تجهیزات پزشکی

راه های از بین بردن موهای زیرپوستی!

موی زیر پوستی چیست ؟


– موهای زیر پوستی موهائی هستند که کمی به سمت بیرون از پوست رشد می کنند ودوباره به داخل خمیده شده وبه پوست فرومیروند. ویا ازاول اززیر پوست خارج نمی شوند وبه صورت خوابیده در یک کانال ظریف در زیر پوست دیده می شوند .
– هنگامیکه موها بجای رشد مستقیم از فولیکول، پیچ بخورند و زیر پوست رشد کنند، شما موهای زیر پوستی خواهید داشت. آنها مانند برآمدگیهای برجسته و قرمز ظاهر میشوند و بسیار شبیه جوش هستند، و لمس آنها هم اغلب دردناک است.
– موهای زیر پوستی می تواند یک برآمدگی برجسته قرمز رنگ شبیه یک جوش کوچک را در روی پوست ایجاد کند. در برخی موارد ممکن است مقداری چرک نیز درون این برجستگی جوش مانند وجود داشته باشد. این موهای زیر پوستی همچنین ممکن است باعث قرمزی، التهاب، ورم، درد و زخم در این ناحیه گردند.
– این وضعیت بیشتر زمانی اتفاق می افتد که افراد برای رهایی از شر موهای زائد آنها را شیو یا اصلاح می کنند، نظیر موهای ریش، پاها، زیر بغل و ناحیه بیکینی یا اندام تناسلی.
– پوشیدن لباس های تنگ و به کار بردن روشهای اشتباه برای اصلاح موهای بدن و صورت می تواند باعث ایجاد موهای زیر پوستی گردد.

شایعترین عوارض موهای زیر پوستی ایجاد زخم و جوش روی پوست می باشد.


زمانی که موهای زیر پوستی رشد کرده و از سطح پوست خارج شدند، می توانید به سادگی با استفاده از یک سوزن استریل و تمیز و یا با موچین آنها را از پوست خارج کنید؛ هرگز قبل از بیرون آمدن نوک این موها آنها فشار ندهید و پوستتان را حفر نکنید.

برای مطالعه مقاله روتین مراقبت از پوست برای آقایان! کلیک کنید.

علت ایجاد موهای زیر پوستی چیست ؟


هر چیزی که موهارا کوتاه ونوکش را تیز ببرد می تواند سبب موی زیر پوستی شود . مانند تیغ زدن ،موکن برقی ؛ موم انداختن و پوشیدن لباس های تنگ از عوامل می باشد .وقتی که دهانه فوکیلول مو بسته شود وموئی که در حال رشد است وانتهای آن تیز وبرنده است به زیر پوست هدایت شده ورشد می کند و یک برجستگی کوچک در زیر پوست ایجاد میکند که می تواند ملتهب ویا چرکی و درد ناک شود . افرادی که موهای ضخیم وفر دارند بیشتر دچار موی زیر پوستی می شوند . بعضی ها هم به صورت ژنتیکی دچار این مشکل هستند . خشکی پوست نیز می تواند سبب موهای زیر پوستی شود .

علل رشد موهای زیرپوستی

  • شیو کردن موها به صورت برعکس:

افرادی که برای اپیلاسیون موها از تیغ و ژیلت استفاده می کنند در بیشتر مواقع برای شیو عمیق تر، ژیلت را برعکس جهت رشد موها روی پوست خود حرکت می دهند و این کار باعث افزایش رشد موهای زیرپوستی می شود زیرا نیرویی که در اثر اپیلاسیون به ریشه مو وارد می‌شود، منجر به رویش موهای ضعیف تر شده و توانایی موها برای خروج از پوست را تضعیف می کند.

  • تجمع سلول‌های مرده روی پوست:

به طور میانگین روزانه بین 30 تا 40 هزار سلول پوست جدید ایجاد می شود و جایگزین سلول های قبلی می گردد. به طور طبیعی در این فرآیند جایگزینی، سلول های مرده خود به خود از بین می روند اما ممکن است مقداری از آنها روی سطح پوست باقی بمانند که در این صورت پوست، ظاهری کدر و تیره  پیدا می کند و پوسته پوسته می شود. خارش، جوش و آکنه و موهای زیرپوستی هم اتفاقات ناخوشایندی هستند که به دنبال باقی ماندن سلول های مرده روی پوست، ظاهر زیبا را تهدید می نمایند.

  • موی مجعد و فر:

هر کسی ممکن است مدتی پس از شروع به اپیلاسیون نمودن موها درگیر موهای زیرپوستی شود اما این عارضه در کسانی که به صورت طبیعی دارای موهای ضخیم و مجعد هستند، بیشتر دیده می شود زیرا این موها قدرت بیشتری برای برگشت به داخل پوست دارند و پس از رشد به دلیل فر بودن، دوباره به سمت پوست بازمی گردند.

  • هرمون‌های جنسی:

سطوح بالای هورمون های جنسی در افراد باعث می شود تا موهای زائد بیشتری روی پوست آنها رشد کند و این مساله می تواند بیش از دیگران، آنها را در معرض موهای زیرپوستی قرار دهد.

عوارض موهای زیر پوستی چیست ؟


دربعضی موارد این موهای زیر پوستی هیچ مشکل خاصی ایجاد نمی کند .ولی در بعضی از افراد این موها در زیر پوست سبب ایجاد خارش ،التهاب ،قرمزی وتورم شود . وبعضی وقتها چرکی می شوند وجای آنها لک های قهوه ای روی پوست باقی میگذارد که ماه ها وسالها ماندگار هستند.

موهای زیر پوستی درچه نواحی شایع ترند؟


در خانمها بیشتر در ساق پا مخصوصا به دنبال استفاده از موکن برقی دیده می شود و گاهی فرد فقط متوجه لک های قهوه ای روی پا می شود در خانمها در ناحیه خطمایو نیز جوشهای چرکی ودانه های بر جسته ایجاد می کند .در آقایان بیشتر در ناحیه ریش و گردن و پشت سر اتفاق می افتد و معمولا بدنبال اصلاح کردن های مکرر ونزدیک به پوست موهای زیر پوستی انجام می شود . همچنین لباسهای تنگ میتواند سبب ایجاد این مشکل شود .

کیسه بکشید.


در واقع کیسه با اصطکاکی که بواسطه سفیداب یا روشور بین پوست و کیسه ایجاد می کند تمام پوست مرده ی در سطح را می شوید .بهترین گزینه برای نرفتن مو زیر پوست و مشکلات آن این است که بعد از اپیلاسیون بدن را خوب لیف بکشید و اگر از کیسه سنتی هر هفته استفاده کنید دیگر این مشکل را نخواهید داشت.علاوه براین ها کیسه کشیدن باعث باز شدن سوراخهای سطح پوست شده و شما شاداب خواهید بود.

استفاده از مرطوب کننده ها


به شما توصیه میکنیم بعد از هر بار حمام رفتن و دوش گرفتن نواحی که احتمال زیرپوستی شدن موها در آن بیشتر است یعنی پاها، زیربغل و کشالههای ران را با یک کرم مرطوب کننده خوب ماساژ دهید. این کار به موها اجازه میدهد که کاملا طبیعی رشد کنند.

اکسیژن رسانی


سعی کنید ۲ بار در هفته پوستهای مرده را از روی بدن خود با یک گماژ خوب تمیز کنید. سلولهای مرده پوست را به مرور زمان ضخیم میکنند اما یک کیسه کشیدن آرام میتواند سبب حذف این سلولها بدون آسیب دیدن اپیدرم شود.

جلوی رشد موها را بگیرید!


به کمک عصاره برخی میوه های اسیدی مثل لیمو ویا روغن مورچه و یا محلولهای ضدرویش میتوان رشد موها را تا حدی کند کرد. در ضمن حذف سلولهای مرده روی پوست مانع از رشد زیرپوستی موها میشود.

برای مطالعه مقاله همه چیز درباره فشیال صورت! کلیک کنید.

به موهای زیرپوستی دست نزنید!


در صورتی که شما مدام به کمک وسایل تیز در حال درآوردن موها از زیر پوست باشید به پوست خود صدمه رسانده و آن را زخمی میکنید. اگر مویی در حال رشد زیر پوستی است آن را به کمک یک موچین و مرطوب کردن همیشگی خارج کنید. در صورتی که روی آن جوش زده و دردناک شده است سعی کنید آن را تا زمانی که کاملا از بین برود عفونی نکنید.اما تنها کاری که میتوان در مواقع درد شدید جوش انجام داد هنگامی که سر ش سفید شده زدن یک سوزن به جوش است که قبلا روی آتش ضدعفونی شده باشد و جوش را تخلیه کرد وموی زیر پوستی را بیرون کشید و راحت شد.این جوش ها مانند کورکها شکل میگیرند با این وصف که موی شما منفذ خروج را برای آب میان بافتی و عرق میبندد و تبدیل به چرک میگردد.

آماده سازی پوست برای اپیلاسیون


* اول پوست را به آرامی پاکسازی و لایه برداری کنید. قبل از تیغ زدن یا اپیلاسیون، ناحیه ی مورد نظر را با آب گرم و یک پاک کننده ی ملایم بشویید. این کار هم به از بین بردن کثیفی، مواد زائد و روغن اضافه از سطح پوست کمک میکند و هم جلوی مسدود شدن فولیکولهای مو با سبوم (یک مادهی چرب که توسط غدد سباسه ترشح میشود) را میگیرد.
* سپس پوست را لایه برداری کنید تا مو بالا بیاید و تیغ زدن و اپیلاسیون آسانتر شود. از محصولی با دانه های گرد و صاف (هرگز از دانه های درشت استفاده نکنید) و حاوی نرم کننده هایی مانند روغن جوجوبا که مو را نرم میکند، استفاده کنید.
* از یک کرم و تیغ اصلاح بی خطر استفاده کنید. به دنبال موادی مانند روغن زیتون، جوجوبا یا اسطوخودوس باشید تا بین پوست و تیغ، یک لایه ی محافظ ایجاد شود و از بریدگی و سوزش جلوگیری کند. احتمال آنکه موهای زیر پوستی، پوست را ملتهب و تحریک کنند زیاد است.
* برای بند انداختن، اپیلاسیون و کندن مو با موکن، به یک شخص حرفه ای مراجعه کنید. اگر موهای زیر پوستی دارید، از یک متخصص زیبایی معتبر کمک بگیرید.
* سعی کنید بعد از موزدایی، از تسکین دهنده های پوست استفاده کنید. ضد عفونی کننده های طبیعی مانند روغن درخت چای و عنبر سائل دارای خواص ضد التهابی هستند و از قرمزی و سوزش که میتواند منجر به ایجاد موهای زیر پوستی و تشدید آنها شود، جلوگیری میکنند.
*یک نرم کننده با مواد التیام دهنده ای مانند آلوئه ورا، کالاندولا و بابونه استفاده کنید تا از سوزش پوست جلوگیری شود.
* از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک و اسکراب شکر برای ضدعفونی کردن و پاک کردن فولیکولهای بسته شدهی مو استفاده کنید. کندن موی زیر پوستی میتواند باعث ایجاد زخم شود یا آن را آلوده کند.

چگونه موهای زیرپوستی را درمان کنیم و از بین ببریم؟

در اغلب اوقات، موهای زیرپوستی به خودی خود از بین می روند اما در صورت باقی ماندن در زیر پوست باعث ایجاد عفونت و چرکی شدن و آبسه می شوند که علاوه بر ظاهر ناخوشایند، می تواند همراه با درد نیز باشند. در این صورت می توانید ابتدا محل مورد نظر را کمپرس گرم کنید تا التهاب آن کمتر و روزنه های پوستی باز شوند سپس با کمی فشار، موی زیر پوست را بیرون بیاورید. اما اگر با این کارها نتوانستید از شر موی زیرپوستی راحت شوید و موی زیرپوستی تبدیل به آبسه و جوش عفونی شده بود باید به پزشک مراجعه کنید تا با یک سوزن استریل یک برش کوچک در پوست ایجاد نماید تا موی زیرپوستی آزاد شود. اگر استفاده از سوزن و فشار برای شما ناخوشایند است می توانید از داروهایی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند، به صورت موضعی استفاده کنید زیرا این داروها التهاب پوست را کاهش داده و باعث می شوند تا موها در مسیر صحیح خود قرار بگیرند و پس از چند روز از زیر پوست خارج شوند. لیزردرمانی نیز روش مناسبی برای رهایی همیشگی از شر موهای زیرپوستی است که باید توسط متخصص صورت پذیرد.

خطر کیست مویی یا پیلونیدال در کمین افرادی که موی زیرپوستی دارند.

کیست پیلونیدال یک کیست در انتهای دنبالچه است که اغلب، عفونی می شود و باعث ایجاد آبسه می گردد. این عارضه در مردان جوانی که شغل آنها به صورتی است که زمان زیادی را در روز به حالت نشسته هستند، بسیار شایع تر از زنان و افراد میانسال و سالخورده است. این کیست ها می توانند در اثر موهای رشد کرده در زیر پوست یا ضربه ایجاد شوند و علائمی مانند چرک، تب، تورم و التهاب، قرمزی و درد را به همراه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *