پزشکی، ارایشی و بهداشتی

باید و نبایدها بعد از بلیچینگ دندان + طول عمر و هزینه

امروزه خدمات بهداشتی و زیبایی دندان‌ها بسیار گسترده شده‌اند و افراد مختلفی آن‌ها را دنبال می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین این خدمات بلیچینگ دندان است. بلیچینگ مناسب افرادی است که دندان‌های آن‌ها به صورت مادرزادی به رنگ زرد بوده‌اند و یا بر اثر سیگار کشیدن به این رنگ در آمده‌‌اند. به منظور انجام بلیچینگ باید مراحل مختلفی پشت سر گذاشته شوند. برای اینکه تمامی مراحل به خوبی طی شوند، باید از بهترین متخصص در این زمینه بهره گرفته شود. در ادامه به صورت کامل‌تر این مورد از خدمات دندان را توضیح خواهیم داد. همراه ما باشید.

همه چیز درباره بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها

چه زمانی دندان‌ها نیاز به سفید کردن یا بلیچینگ دارند؟

شاید چندین بار این سؤال را از خود پرسیده‌اید که چه زمانی به بلیچینگ دندان نیاز پیدا می‌کنیم. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث خواهند شد شما برای سفید کردن دندان‌ها یا به اصطلاح بلیچینگ مصمم شوید؛ از جمله:

  • قهوه‌ای یا زرد شدن رنگ دندان‌ها به صورت تدریجی و به مرور زمان
  • زرد شدن دندان‌ها زمانی که نوشیدنی‌هایی مثل قهوه یا چای به میزان زیادی مصرف شوند.
  • زمانی که عادات غذایی باعث زرد شدن دندان‌ها شده‌اند.
  • زمانی که سیگار و قلیان کشیدن باعث زردی دندان‌ها شده‌اند.

وقتی به خاطر دلایل فوق متوجه شدید رنگ دندان‌هایتان زرد شده است، می‌توانید به یک کلینیک مراجعه کنید. برای سفید کردن دندان‌هایتان از موادی تحت عنوان “پراکسید هیدروژن” یا “پراکسید کربامید” می‌توانید استفاده کنید. لازم به ذکر است ماده اول در مطب و ماده دوم در روش‌های خانگی مورد بهره‌وری قرار می‌گیرند. متخصص این ماده را روی دندان‌هایتان اعمال می‌کند. این مواد باید بتوانند به ساختار کریستالی مینا نفوذ پیدا کنند. این مواد باعث اکسید رنگدانه‌هایی می‌شوند که روی دندان‌ها رسوب کرده‌اند. سپس از این طریق باعث روشن‌تر شدن رنگ عاج دندان‌ها می‌شوند. متخصص در طول درمان باید به نکات مختلفی توجه داشته باشد. به عنوان مثال اجازه تماس این ماده با صورت و لثه‌ها را نباید بدهد. برای اینکه بعد از انجام درمان نیاز به اصلاح دندان‌ها نداشته باشید، باید نکات لازم درباره مراقبت دندان‌ها را در پیش بگیرید که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

دلایل نیاز به بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها

بعد از بلیچینگ دندان چه مراقبت‌هایی باید انجام شوند؟

بعد از بلیچینگ، دندان‌های شما به یک سری از مراقبت‌ها نیاز دارند که دنبال کردن آن‌ها بسیار ضروری است. در یک نگاه کلی نکات مراقبتی شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • تا 24 ساعت نوشیدنی‌هایی که دارای رنگ‌دانه هستند را مصرف نکنید. این نوشیدنی‌ها شامل چای، قهوه و آبمیوه می‌شوند.
  • تا 24 ساعت از مصرف مواد غذایی که باعث ایجاد لکه می‌شوند باید خودداری کنید. از جمله این مواد غذایی می‌توانیم به گوشت قرمز، سس سویا و شکلات اشاره داشته باشیم.
  • همچنین تا 24 ساعت نباید سیگار بکشید. البته لازم به ذکر است استفاده از سیگار الکترونیک مشکلی ندارد.
  • در نهایت مصرف دهان‌شویه و خمیر دندان‌های رنگی نیز ممنوع است.

24 ساعت اولیه بسیار اهمیت دارد. در این مدت زمان باید به تمام نکات گفته‌شده توجه داشته باشید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید. هر چقدر مراقبت‌ها بهتر و اصولی‌تر باشند، در آن صورت مدت زمان ماندگاری بلیچینگ دندان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مراقبت‌های لازم بعد از بلیچینگ دندان

طول عمر بلیچینگ چقدر است؟

یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که بلیچینگ چقدر طول عمر دارد؟ آیا تأثیرات بلیچینگ دائمی هستند؟ پاسخ به این سؤال منفی است. طول عمری که برای بلیچینگ در نظر گرفته شده، بین 6 ماه تا 2 سال است. اگر می‌خواهید روش درمانی شما طولانی شود، باید به نوع نوشیدنی‌ها و مواد غذایی که مصرف می‌کنید، توجه داشته باشید. به عنوان مثال نوشیدن قهوه و چای باید به کمترین حد خود برسد. در این صورت ممکن است ماندگاری به 5 سال نیز برسد که یک امتیاز بزرگ به حساب می‌آید. از دیگر مواردی که روی طول عمر بلیچینگ تأثیرگذار هستند، می‌توانیم به دو بار مسواک زدن در طول روز، استفاده از نخ دندان و… اشاره داشته باشیم. در کل رعایت مسائل بهداشتی باید در اولویت قرار بگیرد. 

استفاده از چه موادی بعد از بلیچینگ دندان امکان‌پذیر است؟

به طور کلی بعد از بلیچینگ دندان باید به دنبال خوراکی‌هایی باشید که بی‌رنگ هستند. به عنوان مثال برای نوشیدنی‌ها شیر و آب مناسب‌ترین گزینه‌ها هستند. استفاده از میوه‌هایی همچون موز و سیب پوست گرفته‌شده نیز امکان‌پذیر است. می‌توانید از مواد لبنی همچون ماست سفید، پنیر و خامه استفاده کنید. از دیگر مواردی که استفاده از آن‌ها ممکن است، می‌توانیم به برنج سفید، سیب‌زمینی پخته، ماکارونی سفید و سس سفید اشاره داشته باشیم.

بلیچینگ دندان چه مزایا و فوایدی با خود دارد؟

سفید کردن یا بلیچینگ دندان همراه با خود مزایای متعددی دارد؛ به همین علت افراد زیادی تمایل به انجام آن دارند. در فهرست زیر مهم‌ترین فواید را می‌توانید مشاهده کنید:

  • زمانی که دندان‌های شما سفید می‌شوند، می‌توانید شاهد زیبایی بیشتری باشید و اعتماد به نفس بالاتری را برای لبخند زدن در خود تقویت کنید.
  • استفاده از بلیچینگ باعث یکدست و یکنواخت شدن رنگ دندان‌ها می‌شود و با کمک آن تمامی لکه‌های سطحی روی دندان‌ها از بین خواهند رفت.
  • دنبال کردن بلیچینگ در مقایسه با روش‌های دیگر سفید کردن دندان، به هزینه کمتری نیاز دارد و افراد بیشتری می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • در صورت مراقبت درست و اصولی می‌توانید شاهد ماندگاری بالایی نیز باشید.

موارد ذکر شده تنها بخشی از فوایدی هستند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. لازم به ذکر است هر چند هزینه بلیچینگ در مقایسه با سایر روش‌ها پایین‌تر است؛ اما با این وجود تعیین نهایی هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ به همین علت اول با متخصص خود مشورت کنید تا بتوانید باتوجه‌به بودجه تصمیم نهایی را بگیرید.

مزایا و فوایدی که بلیچینگ دارد

سخن آخر

از روش‌های سفید کردن دندان‌ها می‌توانیم به بلیچینگ اشاره کنیم که یک روش بسیار پرطرف‌دار است. بلیچینگ دندان با کمک دو ماده مختلف انجام می‌شود که یکی از آن‌ها در مطب و دیگر برای خانه مناسب است. بعد از انجام بلیچینگ باید مراقبت‌های لازم را دنبال کنید تا مشکلی برای دندان‌هایتان به وجود نیاید. مدت زمان ماندگاری دندان‌ها بعد از بلیچینگ بین 6 ماه تا 2 سال است که در صورت مراقبت‌های اصولی تا 5 سال نیز طول می‌کشد. همچنین باید یک چک لیست از مواد غذایی که امکان مصرف آن‌ها وجود دارد را تهیه کنید که در این مطلب به معرفی آن‌ها پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *