پزشکی، ارایشی و بهداشتی

چگونه ناخن های محکمی داشته باشیم! + علت و راههای درمان نرم شدن ناخن ها

ناخن های نرم معمولاً نازک نیز هستند. علت نازک بودن ناخن ها پایین بودن سطح عناصری مانند منیزیم، سیلیکا، ویتامین A و D می‌باشد. در یک رژیم غذایی برای تقویت ناخن های نرم می‌بایست میزان کافی از همه این عناصر وجود داشته باشد.

به علاوه ناخن‌هایی که مقاومت کمی در برابر آب دارند نیز خیلی زود به علت افزایش نفوذ آب در آن‌ها نرم می‌شوند. میزان نرمال آب موجود در بستر ناخن حدود ۱۸ درصد می‌باشد که در افرادی که ناخن های نرمی دارند می‌تواند تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند؛ بنابراین می‌بایست همیشه هنگام شستن ظرف‌ها از دستکش استفاده کنید. همین‌طور زمانی که داخل وان می‌نشینید دست‌های خود را بیرون از آن قرار دهید.

برای مطالعه مقاله چگونه در ماه رمضان کم آبی بدنمان را جبران کنیم؟ کلیک کنید.

استفاده از کلاژن برای تقویت ناخن های نرم

خوردن یک قطعه مکعبی از ژله به عنوان یک روش سنتی برای تقویت ناخن های نرم محسوب می‌شود؛ اما خوردن آن خیلی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ژله دارای مقدار زیادی قند می‌باشد و لذا استفاده از مکمل کلاژن گزینه بهتری می‌باشد. مکمل کلاژن برای تقویت ناخن های نرم مفید است و به علاوه دارای سیلیکا نیز می‌باشد.

همچنین به شما پیشنهاد می‌شود با استفاده روزانه از مکمل‌های روغن گل پامچال به افزایش رطوبت ناخن ها از درون، تقویت ناخن های نرم، افزایش آبرسانی، انعطاف‌پذیری و درخشندگی آن‌ها کمک کنید.

توصیه‌هایی برای تقویت ناخن های نرم

از دستکش استفاده کنید

اگر ناخن های نرمی دارید باید در هنگام شستشو ، حمام و هر کار دیگری که دست‌هایتان را در معرض آب قرار می‌دهد از دستکش‌های لاستیکی و یا نخی استفاده کنید. مواد شوینده خانگی، پاک‌کننده‌ها، براق‌کننده‌ها و غیره می‌توانند پوست دست و ناخن های شما را تحت تأثیر قرار دهند و باعث نرمی ناخن های شما شوند.

ناخن هایتان را کوتاه کنید

بهتر است برای کمک به تقویت ناخن های نرم، آن‌ها را مرتب و کوتاه نگه دارید. بلند کردن ناخن ها در این وضعیت خیلی به نفع سلامتی آن‌ها نیست. هرگز از سوهان ناخن های ارزان و بی‌کیفیت استفاده نکنید.

استفاده از محصولات تقویت ناخن های نرم

با استفاده از یک تقویت کننده ناخن که به تدریج باعث تقویت ناخن های نرم شما می‌شود نسبت به درمان این وضعیت اقدام کنید. میزان سلامت کلی بدن شما به علاوه ساختار ژنتیکی شماست که تعیین می‌کند ناخن هایتان با چه سرعت و با چه کیفیتی روشن کنند.

در مورد ناخن های بسیار نرم معمولاً رشد ناخن ها به صورت یک دهم میلی‌متر در طول روز می‌باشد. این بدان معناست که برای رشد کامل ناخن حدود ۴ تا ۶ ماه زمان لازم است؛ بنابراین شما نیاز دارید تا با استفاده از مکمل‌ها و تقویت‌کننده‌ها این وضعیت را تغییر دهید و باعث رشد بیشتر ناخن شوید؛ و البته این را بدانید که این اتفاق یک شبه نمی‌افتد.

برای مطالعه مقاله علت غلظت خون و راههای درمان آن کلیک کنید.

علتها و دلایل شکنندگی ناخن


مهمترین دلیل شکنندگی ناخنها، ابتلا به قارچ ناخن میباشد. قارچها، میکروارگانیسمهای انگلی هستند که میتوانند از طریق برش های بسیار ریز یا از طریق فضای کوچک بین ناخن و پوست زیر آن، وارد ناخن شوند. ناخن شست پا بیشتر از ناخنهای دیگر در معرض ابتلا به قارچ ناخن میباشد، چرا که پوشیدن کفشهای تنگ، فضای بسیار مناسب و ایده آلی برای رشد قارچها فراهم میکند. عفونتهای قارچی ناخن پا، علاوه بر شکنندگی و پوسته پوسته شدن ناخن، موجب تغییر رنگ و ضخیم شدن آن نیز میشوند.

پسوریازیس ناخن نیز میتواند به شکنندگی ناخن ها منجر شود. نیمی از افرادی که به پسوریازیس پوستی مبتلا هستند، به پسوریازیس ناخن نیز مبتلا میشوند. این بیماری موجب تشکیل ضایعاتی در زیر ناخن میشود که باعث تغییرشکل دادن و شکستن ناخن میشوند. وجود حفرههایی در ناخن، شل شدن ناخن، شکنندگی و تغییر رنگ ناخن از علائم ابتلا به پسوریازیس ناخن هستند.

آسیبهای وارد شده به ناخن نیز یکی دیگر از علل شکنندگی ناخن است. قرار گرفتن ناخن تحت فشار قوی یا وارد شدن ضربه شدید به ناخن، میتواند باعث تجمع خون در زیر ناخن شود که این موضوع نیز با عث تغییر رنگ و شکنندگی ناخن میشود. در نهایت ممکن است ناخن از بستر خود جدا شود و بیافتد. در صورت که بستر ناخن بر اثر ضربه یا فشار آسیب دیده باشد، ممکن است ناخن جدید به شکل صحیحی رشد نکند.
در برخی موارد، شکننده شدن ناخنها میتواند نشاندهنده ی ابتلا به بیماریها و مشکلات جدی تری مانند سوءتغذیه، پرکاری تیروئید یا دیگر اختلالات غدد درون ریز بدن باشد.

درمان خشکی و شکنندگی ناخن


در صورتی که ناخنهای شما شکننده، پوسته پوسته و دارای شکاف شده اند، این مشکل به احتمال زیاد به عوامل محیطی مربوط میشود. بنابراین شما با ایجاد تغییرات کوچک و ساده ای در سبک زندگی خود میتوانید این مشکل را حل کنید.
به عنوان مثال برای مدت زمان خیلی طولانی دست و پاهای خود را در آب نگذارید و بعد از این که دست یا پای شما خیس شدند، حتما آنها را کاملا خشک کنید. برای شستن دستان خود از یک صابون ملایم استفاده کنید و در شستن دستان خود افراط نکنید.
سعی کنید از قرار دادن ناخن خود در معرض مواد شیمیایی مانند لاک پاک کن های قوی خودداری کنید و مرتبا ناخنهای خود را با کرم مرطوب کنید.
اما در صورتی که قارچ یا پسوریازیس ناخن، علت شکنندگی ناخنهای شما هستند، لازم است حتما برای درمان آن اقدام کنید و هر چه قدر زودتر درمان را شروع کنید، نتایج بهتری به دست خواهید آورد. برای درمان قارچ خفیف تا متوسط ناخن، کرمها، پمادها و لاکهای مختلفی وجود دارند که به صورت غیرتجویزی از داروخانه قابل تهیه هستند.
یکی دیگر از راههای درمان قارچ ناخن استفاده از محلولهای مخصوص قارچ و پسوریازیس است که به صورت موضعی استفاده میشود. فرمولاسیون ویژه ی این محلولها با هیدراته کردن ناخن، باعث بهبود ظاهر آن شده و سطح ناخن را صاف و از میزان تغییر رنگ آن می کاهد. این تغییرات در اغلب موارد ظرف دو هفته قابل رویت خواهند بود. این محلولها با نفوذ به بافت ناخن، شرایط محیطی ناخن را تغییر میدهند و مانع از رشد قارچها میشوند.
در موارد ی که عفونت قارچی ناخن شدید باشد، ممکن است استفاده از درمانهای موضعی به تنهایی موثر نباشد و پزشک شما استفاده از داروهای ضدقارچ خوراکی یا انجام لیزردرمانی را برای از بین بردن قارچها تجویز کند.

درمان قارچ ناخن پا و پسوریازیس بسیار چالش برانگیز است، چرا که صرفنظر از روش درمانی که انتخاب کرده اید، درمان کامل این مشکل ممکن است برای ناخن شست پا تا یک سال و برای ناخنهای دیگر تا ۶ ماه طول بکشد.

روشهای درمانی دیگر برای شکنندگی ناخن
داروها و مواد زیر، هر کدام در دورهای به عنوان درمان شکنندگی ناخن معرفی میشدند، اما تمامی این موارد در یک چیز مشترک هستند و آن این است که موثر بودن هیچ یک از آنها به طور علمی اثبات نشده است:
1-سیلیکون
2-گیاه دم اسبی
3-مکمل کلسیم
4-آهن
5-ویتامین A
6-داروی سیستئین
7-روی
مصرف کنندگان باید در مورد استفاده از موادی که هنوز اثرگذاری آن ثابت نشده و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد، محتاط باشند.

۱۰ روش خانگی تقویت ناخن

۱. مطمئن شوید که پروتئین کافی دریافت می کنید.

دریافت پروتئین کافی، به قوی نگه داشتن ناخن‌ها (و ماهیچه‌هایتان) کمک می‌کند. بین ۴۵ تا ۵۶ گرم پروتئین در روز برای بزرگسالان توصیه شده است. با این وجود اگر رژیم غذایی لاغری دارید، ورزش می‌کنید و یا بیماری خاصی دارید، احتمالا باید میزان پروتئین دریافتی خود را بیشتر کنید تا بتوانید به خوبی از ناخن‌هایتان حفاظت کنید. دریافت پروتئین کافی یک روش خانگی تقویت ناخن محسوب می‌شود.

۲. مکمل های بیوتین را امتحان کنید.

کراتین پروتئینی است که پوست، مو، استخوان و ناخن شما را می‌سازد و بیوتین (ویتامین B) می‌تواند به بدن شما کمک کند تا میزان کافی کراتین بسازد و یک روش تقویت ناخن به روش خانگی محسوب می‌شود.

۳. ناخن‌های خود را در یک جهت سوهان بزنید.

هنگامی که به ناخن‌هایتان سوهان می‌کشید، این کار را تنها در یک جهت انجام دهید. این یک روش خانگی تقویت ناخن پا و دست است که با به کار بردن آن، شما کمترین آسیب را به ناخن خود می‌زنید و در نتیجه از شکستن آن جلوگیری می‌کنید.

۴. ناخن‌هایتان را حسابی مرطوب نگه دارید.

پس از شستن دست‌ها، حتماً با یک لوسیون دست، ناخن‌ها و کنار آنها را ماساژ دهید. بهترین روغن برای تقویت ناخن می‌تواند روغن زیتون باشد. دست‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در روغن خیس کنید تا خشکی ناخن‌ها بهبود یابد. این روش خانگی تقویت ناخن به جوان‌شدن دست‌هایتان هم کمک می‌کند.

برای مطالعه مقاله علت چرب شدن موها + ۱۵ راهکار طلایی برای خلاص شدن از چربی موها کلیک کنید.

۵. از لاک پاک‌کن قوی صنعتی اجتناب کنید.

لاک پاک‌کن‌های قوی، به ویژه آنهایی که حاوی استون هستند، ناخن‌ها، کوتیکول‌ها و نوک انگشتان شما را خشک می‌کنند و آنها را مستعد شکستگی می‌کند. پس به عنوان یک روش خانگی تقویت ناخن، یک پاک‌کننده غیر استونی غنی شده با پروتئین را امتحان کنید و به طور کلی تا جایی که ممکن است از لاک پاک کن استفاده نکنید.

۶. مصرف روی خود را افزایش دهید.

بهترین تقویت کننده ناخن‌های ضعیف و شکننده، می‌تواند روی باشد، البته اگر این عنصر را کم داشته باشید. برای دریافت بیشتر این ماده معدنی، مصرف آجیل، سبزیجات ریشه‌دار و مکمل روی را افزایش دهید.

۷. اسیدهای چرب امگا ۳ را بیشتر مصرف کنید.

امگا ۳ یکی از راههای خانگی تقویت ناخن است زیرا به مراقبت از سلول‌های بستر ناخن کمک می‌کند. علاوه بر این، اسید چرب امگا ۳، جذب مواد غذایی را بیشتر می‌کند و تضمین می‌کند که ناخن‌ها قوی‌تر، سالم‌تر و سخت‌تر شوند.

۸. از ناخن‌های خود در برابر مواد شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.

ناخن‌های شما نیز ممکن است در معرض آسیب‌های ناشی از نور خورشید قرار بگیرد و زرد و شکننده شود. برای محافظت، کارشناسان یک پولیش فیلتر UV را به عنوان یک روش خانگی تقویت ناخن توصیه می‌کنند که قادر به جذب پرتوها است. همچنین می‌توانید از دستکس استفاده کنید.

علاوه بر این، سعی کنید تماس انواع مواد شیمیایی مثل مایع ظرفشویی، پودر ماشین لباسشویی و مواردی از این قبیل را با دست خود بکاهید. برای این کار لازم است از دستکش استفاده کنید.

۹. آبلیمو برای تقویت ناخن

اگرچه این اثبات نشده است، اما خیلی‌ها ادعا می‌کنند که آبلیمو می‌تواند یک درمان خانگی برای ناخن های شکننده باشد. از آنجا که ضرری ندارد، می‌توانید از آن به عنوان یک روش خانگی تقویت ناخن استفاده کنید. کافی است دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید و ناخن‌های خود را حدود ۱۰ دقیقه در روز در آن خیس کنید.

۱۰. ماسک برای تقویت ناخن

اگرچه اثر این ماسک نیز اثبات نشده است، اما می‌توانید آن را امتحان کنید، چون اشخاصی هستند که از این روش خانگی تقویت ناخن بهره برده‌اند. ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو را با ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کرده و به ناخن‌های خود بمالید. آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی ناخن نگه دارید و سپس با آب ولرم بشویید. ۱/۴ فنجان روغن زیتون، ۱/۴ فنجان ماء الشعیر و ۱/۴ فنجان سرکه سیب را مخلوط کنید و ناخن‌های خود را به مدت ۱۰ دقیقه در محلول خیس کنید و سپس با آب ولرم بشورید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *