پزشکی، ارایشی و بهداشتی

دستگاه فتال مانیتورینگ چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

دستگاه فتال مانیتورینگ یا مانیتور ضربان قلب جنین از دستگاه‌های پرکاربرد در حوزه درمانی به شمار می‌رود. برای ثبت و نمایش ضربان قلب استفاده از این دستگاه ضرورت دارد. این دستگاه دارای اجزای مختلفی است و هر کدام بر اساس ساختاری که دارند، می‌توانند وظایف گوناگونی را به انجام برسانند. پروب داپلر از جمله تجهیزاتی به حساب می‌آید که این دستگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند. پروب داپلر باید دارای حساسیت بالایی باشد. این پروب‌ها تشکیل‌شده از مبدل گیرنده و فرستنده هستند که هر کدام کارهای مختلفی انجام می‌دهند. در ادامه به صورت کامل‌تر این دستگاه را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ پس همراه ما باشید.

بررسی کامل دستگاه نظارت بر جنین یا فتال مانیتورینگ

دستگاه فتال مانیتورینگ چیست؟

در حین بارداری و زایمان نیاز است یک سری از مراقبت‌های بهداشتی انجام شوند تا از این طریق بتوان سلامت جنین را مورد بررسی قرار داد. برای بررسی سلامت جنین نیاز است ضربان قلب او چک شود. برای این کار به دستگاه فتال مانیتورینگ نیاز است. این دستگاه می‌تواند فرایند نظارت بر جنین را به دو شکل داخلی و خارجی انجام دهد. زمانی که دستگاه روی قسمت بیرونی شکم قرار می‌گیرد، نظارت خارجی انجام می‌شود. برای انجام این نوع نظارت به ابزاری تحت عنوان فتوسکوپ نیاز است. فتوسکوپ یک گوشی پزشکی است؛ اما شکل متفاوتی در مقایسه با سایر گوشی‌های رایج دارد. همچنین استفاده از داپلر نیز در این روش رایج است. داپلر از جمله ابزارهای الکترونیکی است که از امواج صوتی و کامپیوتر استفاده می‌کند.

گاهی اوقات نیز نظارت به صورت داخلی و زمانی که جنین در رحم است، صورت می‌گیرد. در نظارت داخلی به یک سیم کوچک یا به اصطلاح الکترود نیاز است تا روی سر جنین قرار داده ‌شود. استفاده از فتال مانیتورینگ برای بررسی میزان و ریتم ضربان قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک این دستگاه‌ها می‌توان هر گونه افزایش یا کاهش ضربان جنین را متوجه شد. همچنین به بررسی میزان تغییرات ضربان قلب جنین می‌پردازد. قلب جنین در هر دقیقه باید به صورت میانگین 110 تا 160 بار بزند. زمانی که شرایط داخل رحم تغییر کنند، ضربان قلب نیز با افزایش یا کاهش روبه‌رو خواهد شد. اگر نوزاد دارای ریتم نامنظم باشد، به این معنا است که اکسیژن به اندازه کافی دریافت نمی‌کند. همچنین اگر الگوهای غیرطبیعی به چشم بخورند، ممکن است پزشک سزارین فوری را تجویز کند؛ از این رو استفاده از دستگاه‌های نظارت جنین بسیار ضروری است.

استفاده از دستگاه نظارت بر جنین چه خطراتی دارد؟

یکی از سؤالاتی که برای افراد به وجود می‌آید این است دستگاه فتال مانیتورینگ چه خطراتی دارد؟ اگر نظارت به صورت خارجی و با کمک فتوسکوپ یا داپلر انجام شود، هیچ‌گونه خطری وجود نخواهد داشت؛ اما نظارت داخلی ممکن همراه با خود عفونت جزئی داشته باشد. همچنین الکترود مورد استفاده در این روش می‌تواند روی سر جنین باعث بریدگی شود. لازم به ذکر است این بریدگی با سرعت بالایی بهبود پیدا می‌کند.

خطرات احتمالی دستگاه نظارت بر جنین

قابلیت‌های دستگاه فتال مانیتورینگ چیست؟

دستگاه‌های نظارت بر جنین دارای قابلیت‌های مختلفی هستند. این قابلیت‌ها بسیار گسترده هستند که فهرست زیر می‌تواند به شما آن‌ها را نشان دهد:

  • منحنی الکتروکاردیوگراف را به نمایش می‌گذارد.
  • فشار مایع مشیمه جنین را اندازه‌گیری می‌کند.
  • این دستگاه می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را اندازه‌گیری کند.
  • از قابلیت اتصال به کامپیوتر برخوردار است.
  • حرکات جنین را به صورت اتوماتیک به ثبت می‌رساند.
  • همچنین به اندازه‌گیری انقباضات و انبساطات رحمی می‌پردازد.

دستگاه نظارت بر جنین از چه اجزایی تشکیل‌ شده است؟

 دستگاه فتال مانیتورینگ تشکیل‌شده از اجزای مختلفی است و سالم بودن هر یک از آن‌ها اهمیت بالایی دارد. یکی از این اجزا صفحه‌نمایش است. این صفحه‌ می‌تواند به نمایش پارامترهای اندازه‌گیری‌شده بپردازد. این نمایش هم به صورت عددی و هم به صورت گراف است. خروجی صدا یکی دیگر از تجهیزات است که به منظور شنیدن صدای جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این خروجی می‌توان به منظور شنیدن آلارم‌های دستگاه پرداخت. این دستگاه‌ها دارای دکمه‌های مربوط به کم و زیاد کردن صدا هستند. دکمه کنترل نیز از دیگر قطعات دستگاه نظارت بر جنین به حساب می‌آید. با کمک این دکمه می‌توان تنظیمات دستگاه را انجام داد و به انتخاب گزینه‌های مختلف پرداخت. همچنین در این دستگاه یک دکمه مخصوص به چشم می‌خورد که همسان‌سازی فشار پایه دستگاه را انجام می‌دهد. این کار با کمک فشار دریافت‌شده از سنسور انجام می‌شود.

قیمت دستگاه فتال مانیتورینگ چقدر است؟

از دیگر سؤالات بسیار مهمی که برای مراکز درمانی پیش می‌آید این است قیمت دستگاه فتال مانیتورینگ چقدر است؟ نمی‌توان قیمت مشخص و ثابتی را برای این دستگاه‌ها بیان کرد؛ زیرا عوامل و پارامترهای گوناگونی وجود دارند که می‌توانند روی افزایش یا کاهش قیمت‌ها تأثیر خود را بگذارند؛ از این رو شناسایی این عوامل قبل از خرید اهمیت بالایی دارد. برند دستگاه یک نمونه از این پارامترها است. هر چقدر برند دستگاه شناخته‌شده‌تر باشد، به همان اندازه نیز با افزایش قیمت روبه‌رو خواهید بود. کیفیت متغیر مهم دیگری است. اگر به دنبال یک دستگاه با بالاترین سطح از کیفیت هستید، باید هزینه بیشتری را کنار بگذارید. همچنین مدل دستگاه و وضعیت بازار نیز می‌توانند تعیین‌‌کننده قیمت نهایی باشند؛ از این رو قبل از خرید به این دست از پارامترها توجه خود را معطوف کنید.

مهم‌ترین نکات در نگهداری از دستگاه چیست؟

مراکز درمانی که از فتال مانیتورینگ استفاده می‌کنند، باید نکات مهمی را در ارتباط با نگهداری این دستگاه‌ها رعایت کنند؛ از جمله:

  • این دستگاه باید کاملاً دور از رطوبت نگه داشته شود. همچنین نباید تحت تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد.
  • اگر مکانی نوسان شدید دمایی دارد، دستگاه نباید در آنجا قرار داده شود.
  • لمس دستگاه با دست خیس و مرطوب کاملاً ممنوع است.
  • همچنین لوازم فلزی نیز نباید در نزدیکی این دستگاه قرار داده شوند.
نکات نگهداری از دستگاه نظارت بر جنین

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم درباره دستگاه فتال مانیتورینگ توضیحاتی را به شما ارائه دهیم. این دستگاه می‌تواند روی جنین شما نظارت داشته باشد و از این طریق به بررسی سلامت او بپردازد. دستگاه نظارت بر جنین تشکیل‌شده از اجزای مختلفی است و هر کدام می‌توانند مسئولیت خاصی را به انجام برسانند. همچنین لازم به ذکر است نظارت به دو شکل داخلی و خارجی انجام می‌شود که نوع داخلی می‌تواند همراه با خود عفونت جزئی به همراه داشته باشد. همچنین در هنگام نگهداری از دستگاه نکات گوناگونی وجود دارند که توجه به هر یک الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *