.

در چه مواقعی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بهداشت دهان و دندان را به‌طور مرتب انجام می‌دهید و هیچ مشکلی با نخ دندان کشیدن ندارید، برای رفع بو باید به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن مشخص شود. اما اگر دچار مشکلات دهان و دندان هستید مراجعه به دندانپزشک به رفع بوی دهان بسیار کمک می‌کند و او با بررسی‌های لازم مشکل اصلی دهان و بوی بد آن را تشخیص می‌دهد.

نکات و موارد احتیاطی برای برطرف کردن بوی بد دهان

(۱) مسواک بزنید، مسواک بزنید، مسواک بزنید

سه مکانی که باید حداقل دو بار در روز مسواک زده شوند عبارتند از دندان‌ها، زبان (بالا و زیر) و کام (به این دلیل به غذا خوش طعم می‌گویند که کام نقش مهمی در جویدن مواد غذایی دارد و به همین دلیل می‌تواند پناهگاهی برای بوی بد باشد). هنگام مسواک زدن بسیار دقت کنید تا لثه‌ها به‌آرامی تمیز شوند.

(۲) نخ دندان بکشید تا بوی بد دهان را از بین ببرید

اگرچه میلیون‌ها نفر نخ دندان کشیدن را انتخاب نمی‌کنند یا از وجود آن بی‌اطلاع هستند، اما این بخش بسیار مهمی از برنامه‌های خوب مراقبت از دهان است. ذرات ریز غذایی که بین دندان‌ها و در خط لثه گیر کرده‌اند می‌توانند باعث ایجاد بوی بد‌دهان در حد متوسط تا شدید شوند. بنابراین، مطمئن شوید که به‌طور منظم نخ دندان می‌کشید، نه فقط در مواقعی که غذا بین دندان‌های شما گیر می‌کند. نخ دندان به‌طور منظم می تواند همان چیزی باشد که شما برای از بین بردن بوی بد دهان به آن نیاز دارید.

(۳) بخور و بشوی

مسواک زدن بعد از هر وعده‌ی غذایی در روز امکان‌پذیر نیست (یا توصیه نمی شود) زیرا انجام این کار باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود. بهترین و عملی‌ترین کار بعدی این است که هر زمان که چیزی می‌خورید دهان خود را به‌خوبی بشویید. به محض خوردن، بقایای غذا در دهان شما رسوب می‌کند. باکتری‌ها در دهان جمع می‌شوند تا از این بقایا تغذیه کنند و بوی بد دهان را به وجود می‎‌آورند. با شستشوی مناسب، بیشتر مواد زائد غذایی شسته و زمینه‌ی تغذیه‌ی باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.

(۴) بر روی دهانشویه سرمایه‌گذاری کنید

یک دهانشویه‌ی متعادل کننده و تازه کننده‌ی PH بلیط شما برای روزهای بدون هالیتوز است. بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از یک دهانشویه‌ی خوب استفاده کنید که باعث کاهش اسیدیته در دهان شده و به عنوان یک ضد باکتری عمل می‌کند تا به طور موثر هالیتوز را کاهش دهد. حتی اگر دهانشویه بعد از هر وعده‌ی غذایی برای شستشوی دهان استفاده شود، مانند آب در شستن بقایای مواد غذایی و باکتری‌های ایجاد کننده بو عمل می‌کند.

(۵) از غذاهای مشکل‌ساز دوری کنید

این امر رایج است که غذاهایی مانند سیر و پیاز باعث بوی بد دهان می‌شوند و منطقی است که از مصرف این غذاها به شکل خام خودداری شود. بیشتر غذاهای هندی با سالاد پیاز و تربچه سرو می‌شوند و با یک بوی تند شدید در دهان‌تان از این غذاها خلاص می‌شوید. اگر باید این غذاها را بخورید، سعی کنید به جای آنکه آنها را خام مصرف کنید آنها را در دستورالعمل‌های غذایی‌تان وارد کنید.

(۶) دهان‌شویه‌ی غیر الکلی

تمام دهانشویه‌ها مشکل هالیتوز را حل نمی‌کنند. به‌طور ویژه به دنبال دهانشویه‌ای باشید که به هیچ‌وجه حاوی الکل نباشد یا درصد ابول آن بسیار پایین باشد. الکل با خشک کردن دهان به عنوان محرک هالیتوز عمل می‌کند. دهان فاقد بزاق همیشه تمایل به ایجاد بوی بد دهان دارد. توجه داشته باشید با استفاده از روش‌های ذکر شده می‌توانید به درمان عفونت لثه نیز بپردازید.

(۷) در فاصله‌های زمانی منظم غذا بخورید:

کم‌کاری دهان برای مدت طولانی می‌تواند باعث خشکی دهان شود که به نوبه‌ی خود باعث تجمع باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بو می‌شود. وعده‌های غذایی را از دست ندهید.

(۸) با مرکبات خودتان را خفه کنید

آیا بعد از خوردن یک پرتقال از بوی بد دهان خلاص شده‌اید؟ این به این دلیل است که اسید سیتریک موجود در این میوه‌ی خوشمزه باعث ترشح بزاق می‌شود. بزاق بدن شما برای حفظ تعادل pH سالم، از بین بردن باکتری‌ها و مرطوب نگه‌داشتن دهان عمل می کند. بنابراین، مرکبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا هالیتوز را از بین ببرد.

(۹) مسیر گیاهی را طی کنید

بی‌دلیل نیست که گیاهان دارویی به اشکال مختلفی در سراسر دنیا جویده می‌شوند. از جعفری گرفته تا نعناع، از رزماری گرفته تا نعناع تند، از ترخون گرفته تا ریحان – تمام این گیاهان می‌توانند بلافاصله نفس را تازه کنند. آنها حفره‌ی دهان را تازه می‌کنند و وقتی آنها را بلعیدید به آنها این فرصت را می‌دهید تا باکتری‌های مضر دستگاه گوارش را از بین ببرند.

(۱۰) کربوهیدرات‌های پیچیده را کم کنید

کربوهیدرات‌های پیچیده باعث بوی بد دهان می‌شوند زیرا باعث تجزیه‌ی بیشتر باکتری‌های دهان و در نتیجه ایجاد بوی بیشتری می‌شوند. مصرف نان سفید، شکر تصفیه شده، برنج سفید و آرد ریز (مایدا) را کاهش دهید. این غذاها نه تنها باعث بوی بد دهان می‌شوند بلکه عمل تجزیه را برای بدن دشوار می‌کنند.

اگر از بوی بد دهان خود رنج می‌برید، امید و اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. راه حل شما همان جا در قفسه ی آشپزخانه و حمام یافت می‌شود. ذهن خود را به روی این داروهای خانگی باز کنید و بدون ترس و خجالت می‌توانید با دهان باز لبخند بزنید، صحبت کنید و بخندید.

آیا هیچ‌یک از این درمان‌های خانگی را امتحان کرده‌اید؟ آیا آنها برای شما عملی بودند؟ تجربه‌ی خود را با ما در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از بوی بد دهان

  • بهتر است هر روز حداقل دو بار بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و هر ۲ الی ۳ ماه یک‌بار مسواک خود را عوض کنید.
  • با مسواک زدن زبان، مواد غذایی و سلول‌های مرده را از روی آن حذف می‌کنید و موجب رفع پلاک‌های میکروبی می‌شوید.
  • تمیز کردن دائمی پروتزهای دهانی به کاهش بو بسیار کمک می‌کند. در صورت استفاده از دندان مصنوعی و ابزار ارتودنسی حتماً این نکته را رعایت کنید. همچنین استفاده از مسواک مخصوص ایمپلنت دندان به رفع این مشکل بسیار کمک می‌کند.
  • استفاده از نخ دندان به بیرون آمدن ذرات به‌دام افتاده بسیار کمک می‌کند و باعث تمیز ماندن سطح دندان می‌شود.
  • رژیم‌غذایی مناسب داشته‌باشید و از خوردن غذاهای دارای ادویه فراوان، سیر و پیاز خودداری کنید.
  • سعی کنید مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

سؤالات متداول

آیا با آب‌نمک بوی دهان درمان می‌شود؟

آب‌نمک به ایجاد تنفس تازه شما کمک می‌کند، اما در حذف علت اصلی آن بی‌اثر است. برای درمان جدی‌تر بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چه غذاهایی به درمان بوی بد دهان کمک می‌کند؟

مصرف میوه‌های تازه مانند گلابی و سیب موجب تولید بزاق دهان می‌شود.

سریع‌ترین درمان طبیعی برای بوی دهان چیست؟

۱.آب بنوشید. ۲.میوه تازه بخورید. ۳.دهانشویه بدون الکل درست کنید. ۴. از نخ دندان استفاده‌کنید.

چگونه متوجه شویم بوی دهان از معده است؟

  • عوامل نشان‌دهنده مشکل معده:
  • درد و ناراحتی هنگام بلع
  • گلو درد مزمن
  • احساس چسبندگی غذا در مری
  • رفلاکس
  • آروغ زدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *