پزشکی، ارایشی و بهداشتی

بررسی مراحل کامپوزیت دندان + هزینه

از جمله روش‌های رایج زیبایی، کامپوزیت دندان است. برای اینکه بتوان طرح لبخند را اصلاح کرد، کامپوزیت یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین روش‌ها است. کامپوزیت در بین مواد خمیر مانند جای می‌گیرد که ترمیم دندان‌های پوسیده، شکسته و یا ترک‌خورده با کمک آن امکان‌پذیر است. انجام کامپوزیت برای دندان دارای مراحل مختلفی است که دندانپزشک باید با دقت بالایی آن‌ها را پشت سر بگذارد. لازم به ذکر است تمام افراد نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. در ادامه به بررسی این افراد خواهیم پرداخت و مراحل را به صورت کامل‌ برای شما شرح می‌دهیم؛ پس تا انتها ما را دنبال کنید.

انجام کامپوزیت دندان

منظور از کامپوزیت دندان چیست؟

در ابتدا اجازه دهید بگوییم کامپوزیت دندان چیست و به چه کاری می‌آید؟ کامپوزیت‌ها را می‌توانیم در بین موادی جای دهیم که در دندانپزشکی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد حالت خمیری دارند و از بهترین پیشنهادات برای رفع پوسیدگی و شکستگی دندان‌ها هستند. کامپوزیت‌های مورد استفاده باید از ویژگی‌های مختلفی بهره‌مند باشند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به قابلیت بازسازی به صورت لایه به لایه، استحکام عالی، قابلیت پولیش فوق‌العاده و درخشندگی طبیعی اشاره کنیم. برای اینکه بتوان فرم دندان‌ها و یا رنگ آن‌ها را تغییر داد، می‌توان از کامپوزیت استفاده کرد. همچنین اگر بی‌نظمی دندان‌ها چندان زیاد نباشد، استفاده از این روش کاملاً پیشنهاد می‌شود. سیگار کشیدن یا مصرف زیاد قهوه باعث می‌شوند دندان‌ها تغییر رنگ پیدا کنند. برای درمان می‌توان از کامپوزیت بهره برد. افراد با دندان‌های بی‌نظم زیاد نمی‌توانند از این روش استفاده کنند.

مراحل کامپوزیت دندان چیست؟

همان‌طور که در ابتدای متن نیز گفتیم برای انجام کامپوزیت نیاز است متخصص مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد. در واقع هنر و مهارت پزشک در این کار بسیار تأثیرگذار هستند و باید نسبت به آن‌ها توجه داشته باشید. مراحلی که به منظور کامپوزیت باید پشت سر گذاشته شوند، شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • در مرحله اول آماده‌سازی دندان‌ها انجام می‌شود. همچنین ممکن است انواع کارهای زیبایی و درمانی روی دندان‌ها به انجام برسند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به لیفت لثه اشاره داشته باشیم.
  • در مرحله بعدی باید رنگ کامپوزیت انتخاب شود.
  • سپس نوبت به ایزوله کردن، اسید زدن، شستن و در نهایت خشک کردن دندان‌ها می‌رسد.
  • کامپوزیت‌ها انواع مختلفی دارند. با کمک این همه تنوع، دندانپزشک فرایند انجام کامپوزیت ونیر را شروع می‌کند.
  • ونیر کامپوزیتی باید تکمیل و در نهایت پالیش شود.
  • بعد از اینکه درمان به پایان رسید، باید لثه‌ها به صورت فیزیولوژیک شسته شوند.
مراحلی که برای کامپوزیت باید پشت سر گذاشته شوند

از دندان‌های کامپوزیت‌شده چگونه مراقبت کنیم؟

بعد از انجام کامپوزیت دندان نیاز است به مراقبت از آن‌ها بپردازید. در این راستا نکات گوناگونی وجود دارند که توجه به تمام آن‌ها از ضرورت بالایی برخوردار است؛ از جمله:

  • حتماً به صورت مداوم و دائمی مسواک بزنید و آن را فراموش نکنید.
  • از آنجایی که مسواک نمی‌تواند به خوبی فواصل بین دندان‌ها را تمیز کند، به همین علت پیشنهاد ما به شما استفاده از نخ دندان است.
  • اگر مواد غذایی مصرفی بسیار سفت باشند، احتمال وارد شدن آسیب به دندان‌های کامپوزیت‎شده افزایش پیدا می‌کند؛ از این رو در مصرف مواد غذایی حتماً دقت خود را بالا ببرید.
  • از آنجایی که کامپوزیت‌ها دارای خواصی همچون رنگ‌پذیری هستند، حتماً بعد از خوردن و آشامیدن مواد غذایی مانند چای و قهوه، نسبت به مسواک زدن اقدام کنید؛ وگرنه کامپوزیت شما تغییر رنگ خواهد داد.

آیا کامپوزیت برای دندان‌ها عوارض یا معایبی دارد؟

هیچ فرایندی بدون عیب نبوده و کامپوزیت دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال در این فرایند اگر دندان‌ها تراشیده شوند، در آن صورت مینای دندان دچار آسیب خواهد شد؛ به همین دلیل اگر زیبایی دندان چندان برای شما اهمیت ندارد، می‌توانید از انجام این عمل خودداری کنید و سلامتی دندان‌هایتان را در اولویت قرار دهید. از دیگر عوارض کامپوزیت می‌توانیم به تورم و آسیب به لثه‌ها اشاره کنیم. وقتی این فرایند اتفاق بیفتد، کامپوزیت به خوبی روی دندان‌ها قرار نخواهد گرفت و نتیجه آن‌گونه که باید مطلوب نخواهد بود؛ پس با علم بر تمام موضوعات تصمیم به انجام کامپوزیت بگیرید.

عوارض یا معایب کامپوزیت دندان

آیا انجام کامپوزیت دندان درد دارد؟

بدون شک کسی دوست ندارد حتی برای یک مدت کوتاه درد را احساس کند؛ به همین دلیل قبل از انجام کامپوزیت این سؤال پرسیده می‌شود که آیا انجام آن درد دارد یا نه؟ به طور کلی این فرایند معمولاً درد یا ناراحتی خاصی ندارد؛ زیرا در ابتدا پزشک از ژل بی‌حسی استفاده می‌کند و آن را به موضع مورد نظر تزریق می‌کند. این کار از آن جهت انجام می‌شود که فرد دردهای مربوط به سوزن را احساس نکند؛ پس در کل می‌توانیم این‌طور بگوییم کامپوزیت درد زیادی برای شما به همراه نخواهد داشت و می‌توانید با خیالی راحت نسبت به انجام آن اقدام کنید.

برای کامپوزیت چقدر باید بپردازیم؟

یکی از سؤالات مهمی که مطرح می‌شود این است که برای کامپوزیت دندان چقدر باید هزینه کنیم؟ جواب این سؤال بستگی به پارامترهای مختلفی دارد. اگر با قیمت‌های بالایی روبه‌رو شدید، به این معنا نیست که کار نهایی حتماً باکیفیت خواهد بود؛ اما قیمت‌های پایین بدون شک نشانه کیفیت نه چندان بالا هستند. از عوامل مهمی که می‌توانند روی افزایش یا کاهش قیمت‌ها تأثیر بگذارند، مهارت و تخصص دندانپزشک هستند. به طور کلی هر چقدر مهارت و تخصص بیشتر باشند، به همان اندازه نیز با افزایش قیمت روبه‌رو خواهید بود. ضخامت دندان نیز روی این فرایند تأثیر خود را خواهد گذاشت؛ پس در کل می‌توانیم این‌طور بیان کنیم قبل از اینکه نسبت به کامپوزیت اقدام کنید، حتماً تمام جوانب نسبت به هزینه‌ها را بسنجید.

هزینه‌های لازم برای انجام کامپوزیت

سخن آخر

امروزه بحث زیبایی دندان‌ها بین افراد اهمیت زیادی پیدا کرده است؛ به همین علت افراد به دنبال راهی برای دستیابی به آن هستند. کامپوزیت دندان یک روش رایج است که افراد از آن استقبال می‌کنند. این روش مزایای خاص خود را دارد. البته معایبی نیز در آن به چشم می‌خورند که قبل از اقدام باید نسبت به آن‌ها اطلاعات لازم را به دست بیاورید. دندانپزشک باتوجه‌به مهارت خود باید مراحل کامپوزیت را پشت سر بگذارد و دقت را چاشنی کارهای خود کند. در این مطلب به بررسی مراحل موجود پرداختیم و همچنین نکات مراقبتی را نیز با شما به اشتراک گذاشتیم. برای داشتن یک کامپوزیت موفقیت‌آمیز توجه به نکات گفته‌شده را از یاد نبرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *