پزشکی، ارایشی و بهداشتی

درباره روش های مختلف درمان زانو درد چه می دانید؟

توضیحاتی درباره درمان زانو درد

زانو درد در اکثر مواقع در اثر آسیب دیدگی و یا ابتلا به بیماری ایجاد می شود. برای درمان زانو درد باید ابتدا علت زانو درد را بیابید. زانو درد موجب محدود شدن دامنه حرکتی پا و عملکرد آن می شود.

اکثر متخصصین سعی می کنند برای درمان زانو درد از روش های غیر تهاجمی استفاده کنند. علائم و نشانه های زانو درد بر اساس میزان آسیب دیدگی  با هم متفاوت است.

علائم  و نشانه های انواع زانو درد

  • سخت شدن مفصل زانو و عدم توانایی در خم و راست کردن مفصل
  • احساس گرما در زمان لمس مفصل زانو
  • شنیدن صداهایی غیر طبیعی مثل تق تق در زمان حرکت دادن مفصل زانو
  • ایجاد تورم، قرمزی و یا تب
  • ناتوانی در زمان ایستادن
  • لنگان لنگان راه رفتن
  • خم شدن زانو در زمان ایستادن
  • بی حسی در مفصل زانو
  • بد شکل شدن استخوان های مفصل زانو
درمان زانو درد

شایع ترین علل ایجاد کننده درد زانو و درمان زانو درد

یافتن علت زانو درد برای انتخاب مناسب ترین روش درمان زانو درد، بسیار مهم است. التهاب تاندون ها، وجود کیست بیکر، ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید ، وجود عفونت و … می تواند باعث  درد زانو شوند.

زانو درد آرتروز

با افزایش سن و گذشت زمان، غضروف های بین استخوان های زانو، دچار تحلیل رفتگی می شوند. در این مواقع زائده های استخوانی رشد کرده و فضای داخل مفصلی تنگ می شود. با بزرگ شدن زائده های استخوانی و سفت شدن مفصل، حرکت مایع مفصلی به سختی انجام می شود و دامنه حرکتی زانو کاهش می یابد. محدود شدن دامنه حرکتی مفصل زانو، موجب بروز زانو درد و التهاب می شود. هر چه مقدار بیشتری از غضروف زانو، از بین رفته باشد، شدت التهاب و درد زانو افزایش می یابد.

از دستگاه های مرتبط با درمان زانو درد میتوان به دستگاه سی پی ام cpm اشاره کرد.

درمان زانو درد ناشی از بیماری آرتروز در مراحل اولیه بروز بیماری، راحت تر انجام می شود. برای درمان این مشکل باید مفصل زانو را تقویت و انعطاف پذیر کرد. بیمار برای جلوگیری از پیشرفت بیماری باید تمرینات ورزشی تقویتی را به طور منظم انجام دهد. تقویت عضلات ران موجب انعطاف پذیری و پایداری مفصل زانو می شود.

درمان زانو درد

زانو درد ام اس

افرادی که مبتلا به ام اس هستند، ممکن است دچار اسپاسم عضلات و تشنج  شوند.  اسپاسم عضلانی به علت آسیب وارد شده به عصب هایی که پیام های مغزی را به عضلات می برند، ایجاد می شود.  عضلات در این مواقع منقبض، کوتاه و سفت می شوند. به همین دلیل حرکت زانو  و سایر اندام های درگیر با این مشکل کند شده و درد ایجاد می گردد. درد به صورت  سوزش پوست و یا تیر کشیدن احساس می شود. 

برای درمان زانو درد ام اس باید تمرینات کششی انجام داد تا از اسپاسم عضلانی جلوگیری شود. همچنین تمریناتی برای تقویت عضلات و افزایش توانایی خم و راست کردن دست و پا انجام داد.

آسیب دیدگی زانو

 در برخی مواقع درد زانو به علت وارد شدن ضربه شدید و مستقیم به زانو ایجاد می شود. در موارد دیگر زانو درد به دلیل کشیدگی زانو در انجام حرکات ناگهانی و خروج زانو از دامنه حرکتی طبیعی رخ می دهد.

ممکن است  زانو درد به دلیل پارگی مینیسک ، پارگی رباط صلیبی و یا پارگی غضروف زانو ایجاد شده باشد. برای درمان زانو درد پزشک متخصص باید علت ایجاد کننده درد زانو را به دقت بررسی کند.

پزشک متخصص برای درمان زانو درد از روش های مختلفی مانند انجام تمرینات ورزشی مخصوص جهت تقویت عضلات زانو، انجام فیزیوتراپی، دارو درمانی و در موارد شدیدتر از جراحی استفاده می کند.

زانوی دوندگان

معمولا درد زانوی افراد دونده به دلیل مشکلات ایجاد شده در اطراف کشکک رخ می دهد.  زانوی دوندگان عبارتی است که متخصصین برای  این نوع درد زانو به کار می برند. اختلالاتی مانند سندروم طناب ایلیوتیبال و سندروم درد پاتلوفمورال موجب بروز این نوع درد زانو می شوند.

برای درمان زانو درد مرتبط با زانوی دوندگان، استراحت کردن و انجام تمرینات ورزشی مناسب جهت تقویت عضلات زانو بهترین روش ها می باشد. در موارد کمی برای درمان این نوع اختلال، از روش جراحی استفاده می شود.

شکستگی زانو

وارد شدن ضربه شدید، سقوط از ارتفاع و یا بروز تصادف می تواند موجب شکستگی استخوان های  زانو گردد. زانو از استخوان های پاتلا، تیبیا و فمور فیبولا تشکیل شده است. استخوان پاتلا مهمترین استخوان زانو بوده و وظیفه حفاظت از استخوان های زیرین و متصل کردن آنها را بر عهده دارد. این استخوان به این دلیل که در قسمت فوقانی زانو واقع شده است، بیشتر دچار آسیب می شود.

در مواقعی که بدن با کمبود کلسیم مواجه است و یا فرد مبتلا به بیماری استئوپروز یا پوکی استخوان باشد، احتمال شکستگی استخوان پاتلا بیشتر می شود. برای درمان زانو درد ناشی از شکستگی استخوان زانو، اگر شکستگی شدید باشد، از روش جراحی استفاده می شود اما اگر استخوان در حد مو برداشتن دچار شکستگی شده باشد، پزشک روش های استراحت کردن ، استفاده از بریس و انجام حرکات فیزیوتراپی را تجویز می کند.

آسیب رباط صلیبی پا و روش درمان زانو درد

یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی، آسیب رباط صلیبی می باشد. رباط صلیبی یکی از مهمترین رباط های موجود در زانو است که موجب خم شدن مفصل زانو می شود. این رباط از وارد شدن ضربات شدید به پا و آسیب دیدگی و در رفتگی استخوان تیبیا جلوگیری می کند. پایداری مفصل زانو مرتبط با رباط صلیبی است.

وارد شدن ضربه های شدید، بروز تصادفات و انجام فعالیت های ورزشی سنگین می تواند باعث پارگی رباط صلیبی شود. برای درمان زانو درد ناشی از پارگی رباط صلیبی، اگر میزان پارگی کم باشد، پزشک استفاده از عصا، دارو درمانی و حرکات فیزیوتراپی را تجویز می کند. اما اگر پارگی شدید باشد که اغلب در ورزشکاران ایجاد می شود، باید جراحی زانو را انجام داد.

درمان زانو درد

پارگی مینیسک زانو

غضروف مینیسک یک ضربه گیر در قسمت زانو است که مانند طنابی بین استخوان فمور و تیبیا وجود دارد. مینیسک مانع از وارد شدن ضربه و فشار زیاد به زانو می گردد. انجام فعالیت های بدنی تکرار شونده و سنگین باعث تحلیل رفتن مینیسک می شود. در برخی موارد هم چرخش ناگهانی زانو در هنگام گذاشتن پا بر روی زمین، موجب پاره شدن مینیسک می گردد. در این مواقع زانو قفل می کند و فرد نمی تواند پای خود را خم کند و یا به درستی راه برود.

در درمان مشکلات مربوط به زانو حتما از تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی مناسب استفاده نمایید.

برای درمان زانو درد ناشی از پارگی مینیسک روش های مختلفی وجود دارد اگر پارگی مینیسک مربوط به قسمت خارجی بخش قرمز باشد، پزشک برای ترمیم پارگی، استراحت کردن را تجویز می کند زیرا در این ناحیه گردش خون به خوبی انجام می شود و پارگی بعد از گذشت مدت زمانی بهبود می یابد. اما اگر پارگی در بخش سفید رخ دهد، به دلیل اینکه گردش خون کمتری وجود دارد، ترمیم مینیسک با استراحت انجام نمی شود و باید از روش های دیگری استفاده شود.

درمان زانو درد

پزشک متخصص بعد از معاینه مفصل زانو و پرسیدن سوالاتی درباره نحوه آسیب دیدگی و علائم بیماری، برای تشخیص قطعی مشکل انجام آزمایشات خون و عکس برداری از زانو با اشعه ایکس را تجویز می کند.

برای درمان زانو درد علت ایجاد کننده درد باید مشخص شود. روش های درمان عبارتند از استفاده از کمپرس سرد، استراحت کردن، بالا نگهداشتن زانو، مصرف داروهای ضد التهابی و مسکن، استفاده از داروهای آنتی بیوتیک، بستن زانو بند، استفاده از عصا و …که مناسب ترین روش را پزشک تجویز می کند.

  • دارو درمانی
  • اوزون تراپی
  • لیزر درمانی
  • فیزیوتراپی
  • انجام حرکات اصلاحی
  • کایروپراکتیک
  • تزریق PRP
  • تزریق استروئید
  • ماساژ درمانی
  • طب سوزنی
  • استفاده از تجهیزاتی مانند زانو بند طبی، کفش طبی و کفی طبی
  • روش جراحی
درمان زانو درد

ویتامین برای زانو درد

یکی دیگر از روش های موثر برای درمان زانو درد استفاده از ویتامین ها و املاح معدنی مناسب است.  روغن ماهی، کلسیم، ویتامین D، گلوکوزامین و کندرویتین موجب بهبود درد زانو و تقویت مفاصل می شوند.

درمان زانو درد به روش خانگی

اگر دچار آسیب دیدگی زانو شدید، در ابتدا اصول درمانی R.I.C.E را رعایت کنید.

  1. Rest یا استراحت کردن
  2. Ice یا گذاشتن یخ بر موضع آسیب دیده
  3. Compression یا فشردن محل آسیب دیده با استفاده از باند
  4. Elevation یا بالا نگهداشتن اندام آسیب دیده
  5. کاهش وزن: برای درمان زانو درد باید حتما وزن خود را کاهش دهید. هر 5 کیلوگرم اضافه وزن فشاری برابر با 22 کیلوگرم به مفصل زانو وارد می کند. کاهش وزن با انجام تمرینات ورزشی مناسب و رعایت رژیم غذایی سالم، موجب بهبود علائم درد زانو می شود.
  6. گرما و سرما درمانی: در 48 ساعت اول بعد از آسیب از کمپرس سرد استفاده کنید تا از ایجاد تورم و کبودی بیشتر جلوگیری شود. در روزهای بعد برای کاهش درد می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید.
  7. انجام ورزش های مناسب: برای درمان زانو درد باید ماهیچه های اطراف زانو تقویت شوند. استراحت کردن و بی تحرکی موجب سفت شدن مفصل می گردد. در نتیجه روند بهبودی به کندی انجام می شود. برای بهبودی سریعتر می توانید ورزش هایی مانند یوگا ، تای چی، پیاده روی آرام، شنا و حرکات ورزشی در آب را انجام دهید.
  8. استفاده از داروهای گیاهی برای درمان زانو درد

استفاده از ترکیب گیاهی دارچین، زنجبیل، روغن کنجد همراه با کندر رومی می تواند اثراتی مانند پماد سالیسیلات داشته باشد و برای درمان زانو درد موثر است.

پوست درخت بید هم برای درمان زانو درد و کاهش التهاب  بسیار تاثیرگذار می باشد. البته کسانی که به مشکلات گوارشی، دیابت و اختلالات کبدی مبتلا هستند، نباید از این داروی گیاهی استفاده کنند. همچنین کسانی که از داروهای ضد التهاب، رقیق کننده خون و کاهنده فشار خون استفاده می کنند، مجاز به مصرف پوست درخت بید نمی باشند.

  • پوشیدن کفش های مناسب: برای درمان زانو درد از کفش های طبی استفاده کنید. با استفاده از کفش طبی میزان فشار وارد شده به مفصل زانو کم می شود. استفاده از کفی طبی هم می تواند برای کاهش درد زانو موثر باشد.
  • ماساژ : ماساژ عضلات بالای ران می تواند موجب کاهش درد زانو شود.  ماساژ موجب بهبود خونرسانی به محل آسیب دیده می شود، در نتیجه از میزان التهاب و درد کاسته می شود.
  • آروما تراپی: استفاده از اسانس های روغنی دارای زنجبیل و پرتقال و ماساژ دادن موضع با آنها موجب کاهش درد می شود.
  • استفاده از سرکه سیب برای درمان زانو درد: سرکه سیب ارگانیک خاصیت ضد التهابی قوی دارد.

جمع بندی

استفاده از روش های درمان زانو درد به روش خانگی تاثیرات موقتی دارند. برای درمان قطعی درد زانو باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و دلیل ایجاد کننده درد را پیدا کنید. برای پیشگیری از تشدید درد زانو، باید در کنترل وزن خود دقت زیادی داشته باشید. انجام حرکات ورزشی مناسب که موجب تقویت مفصل زانو می شود، هم برای کاهش درد زانو موثر هستند.

درمان زانو درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *