پزشکی، ارایشی و بهداشتی

بررسی علت ها و علائم ابتلا به دیسک کمر

دیسک کمر از بیماری‌هایی به حساب می‌آید که سن رایج شیوع آن بین 30 تا 40 است. دردهای این بیماری گاهی اوقات خفیف هستند؛ اما در برخی مواقع به حدی شدید می‌شوند که آرام و قرار را از بیمار می‌گیرند؛ به همین علت به دنبال راهکارهایی برای تسکین درد خود هستند. قبل از اینکه به دنبال راهکارهای درمانی باشید، باید از بیماری خود اطمینان پیدا کنید. بدین منظور روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استقبال کنید. همچنین علائم متعددی به چشم می‌خورند که شما را از وجود این بیماری آگاه خواهند ساخت. در این مطلب قصد داریم به بررسی مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم؛ از این رو تا انتهای مطلب دنبال‌کننده ما باشید.

همه چیز درباره بیماری دیسک از ناحیه کمر

دیسک کمر چه علتی می‌تواند داشته باشد؟

علل مختلفی وجود دارند که باعث می‌شوند فرد دچار دیسک از ناحیه کمر شود. گاهی اوقات ممکن است یک فشار ناگهانی به کمر وارد شود. به عنوان مثال افتادن از نردبان باعث وارد شدن فشار به ستون فقرات خواهد شد. همین یک دلیل رایج به منظور ابتلا به دیسک است. در کنار این موضوع علل زیر نیز می‌توانند روی این موضوع تأثیرگذار باشند:

  • زمانی که شرایط بسیار حادی به وقوع پیوسته باشند.
  • زمانی که دیسک حالت برآمده پیدا کرده یا پاره شده باشد.
  • وقتی در سایر قسمت‌های بدن عضلات با یکدیگر تعادل و هماهنگی نداشته باشند.
  • زمانی که فرد، نوزاد تازه متولد شده دارد.
  • زمانی که شکل نشستن فرد اصولی نباشد.
  • وقتی که از ابزارهای مرتبط با فناوری همچون لپ‌تاپ و موبایل به صورت مداوم استفاده شوند.
  • وقتی که فشار و استرس زیادی را فرد تجربه می‌کند.
علت‌های مبتلا شدن به دیسک کمر

علائمی که باید درباره آن‌ها بدانید

علائم دیسک کمر گزینه‌های متعددی را به خود اختصاص داده‌اند و تا حدودی شما را نسبت به بیماری‌تان مطلع می‌کنند. اصلی‌ترین نشانه‌ای که می‌توانیم برای شما برشماریم، احساس درد در ناحیه کمر است. این درد می‌تواند از بالای کمر شروع شود و تا باسن و پاها نیز ادامه‌دار باشد. ممکن است این علائم تنها در یک مدت‌زمان کوتاهی پایدار باشند و بعد از آن بدون انجام هیچ کاری از بین بروند. از دیگر نشانه‌ها می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • در یک یا هر دو پا احساساتی همچون کرختی، گز گز کردن و یا ضعف عضلانی خواهید داشت.
  • واکنش پاها بسیار افزایش پیدا می‌کنند؛ به گونه‌ای که ممکن است شاهد انجام حرکات اغراق‌آمیز از پای خود باشید.
  • در عملکرد مثانه و روده تغییراتی به چشم خواهند خورد.
  • ممکن است از ناحیه کمر به پایین فلج شوید.

در صورتی که هر کدام از علائم فوق را مشاهده کردید، آن را جدی بگیرید و حتماً به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص با نوشتن آزمایش‌های مختلف سعی در تشخیص بیماری شما خواهد داشت تا هر چه سریع‌تر درمان را شروع کند و یا از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل بیاورد.

علائم ابتلا به بیماری دیسک کمر

چگونه می‌توان به تشخیص دیسک کمر پرداخت؟

برای تشخیص دیسک از ناحیه کمر پزشک در ابتدا سوابق پزشکی شما را بررسی خواهد کرد. گاهی اوقات پزشک تنها با معاینه فیزیکی شما می‌تواند به وجود فتق پی ببرد و از این طریق بیماری شما را تشخیص دهد. با این کار دیگر نیازی نیست آزمایش‌های بیشتری برای شما تجویز شوند. اگر پزشک به اطلاعات بیشتری نیاز داشت، در آن صورت به شما MRI یا سی‌تی‌اسکن را پیشنهاد خواهد داد. به طور کلی در کنار معاینه‌های فیزیکی پزشک تلاش خواهد کرد برای اطمینان بیشتر سایر روش‌ها را نیز به کار بگیرد؛ از جمله:

  • پرتونگاری یا اشعه ایکس: این روش به منظور رسیدن به تصاویری از استخوان‌ها، اندام‌ها و بافت‌های داخلی انجام می‌شود.
  • MRI یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی: در این روش از آهنرباهای بزرگ، رادیو فرکانس‌ها و همچنین رایانه‌ها بهره برده می‌شود تا بتوان از اندام‌ها و ساختارهای درونی بدن تصاویر جامعی را به دست آورد.
  • میلوگرام: میلوگرام روش دیگری است که برای تشخیص دیسک کمر از آن بهره برده می‌شود. در این روش درون مجرای نخاع، رنگ مخصوص تزریق می‌شود. این کار از آن جهت انجام می‌شود تا بتوان در فرایند پرتونگاری واضح‌ترین تصاویر را به دست آورد.
  • الکترومیوگرافی یا عضله ‌نگاری برقی: از این روش در جهت اندازه‌گیری واکنش عضله به تحریکات بهره برده می‌شود.
  • سی‌تی‌اسکن: سی‌تی‌اسکن یکی از رایج‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید و با کمک آن می‌توان تصاویر جامعی را از نقاط مختلف بدن همچون استخوان‌ها، چربی‌ها و عضله‌ها به دست آورد. جزئیات تصاویر در این روش در مقایسه با سایر راهکارها بسیار بیشتر است.  

چه توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به دیسک از ناحیه کمر وجود دارند؟

آن دسته از افرادی که مبتلا به دیسک کمر هستند، برای بهبود وضعیت خود نیاز به رعایت یک سری از نکات دارند که بسیار ضروری هستند. البته این نکات را سایر افراد نیز می‌توانند رعایت کنند تا همیشه در سلامت کامل باشند. فهرست زیر به خوبی لیستی از بهترین نکات را با شما به اشتراک می‌گذارد:

  • مدت زمان نشستن شما نباید بیشتر از 45 دقیقه باشد.
  • برای کمر خود حتماً یک تکیه‌گاه مناسب داشته باشید.
  • نسبت به تقویت لگن خاصره خود اقدام کنید.
  • از خوابیدن روی شکم پرهیز کنید. خوابیدن به پشت یا پهلو پیشنهاد می‌شود.
  • اگر از کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده می‌کنید، آن‌ها را به صورت مداوم نپوشید.
  • همچنین تا حد امکان باید سعی کنید از فشارهای روحی و روانی خود بکاهید.

به طور کلی پیشگیری بهتر از درمان است؛ به همین علت باید از تمام راه‌ها و روش‌ها استفاده کنیم تا به این بیماری مبتلا نشویم. دیسک کمر از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند انجام فعالیت‌ها را بسیار محدود کند؛ پس همواره ورزش کردن را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید و اجسامی که سنگین هستند را بلند نکنید. همچنین وزن بالا نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

توصیه‌های لازم برای بیماران

سخن آخر

دیسک کمر یک بیماری رایج بین افراد 30 تا 40 است که با دنبال کردن راهکارهای متنوع می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. نشانه‌های مختلفی وجود دارند که شما را در تردید این بیماری خواهند انداخت که چند مورد از آن‌ها را به شما معرفی کردیم؛ به همین علت اگر هر کدام از آن‌ها را حس کردید، فراموش نکنید به یک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز انواع آزمایش‌ها به وجود بیماری در شما پی ببرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *