پزشکی، ارایشی و بهداشتی

دستگاه منبع نور سرد چیست؟معرفی مشخصاتی که در هنگام خرید منبع نور سرد باید به آنها توجه کنید

در این مقاله به موضوع اهمیت و کاربرد های منبع نور سرد پرداخته شده است. مواردی که شما در طی این مقاله با آنها آشنا می شوید شامل عبارت های ذیل می باشند. منبع نور سرد چیست؟ استفاده از این دستگاهدر چه فعالیت هایی متداول تر است؟ لامپ منبع نور سرد از چه نوع و جنسی است؟ استفاده از منبع نور سرد برای گیاهان چه مزیتی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال ها در ادامه مقاله همراه ما باشید.

دستگاه منبع نور سرد چیست؟

همانطور که می دانید انواع لامپ ها و منابع نوری که روزانه از آن استفاده می کنیم مقداری از انرژی دریافتی را به صورت گرما اتلاف می کنند. وجود این گرما شاید در خانه و یا محل کار شما آسیب زا نباشد. اما همین گرمای ناچیز در موارد خاصی می تواند آسیب زا و حتی خطرناک باشد. یکی از این موارد استفاده از آنها در بدن انسان است. در تجهیزات پزشکی برای مشاهده بافت ها و اعضا بدن از دستگاه منبع نور سرد استفاده می شود. در حقیقت دستگاه منبع نور سرد، دستگاهی است که نوری با حداقل گرمای ممکن برای مشاهده بافت ها تولید می کند. انواعی از این دستگاه برای استفاده در گلخانه ها نیز موجود می باشند که در پایان مقاله با آنها آشنا می شوید.

در هنگام خرید منبع نور سرد به چه مشخصاتی باید توجه کنیم؟

تاریخچه اختراع و چیستی این دستگاه

منبع نور سرد در دهه 60 میلادی توسط کارل اشتورز اختراع شد. دستگاه منبع نور سرد در حقیقت یک دستگاه تولید کننده و پخش کننده نور است. با استفاده از این دستگاه شما می توانید نور مورد نیاز خود برای مشاهده بافت های بدن را تنظیم کنید. لامپ های مصرفی در این نوع دستگاه انواعی از لامپ های LED، زنونی، هالوژنی و… هستند. لامپ منبع نور سرد، نور سفید رنگی را ایجاد می کند که دارای میزان دمای کم و کنترل شده است. دستگاه های منبع نور سرد در ابعاد و وزن های گوناگون موجود می باشند. در ادامه بیشتر با مشخصات و کاربرد های این دستگاهآشنا می شوید.

استفاده از دستگاه منبع نور سرد در چه جاهایی متداول تر است؟

از دستگاه منبع نور سرد در عمل ها و فعالیت های پزشکی گوناگونی استفاده می شود. به عنوان مثال در عمل آندوسکوپی برای مشاهده و تصویر برداری از بافت های داخل بدن از این دستگاهاستفاده می شود. مورد بعدی استفاده از منبع نور سرد زنون و یا هالوژنی در عمل های گوش و حلق و بینی است. به طور کلی هر زمانی که لازم باشد برای مشاهده و یا تصویر برداری از بافت ها از نور مصنوعی استفاده کنید به این دستگاهبرای جلوگیری از آسیب بافتی نیازمندید.

مشخصات فنی دستگاه منبع نور سرد که در هنگام خرید باید به آنها توجه کنید.

این نوع از تجهیزات پزشکی قابلیت استفاده در موقعیت های متفاوت را دارند. شما می توانید میزان نور تولیدی این دستگاه ها را تنظیم کنید. در هنگام خرید منبع نور سرد زنون و یا هر دستگاه منبع نور دیگری باید به میزان دمای نور برای لامپ منبع نور سرد توجه کنید. مورد بعدی میزان مصرف انرژی دستگاه است. دیگر نکته بررسی اتصالات نوری و قابل تنظیم بودن نور دستگاه است. این موارد باعث می شود که بتوانید دستگاه منبع نور تان را همزمان با دیگر دستگاه ها استفاده کنید و دچار مشکل نشوید. وزن دستگاه و ابعاد آن از دیگر موارد هستند که اولویت پایینی در هنگام بررسی مشخصات دستگاه دارند. البته اگر در فضا محدودیت دارید و یا مجبور به حمل دستگاه هستید توجه به این ویژگی ها را از خاطر نبرید.

دستگاه منبع نور چیست و چه کاربردی دارد؟

لامپ منبع نور سرد باید از چه نوعی باشد؟

از لامپ هالوژنی، زنونی و LED در این نوع از تجهیزات پزشکی استفاده می شود. زنون یکی از گاز های نجیب است. به طور کلی از گاز های نجیب در تولید انواعی از لامپ ها با کاربرد های گوناگون استفاده می شود. هر دو نوع لامپ هالوژنی و زنونی برای این دستگاه ها مناسب می باشند. شما می توانید این لامپ ها را به صورت جداگانه نیز تهیه کنید و به دستگاه مربوطه متصل نمایید.

مشخصات لامپ منبع سرد نور

میزان ولتاژ مصرفی لامپ زنون دارای اهمیت است. اما در مشخصات اولویت را بر روی میزان دمای این محصول قرار دهید. مورد بعدی طول عمر لامپ است. طول عمر یعنی زمان متوسطی که انتظار می رود لامپ در آن مورد استفاده قرار گیرد. جنس بدنه نیز دارای اهمیت است.

معرفی انواع دستگاه های منبع سرد نور

1.     دستگاه منبع نور سردLED : یک دستگاه تولید نور سرد است که از لامپ ال ای دی برای تولید نور استفاده می کند. نور تولید شده توسط این دستگاه سفید رنگ است و بدون اشعه مادون قرمز می باشد.

2.     دستگاه نور سرد هالوژن: این نوع دستگاه در جراحی های گوش و حلق و بنی و معاینات گلو و حنجره مناسب می باشد. در این دستگاه از لامپ هالوژنی استفاده می شود.

3.     دستگاه منبع نور سرد زنون: این نوع دستگاه برای چراغ های پیشانی و آندوسکوپی مناسب است. از لامپ زنون در این دستگاه استفاده گشته است.

دستگاه منبع سرد نور برای گیاهان

استفاده از منبع نور سرد برای گیاهان چه مزیت هایی دارد؟

شما همچنین می توانید از دستگاه های تولید نور سرد در منزل و یا گلخانه خود برای ایجاد نور مورد نیاز گیاهانتان استفاده کنید. از آنجایی که گیاهان به میزان نور متفاوتی نیاز دارند استفاده از این دستگاه کاربردی تر می شود زیرا می توانید با کمک این دستگاه نور مورد نیاز را تنظیم کنید. لامپ های دارای نور سرد و آبی گزینه مناسبی برای رشد و جوانه زنی گیاهان می باشند. البته باید تعادل بین نور سرد و گرم برقرار شود تا جوانه زنی و گل دهی در زمان مناسب انجام گردد. به طور کلی استفاده از منبع نور سرد برای گیاهان در گلخانه ها روشی متداول است. شما می توانید با کمک این دستگاه بازده گلخانه خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *