پزشکی، ارایشی و بهداشتی

چگونه موهای پرپشتی داشته باشیم؟ + 15 راز داشتن موهای پرپشت

موهای ما بعد از دوره طولانی استفاده از انواع و اقسام مواد آرایشی و اتو و سشوارهای روزانه دیگر شادابی و زیبایی روزهای گذشته را ندارند و با هر بار رنگ کردن نازک‌تر و کم‌پشت‌تر از گذشته می‌شوند. اما این مشکل شایع، که افراد زیادی این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چگونه برطرف می‌شود؟ چه راهکارهایی می‌توانند ما را به نتیجه بهتر و سریع تر برسانند؟ در این مطلب بهترین و موثرترین راه‌های پرپشت شدن مو گردآوری شده تا با رعایت آن ها موهایی پرپشت و حجیم داشته باشید.

برای مطالعه مقاله آشنایی با علت انواع سردردها! کلیک کنید.

عوامل موثر بر کم پشتی مو

بسیاری از مردم روزانه بین 50 تا 100 تار مو را از دست می دهند و این مقدار توسط پزشکان طبیعی در نظر گرفته می شود، زیرا موهای جدید از همان فولیکول های مو دوباره رشد می کنند. با این حال، گاهی اوقات ریزش مو می تواند با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد؛ عواملی که می توانند منجر به کم پشت شدن مو شوند عبارتند از:

• تغذیه نامناسب یا کمبود تغذیه ای

• آرایش بیش از حد موها (مانند فرکردن و رنگ کردن موها)

• ژنتیک

• بیماری های پوست سر یا انواع آلوپسی

• واکنش به داروها (مانند شیمی درمانی)

• واکنش به مواد شیمیایی یا آلرژی

• تغییرات هورمونی

• افزایش سن

• استرس شدید و ناگهانی

رژیم غذایی مناسب برای ضخیم تر شدن موها

یکی از عوامل موثر بر ریزش مو که می توان به راحتی آن را برطرف کرد، نداشتن رژیم غذایی مغذی برای موها می باشد که می توانید تنها با مصرف چند ماده غذایی مفید به پرپشت شدن موها کمک کنید. برای موهای ضخیم تر، غذاهای حاوی فلاونوئیدهای آنتی اکسیدان برای تقویت فولیکول های مو، غذاهای غنی از آهن برای تقویت گلبول های قرمز خون و غذاهای غنی از پروتئین و سیلیس برای تقویت رشد مو و موهای سالم مصرف کنید.

برای ضخیم تر شدن مو و جلوگیری از ریزش مو، استفاده از موارد زیر در رژیم غذایی ضروری می باشد:

✔ تخم مرغ (حاوی امگا 3، پروتئین و آهن)

✔ ماهی قزل آلا (حاوی اسیدهای چرب و غنی از پروتئین)

✔ گردو (سرشار از اسیدهای چرب)

✔ منابع پروتئین

✔ لوبیای سبز و سیاه (سرشار از پروتئین)

✔ غلات غنی از آهن

✔ اسفناج حاوی ویتامین A ، C و آهن

✔ مکمل های ویتامین D

✔ کینوا Quinoa(منبع روی)

✔ دانه های آفتابگردان (غنی از ویتامین E که برای جلوگیری از خشکی پوست سر مفید است)

15 راز برای داشتن موهای پرپشت

1.موها را درست بشویید

لازم است نگاهی به برنامه مراقبتی موهای خود داشته باشید و آن را مجددا بررسی کنید:

  • آیا موهایتان را هرروز با شامپو می‌شویید؟ اگر پاسخ مثبت است شما بدون آن که بدانید به موهای خود آسیب می‌زنید و مانع از پرپشت شدن و ضخیم شدن موهایتان می‌شوید. این کار باعث می‌شود چربی طبیعی در سطح پوست و مو از بین برود و موها بی دفاع و شکننده شوند. طبیعی است که هرکس بدن متفاوتی دارد که میزان متفاوتی چربی تولید می‌کند اما شستن موها تنها سه تا چهار بار در هفته توصیه می‌شود تا چربی طبیعی پوست در سطح آن جذب شده و سالم‌تر باقی بمانند. هرچند ممکن است اوایل این کار به نظر سخت برسد و موها چرب و کثیف دیده شوند اما با کاهش تعداد دفعات شستن مو، پس از مدتی پوست بدن با این تغییر خود را وفق می‌دهد و چربی کمتری تولید می‌کند.
  • برنامه نامنظم برای شستن موها نیز توصیه نمی‌شود چون این کار موها را به شوره و مشکلات پوست سر دچار می‌کند پس حتما فاصله ثابت و منظمی بین دفعات شستشوی سر داشته باشید.
  • سعی کنید موها را با آب سرد بشویید، شستن مو با آب داغ باعث می‌شود موها خشک و شکننده و ضعیف شوند اما آب سرد موها را درخشان و در برابر آسیب مقاوم می‌کند.

برای مطالعه مقاله علت تنبلی تخمدان و راههای درمان آن! کلیک کنید.

2.به دنبال درمان ریزش موی خود باشید

اگرچه خیلی نادر است، اما گاهی اختلال در زمینه پزشکی و یا یک بیماری خاص، می‌تواند علت موهای کم پشت و نازک باشد. اگر در هنگام دوش گرفتن متوجه شدید که موهایتان در حجم غیر معمول یا بخشی از آن دچار ریزش شده است، این اتفاق می‌تواند به علت شرایطی به نام آلوپسی آندروژنیک باشد.

در حالی که این بیماری ژنتیکی می‌تواند از 20 سالگی شروع شود، اما بعد از دوران یائسگی شایع‌تر است. در واقع حدود 50% از زنان این نوع ریزش مو را از 50 سالگی به بعد تجربه می‌کنند. این نوع از ریزش مو (آلوپسی آندروژنیک) معمولاً ریشۀ ژنتیکی دارد.

بیماری‌هایی که به طور مستقیم با ریزش موی سر ارتباط دارند عبارتند از: مشکلات تیروئید، کمبود آهن یا کم خونی و افزایش هورمون‌های مردانه؛ که البته تمام این موارد قابل درمان هستند.

با پیداکردن علت ریزش مو خود و درمان آن به پرپشت کردن آن کمک کنید.

3.کف سر را ماساژ دهید

برای افزایش گردش خون در کف سر و در نتیجه تقویت ریشه‌های مو لازم است کف سر را ماساژ دهید. این کار را با حرکت دادن نوک انگشتان روی کف سر به شکل حرکات دورانی و ماساژ انجام دهید تا موها تقویت شوند.

4.موها را درست خشک کنید

اگر پس از بیرون آمدن از حمام با حوله موها را با خشونت خشک کنید باعث آسیب به موها می‌شوید. اگر می‌خواهید موهای پرپشت و ضخیمی داشته باشید باید با موهای خیس خود به ملایمت رفتار کنید، حوله را به آرامی روی موهای بگذارید و فشار دهید سپس با جریان هوا آن را خشک کنید. این ترفند ساده نقش مهمی در زیباتر شدن موها دارد.

5.سبزیجات بیشتری مصرف کنید

سرعت رشد مو به پارامترهای درونی بدن مثل تغذیه سالم بستگی دارد. انتخاب مواد خوراکی مناسب که سرشار از آهن هستند مانند:

  • اسفناج
  • کلم کالی (کلم برگ)
  • برگ چغندر
  • انواع لوبیاها
  • پنیر سویا (توفو)

منبع غنی از آهن و بیوتین و زینک بوده و به رشد موی سالم کمک می‌کنند. بیوتین در موز، انواع لوبیا، گل کلم، تخم مرغ، بادام زمینی، عدس و ماهی سالمون وجود دارد.

پروتئین نیز به پرپشت شدن موی سر کمک می‌کند. می‌توانید پروتئین را از مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، تخم مرغ و تخم پرندگان، آجیل، غلات کامل، دانهی سویا، غذاهای دریایی و محصولات لبنی کم چرب دریافت کنید.

کارشناسان همچنین پخت و پز را با روغن نارگیل و روغن زیتون توصیه می‌کنند. از مصرف قهوه، الکل و دخانیات (تنباکو) اجتناب کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده و غنی شده را محدود کنید؛ چرا که مواد مغذی حیاتی بدن را از بین می برند. برای داشتن موهایی نرم، بدون گره، انعطاف پذیر و براق به مقدار زیاد آب بنوشید.

برای مطالعه مقاله علایم آندومتریوز و راههای درمان! کلیک کنید.

6.به موقع از برس استفاده کنید

برس کشیدن موها زمانی که هنوز خیس هستند توصیه نمی‌شود. چون در این حالت ریشه موها ضعیف است و وارد کردن فشار به آن باعث ریزش مو می‌شود. زمانی که موهایتان هنوز خیس است و می‌خواهید گره‌های ان را باز کنید از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید. برس را برای زمانی نگه دارید که موها خشک هستند و شکنندگی کمتری دارند.

7.ریشه موهای‌تان را لیفت کنید

برای اینکه موهایتان ضخیم‌تر به نظر برسد، لیفت ریشه های مو می تواند پیشنهاد خوبی باشد. موهای خود را تا زمانی که رطوبت کمی روی آن باقی بماند به آرامی سشوار کنید.

سپس محصول حجم دهندۀ مو را روی ریشه ها بمالید تا عمل لیفت به همراه خشک شدن موها انجام شود. این کار مانع چسبیدن مو به پوست سر می‌شود.

همچنین می‌توانید برای حجم دادن به موها از بیگودی های الکتریکی، فرکننده‌های مو و بابلیس، در قسمت ریشۀ مو استفاده کنید. جهت جلوگیری از آسیب دیدگی مو در مقابل حرارت، از فرآورده های محافظ حرارتی مو استفاده کنید.

8.بیش از حد از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید

از دیگر راهکارهایی که برای داشتن موی پرپشت توصیه می‌شود و باید به آن اهمیت زیادی دهید، این است که، بیش از حد از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید، چرا که این وسایل برقی هستند و اگر شما به صورت روزانه از آنها استفاده کنید، امکان دارد که موهایتان دچار موخوره شود و همین مسئله پرپشت بودن موهایتان را از بین خواهد برد.

اگر می‌خواهید از این وسایل استفاده کنید و به موهایتان آسیب جدی وارد نشود، بهتر است درجه آن را روی کم بگذارید و در طول هفته یک الی دو بار از این وسیله های برقی استفاده نمایید، البته باید بدانید اگر موهای شما خیس نباشد و درجه سشوار و اتوی مو هم کم باشد آسیب بسیار زیادی به موهایتان وارد نخواهد شد.

9.مراقبت از موهای مرطوب 

 یکی دیگر از راهکارهایی که برای داشتن موی پرپشت توصیه می‌شود و شما باید به آن دقت بسیاری داشته باشید، این است که، اگر موهایتان رطوبت دارد و خیس است بگذارید آنها خشک شوند و از زیر حوله آنها را در بیاورید. موهایی که رطوبت دارند و خیس هستند را نباید شانه بزنید و موها زمانی که به خوبی خشک شدند و دیگر خیس نبودند با شانه ای که دنده ها آن بزرگ است موهای تان را شانه بزنید. موهای شما با این روش ها و راهکارها بسیار زیباتر می‌شود و به سلامت آنها هم آسیب جدی وارد نمی‌گردد.

10.کوتاه کردن مو باعث پرپشتی مو نمی شود

بسیاری از افراد برای اینکه موی پرپشت داشته باشند بر این باور هستند که باید موهای خود را هر از چندگاهی کوتاه کنند تا زیبایی موهای آنها بیشتر شود و یا اینکه موهایشان پرپشت تر شود.

شما باید بدانید این باور بسیار غلط است و اصلا درست نیست. شما برای داشتن موهای پرپشت نیازی نیست موهای خود را کوتاه کنید، اگر شما با متخصص پوست مشورت کنید اگر موهایتان موخوره داشته باشد، به شما توصیه خواهید کرد که موخوره موهایتان را از بین ببرید، ولی اینکه موهایتان را کوتاه کنید امر درست نمی‌باشد و یک باور غلط است که از گذشته ها در بین مردم رایج بوده و هست.

11.فرق سر خود را تغییر دهید

اگر به مدت طولانی فرق سر خود را به سمت چپ باز کرده‌اید، بهتر است آن را به سمت راست یا فرق وسط تغییر دهید. اگر برای چندین سال جهت موها به یک سمت باشد، تغییر جهت آنها به لیفت مو کمک کرده و باعث می‌شود حجم و ساختار آن بیشتر به نظر برسد.

12.گول تبلیغات را نخورید

از دیگر راهکارها و روش‌هایی که برای داشتن موی پرپشت بسیاری از شرکت ها به شما ارائه می‌دهند این است که محصولات خود را معرفی می‌کنند تا شما از آنها استفاده کنید. در واقع از آنجایی که بسیاری از کلاهبرداران می‌دانند مردم مایل هستند موی پرپشت داشته باشند، محصولاتی تقلبی و با برند های نامشخص تولید می‌کنند و آنها را تبلیغ می‌نمایند تا افراد آنها را خریداری نماید.

شما باید بدانید که این محصولات تقلبی هستند و به هیچ عنوان نباید از آنها استفاده کنید، چرا که سلامت موهای شما با این محصولات در خطر می‌افتد. شما باید تنها محصولاتی را خریداری نمایید که از برندهای معتبر تولید می‌شوند و شناخته شده هستند. برای اینکه شما در مورد محصول مورد نظر خود اطلاعات بیشتری به دست آورید بهتر است در مورد آن تحقیقات لازم را به عمل آوردی تا اطمینان پیدا کنید آنها محصولاتی با کیفیت هستند.

13.درجه حرارت سشوار را کم کنید

به طور کلی بهتر است از درجه حرارت کمتری برای حالت دادن به موهایتان استفاده کنید. گرما می‌تواند موهای نازک شما را شکننده و خشک کند و در نهایت باعث ریزش آن‌ها شود. بنابراین بهتر است تا حد امکان، موهایتان را به کمک هوا خشک کنید.

در زمان استفاده از سشوار و یا اتوی مو درجه حرارت را پایین بیاورید. هرچه درجه حرارت پایین‌تر باشد، برای موهای نازک بهتر است. موهای نازک شما برای حالت گرفتن، به درجه حرارت خیلی بالا نیاز ندارد.

14.در خرید برس های مو تجدید نظر کنید

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از موهای نازک و آسیب دیده و پرپشت شدن مو انتخاب یک برس موی سر مناسب است. بهتر است استفاده از برس‌های فلزی گرد را فراموش کنید، چرا که هنگام استفاده از سشوار به طرز قابل توجهی گرم شده و باعث آسیب رسانی به موهای نازک می‌شوند.

برس های پلاستیکیِ سخت نیز می‌توانند باعث شکستگی مو شوند، زیرا بین موهای نازک گیر می‌کنند. امروزه بسیاری از متخصصان، برس موی گراز وحشی یا برس هایی که از الیاف نایلونی انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند را پیشنهاد می‌کنند.

این مدل از برس‌ها، به راحتی روی مو حرکت می‌کنند، بیش از حد گرم نمی‌شوند و به موهای نازک شما گیر نمی‌کنند.

15.شناخت نوع مو

شما برای داشتن موهای پرپشت باید در ابتدا نوع پوست خود را به خوبی تشخیص دهید. برخی از افرادی که موهای چرب دارند باید از شامپوها و محصولات مراقبت از مو که ویژه موهای چرب است استفاده کنند، همچنین برخی از افرادی که موهای خشک دارند باید از محصولاتی که برای موهای خشک است و از آنها محافظت می‌کند استفاده نمایند.

پس این امر که شما نوع موی خود را بشناسید امر بسیار مهم و حیاتی می‌باشد که شما باید به آن دقت بسیار زیادی داشته باشید و بر اساس نوع موی خود محصولات مراقبت از آنها را خریداری کنید. همچنین شما باید به نوع ژنتیک خود هم توجه بسیاری داشته باشید، چرا که برخی از افراد که دارای موهای پرپشت هستند به صورت ژنتیکی دارای این موها می‌باشند ولی آنها هم باید به خوبی از موهای پرپشت خود مراقبت نمایند و محصولات مناسبی را برای موهایشان مورد استفاده قرار دهند.

مراقبت‌ها و ترفندهای موثر برای داشتن موهای پرپشت

از محصولات با پایه شیمیایی استفاده نکنید:

بیشتر شامپوها، نرم کننده‌ها و محصولات حالت دهنده مو حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است روی همه افراد اثر منفی نداشته باشد ولی بهتر است تا حد ممکن از آن‌ها اجتناب کنید. موادی مانند سولفات، سدیم لوریل و لوریت سولفات در اکثر شوینده‌ها وجود دارند و باعث آسیب به مو می‌شوند. به جای این مواد از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن‌های گیاهی و مرطوب کننده هستند و باعث تقویت موها می‌شوند.

از مواد طبیعی برای حالت دادن و تقویت مو استفاده کنید:

روغن بابونه، اسطوخودوس، آویشن، صدر، روغن بادام ونارگیل و آووکادو و … موادی طبیعی هستند که به تقویت ریشه مو کمک می‌کنند. یکی از این روغن‌ها را انتخاب کرده و ده تا بیست قطره از آن را روی کف سر بریزید و ماساژ دهید و تا نوک موها برسانید، نیم ساعت صبر کنید و موها را شامپو بزنید.

از روش‌های بی ضرر برای حالت دادن و پرپشت نشان دادن موها استفاده کنید:

محصولات زیادی وجود دارند که بدون ضرر رساندن به مو آن را حجیم‌تر نشان می‌دهند مانند شامپوهای حجم دهنده که با عمودی کردن ساقه مو باعث می‌شوند موها پرپشت به نظر برسند. همچنین اسپری‌های حجم دهنده می‌توانند کمک خوبی برای پرپشت دیده شدن موها باشند. دقت کنید که این محصولات را به نوک و ساقه مو بزنید و با ریشه موها کاری نداشته باشید.

سوالات متداول

برای داشتن موی پرپشت باید چه کنیم؟

شما برای داشتن موهای پرپشت باید در ابتدا نوع پوست خود را به خوبی تشخیص دهید. برخی از افرادی که موهای چرب دارند باید از شامپوها و محصولات مراقبت از مو که ویژه موهای چرب است استفاده کنند، همچنین برخی از افرادی که موهای خشک دارند باید از محصولاتی که برای موهای خشک است و از آنها محافظت می‌کند استفاده نمایند.

ماساژ پوست سر چه فوایدی دارد؟

ماساژ پوست سر به صورت منظم، باعث تحریک جریان خون در فولیکول ها و پرپشت شدن و ضخیم شدن موهای کم پشت و نازک می‌شود. چند دقیقه قبل از شامپو زدن مقداری از روغن تقویت کننده مو (ترجیحا روغن‌های سبک) را به نوک انگشتان خود زده و با حرکات دایره ای روی پوست سرتان مالش دهید.

حجم دهنده های مو چه کار میکنند؟

حجم دهنده های مو به تک تک تارهای مو حجم و ضخامت می‌دهند. این محصولات به شکل اسپری، ژل، لوسیون و موس در بازار موجود هستند. برای مدت بیشتری حالت موها را ثابت نگه می‌دارند و برای تثبیت موهای نازک گزینه ی خوبی هستند. توجه داشته باشید که برای حجم و حالت دادن به موهای خود به هیچ عنوان از محصولات آرایش سنگین و با چربی بالا استفاده نکنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *