پزشکی، ارایشی و بهداشتی

فیزیوتراپی چیست و چه فوایدی دارد؟

در این مطلب قصد داریم به بررسی این سؤال بپردازیم که فیزیوتراپی چیست و چه روش‌هایی دارد؟ فیزیوتراپی یکی از راه‌های درمانی برای افرادی است که به دلیل اتفاقات مختلفی آسیب دیده‌اند و نمی‌توانند آن‌گونه که باید تحرک داشته باشند. افراد گوناگونی کاندید استفاده از این روش هستند و می‌توانید شاهد انواع مختلفی از فیزیوتراپی باشید. این روش مزایای زیادی دارد و تعداد جلسات آن بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. در ادامه مطلب به صورت کامل‌تر این راهکار درمانی را شرح خواهیم داد؛ پس تا انتهای مطلب دنبال‌کننده ما باشید.

آیا می‌دانید فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی چیست؟

در ابتدای کار تعریفی از فیزیوتراپی را به شما ارائه خواهیم داد. یکی از اصلی‌ترین علوم توان‌بخشی فیزیوتراپی است و اهداف مختلفی پشت انجام آن وجود دارند. از جمله این اهداف می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

  • بهبود عملکرد
  • افزایش دامنه حرکات
  • افزایش قدرت عضلات
  • افزایش انعطاف‌پذیری عضلات
  • بالا بردن تحمل عضلات
  • بهبود دادن زندگی فرد
  • بهبود بخشیدن به وضعیت راه رفتن فرد

به‌ طور کلی در جواب سؤال فیزیوتراپی چیست، می‌توانیم این‌طور بیان کنیم هر چیزی که در ارتباط با حرکت افراد است، با این علم رابطه مستقیمی دارد. فیزیوتراپیست برای اینکه بتواند یک برنامه خوب و ایده‌آل برای بیمار طراحی کند، در ابتدا نیاز است از علم آناتومی و فیزیولوژی استفاده کرده و بیمار را به صورت کامل معاینه کند. برنامه‌های طراحی‌شده نیز انواع مختلفی دارند و ابزارهای استفاده‌شده در آن‌ها نیز متفاوت هستند. به عنوان مثال برای برخی از بیماران تمرین درمانی را تجویز می‌کنند تا از این طریق وضعیت حرکتی را بهبود ببخشند. درمان‌ دستی از دیگر روش‌هایی است که فیزیوتراپ ممکن است برای بیمار خود در نظر بگیرد. استفاده از ابزارهای خاص همچون دستگاه‌های الکترو تراپی نیز از دیگر برنامه‌هایی به حساب می‌آید که یک پزشک ممکن است در پیش بگیرد.

روش‌های درمانی با فیزیوتراپی

با فیزیوتراپی به درمان چه بیماری‌هایی می‌توان پرداخت؟

فیزیوتراپی برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که اشاره کردیم این علم به بررسی و درمان بیماری‌هایی می‌پردازد که به هر نحوی با حرکت در ارتباط هستند. از جمله بیماری‌هایی که می‌توانند با کمک این روش مورد درمان قرار بگیرند، شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • بیماران ارتوپدی: بیماران ارتوپدی دارای مشکلاتی در زمینه ستون فقرات، عضلات و اسکلت خود هستند و با فیزیوتراپی می‌توانند به بهبود وضعیت خود بپردازند.
  • بیماری‌های مرتبط با تنفس و قلب: فیزیوتراپی توانسته پای خود را در بیماری‌های تنفسی و قلبی نیز باز کند. این بیماری‌ها ممکن است باعث ضعیف شدن عملکرد افراد شوند و ظرفیت تنفسی و قلبی آن‌ها را دچار اختلال کنند. در این شرایط فیزیوتراپی می‌تواند مثمر ثمر واقع شود. از جمله فواید موجود می‌توانیم به بهبود ظرفیت ریه و وضعیت تنفسی، تقویت عضلات تنفسی و در نهایت توان‌بخشی قلبی اشاره داشته باشیم.
  • بیماران نورولوژیک: این دسته به افرادی گفته می‌شود که سیستم عصبی آن‌ها دچار مشکل شده و ممکن است توانایی حرکت آن‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد. از این بیماران می‌توانیم به ام‌اس، پارکینسون، سکته مغزی، ضربه مغزی و ضایعات نخاعی اشاره داشته باشیم.
  • بیماری‌های روماتیسمی: همان‌طور که احتمالاً می‌دانید بیماری‌های روماتیسمی کاملاً خود ایمنی هستند. این بیماری‌ها ممکن است به صورت عمده مفاصل افراد را درگیر خود کنند. از آنجایی که مفاصل با حرکات افراد در ارتباط هستند، از این رو برای بهبود وضعیت به کمک فیزیوتراپی نیاز خواهد بود.
  • بیماری‌های پوستی: یک سری از بیماری‌های پوستی وجود دارند که ممکن است باعث محدودیت در حرکات شوند. اسکلرودرمی یکی از آن‌ها است.
  • مشکلاتی که در ارتباط با کف لگن هستند: بیماری‌های زنان و مردان، بیماری‌های جنسی و مشکلات بی‌اختیاری ادرار و مدفوع با کف لگن ارتباط دارند. برای درمان آن‌ها نیاز است از فیزیوتراپی بهره برده شود.
درمان انواع بیماری‌ها با فیزیوتراپی

فواید فیزیوتراپی چیست؟

آیا می‌دانید فواید فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی می‌تواند فواید بسیار زیادی با خود به همراه داشته باشد؛ به همین علت از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین علوم پزشکی یاد می‌شود. اگر بخواهیم به مهم‌ترین مزیت این علم از توان‌بخشی بپردازیم باید بگوییم فیزیوتراپی قادر است کیفیت زندگی افراد را بهبود ببخشد. این علم به تقویت حرکات افراد می‌پردازد و از این طریق عملکرد آن‌ها را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است افراد سالم نیز می‌توانند نسبت به استفاده از فیزیوتراپی اقدام کنند؛ زیرا باعث خواهد شد خودشان را در بالاترین سطح از عملکرد نگه دارند.

مدت زمان انجام فیزیوتراپی چقدر است؟

تعداد و مدت زمان جلسات فیزیوتراپی باتوجه‌به شرایط افراد متفاوت هستند؛ به همین علت بیمار در ابتدا به پزشک مراجعه می‌کند. پزشک با معاینه بیمار تعداد جلسات را مشخص می‌کند. به عنوان مثال بیماران نورولوژیک به بیشترین زمان نیازمند هستند. بیماران مبتلا مشکلات حرکتی شدیدتری را تجربه می‌کنند؛ به همین دلیل زمان بهبودی آن‌ها نیز به درازا خواهد کشید. این بیماران در مقایسه با سایر افراد زودتر خسته می‌شوند؛ از این رو پزشک باید به این مسئله دقت کند. حداقل زمان هر جلسه برای این افراد یک ساعت بوده و بیشترین آن نیز 2 ساعت و 30 دقیقه است. همچنین فیزیوتراپ‌ها به صورت نرمال برای هر بیماری 10 جلسه را توصیه می‌کند؛ اما در صورت عدم مشاهده بهبودی کامل تعداد جلسات می‌توانند افزایش پیدا کنند. همچنین اگر مشکل فرد آن‌گونه که باید جدی نباشد، 5 جلسه نیز کفایت می‌کند.

مدت زمان انجام فیزیوتراپی

منظور از نوع فعال و غیرفعال فیزیوتراپی چیست؟

یکی دیگر از سؤالاتی که ممکن است برای افراد به وجود بیاید این است که نوع فعال و غیرفعال فیزیوتراپی چیست؟ برخی از پزشکان برای اینکه بتوانند درد را در بیماران کاهش دهند، از فیزیوتراپی غیرفعال استفاده می‌کنند. پزشک با کمک کیسه‌های گرما و یخ، تنس، یونتوفورزیس و سونوگرافی به تسکین دردهای بیمار کمک می‌کند. گاهی اوقات برای توان‌بخشی ستوان فقرات پزشک نیاز دارد از فیزیوتراپی فعال بهره ببرد. در این شرایط فیزیوتراپیست از انواع برنامه‌های تمرینی استفاده می‌کند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل حرکات کششی، حرکات تقویتی و تمرینات هوازی سبک باشند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به پاسخ این سؤال بپردازیم که فیزیوتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟ این علم از پزشکی اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. تعداد جلسات بستگی به نوع بیماری و شرایط فرد دارد و می‌تواند از 5 جلسه شروع شود و تا 10 جلسه ادامه‌دار باشد. همچنین اگر شرایط فرد وخیم باشند، در آن صورت جلسات نیز افزایش پیدا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *