پزشکی، ارایشی و بهداشتی

روتین مراقبت از پوست برای آقایان!

 روتین مراقبت از پوست آقایان

مراقبت از پوست بیشتر شبیه به بازی‌های دخترانه به نظر می‌رسد. اما گول نخورید آقایان هم نیاز به مراقبت از پوستشان دارند و مراحل مراقبت پوست آقایان قواعد و مراحل به خصوص خود را دارد. اگر شما به عنوان یک آقا از ماسک‌ها و سرم‌های پوستی و … مصرف نمی کنید دلیلی ندارد پایه و اساس پاکیزگی و مراقبت از پوستتان را به کل نادیده بگیرید.

برخی از مراحل مراقبت از پوست مثل پاک کردن، شستشو و آب رسانی مرد و زن ندارد و برای هر کسی واجب و لازم الاجراست. بعضی مراقبت‌های پوستی هم مختص آقایان است مثل دست و پنجه نرم کردن با ریش‌ها و موی صورت.

اگر تا بحال سر و صورت و بدنتان را با یک دوش روزانه و به یک شکل می‌شستید داشتن یک روتین مراقبتی مجزا برای پوست صورتتان کاری جالب به نظر برسد. به خواندن ادامه دهید تا بیشتر راهنماییتان کنیم.

بهترین قسمت روتین مراقبت پوست آقایان با کیوت اسکین روش کارکرد دستگاه می‌باشد که افراد با تجربه کم که ناآشنا هم می‌توانند بهترین نتیجه شستشو و پاکسازی را بگیرند.

برای مطالعه مقاله همه چیز درباره فشیال صورت! کلیک کنید.

گام اول: شناسایی نوع پوست برای مراقبت از پوست آقایان

متأسفانه اکثر آقایان با نوع پوست خود آشنایی ندارند؛ اگر بخواهم صادقانه بگویم بسیاری از آن‌ها حتی نمی‌دانند که پوست انواع متفاوتی دارد! اما شناختن نوع پوست، اولین قدم برای مراقبت از پوست آقایان است؛ وقتی نوع پوست خود را بشناسید به‌راحتی می‌توانید از محصولات مراقبتی مطابق با نوع پوست خود استفاده کنید. انواع پوست عبارت‌اند از:

  • پوست طبیعی: پوست طبیعی در بیشتر زمان‌ها چرب نیست و به‌راحتی تحریک یا خشک نمی‌شود. پوست طبیعی به‌ندرت با مشکلاتی همچون آکنه روبه‌رو می‌شود.
  • پوست چرب: پوست چرب در حالت عادی روغنی و درخشان است و معمولاً از مشکلات پوستی مثل آکنه رنج می‌برد.
  • پوست خشک و حساس: پوست خشک به‌راحتی تحریک می‌شود و اغلب سفت یا خشک است.
  • پوست مختلط: اگر یک خط فرضی T شکل(نوار افقی پیشانی و نوار عمودی تا نوک بینی) را روی صورت در نظر بگیرید، افراد داری پوست مختلط در ناحیه T شکل پوستشان چرب و مابقی صورتشان خصوصاً روی گونه‌ها پوستی خشک و حساس دارند.

گام دوم: شستشوی صورت

پاکسازی مهم‌ترین مرحله روتین مراقبت از پوست آقایان است. در طول روز پوست شما در معرض آلودگی، باکتری‌ها و ناخالصی‌های زیست‌محیطی قرار می‌گیرد که به تولید سبوم روی سطح پوست منجر می‌شوند. شاید برایتان سؤال باشد که چه موقع باید صورتمان را بشوییم؟ هر روز صبح پوستتان را با پاک‌کننده مخصوص پوست خود بشویید. شستشوی صبحگاهی صورت اولین روتین مراقبتی است که در از بین بردن آلودگی و ناخالصی‌های پوستی به شما کمک می‌کند و پوستتان را تازه نگه می‌دارد. همچنین قبل از رفتن به رختخواب نیز صورتتان را بشوید تا در تمام شب از تجمع چربی روی پوست و سایر باکتری‌های مسدودکننده منافذ، جلوگیری کنید.

اما چگونه صورت خود را بشوییم؟

قبل از شستن صورت با ژل یا کرم شستشو بهتر است با آب گرم صورتتان را بشویید تا منافذ پوستتان باز شود. آب گرم به از بین رفتن ناخالصی عمیق پوست کمک می‌کند. هنگام شستشو صورتتان را دایره‌وار ماساژ دهید. نباید صورتتان را محکم بمالید زیرا پوست صورت بسیار حساس است. پس از اتمام شستشو، صورتتان را با آب سرد بشویید تا منافذ پوست بسته شوند؛ سپس صورتتان را با حوله‌ای نرم به‌آرامی خشک کنید.

زمان خشک‌کردن هرگز حوله را روی پوست نکشید زیرا باعث بروز چین‌وچروک می‌شود. بعد از شستشو، صورتتان باید احساس تمیزی کند نه سفتی! سفتی بیش‌ازحد نشان‌دهنده خشکی پوست است که می‌تواند به سوزش، آکنه، چروک زودرس و تولید چربی اضافی منجر شود. هرگز صورت خود را با صابون نشویید چه صابون طبیعی چه شیمیایی، زیرا مواد بکار رفته در انواع صابون برای پوست صورت مناسب نیستند.

بیش‌تر از دو بار در روز صورتتان را نشویید زیرا شستشوی بیش‌ازحد باعث می‌شود که غدد سبوم(غدد تولیدکننده چربی طبیعی پوست) روغن اضافی در پوست ایجاد کنند.

برخی از آقایان در مورداستفاده از تونر بعد از شستشو پرسیده‌اند؛ واقعیت این است که اکثر آقایان نیازی به تونر ندارند. تونر باعث تعادل PH پوست بعد از شستشو می‌شود درصورتی‌که پوست شما به‌طور طبیعی قادر به تنظیم PH خود است. اگر برای شستشوی صورت از پاک‌کننده مناسب پوست خود استفاده کنید دیگر نیازی به استفاده از تونر ندارید.

از ابزار شستشوی صورت مناسب استفاده کنید!

بسیاری از آقایان اهمیت شستشوی صورت را جدی نمی‌گیرند. این بی‌توجهی به پوست می‌تواند باعث تسریع پیر شدن پوست شود. همان‌گونه که می‌دانید شستشوی صورت با دست کاری چندان منطقی نیست چون دست‌ها نمی‌توانند منافذ پوست را به خوبی پاکسازی نمایند. بهترین راه برای شستشوی صورت استفاده از فیس‌براش است. فیس‌براش می‌تواند شستشوی ۵ برابری پوست را برای شما به ارمغان آورد در نتیجه پوستی سالم و شفاف خواهید داشت.

گام سوم: لایه‌برداری

لایه‌برداری یکی دیگر از مراحل مراقبت از پوست آقایان برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست، گردوخاک و چربی اضافی پوست است. یک محصول لایه‌بردار به درون منافذ پوست نفوذ کرده و ناخالصی‌های عمقی پوست را پاک می‌کند.

همچنین به متوقف شدن انسدادهایی که سبب بروز مشکلاتی مانند لکه‌های کیستیک و جوش‌های سرسیاه می‌شود، کمک می‌کند. به همین دلیل حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب‌دیدگی پوست بسیار حائز اهمیت است. نکته مهمی که باید بدانید این است که دو نوع لایه‌بردار وجود دارد:

  1. لایه‌بردارهای شیمیایی
  2. اسکراب­ها

اگر پوستتان حساس است و به‌راحتی تحریک می‌شود ترجیحاً به‌جای اسکراب از یک پاک‌کننده شیمیایی استفاده کنید. هنگام استفاده از لایه‌بردار شیمیایی در حمام یا زمان شستن صورت خود، پوستتان را به‌خوبی ماساژ دهید و بگذارید 30 ثانیه روی پوست بماند تا جذب شود.

اگر از اسکراب استفاده می‌کنید تقریباً 30 ثانیه باید بروی مناطقی که آکنه یا جوش دارد ماساژ دهید. ایده­آل­ترین وضعیت این است که هفته‌ای 2 تا 3 بار از لایه‌بردار استفاده کنید اما اگر پوست چربی دارید ممکن است با استفاده بیشتر از این محصول سود ببرید!

گام چهارم: هیدراته کردن پوست

مرطوب‌کننده‌ها وظیفه آبرسانی و مرطوب کردن پوست را بر عهده دارند و همچنین مواد مغذی و رطوبتی که در طی فرایند پاک‌سازی و لایه‌برداری ازدست­رفته، احیا می‌کنند.

مرطوب‌کننده‌ها یک مانع محافظتی روی پوست ایجاد می‌کنند که از انسداد منافذ پوست جلوگیری کرده و از پوست در برابر باکتری‌های مخرب محافظت می‌کند. مرطوب‌کننده‌ها باعث شاداب‌تر شدن پوست و مانع از دست رفتن رطوبت پوست می‌شوند و خاصیت ضد پیری دارند.

اینکه چه مقدار از مرطوب‌کننده باید استفاده کنید به فصل و نوع پوست شما بستگی دارد. اگر پوستتان به‌طور طبیعی چرب است باید از مقدار کمتری مرطوب‌کننده استفاده کرده و حتماً آن را به‌طور یکنواخت روی پوست پخش کنید. استفاده بیش‌ازحد از مرطوب‌کننده ممکن است باعث افزایش چربی پوست و تشدید جوش شود.

اگر پوستتان به‌طور طبیعی خشک است باید به‌اندازه کافی از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت پوستتان تأمین شود. با توجه به نوع پوست، در ماه‌های سرد سال باید استفاده از مرطوب‌کننده را کمی افزایش دهید؛ زیرا درجه حرارت پایین، تولید سبوم و روغن‌های طبیعی تولیدشده توسط پوست را کاهش می‌دهد.

برای مشاهده انواع دستگاه اکسیژن ساز خانگی کلیک کنید.

گام پنجم: کرم دور چشم

یکی دیگر از روتین‌های مراقبت از پوست آقایان استفاده از کرم دور چشم است. این محصول می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی اطراف چشم را برطرف کند. آیا شما نیز از تیرگی و پف زیر چشم رنج می‌برید؟ کرم دور چشم می‌تواند تمامی این مشکلات را برطرف سازد. اگر چین‌وچروک ریز اطراف چشم شما را ناراحت می‌کند با استفاده از کرم دور چشم جوان به نظر برسید!

پوست اطراف چشم نسبت به بقیه صورت شما نازک‌تر است بنابراین برای مرطوب کردن آن به محصول غلیظ‌تری نیاز دارید. صبح و شب بعد از شستشوی صورت حتماً از کرم دور چشم استفاده کنید.

گام ششم: ضد آفتاب

بسیاری از آقایان فکر می‌کنند که فقط زمان آفتاب گرفتن در کنار ساحل باید از ضد آفتاب استفاده کنند اما درواقع هر زمانی که شما در معرض نور طبیعی آفتاب قرار می‌گیرید، ممکن است پوستتان آسیب ببیند.

آفتاب‌سوختگی یکی از مهمترین دلایل پیری پوست است و همچنین در طولانی‌مدت می‌تواند به مشکلات خطرناک‌تری چون سرطان پوست منجر شود. اگر می‌خواهید پوست سالمی داشته باشید قبل از خروج از منزل یک ضد آفتاب حاوی SPF به پوست خود بزنید.

گام هفتم: سرم

به‌طورمعمول سرم­ها نسبت به سایر روتین‌های مراقبتی پوست قوی‌تر و مؤثرتر هستند و مواد مغذی را به پوست منتقل می‌کنند. استفاده منظم از سرم بعد از پاک‌کننده و قبل از مرطوب‌کننده، اثرات ضد لک و ضد پیری شگفت‌انگیزی را به همراه خواهد داشت که حتی در دوزهای پایین آن نیز دیده می‌شود. برای اینکه یک پوشش سبک از سرم داشته باشید مالیدن1 تا 3 قطره از آن بروی صورت کافی است.

گام هشتم: ماسک

صدها نوع مختلف از ماسک در بازار موجود است اما نکته مشترک همه آن‌ها این است که به‌عنوان یک مکمل در کنار سایر روتین‌های مراقبت از پوست آقایان استفاده می‌شوند. ماسک‌ها مانند سرم­ها از مواد غلیظ‌تری ساخته شده‌اند و مشکلات خاص پوستی را هدف قرار می‌دهند. بهترین نوع ماسک برای آقایان، ماسک خاک رس است چراکه می‌تواند هرگونه آلودگی، گردوخاک و چربی را از عمق منافذ بیرون بکشد.

درمجموع می‌توان گفت که مراقبت از پوست آقایان چیزی بیشتر از شستن روزانه صورت با صابون است. مراقبت از پوست بسیار ارزشمند است و به تعهد، ثبات و مراقبت روزانه نیاز دارد بنابراین تا زمانی که محصول مناسب پوستتان را پیدا نکردید ناامید نشوید! خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در خصوص مراقبت از پوست با ما به اشتراک بگذارید.

مراحل مراقبت پوست آقایان که باید بدانید!

شستشو در زمان مورد نیاز

فقط زیر دوش صورتتان را می‌شویید؟ اگر از این دسته هستید شستشو و پاکسازیتان درست و مرتب انجام نمی شود.
در واقع شستشوی صورت فقط زمان‌هایی که صورتتان خیس باشد و صابون دم دستتان است واجب نیست!

سه بار در شبانه روز باید صورتتان را بشویید. صبح‌ها (برای شستشوی آلودگی‌های طی شب از پوست)، شب‌ها و بعد از فعالیت و تعریق! بله! اگر عموما ورزش می‌کنید و در فعالیتید عادت شستشوی صورتتان نیاز به تغییر جدی دارد.

مرطوب کردن انواع پوست

همه افراد با هر نوع پوستی بدون استثنا باید پوستشان را مرطوب کنند. اگر خودتان را قانع کرده‌اید که پوست چربی دارید پس نیازی نیست آن را مرطوب کنید حتما مجددا فکر کنید…

شاید از چرب به نظر رسیدن پوستتان بترسید و نمی خواهید با استفاده از مرطوب کننده ظاهر پوستتان چرب و کثیف باشد، اما مرطوب کننده عملا همچین کاری نمی کند! در واقع مرطوب نکردن پوست در پوست‌های چرب هم موجب افزایش تولید چربی در پوستتان می‌شود که نهایتا ظاهری چرب‌تر هم دارد.

به ما اعتماد کنید. استفاده از مرطوب کننده مناسب نوع پوستتان را شروع کنید. اگر پوست خیلی چربی دارید می‌توانید از مرطوب کننده‌هایی استفاده کنید که نهایتا ظاهری مات به پوستتان بدهند.

آقایان! مراقبت از پوست اطراف چشم را فراموش نکنید

حلقه تیره اطراف چشم هم برای خانم‌ها و هم آقایان معضل شناخته می‌شود. اما قطعا در قیاس مردان بیشتری با تیرگی زیر و اطراف چشم دیده اید.
و شاید دلیل آن این باشد که مردان خیلی کمی را می‌شناسید که از کانسیلرها و محصولات آرایشی برای پوشاندن آنها استفاده کنند.
در حین داشتن روتین بی آرایش می‌توانید با اضافه کردن کرم دور چشمی مناسب با مشکلتانچهره‌ای بشاش‌تر داشته باشد. اگر تیرگی دور چشم دارید از کرم دور چشم با ترکیبات کافئین استفاده کنید.

مراقبت از ریش ها:

اگر وارد سنین بزرگسالی شده‌اید قطعا روشی سازگار برای اصلاح و شیو صورتتان پیدا کرده‌اید که برایتان کار آمد باشد. ولی همیشه جا برای بهتر شدن وجود دارد. فیس براش کیوت اسکین احتمالا همان چیزی است که به آن احتیاج دارید. با شستشوی صورت و گردنتان با این دستگاه پوستتان کاملا آماده یک اصلاح عمیق می‌شود. آقایانی که ته ریش را به سه تیغ شدن صورت ترجیح می‌دهند هم بدانند که شستشو با فیس براش کیوت اسکین ظاهری مرتب، تمیز و نرم به ریش هایتان می‌دهد.

نسبت به SPF سخت گیر باشید

دقیقا مثل مرطوب کننده همه‌ی افراد، همه و همه احتیاج به مصرف روزانه ضد آفتاب دارند. اگر روتین مراقبت پوست آقایان شامل مصرف ضد آفتاب نباشد بدانند که به پوستشان به شدت بی توجهی می‌کنند.


استفاده از ضد آفتاب نه تنها از پوست صورت در مقابل آفتاب سوختگی‌های بی دلیل و با ظاهر بد جلوگیری می‌کند بلکه موجب جلوگیری از پیری زودرس پوست و همچنین برخی سرطان‌های پوست می‌شود. به همین دلیل استفاده از ضد آفتاب‌هایی با SPF بالای ۳۰ به طور روزمره شدیدا مورد تاکید است.

کلاه و عینک آفتابیتان را برای بیرون ماندن در یک روز آفتابی فراموش نکنید.

نکاتی برای محافظت و جوانسازی پوست صورت و بدن

برای مراقبت از پوست، کارهای ساده‌ روزمره‌ای وجود دارد. در ادامه، به آموزش برخی از این نکات و روش‌های درست مراقبت از پوست آقایان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1) حمام آب گرم به‌جای آب داغ

در یک صبح‌ سرد زمستانی، حمام آب داغ بسیار لذت‌بخش است؛ اما در روتین مراقبت از پوست آقایان باید کمی دمای آب را پایین‌تر بیاورید تا از پوسته پوسته شدن، خشکی ، خارش پوست و ترک خوردن آن جلوگیری کنید.

برای مدت زمان طولانی زیر دوش آب گرم بودن، باعث می‌شود چربی طبیعی پوست بدن‌تان را از دست بدهید. اگر به شستشوی بدن‌تان با آب داغ عادت دارید، سعی کنید بیشتر از پنج دقیقه زیر آب داغ نمانید.

2) رطوبت رسانی به پوست

با اینکه پوست صورت آقایان نسبت به پوست خانم‌ها چرب‌تر است، اما برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک صورت، استفاده‌ روزانه از کرم مرطوب کننده را نباید فراموش کرد.

آقایانی که پوستی چرب یا معمولی دارند کافی است برای رطوبت رسانی ، روزانه مقدار کمی لوسیون ملایم یا ژل آبرسان استفاده کنند. اگر پوست خشکی دارید، از کرم‌های مرطوب کننده قوی‌تری استفاده کنید.

3) استفاده از پاک کننده های صورت به‌ جای صابون

برای پوست‌های حساس یا خشک و پوسته پوسته ، بهتر است از پاک کننده هایی استفاده کنید که در ترکیبات آن‌ها، از سدیم لوریل سولفات (که با حروف اختصاری SLS روی بسته‌بندی محصول نوشته می‌شود) استفاده نشده باشد، چون این ماده کف تولید می‌کند و باعث خشکی پوست می‌شود.

بهترین شوینده صورت ، شوینده‌هایی هستند که دارای ترکیبات رطوبت رسان مثل سرامیدها، گلیسیرین، روغن آفتابگردان یا دانه سویا و وازلین باشند. اگر پوست‌تان چرب است، در روتین مراقبت از پوست آقایان از شوینده‌هایی استفاده کنید که حاوی ترکیباتی همچون عصاره مرکبات، روغن درخت چای یا اکالیپتوس هستند؛ این ترکیبات، ضد باکتری‌هایی طبیعی به حساب می‌آیند.

شوینده‌های حاوی ترکیبات کنترل کننده چربی (مانند زینک PCA) نیز برای پیشگیری از ایجاد آکنه در پوست‌های چرب مفید هستند.

از صابون‌های عطری معمولی برای پوست صورت استفاده نکنید، چون باعث خشکی پوست می‌شوند، به‌ویژه قسمت‌هایی از صورت که پوست نازک‌تری دارد.

4) استفاده از کرم‌های نرم کننده ، پیش از اصلاح

برای اصلاح راحت‌تر، پوست خود را مرطوب نگه دارید. بهتر است بلافاصله پس از حمام، زمانی که تارهای زبر موهای صورت، هنوز مرطوب و انعطاف‌پذیر هستند، اصلاح را شروع کنید.

افرادی که پوست‌شان پس از اصلاح، دچار سوزش و قرمزی می‌شود، بهتر است به‌جای کف اصلاح، از ژل اصلاح استفاده کنند. ژل‌های اصلاحی که به ‌تازگی به بازار آمده‌اند، موهای صورت را بیشتر از دیگر محصولات، نرم می‌کنند؛ درنتیجه پس از مصرف این ژل‌ها، کمتر دچار قرمزی، التهاب، جوش و برگشت مو به داخل پوست خواهید شد.

5) استفاده از افترشیو های غیر‌الکلی

برای پاکسازی پوست آقایان ، اصلاح صورت مانند لایه بردار عمل می‌کند. اصلاح صورت کمک می‌کند لایه‌های خشک و مرده‌ پوست تمیز و پاکسازی شوند، اما طی این فرایند ممکن است پوست صورت هم ملتهب شود.

بنابراین در روتین مراقبت از پوست آقایان استفاده از یک مرطوب کننده به التیام سوزش پوست (پس از اصلاح) کمک می‌کند. به یاد داشته باشید، افترشیو های حاوی الکل، سوزش پوست را تشدید می‌کنند.

درگذشته از افترشیو ها برای میکروب‌‌زدایی و جلوگیری از ایجاد عفونت‌های ناشی از بریدگی (طی اصلاح) استفاده می‌شد؛ اما ریش تراش های جدید دیگر پوست را نمی‌برند، پس افترشیوی را انتخاب کنید که سوزش پس از اصلاح را التیام ببخشد.

6) حرکات ضربه‌ای آرام حوله، روی صورت

پس از شستن صورت (به ‌ویژه اگر پوست نازک و حساسی دارید) پوست خود را با حرکات ضربه‌ای آرام حوله، خشک کنید. کشیدن محکم حوله روی صورت، باعث تحریک و ایجاد خشکی پوست می‌شود.

7) خواندن برچسب‌ محصولات پیش از خرید

ممکن است برچسب محصولات مراقبت از پوست ، در ابتدا پیچیده و گیج‌کننده به نظر بیایند. برای آسان‌تر شدن این موضوع، به دنبال چند واژه کلیدی روی برچسب محصولات بگردید:

  • غیر کومدون‌زا: این اصطلاح یعنی اینکه کرم یا لوسیون مورد نظر باعث ایجاد جوش نمی‌شود.
  • بدون الکل: یعنی محصول مورد نظر به ‌احتمال ‌زیاد ملایم است و باعث بروز خشکی در پوست نمی‌شود.
  • شوینده یا لوسیون‌های حاوی «آنتی‌اکسیدان» یا دارای ویتامین C یا ویتامین A یا E نیز، به بازسازی پوست کمک می‌کنند.

8) اجتناب از محصولات معطر

رایحه‌ها و عطرهایی که در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند، اغلب سینتتیک (مصنوعی و شیمیایی) هستند و باعث تحریک پوست و ایجاد خشکی می‌شوند؛ بنابراین اگر پوست حساسی دارید، از شوینده‌ها و لوسیون های بدون بو استفاده کنید. البته ترکیبات معطر طبیعی غالباً حساسیت‌زایی مواد سینتتیک را ندارند و رایحه دلپذیرشان، همچون رایحه عصاره مرکبات و اسطوخدوس، برای بسیاری از آقایان خوشایندتر از ترکیبات مصنوعی نیز هست.

9) جلوگیری از بروز خطوط پنجه کلاغی

اگر در اطراف چشم‌ها و دهان، خطوط ریز یا چروک دارید و این مسئله باعث ناراحتی‌تان شده است، از مرطوب کننده های حاوی هیالورونیک اسید یا سدیم PCA استفاده کنید؛ این دو ماده هومکتانت هستند و به رفع خطوط و چروک کمک کرده، ظاهر شاداب‌تری به پوست می‌بخشند.

برای رفع چروک‌های عمیق‌‌تر در اطراف چشم (مانند خطوط پنجه کلاغی) از کرم‌های دور چشم ضد پیری ، حاوی رتینول (ویتامین A) یا گلایکولیک اسید استفاده کنید.

این ترکیبات طبیعی، به لایه برداری سلول‌های مرده و خشکی سطح پوست کمک کرده و خطوط اطراف چشم‌ها و لب‌ها را تا حدودی از بین می‌برند.

10) استفاده از ضد آفتاب

یکی از دلایل اصلی بروز لک و چین و چروک صورت ، پرتوهای مضر نور خورشید است. اگر روزانه تنها پنج دقیقه در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرید، پوست‌تان به ‌مرور زمان دچار لک و پیری می‌شود.

در روتین مراقبت از پوست آقایان ، کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. دقت کنید از محصولی استفاده کنید که «طیف گسترده» باشد؛ یعنی از پوست در برابر طیف وسیعی از پرتوهای آفتاب (محافظت هم در برابر UVA هم UVB) مراقبت ‌کند؛ برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ضد UVB (دارای SPF 30 به بالا) و برای مراقبت از پوست در برابر پرتو‌های سرطان‌زا و پیر‌کننده، ضد UVA (دارای +++PA) باشد.

11) مراقبت از پوست کف پا

با گذر زمان و بالا رفتن سن، پوست پا ضخیم‌تر شده و درگیر ترک خواهد شد. برای رفع ترک کف پا و ضخامت پوست، سنگ‌پایی ارزان تهیه کنید و هر روز زیر دوش کف پاها را اسکراب کنید.

در ادامه لایه‌ای ضخیم از پماد یا کرم ترک پا را روی کف پاهای خود بمالید؛ بسیاری از این کرم‌ها به‌صورت تخصصی برای پا تولید شده‌اند؛ اما کرم مرطوب کننده‌ قوی‌ هم می‌تواند به رفع ترک پا کمک کند.

درصورتی‌که ترک پاها عمیق و شدید باشد، پیش از خواب یک لایه ضخیم از کرم را کف پاهای خود بمالید، روی آن را با نایلون بپوشانید و سپس جوراب بپوشید تا پوست زمان کافی برای جذب رطوبت داشته باشد. البته دقت کنید بین انگشتان پا را مرطوب نکنید زیرا احتمال رشد قارچ و بروز بیماری پای ورزشکار به شدت بالا می‌رود.

12) اصلاح ناحیه تناسلی

در روتین مراقبت از پوست آقایان برای اصلاح و بهداشت‌ ناحیه تناسلی بهتر است از ریش تراش برقی یا موزر استفاده کنید. استفاده از تیغ باعث بازگشت موها به داخل پوست شده و یا کاملاً ناخواسته باعث ایجاد زخم یا آسیب می‌شود.

آمار نشان می‌دهد 83 درصد از افرادی که به دلیل آسیب‌های ناحیه تناسلی به اورژانس مراجعه کرده‌اند، در حین اصلاح دچار این مشکل شده‌اند.

در صورت استفاده از تیغ، قبل از اصلاح، با لیف یا اسکراب حاوی اسیدهای میوه، سلول‌های مرده را از سطح پوست لایه برداری کنید. سپس روی آن، مقدار زیادی ژل اصلاح برای جلوگیری از تحریک و بازگشت موها به داخل پوست بمالید.

موهای زیر پوستی

موهای زیر پوستی ممکن است روی بازو ، صورت ، پا ، ناحیه تناسلی یا هر قسمت دیگری از بدن که مو می‌روید ایجاد شوند.

بهترین راه برای پیشگیری از مشکل مو زیر پوستی ، نتراشیدن مو است. اما اگر به هر دلیلی تمایل به تراشیدن موهای زائد دارید، برای جلوگیری از زیرپوستی شدن موها و بهتر شدن وضعیت موهایی که به داخل پوست برگشته‌اند، بهتر است این نکات را رعایت کنید:

  • ابتدا پوست خود را با آب ولرم مرطوب کرده و سپس از ژل اصلاح استفاده کنید.
  • موها را در جهت رویش‌شان بتراشید.
  • تعداد ضربات یا تماس‌های تیغ را تا حد ممکن کاهش دهید.
  • بعد از هر حرکت، تیغ را با آب بشویید.
  • یک حوله را با آب سرد خیس کرده و بعد از اصلاح به آرامی روی پوست خود بگذارید تا التهاب و آزار پوستی را کاهش دهد.
  • برای آزاد کردن موهایی که داخل پوست گیر کرده‌اند، از اسکراب استفاده کنید.
  • به جای تراشیدن مو، از روش‌های دیگری مانند کرم موبر بهره ببرید.
  • از روشی با بازدهی بلندمدت‌تر مانند لیزر موهای زائد استفاده کنید.
  • مو را از انتها نتراشید. اگر کمی از مو روی پوست باقی بماند احتمال ورود باکتری‌ها به فولیکول مو و ایجاد التهاب کاهش می‌یابد.
  • از تیغ کند و کهنه استفاده نکنید. برای هر بار اصلاح یک تیغ نو و تیز بردارید.
  • از خاراندن، کندن یا فشردن موهای زیر پوستی خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث آسیب به پوست و ایجاد عفونت شود.
  • صبور باشید، با استفاده از اسکراب و لایه برداری‌های ملایم، و همچنین عدم تکرار اشتباهات در اصلاح کردن، موهای زیر پوستی به تدریج آزاد می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *