پزشکی، ارایشی و بهداشتی

علت زیاد عرق کردن + راههای درمان آن

عرق چیست و چرا عرق می‌کنیم؟

عرق مایعی بی بو است. بله عرق بو نمی‌دهد!

عرق توسط غدد زیر پوست به اسم «اکراین» و «آپوکراین» تولید می‌شود. عرق واکنش طبیعی بدن در مقابل گرماست. درواقع بدن با عرق کردن می‌خواهد خود را خنک کند. بیشتر حجم عرق را آب تشکیل می‌دهد. البته در عرق اسید لاکتیک، اوره و مقدار کمی مواد معدنی دیگر مانند سدیم، پتاسیم و… نیز وجود دارد. عرق به غیر نقش خنک کردن بدن، پوست را نرم و مرطوب می‌کند. یک فرد بالغ می‌تواند تا ۱۴ لیتر در روز عرق کند. اما چه عواملی باعث می‌شوند عرق کنیم؟!

  • گرما
  • تحرک و فعالیت‌های فیزیکی
  • خوردن غذای داغ یا تند
  • عوامل احساسی و عاطفی مانند ترس و استرس
  • عوارض جانبی داروها
  • بیماری و تب
  • تغییرات هورمونی مانند یائسگی، بارداری، بلوغ و…
  • پوشیدن لباس از الیاف مصنوعی
  • داشتن اضافه وزن

پس عرق یک واکنش دفاعی بوده و برای سلامتی ما مفید است. اما چه می‌شود که زیادی عرق می‌کنیم؟

برای مطالعه مقاله همه چیز درباره جوش های چرکی و دردناک صورت! کلیک کنید.

علت عرق زیاد چیست؟

حالا که با علت اصلی عرق کردن آشنا شدید، شاید بپرسید چرا گاهی بیش از حد عرق می‌کنیم؟ همانطور که گفتیم علت عرق زیاد می‌تواند چیزهای زیادی باشد؛ در ادامه به مهم‌ترین‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. بیماری هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis)

علت عرق زیاد ممکن است بیماری هایپرهیدروزیس باشد؛ نوعی بیماری که در آن فرد بیش از حد مورد نیاز بدن عرق می‌کند. به طوری که از زندگی عادی باز می‌ماند. این بیماری می‌تواند در هر زمان و بدون هیچ دلیل مشخصی بروز کند. هایپرهیدروز بر تمامی بدن یا بر ناحیه‌ای خاص (دست، پا، صورت و…) تاثیر می‌گذارد.

بررسی اجمالی


هایپرهیدروزیس (hi-pur-hi-DROE-sis) تعریق بیش از حد است که همیشه به گرما یا ورزش مربوط نمی شود. ممکن است آنقدر عرق کنید که از بین لباس‌هایتان خیس شود یا از روی دستتان چکه کند. تعریق شدید می تواند روز شما را مختل کند و باعث اضطراب و خجالت اجتماعی شود.

همه عرق می کنند. این روشی است که بدن هنگام گرم شدن بیش از حد از ورزش یا محیط گرم، خود را خنک می کند. همچنین می تواند یکی از عوارض جانبی عصبی بودن یا ترس باشد. با این حال، اگر متوجه شدید که زمانی که فعال یا گرم نیستید زیاد عرق می‌کنید، ممکن است هیپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد داشته باشید. تعریق بیش از حد دلایل مختلفی دارد و در حالی که هیچ درمانی برای هیپرهیدروزیس وجود ندارد، تشخیص مناسب می تواند منجر به درمان های موثری شود. علل اولیه هایپرهیدروزیس و برخی از اقداماتی که می توانید برای درمان تعریق خود انجام دهید را بیابید.

علائم هایپرهیدروزیس


اولین علامت هشدار دهنده مبنی بر این که مشکل تعریق بیش از حد دارید این است که مکرراً (بیش از 1 بار در هفته) زمانی که درگیر فعالیت بدنی نیستید یا بیش از حد گرم شده اید عرق می کنید. اکثر افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس از یک یا دو قسمت بدن مانند سر، زیر بغل، دست ها یا پاها عرق می کنند. به طور معمول بیشتر بدن خشک می ماند، در حالی که ناحیه آسیب دیده با عرق می چکد. نشانه دیگر میزان تعریق است، هیپرهیدروزیس باعث خیس شدن لباس شما می شود یا اگر دستان شما عرق کرده باشد، حتی گرفتن خودکار را سخت می کند. این مقدار عرق ممکن است باعث شود پوست شما نرم، سفید و پوسته پوسته شود. به دلیل میزان تعریق و دوره های طولانی مدتی که قسمت هایی از بدن شما مرطوب می ماند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های پوستی مانند خارش و جوش باشید. و همچنین احتمالاً در معرض خجالت اجتماعی ناشی از تعریق بیش از حد و کنترل نشده هستید.

هیپرهیدروزیس کانونی اولیه


هایپرهیدروز کانونی اولیه شایع ترین شکل تعریق بیش از حد است. هیچ علت پزشکی شناخته شده ای ندارد و معمولا در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می شود. اعصابی که غدد عرق شما را برای تولید عرق تحریک می کنند، بیش از حد فعال شده اند و زمانی که عصبی یا استرس می شوید، عرق بیشتری تولید می کنند. این نوع تعریق معمولا در طول روز اتفاق می افتد و اغلب دست ها و پاها را درگیر می کند. این احتمال وجود دارد که هیپرهیدروزیس کانونی اولیه ناشی از عوامل ژنتیکی باشد، زیرا تمایل به ایجاد آن در خانواده ها دارد.

هایپرهیدروزیس ثانویه


هیپرهیدروزیس ثانویه تعریق بیش از حد را توصیف می کند که به دلیل یک بیماری زمینه ای یا به عنوان یک عارضه جانبی یک دارو ایجاد می شود. این نوع هیپرهیدروزیس بیشتر منجر به تعریق در سراسر بدن می شود و اغلب در شب اتفاق می افتد.

یائسگی


گرگرفتگی یائسگی باعث تعریق بیش از حد می شود. این نوع تعریق همچنین در زمان انتقالی قبل از یائسگی به نام پیش یائسگی رخ می دهد. همانطور که بدن زن برای یائسگی آماده می شود، سطح استروژن او به میزان قابل توجهی افزایش و کاهش می یابد. نوسانات هورمونی باعث شروع ناگهانی احساس گرما و تعریق همراه می شود. بهترین راه برای کاهش ناراحتی ناشی از تعریق یائسگی این است که چند لایه لباس بپوشید، راه هایی برای خنک کردن خود پیدا کنید مانند نشستن جلوی پنکه یا باز کردن پنجره و خوردن غذاها و نوشیدنی های غیر تند و خنک.

بارداری


مانند یائسگی، بارداری زمان نوسان شدید سطح هورمون است و در نتیجه بسیاری از زنان باردار به‌خصوص در سه ماهه اول و سوم و پس از زایمان دچار هیپرهیدروزیس می‌شوند. بارداری همچنین باعث افزایش جریان خون در سراسر بدن می شود و باعث می شود مادر باردار احساس گرما کند و بیشتر عرق کند. خوشبختانه، هنگامی که نوزاد خود را به دنیا آوردید و هورمون های شما پس از زایمان یکسان شد، تعریق بیش از حد باید از بین برود.

پرکاری تیروئید


مانند یائسگی، پرکاری تیروئید سطح طبیعی هورمون ها را در بدن شما مختل می کند. زمانی اتفاق می افتد که بدن شما هورمون تیروکسین بیش از حد تولید می کند، که به تنظیم مواردی مانند متابولیسم، دمای بدن و ضربان قلب کمک می کند. اگر به دلیل پرکاری تیروئید دچار تعریق بیش از حد هستید، احتمالاً علائم دیگری مانند تپش قلب، کاهش ناگهانی وزن، عدم تحمل گرما، لرزش، خستگی، تغییر در عادات روده یا الگوهای قاعدگی را نیز دارید. زنان بیشتر در معرض ابتلا به پرکاری تیروئید هستند. پرکاری تیروئید می تواند جدی باشد و منجر به مشکلات قلبی، شکنندگی استخوان ها و مشکلات چشمی شود. مهم است که برای تعریق بیش از حد خود به پزشک مراجعه کنید ممکن است ناشی از پرکاری تیروئید باشد. خوشبختانه پرکاری تیروئید به راحتی با دارو درمان و کنترل می شود.

دیابت


تعریق بیش از حد می تواند از علائم دیابت باشد. دیابت وضعیتی است که بر نحوه استفاده بدن از قند خون یا گلوکز تأثیر می گذارد. دیابت می تواند باعث کاهش سطح قند خون شود که سپس باعث واکنش فرار یا مبارزه می شود. این پاسخ باعث ترشح هورمون های خاصی مانند آدرنالین می شود که باعث تعریق بیش از حد می شود. زمان های طولانی افت قند خون می تواند به اعصاب، از جمله مواردی که غدد عرق را کنترل می کنند، آسیب برساند، وضعیتی به نام نوروپاتی. نوروپاتی که غدد عرق را تحت تأثیر قرار می دهد اغلب منجر به تعریق خیلی کم یا زیاد می شود. اگر هیپرهیدروزیس شما به دلیل دیابت شما باشد، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. هیپرهیدروزیس ناشی از دیابت اغلب نشانه این است که دیابت شما به خوبی مدیریت نمی شود و برای متعادل کردن سطح قند خون به کمک نیاز دارید.

حمله قلبی


تعریق ناگهانی و بیش از حد می تواند نشانه ای از وقوع حمله قلبی باشد. در واقع، این علامت اغلب همان چیزی است که افراد را وادار می کند برای حمله قلبی به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. وقتی خونی که معمولا قلب را تغذیه می کند قطع شود، حمله قلبی رخ می دهد. این همچنین باعث می‌شود که سیستم عصبی وارد واکنش جنگ یا گریز شود که منجر به گرگرفتگی ناگهانی و/یا تعریق می‌شود. دانستن سایر علائم رایج حمله قلبی می تواند به نجات یک زندگی کمک کند: تنگی نفس ناگهانی. درد در بازو، گردن، شانه، قفسه سینه یا پشت؛ احساس فشردن، سفت شدن یا فشار زیاد در قفسه سینه. اگر هر یک از این علائم را با یا بدون تعریق بیش از حد دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

چاقی


هیپرهیدروزیس می تواند ناشی از چاقی یا داشتن BMI 30 یا بالاتر باشد. افراد چاق به چند دلیل بیشتر عرق می کنند. آنها مجبورند برای انجام فعالیت های روزانه بیشتر از نظر بدنی تلاش کنند و بیشتر در معرض گرمازدگی هستند. آنها همچنین دارای مساحت سطح کمی هستند که به وزن آنها مربوط می شود، بنابراین بدن آنها مجبور است برای خنک کردن خود سخت تر کار کند، که منجر به تعریق بیشتر می شود.

عفونت و آسیب


برخی از انواع عفونت ها باعث هیپرهیدروزیس می شوند. شایع ترین آنها سل، HIV، عفونت استخوان (استئومیلیت) یا آبسه است. انواع خاصی از سرطان، مانند لنفوم و تومورهای بدخیم می توانند باعث هایپرهیدروزیس شوند. همچنین شناخته شده است که آسیب های نخاعی منجر به تعریق بیش از حد می شود.

داروها


داروها، مانند داروهایی که برای درمان فشار خون بالا و بیماری های روانپزشکی استفاده می شوند، می توانند منجر به تعریق بیش از حد شوند. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا داروهایی که مصرف می کنید می توانند منجر به هایپرهیدروزیس شوند یا خیر. آنها ممکن است بتوانند یک داروی جایگزین تجویز کنند که باعث تعریق بیش از حد نشود.

2. غدد تعریق بیشتر

هر که بامش بیش، برفش بیشتر! اگر احساس می‌کنید که بیش از یک انسان معمولی عرق می‌کند احتمالا به این دلیل است شما در زیر پوست خود غدد عرق بیشتری قایم کرده‌اید.

3. رژیم‌های غذایی

تغذیه شما بر کارکرد بدن شما تاثیر می‌گذارد. مثلا وقتی غذاهای تند می‌خورید بدن شما فکر می‌کند که گرم شده و نیاز است که غدد عرق را فعال کند. به همین دلیل بیش از حد معمول عرق می‌کنید.

4. دما و رطوبت بالا

روزهای گرم و مرطوب می‌تواند موجب تعریق بیش از حد شوند. همچنین در مناطق گرم و مرطوب مانند شهرهای ساحلی عرق کردنِ بیش از حد یک امر شایع است. البته نپوشیدن لباس‌های خنک نیز ریزش عرق را بیشتر می‌کند.

5. استرس زیاد

ما هر روز تحت فشارهای عصبی و انواع استرس هستیم. جلسات مصاحبه شغلی، خواستگاری، روزهای ارائه سمینار از جمله عوامل استرس‌زا هستند. استرس تپش قلب، جریان خون و دمای بدن را زیاد می‌کند. بدن برای خنک کردن خود، غدد عرق‌ریز را فعال می‌کند. بنابراین عرق کردن در این مواقع عادی بوده و برای سلامتی ما مفید است.

عرق کردن زیاد در این موقعیت‌ها را می‌توان با یک ضد عرق قوی کنترل کرد. البته این حالت می‌تواند نشانه هایپرهیدروز باشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

6. ورزش و فعالیت‌های بدنی

ورزش و تحرک باعث می‌شود بیش از حد معمول عرق کنیم. همه این را می‌دانند. اما چه می‌شود که برخی در این مواقع بیشتر از دیگران عرق می‌کنند. میزان عرق در این مواقع به احتمال زیاد با اضافه وزن و تناسب اندام در ارتباط است. به این ترتیب که افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از عرق می‌کنند.

7. بلوغ

بدن انسان در سن بلوغ دچار تغییرات اساسی می‌شود. بمی صدا، روییدن موها و البته تغییر در سطح هورمون‌های بدن. این تغییرات باعث افزایش سطح استرس شده و باعث می‌شود مکانیزم دفاعی عرق ریختن فعال شود.

8. داروها

داروها دارای عوارض جانبی هستند و یکی از عوارض جانبی داروها هم عرق ریختن زیاد است. به این اثر، دیافورز گفته می‌شود. پس اگر دارو مصرف می‌کنید و زیادی عرق می‌کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید که آیا عرق‌ریزش شما ناشی از مصرف دارو است یا خیر.

دلیل عرق زیاد در خواب چیست ؟

 عرق کردن زیاد در خواب یکی دیگر از مشکلاتی آزاردهنده است که معمولاً به علت بیماری رخ نمی‌دهد.

در اغلب موارد این مشکل به علت گرمای زیاد اتاق یا پوشیدن لباس زیاد رخ می‌دهد. با این حال در مطالعه‌ای که بر روی 2267 بیمار انجام شده، حدود 41 درصد آن‌ها دچار عرق زیاد در هنگام خواب می‌شوند. البته تشخیص گرگرفتگی و تعریق زیاد در خواب بسیار دشوار است.

معمولاً شایع‌ترین علت عرق کردن زیاد در خواب مربوط به مصرف دارو‌های ضد اسردگی است. از دیگر عوامل تأثیرگذار نیز می‌توان به عفونت‌های باکتریایی داخلی بدن مانند اندوکاردیت، التهاب دریچه‌های قلب، استئومیلیت یا التهاب استخوان، آبسه‌ها، بروز سرطان در مراحل اولیه مانند سرطان لنفوم، سل، هیپوگلیسمی(پائین بودن قند خون)، مصرف انسولین، اختلالات هورمونی، مصرف برخی داروهای خاص، شرایط عصبی یا ابتلا به بیماری هایپرهیدروزیس اشاره کرد که می‌توانند اصلی‌ترین دلایل تعریق زیاد بدن در شب باشند.

بنابراین اگر در طول شب بی‌دلیل و زیاد عرق می‌کنید بهتر است این موضوع را با یک پزشک در میان بگذارید. البته در خصوص ابتلا به بیماری خاص لزومی ندارند بیش‌ازحد نگران باشید. چراکه تعریق زیاد شبانه تنها یکی از چندین نشانه ابتلای افراد به بیماری‌های جدی بوده و تنها نشانه آن نیست.

برای مطالعه مقاله روتین مراقبت از پوست برای آقایان! کلیک کنید.

علت عرق کردن یک‌ طرف بدن چیست ؟

در خصوص علت عرق کردن یک‌طرف بدن باز هم به بیماری هایپرهیدروزیس بر می‌خوریم. یعنی گروهی از افراد که پزشک معالج علت عرق زیاد آن‌ها را به ابتلایشان به بیماری هایپرهیدروزیس مرتبط می‌داند، تنها یک طرف بدنشان به شدت عرق می‌کند.

البته این معضل علت‌های دیگری نیز دارد. به طور مثال آسیب‌های عصبی، ابتلا به تب یونجه، استفاده از برخی داروها، آسیب‌های پوستی، کم آبی شدید بدن، مصرف الکل و عوامل ژنتیکی می‌تواند علت عرق کردن یک طرف بدن باشد.

به‌هرحال عرق کردن یک‌طرف بدن در واقع اخطاری از سوی بدن مبنی بر اختلال در عملکرد برخی از اندام‌هاست. مثلاً آسیب رسیدن به سیستم عصبی یا اعصاب مغزی می‌تواند سیگنال‌های بین مغز، سیستم عصبی و غدد تعریق را با اختلال مواجه کند. این مشکل در پاره‌ای از اوقات خودش را با تعریق یک طرف بدن نشان می‌دهد.

علت تعریق زیاد در سر و صورت چیست؟

علت عرق زیاد سر و صورت چیست؟ عرق كردن زياد پیشانی نشانه چيست ؟ گرما، رطوبت هوا، تنش، دل‌شوره یا اضطراب از مهم‌ترین علل تعریق زیاد سر و صورت هستند.

همچنین ابتلای افراد به بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، چاقی، هایپرهیدروزیس، سل، مالاریا، هوجکین، بیماری‌های قلبی، سینه پهلو و بیماری‌های کبدی و کلیوی نیز می‌توانند علت تعریق پیشانی یا علت تعریق زیاد درسروصورت باشند.

البته نیازی نیست نگران باشید. چرا که ممکن است وقتی برای یافتن پرسش “علت عرق پیشانی چیست؟” به پزشک مراجعه می‌کنید دریابید که بلوغ، قاعدگی، یائسگی، بارداری و دیگر تغییرات هورمونی نیز می‌توانند علت تعریق زیاد سر و منجر به عرق پیشانی، گردن، و تمام صورت شوند.

یکی از بیماری‌های رایجی که منجر به عرق کردن زیاد در ناحیه سر و صورت می‌شود، هایپر هیدروز جمجمه‌ای است. این بیماری به معنی تعریق شدید سر و صورت جهت حفظ دما طبیعی بدن است.

اما متأسفانه شدت تعریق در این نواحی حس ناخوشایندی را به ویژه در مکان‌های عمومی و اجتماعات در افراد ایجاد می‌کند. اما راه‌های بسیار زیادی برای درمان عرق شدید سر و صورت وجود دارد که توسط محققین کشف شده است.

برای مطالعه مقاله آیا ضایعه نخاعی درمان میشود یا خیر؟ + بررسی نشانه ها کلیک کنید.

آیا عفونت سینوس‌ ها می‌ تواند علت عرق پیشانی باشد ؟

این موضوع یکی از احتمالات شایعی است که افرادی که در ناحیه پیشانی خود دچار تعریق زیاد می‌شوند آن را بسیار محتمل می‌دانند. در واقع باید گفت علت عرق پیشانی در مردان یا علت عرق كردن ناگهاني بدن زنان عفونت سینوس‌ها نیست.

این تعریق زیاد در ناحیه پیشانی و خیس و سرد شدن دائمی این ناحیه است که می‌تواند باعث بروز عفونت در سینوس‌ها شود. بنابراین بهتر است اگر در ناحیه پیشانی خود دچار تعریق زیاد هستید، کمتر در معرض باد سرد قرار بگیرید.

آیا بین تعریق زیاد بدن با سرطان ارتباطی وجود دارد ؟

به‌طور کلی وقتی بدن انسان در مواجه با یک شرایط خاص مانند ابتلا به یک بیماری قرار می‌گیرد این موضوع را با سردرد، سرگیجه، کاهش شدید و بی‌دلیل وزن، گرگرفتگی، بدن درد به علت تب و عرق زیاد، لرز، تشنگی بیش از حد، خستگی بی‌دلیل، از دست دادن اشتها یا تغییر بینایی نشان می‌دهد.

به همین دلیل شاید بتوان گفت که بین تعریق بیش از حد بدن به ویژه در شب و ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد.

البته اگر فردی با شکایت از تعریق بیش از حد به پزشک مراجعه کند، بدون تردید بلافاصله به آزمایشگاه تشخیص سرطان فرستاده نمی‌شود. اما اگر تعریق بیش از اندازه به یک باره بروز کرده و پیش از آن وجود نداشته باشد، یکی از احتمالات پزشکان ابتلای فرد به سرطان است.

این در حالی است که افراد مبتلا به سرطان پیشرفته نیز گاهی زیاد عرق کردن را تجربه می‌کنند.

چگونه کمتر عرق کنیم؟

همه عرق می‌کنند اما برخی بیش از حد عرق می‌کنند. آنقدر زیاد که کلافه می‌شوند. تابستان و زمستان هم ندارد. مدام کف دست‌ها و پاهایشان عرق می‌کند. هوا خنک است اما از سر و صورتشان عرق می‌ریزد و دلیل این تعریق زیاد هم معلوم نیست. دیگر عرق زیر بغل بماند که فقط مایه شرمساری است. در ادامه روش‌هایی را برای کنترل تعریق زیاد آموزش می‌دهیم.

استفاده از اسپری ضد تعریق

برای کاهش عرق از دئودورانت استفاده نکنید. دئودورانت‌ها تنها از از بوی عرق جلوگیری می‌کنند نه ریزش عرق. به جای آن از ضد عرق ها استفاده کنید. برای تشخیص دئودورانت از آنتی پرسپیرانت یا همان ضد تعریق روی بسته محصول را نگاه کنید.

برای زیر بغل از ضد تعریق های جامد یا سَرگِرد استفاده کرده و برای کف دست‌ها، پاها و دیگر نواحی بدن از آنتی پرسپیرانت های ایروسول استفاده کنید.

بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که روی آن‌ها clinical strength نوشته شده. این ضد عرق ها با اینکه گرانتر از ضد عرق های معمولی هستند، اما فرمول شیمیایی قوی‌تری دارند.

در بین آنتی پرسپیرانت ها آن‌هایی که حاوی آلومینیوم کلراید هستند از همه قوی‌تر عمل می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود که از ضد تعریق ها در شب قبل از خواب استفاده کنید. این کار نتیجه بهتری به همراه دارد. برای اینکه از ضد تعریق نتیجه بهتری بگیرید بهتر است که آن را طوری در ناحیه مورد نظر بمالید که لایه‌ای از ماده ضد تعریق تشکیل شود. بعد از مالیدن بهتر است که به آرامی پوستتان را ماساژ دهید.

بهتر است که قبل از استفاده، ناحیه مورد نظر را خشک کنید. استفاده روی سطوح مرطوب می‌تواند حس ناخوشایندی ایجاد کند.

از اسپری های ضد تعریق در زیر بغل استفاده نکنید. به جای آن از این محصولات در نواحی پا و کف دست‌ها استفاده کنید. اگر پیشانی شما زیاد عرق می‌کند اسپری را در خط مو استفاده کنید.

استفاده از پد عرق گیر

پوست برخی خانم‌ها نسبت به ضد تعریق‌ها حساسیت دارد. بنابراین پد عرق گیر انتخاب خوبی برای کاهش عرق زیر بغل است.

تزریق بوتاکس برای مقابله با مشکل تعریق زیاد

سال‌های زیادی تزریق بوتاکس یک روش همه‌گیر برای درمان تعریق زیاد بدن بود. تزریق بوتاکس روشی کم درد بوده و خیلی زود جواب می‌دهد. اما هزینه‌های انجام آن بالاست. ضمن آن‌که باید هرچند ماه یک‌بار تکرار شود. همچنین ممکن است فرد را با عوارض جانبی روبه رو کند. عوارضی مثل تنبلی ماهیچه‌ها، آلرژی، سختی در تکلم، بلع یا نفس کشیدن.

با اینکه تزریق بوتاکس روشی بدون درد است و تا به حال مشکلات پوستی از جانب استفاده کنندگان از آن گزارش نشده، اما مراقبت‌هایی که این درمان نیاز دارد باعث شده است که طرفداران کمی داشته باشد.

تخریب غدد تعریق برای درمان مشکل تعریق زیاد بدن

در روش تخریب غدد تعریق از تکنولوژی امواج ماکروویو استفاده می‌شود. این عمل تا به حال نتایج مختلفی داشته است. عده‌ای از انجام آن خیلی راضی بودند و برای گروهی دیگر نتیجه آن اصلاً رضایت بخش نبوده است. این روش درمانی هم نیاز به دو تا سه بار تکرار دارد.

همچنین هزینه‌های انجام آن بسیار بالا است. توجه داشته باشید که با توجه به پایدار نبودن نتایج این شیوه به نظر می‌رسد چندان ارزش هزینه کردن ندارد.

استفاده از لیزر درمانی در حل معضل تعریق زیاد

گرچه از این روش به‌عنوان یکی از راه‌های درمان تعریق زیاد یاد می‌شود، اما هنوز این شیوه توسط پزشکان به‌طور کامل تائید نشده است. به همین دلیل ممکن است کمی شک‌برانگیز باشد که اصلاً استفاده از لیزر می‌تواند در جلوگیری از تعریق زیاد بدن مؤثر باشد یا خیر. البته این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که هزینه‌های انجام این کار بسیار بالا است.

برای مطالعه مقاله سوالات متداول درباره لیزر موهای زائد! کلیک کنید.

مصرف دارو برای کنترل میزان تعریق بدن

داروهای خاصی وجود دارد که قادر به کنترل میزان تعریق بدن هستند. البته مصرف این داروها نیز مانند هر داروی دیگر ممکن است با عوارض همراه باشد. داروهایی که به‌منظور کنترل تعریق زیاد بدن توسط پزشکان تجویز می‌شود در اغلب موارد افراد را دچار کم‌آبی بدن، یبوست، تاری دید و تپش قلب می‌کند.

البته این‌ها در مقایسه با عوارض روش‌های تهاجمی مانند تزریق بوتاکس یا عمل جراحی بسیار ناچیز و قابل اغماض است. ضمن آن‌که هزینه آن بسیار کمتر است.

درمان گیاهی معضل تعریق زیاد بدن

روش‌های گیاهی جلوگیری از تعریق زیاد بدن تقریباً در همه جای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسترسی به گیاهان مؤثر در جلوگیری و کنترل تعریق زیاد بدن در کشور ما به راحتی امکان‌پذیر است.

اگر افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس از گیاهان دارویی مرتب و مداوم استفاده کنند، به احتمال زیاد با نتایج مثبتی مواجه خواهند شد. بخشی از این گیاهان و روش استفاده از آن‌ها در ادامه توضیح داده شده است.

  •  نارون کوهی

این گیاه یک رطوبت دهنده قوی است که می‌تواند به‌صورت مایع روی پوست مورد استفاده قرار گیرد. البته در اصل این گیاه برای تسکین جای نیش حشرات روی بدن، تحریکات پوستی و کبودی‌های بکار می‌رود. اما ظاهراً استفاده از آن برای کاهش عرق بدن نیز مؤثر بوده است.

  • بابا آدم

این گیاه به سیستم غدد درون‌ریز و سیستم لنفاوی کمک می‌کند. برخی از متخصصین طب سنتی عقیده دارند که بابا آدم به بدن کمک می‌کند تا بخشی از مایعات عرق به جای خروج از طریق پوست را از طریق غده‌های لنفاوی به کلیه‌ها و روده‌ها هدایت کند.

  • استراگالوس

این یک گیاه از شمال شرق چین است. استراگالوس مزیت‌های بسیاری دارد. یکی از آن‌ها ایجاد تعادل در میزان عرق بدن و کاهش دادن آن است. به دلیل آن‌که یک دلیل تعریق زیاد بدن به طحال نسبت داده شده است، ظاهراً استراگالوس می‌تواند عملکرد طحال را در بدن بهبود بخشیده و بدن را سم‌زدایی کند.

  • مریم‌ گلی

گیاه مریم‌گلی یکی از بهترین داروهای گیاهی در درمان هایپرهیدروزیس است. این گیاه سیستم عصبی را آرام می‌کند. همچنین به بدن کمک می‌کند تا با استرس‌های احساسی و فیزیکی مقابله کند. دو ماده تیامین و منیزیم در مریم گلی بسیار زیاد است.

این مواد معدنی غدد عرق را تسکین داده و باعث آرامش سیستم عصبی می‌شوند. مریم‌گلی شامل اسید رزمارینیک نیز هست که برای متوقف کردن عرق مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب اوقات از این گیاه برای درمان عرق استرس استفاده می‌شود.

  • مارچوبه

این گیاه به‌طور سنتی در طب چینی برای درمان عرق کردن زیاد بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مارچوبه شامل ماده شیمیایی آسپاراژین است که سرعت تولید عرق بدن را کاهش می‌دهد.

درمان‌های خانگی برای کاهش تعریق شدید

۱. از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید

محصولات مراقبت از پوست حاوی تانیک اسید می‌توانند در کاهش عرق تاثیر داشته باشند. می‌توانید این محصولات را از داروخانه‌ها تهیه کنید. چای هم حاوی تانیک اسید است. پارچه‌ای را در چای دم کرده غلیظ خیسانده و در محل مورد نظر قرار دهید. البته می‌توانید چای را مستقیما استعمال کنید.

خوبی تانیک اسید این است که برعکس ضد تعریق‌های قوی حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند. پس اگر حساسیت دارید از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید.

۲. غذاهای تند نخورید

غذاهای تند باعث تعریق می‌شوند. پس سعی کنید آن‌ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

۳. کافئین را کنار بگذارید

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید. به خصوص زمانی که در جمع حضور پیدا می‌کنید. به یاد داشته باشید که شکلات هم حاوی کافئین است. پس کمتر شکلات بخورید.

۴. ریلکسیشن

استرس باعث تعریق می‌شود. پس برای کاهش آن روش‌های ریلکسیشن را به کار ببرید. مثلا تمرین کنید که عمیق نفس بکشید. به این صورت که ۴ شماره دم و ۴ شماره بازدمتان طول بکشد.

۵. علت عرق زیاد خود را یادداشت کنید

سعی کنید بفهمید چه عاملی باعث می‌شود زیاد عرق بریزید. مثلا اگر غذای خاصی خوردید و متوجه ریزش عرق شدید، آن را یادداشت کنید.

موارد بالا چند درمان خانگی کارا برای جلوگیری از تعریق شدید بودند. اما قضیه به اینجا ختم نمی‌شود. قسمت بد عرق کردن خود عرق نیست بلکه شرمندگی آن در جمع مردم است. پس بهتر است برای اینکه موضوع را کامل کنیم برویم سراغ راهکارهایی که به وجهه شما در اجتماع آسیب نزند.

راهکارهایی برای کنترل تعریق زیاد در مکان‌های عمومی

۱. لباس‌های سبک بپوشید

بهتر است لباس‌های سبکی بپوشید که اجازه می‌دهند هوا به راحتی در بین بافت آن جریان یابند. لباس‌هایی با جنس کتان یا نخ انتخاب خوبی برای این کار هستند. همچنین توجه کنید که برای لباستان رنگ روشن را انتخاب کنید. به این دلیل که رنگ روشن نور و گرمای کمتر جذب می‌کند. ضمنا برای اینکه لکه‌ی عرق مشخص نشود لباس‌های خاکستری نپوشید.

۲. لباس اضافی به همراه خود داشته باشید

بهتر است یک دست پیراهن و جوراب اضافی به همراه خود داشته باشید تا در موقع لزوم تعویض لباس انجام دهید. برای اینکه لباس‌هایتان جای کمتری اشغال کنند بهتر است آن‌ها را در یک کیسه کامپکت قرار دهید. این اینفوگرافیک هم می‌تواند به شما کمک کند.

۳. استفاده از ضد تعریق و پودرهای جاذب

اگر دستتان همیشه خیس است، از ضد تعریق‌ها استفاده کنید. البته پودر بچه هم کارکرد خوبی در این مواقع دارد. به هر حال این پودر برای موجوداتی به آن ضعیفی ساخته شده چرا برای شما خوب کار نکند؟ این پودر را صبح یا شب قبل از خواب به دستتان بمالید تا بتوانید راحتتر بخوابید.

برخی از سوالات رایج

عرق كردن زياد نشانه چيست؟

اگر فردی بدون این‌که در معرض هوای گرم قرار بگیرد، زیاد فعالیت کند یا از نظر روحی دچار دل‌شوره و اضطراب شود دائماً عرق کند و این تعریق زیاد و غیرقابل کنترل باشد، به احتمال زیاد دچار بیماری هایپرهیدروزیس hyperhidrosis است.

عرق كردن زياد پیشانی نشانه چيست؟

گرما، رطوبت هوا، تنش، دل‌شوره یا اضطراب از مهم‌ترین علل تعریق زیاد سر و صورت هستند. همچنین ابتلای افراد به بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، چاقی، هایپرهیدروزیس، سل، مالاریا، هوجکین، بیماری‌های قلبی، سینه پهلو و بیماری‌های کبدی و کلیوی نیز می‌توانند علت تعریق پیشانی یا علت تعریق زیاد درسروصورت باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *