پزشکی، ارایشی و بهداشتی

همه چیز درباره قرص اورژانسی (جلوگیری از بارداری) + عوارض آن

قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟

قرص اورژانسی ضد بارداری برای جلوگیری از حاملگی استفاده می‌شود. کاربرد اصلی این قرص هنگام برقراری رابطه جنسی محافظت‌نشده یا ناخواسته و همچنین در صورت فراموشی مصرف قرص‌های ضد بارداری است. این قرص‌ها با به تاخیر انداختن و توقف تخمک‌گذاری، از بارور شدن آن‌ها به‌وسیله اسپرم جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل حاوی مقدار زیادی پروژسترون هستند. 

توجه به این نکته ضروری است که قرص‌های اورژانسی تنها در صورتی که بارداری اتفاق نیفتاده باشد، موثر هستند. بنابراین باید بلافاصله بعد از داشتن رابطه جنسی مصرف شود. باید بدانید که از این قرص‌ها برای سقط جنین نیز استفاده نمی‌شود. 

همچنین توصیه می‌شود اگر ۱۵ روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود نشدید، برای تشخیص بارداری به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید.

برای مطالعه مقاله همه چیز درباره زگیل تناسلی! کلیک کنید.

کاربرد قرص اورژانسی

زنانی که مقاربت حفاظت نشده دارند از قرصهای اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. برخلاف تصور عده ای از خانمها این قرصها هیچ تاثیری در سقط جنین ندارند. از این قرصها در موارد زیر استفاده می شود:

• پاره شدن کاندوم حین رابطه
• ریختن مایع منی به داخل رحم
• فراموش کردن استفاده از قرص ضد بارداری
• عدم استفاده از کاندوم یا روشهای دیگر جلوگیری از بارداری

در صورتی که خانمی باردار شده باشد، استفاده از قرص اورژانسی در جلوگیری از ادامه حاملگی بی تاثیر است. همچنین این قرصها نمی توانند برای پیشگیری از بیماریهای مقاربتی تاثیری داشته باشند. 

انواع قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

قرص‌های اورژانسی انواع مختلفی دارند که نحوه و دوز مصرفی آن‌ها متفاوت است. معمولا بعضی از این قرص‌ها را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کرد. اما بهتر است قبل از مصرف با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. در ادامه به برخی از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین این قرص‌ها اشاره می‌کنیم.

قرص لوونورژسترول

این قرص‌ها با نام‌های تجاری گوناگونی تولید می‌شود که حاوی هورمون پروژسترون هستند تا از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند. قرص های لوونورژسترول هرچه زودتر مصرف شوند، میزان اثربخشی بالاتری خواهند داشت. به همین دلیل بهتر است تا ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی مصرف شوند. 

استفاده از این قرص‌ها تا ۵ روز پس از نزدیکی نیز امکان‌پذیر است؛ اما تاثیر متوسطی خواهد داشت. قرص‌های Take Action، My Way، Plan B One–step و Preventeza از رایج‌ترین قرص ‌های اورژانسی لوونورژسترول محسوب می‌شوند که می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنید. معمولا به‌صورت ۱ قرص 1/5 میلی‌گرمی یا ۲ قرص 0/75 میلی‌گرمی که هر ۱۲ ساعت باید مصرف شود، به فروش می‌رسند. 

قرص یولی‌پریستال یا EllaOne

قرص‌های یولی‌پریستال تخمک‌گذاری را به تاخیر می‌اندازد و جزو قرص‌های غیرهورمونی طبقه‌بندی می‌شود. تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی هم قابل‌استفاده هستند و معمولا به‌صورت قرص‌های ۳۰ میلی‌گرمی تولید می‌شوند. توجه کنید که برای خرید حتما باید نسخه پزشک داشته باشید.

  • قرص ضد بارداری

قرص‌های ضد بارداری مثل LD و HD که نوعی قرص ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند، به‌عنوان قرص اورژانسی نیز استفاده می‌شوند. اما میزان مصرف آن‌ها در این حالت متفاوت است و باید تعداد بیشتری مصرف شود. 

این قرص‌ها فرایند تخمک‌گذاری را به تعویق می‌اندازد و از بارداری جلوگیری می‌کند. اگر از قرص LD استفاده می‌کنید، باید ۴ عدد از آن را بلافاصله بعد از نزدیکی و ۴ عدد دیگر را ۱۲ ساعت بعد مصرف کنید. اما اگر قرص HD دارید، ابتدا ۲ قرص و پس از ۱۲ ساعت ۲ قرص دیگر بخورید. میزان اثربخشی این قرص‌ها در مقایسه با موارد قبلی کمتر است. بهتر است قبل از مصرف نیز با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه استفاده از قرص اورژانسی

اگر رابطه جنسی بدون کاندوم داشته اید باید تا 72 ساعت بعد از نزدیکی از این قرصها استفاده کنید. هر چند که توصیه می شود این کار را ظرف 24 ساعت اول انجام دهید. تعداد قرص اورژانسی مصرف شده بستگی به دوز قرص و نوع آن دارد:

• نحوه استفاده از قرص اورژانسی لونژیل
اگر از قرصهای دوز 0.75 استفاده می کنید می توانید همزمان هر دو قرص را استفاده کنید و یا یک قرص را بعد از رابطه و قرص دوم را 12 ساعت بعد از رابطه مصرف کنید. اما اگر قرص مصرفی با دوز 1.5 باشد، استفاده از یک قرص کافی است. بهتر است با معده خالی از این قرصها استفاده نشود.

• نحوه استفاده از قرص اورژانسی ال دی یا اچ دی
اگر از قرص ضد بارداری ال دی استفاده می کنید طی 72 ساعت اول بعد از نزدیکی 4 قرص همزمان بخورید و 12 ساعت بعد از دوز اول مصرف شده، 4 قرص دیگر مصرف کنید. اما اگر قرص اچ دی در دسترس دارید، استفاده همزمان 2 قرص در اسرع وقت و تکرار همین دوز 12 ساعت بعد از مصرف اولین دوز قرص اورژانسی اچ دی توصیه می شود.

قرصهای الا نیز با تجویز پزشک انجام می شوند می توانید نحوه مصرف آن را از پزشک خود بپرسید. 

مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی

قرصهای اورژانسی برای پیشگیری از بارداری می توانند 3 تا 5 روز از حاملگی جلوگیری می کند. اگر یک هفته تا 14 روز از پریود شما گذشته است اما خونریزی نداشته اید احتمال دارد قرص اورژانسی تاثیری نداشته و باردار شده باشید. برای اطمینان باید سریع به پزشک مراجعه کنید. 

تعداد مصرف قرصهای اورژانسی در ماه

تعداد مصرف قرص در هر بار پیشگیری از بارداری به دوز قرص و نام قرص اورژانسی برای پیشگیری از بارداری (برند قرص) بستگی دارد. اما از این قرصها نمی توانید هر ماه استفاده کنید. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند 2 الی 3 مرتبه در طول یک سال جلوگیری از بارداری را با این قرصها انجام دهید. استفاده بیشتر از این تعداد می تواند سلامتی خانمها را با خطر جدی مواجه کند. 

چه مواقعی باید از قرص اورژانسی ضد بارداری استفاده کنیم؟

اگرچه که تشخیص نیاز به استفاده از قرص اورژانسی ضد بارداری برعهده شما اس، اما بهتر است در شرایط زیر، از قرص اورژانسی استفاده کنید:

  • اگر از هیچ وسیله پیشگیری از بارداری استفاده نکرده‌اید
  • اگر کاندوم در حین رابطه پاره شده و یا آسیب دیده‌است
  • اگر دیافراگ پیشگیری از بارداری از جای خود خارج شده‌است
  • اگر حداقل 2 یا 3 قرص پیشگیری از بارداری قبلی خود را فراموش کرده‌اید
  • اگر به هر علتی احساس کردید که وسیله پیشگیری از بارداری شما به خوبی عمل نکرده‌است
  • اگر مجبور به رابطه جنسی ناخواسته شده‌اید.

چه مواقعی نباید از قرص اورژانسی استفاده کنیم؟

یکی از موارد مهمی که درباره مصرف قرص اورژانسی بسیار مهم است و معمولا توجه کمی به آن می‌شود، موارد منع مصرف این قرص‌ها است: 

  • اگر به باردار بودن مشکوک هستید
  • اگر سابقه حساسیت به قرص ضد بارداری دارید
  • اگر سابقه خونریزی غیرعادی داشته و به دکتر خود اطلاع نداده‌اید

از شما می‌خواهیم تا به این موارد توجه کنید و در صورتی که هرکدام از این شرایط را دارا بودید، با دکتر زنان مشورت کنید. همچنین اگر در دوران تخم‌گذاری هستید و یا دچار اضافه وزن بیش از حد هستید، احتمالا اثر قرص اورژانسی ضد بارداری کاهش پیدا خواهد کرد.

عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

اگرچه که قرص اورژانسی بدون نیاز به نسخه فروخته می‌شود اما مصرف این دارو نباید به یک روتین تبدیل شود. در صورتی که تا دو ساعت بعد از مصرف قرص اورژانسی دچار حالت تهوع و استفراغ شدید، حتما به دکتر مراجعه کنید. همچنین این قرص دوره پریود شما را تا حدود یک هفته به تاخیر می‌اندازد. به صورت کلی، عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری شامل موارد زیر می‌شود:

  • خون‌ریزی شدیدتر نسبت به همیشه
  • حالت تهوع
  • درد شکمی
  • خستگی
  • سردرد
  • احساس سرگیجه
  • تاخیر در زمان پریود
  • مشکلات پوستی
  • مشکلات اعصاب و روان

در صورتی که هرکدام از عوارض فوق، برای مدت زمان طولانی و شدیدتر از حالت معمول رخ داد، با پزشک خود مشورت کنید.

برای مطالعه مقاله علت جوش روی باسن و راههای رفع آن کلیک کنید.

عوارض پوستی قرص اورژانسی ضد بارداری

یکی از مهم‌ترین عوارض قرص اورژانسی لوونورژسترول که به عنوان مشهورترین قرص ضد بارداری شناخته می‌شود، حساسیت‌های پوستی است. این قرص پس از ورود به بدن به سرعت تجزیه می‌شود و مقادیر بالایی از هورمون پروژسترون را آزاد می‌کند تا در مدت زمان بسیار کوتاهی از بارداری جلوگیری کند.

اما همین مسئله می‌تواند باعث ترشح بیش از حد چربی پوست شده و باعث بروز آکنه در پوست شود. همچنین حساسیت به هورمون‌های استفاده شده در قرص اورژانسی می‌تواند زمینه ساز بروز انواع راش پوستی در بخش‌های مختلف صورت و یا بدن شود.

به صورت کلی، تغییرات شدید هورمونی در اثر مصرف قرص اورژانسی، باعث بروز عوارض پوستی متعدد، از جوش گرفته تا انواع آکنه و راش پوستی می‌شود که البته این عوارض خیلی جدی و خطرناک نیستند و با متعادل شدن میزان هورمون‌ها در بدن، برطرف می‌شوند.

عوارض قرص اورژانسی بر اعصاب

همانطور که می‌دانید، هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در وضعیت روحی و عصبی انسان‌ها دارند و تغییرات هورمونی، می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات روحی روانی متعددی شود. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد در استفاده از قرص اورژانسی می‌کنند، مصرف بی‌رویه و روتین آن بعد از هر رابطه جنسی است.

قرص اورژانسی ضد بارداری برای جلوگیری از لقاح و یا جایگیری تخمک بارور شده در رحم، در مدت زمان کوتاهی، مقدار بسیار زیادی هورمون در بدن آزاد می‌کند تا با حداکثر توان از بارداری جلوگیری کند.

اما این حجم بالای هورمون آزاد شده در بدن، علاوه بر جلوگیری از بارداری، تعادل هورمونی بدن را بهم می‌زند و باعث به وجود آمدن مشکلات عصبی متعددی می‌شود. یکی از رایج‌ترین عوارض مصرف بیش از حد قرص اورژانسی ضد بارداری، افسردگی است. تغییر حالت و خستگی و کلافگی از عوارض رایج این قرص‌ها هستند که در مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شوند.

اما در صورتی که از قرص اورژانسی به صورت مداوم و به عنوان جایگزین کاندوم و سایر وسایل پیشگیری از بارداری استفاده کنید، این عوارض جانبی کوتاه مدت، ممکن است باعث افسردگی و مشکلات حاد روحی روانی شوند. همچنین افزایش استرس، تپش قلب و بروز احساسات متناقض در مدت زمان کوتاه، از دیگر عوارضی است که مصرف بیش از اندازه قرص اورژانسی ضد بارداری بر سلامت اعصاب و روان شما خواهد داشت.

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

یکی از تاثیراتی که قرص ضدبارداری روی بدن خانم‌ها می‌گذارد، برهم زدن نظم قاعدگی است. با مصرف این قرص‌ها، ممکن است عادت ماهانه بعدی شما بر خلاف برنامه همیشگی اتفاق بیافتد. با این حال در زمینه بررسی اثرات قرص اورژانسی بر پریود باید این نکته را گوشزد کنیم که اگر چرخه قاعدگی شما به تعویق افتاد، حتما به دکتر زنان مراجعه کنید و آژمایش بارداری بدهید. 

 قرص های اورژانسی را خودسرانه مصرف نکنید

در آن لحظات پر از استرس که نتوانستید به صورت طبیعی از بارداری جلوگیری کنید یا وسایل پیشگیری از بارداری شما مانند کاندوم دچار پارگی یا آسیب شده‌، هیچ چیزی به جز استفاده از یک قرص اورژانسی ضد بارداری نمی‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی موثر باشد. این قرص‌ها به صورت کلی، ضرری ندارد اما زمانی که مصرف آن‌ها تبدیل به یک روتین شود، خطراتی بدن شما را تهدید خواهد کرد. 

در چنین شرایطی به دلیل آزاد شدن مقدایر زیادی هورمون در بدن و تغییر تعادل هورمونی، عوارض مانند بروز جوش و آکنه و راش پوستی در قسمت‌های مختلف بدن و همچنین مشکلات روحی روانی مانند افسردگی، اضطراب، تپش قلب و تغییر خلق و خو شود.

آیا مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری در دوران شیردهی ممنوع است؟

مصرف قرص اورژانسی در دوران شیردهی ممنوع نیست. اما به دلیل هورمونی بودن این قرص‌ها، امکان انتقال هورمون‌ها به شیر مادر و بعد به بدن نوزاد وجود دارد. در حالت کلی می‌توان گفت خطری برای سلامت نوزاد ندارد. 

همچنین در برخی موارد توصیه می‌شود تا ۱ هفته بعد از مصرف قرص به فرزند خود شیر ندهید. ولی بهتر است قبل از مصرف این قرص‌ها با پزشک خود مشورت کنید و متناسب با شرایط جسمی خود و نوزادتان مصرف قرص اورژانسی را شروع کنید. 

برای عوارض قرص اورژانسی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که قرص اورژانسی مصرف کرده اید، اما بعد از چند روز همچنان عوارض قرصهای ضد بارداری همچنان ادامه داشت و با مشکلات زیر مواجه شدید باید به پزشک مراجعه کنید:

• احساس بارداری
• درد پایین شکم
• خونریزی سبک در عادت ماهیانه بعدی
• عدم پریودی بعد از گذشت یک هفته از مصرف دارو

هر چند لکه بینی بعد از مصرف قرص اورژانسی طبیعی است اما اگر بیش از 5 روز بعد از مصرف قرص ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید. 

نکات مهم درباره مصرف قرص اورژانسی 

زنانی که از قرص اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، باید در مورد مصرف این نوع قرصها به نکات زیر توجه کنند:

• قرص اورژانسی و بارداری
قرصهای اورژانسی کاملا نمی توانند از بارداری پیشگیری کنند. اما هر چقدر بعد از نزدیکی زودتر از این قرصها استفاده شود ریسک حاملگی کمتر خواهد شد. طبق آمارها از هر 8 زنی که از این قرصها استفاده می کنند 7 نفر از آنها باردار نمی شوند.

استفاده از این قرصها برای بارداری های بعدی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. همچنین حتما قبل از استفاده از قرص اورژانسی اضطراری مطمئن شوید باردار نیستید زیرا هنوز عوارض استفاده از این قرصها روی جنین مشخص نشده است.

• مصرف همزمان قرص ضد بارداری و اورژانسی
قرص ضد بارداری و قرص اورژانسی هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند و سر جای خود باید مصرف شوند. شایعاتی که درباره صفر شدن احتمال بارداری در صورت مصرف همزمان این دو نوع قرص وجود دارد اصلا درست نیست. بلکه استفاده همزمان این دو نوع قرص می تواند عوارض طبیعی مصرف آنها را تشدید کند.

• استفاده همزمان دو نوع قرص اورژانسی
اگر از انواع متفاوت قرص اورژانسی به صورت همزمان استفاده شود احتمال اینکه این قرصها اثر یکدیگر را خنثی کنند زیاد است. بنابراین نباید از انواع متفاوتی از قرص اورژانسی ضدبارداری به صورت همزمان استفاده کرد. همچنین مصرف انواع متفاوت این قرصها به فاصله 5 روز از یکدیگر اصلا توصیه نمی شود.

• مصرف زیاد قرص اورژانسی
در صورت استفاده از قرص اورژانسی با دوز 1.5 نباید بیشتر از یک قرص اورژانسی در روز مصرف کنید. قرصهای با دوز 0.75 نیز نباید بیش از دو عدد در روز استفاده شوند. مصرف تعداد بیشتری از این قرصها نمی تواند باعث حفاظت بیشتر در جلوگیری از بارداری شود.

• استفاده از قرص اورژانسی قبل از رابطه‌ی جنسی
در مواقعی که از سایر روشهای پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنید یا نگران تاثیر ضد بارداری روشهای دیگر هستید، می توانید از قرصهای اورژانسی قبل از نزدیکی استفاده کنید. اما بهتر است با توجه به تفاوت های فردی و وضعیت افراد در این مورد با پزشک تان مشورت کنید.

• مصرف قرص اورژانسی در زمان شیردهی
در زمان شیردهی می توانید قرصهای اورژانسی ضد بارداری مصرف کنید. البته زنان شیرده بهتر است به دلیل نامعلوم بودن تاثیر قرص Ella تا یک هفته بعد از مصرف این قرص به نوزاد خود شیر ندهند. اما اگر از قرص اورژانسی هورمونی استفاده می کنید، نگران عوارض آن بر نوزادتان نباشید. هر چند مقدار کمی از هورمون وارد شیر می شود اما خطری نوزاد را تهدید نمی کند. 

چه زنانی نباید قرص اورژانسی مصرف کنند؟

مصرف این نوع قرصها برای همه خانمها مناسب نیست. اگر در یکی از دسته های زیر قرار می گیرید، توصیه می شود از این قرصها استفاده نکنید:

• در صورت حساسیت به قرص اورژانسی
• در صورت مصرف داروهایی که تاثیر این قرصها را کاهش می دهند
• در صورت بارداری
• در صورت مصرف داروهای سل، ایدز، صرع، داروهای کاهش اسید معده مثل امپرازول
• در صورت مصرف برخی داروهای گیاهی یا آنتی بیوتیک های نه چندان رایج

به علاوه تاثیر این قرص در جلوگیری از حاملگی در زنانی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند کمتر است و توصیه می شود از روشهای مطمئن تر دیگر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند. 

برای مطالعه مقاله علت گودی زیر چشم و راههای رفع آن کلیک کنید.

سوالات متداول

1-چند نوع قرص ضدبارداری اورژانسی داریم؟

در حال حاضر دو روش برای جلوگیری اورژانسی از بارداری وجود دارد: یکی قرص های ضدبارداری و دیگری روش آ یو دی است. در روز آی یو دی حتی تا 5 روز پس از نزدیکی نیز در صورت استفاده از باردار شدن شما جلوگیری میکنه. قرص های ضد بارداری با مقدارهای متفاوت تا 72 ساعت بعد از نزدیکی نیز باعث جلوگیری از بارداری میشه.

2-چندبار می تونم از قرص اورژانسی استفاده کنم؟

اولا اینکه قرص ضدبارداری اورژانسی یک روش پیشگیری نیست، شما باید اول یک روش پیشگیری مثل کاندوم، قرص ضدبارداری و یا روش طبیعی را انتخاب کنید و در صورت پاره شدن کاندوم و یا ایجاد مشکلی در پیشگیری از روش اورژانسی استفاده کنید. شما در هر سال مجاز به استفاده از این روش 2 تا 3 بار هستید و در هر سیکل حداکثر یکبار می تونید از این روش استفاده کنید.

3-آیا مصرف زیاد قرص اورژانسی ضرر داره؟

بله، قطعا ضرر داره برای همینه که میگم حواستون رو جمع کنید تا سالی یکی دوبار بیشتر استفاده نکنید. مصرف قرص ها باعث نامنظمی پریود میشه و در عملکرد تخمدانها اختلال ایجاد میکنه و عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت پس مثل نقل و نبات از آن استفاده نکنید.

4- چند وقت بعد از مصرف قرص ضدبارداری اورژانسی پریود میشم؟

ممکنه چند روز بعد پریود شوید اما حداقل تا دوهفته بعد از مصرف قرص صبر کنید و در صورت پریود نشدن، آزمایش بارداری بدید.

5- اگر قرص اورژانسی را بخورم و بعد بفهمم باردارم، برای جنین ضرر داره؟

خیر، نیاز به سقط جنین نیست زیرا این قرص ها برای جنین شما ضرر نداره.

6-ایا با مصرف این قرص ها پریود من منظم می مونه؟

خیر، ممکنه این قرص ها تعادل پریود را بهم بزنه و چند روز زودتر و یا چند روز دیرتر پریود شوید. اگر تا 7 روز پریود نشدید باید به بارداری مشکوک شوید و تست بارداری بدهید.

7-قرص اورژانسی را چه زمان بعد از نزدیکی مصرف کنیم؟

تا فردا صبح صبر نکنید، بلافاصله بعد از رابطه جنسی مشکوک قرص را مصرف کنید.

8-از چه قرص های ضدبارداری می تونم بصورت اورژانسی استفاده کنم؟

شما از سه نوع قرص LD، لوونوروژسترون و قرص های تری فازیک : قرص LD: 4 عدد در اولین فرصت و 4 عدد بعد از 12 ساعت، قرص HD: 2 عدد در اولین فرصت و 2 عدد بعد از 12 ساعت، قرص لونژیل: در اولین فرصت دو عدد

9-اگر بعد از خوردن قرص استفراغ کردم، باید مجدد قرص بخورم؟

بله، اگر بعد از 2 ساعت از مصرف قرص استفراغ کردید، باید مجددا قرص ها را مصرف کنید.

10-آیا میتونم از قرص ضد تهوع استفاده کنم؟

بله، شما می تونید چند ساعت قبل از مصرف دارو اورژانسی از قرص ضد تهوع استفاده کنید اما بعد از مصرف قرص ها از قرص حالت تهوع استفاده نشود. اما تهوع و استفراغ و سرگیجه رایج است.

11- چه داروهایی با قرص های اورژانسی تداخل داره؟

آنتی بیوتیک ها تداخلی با قرص اورژانسی ندارند و اثر بخشی قرص تنها 48 ساعت است

12-قرص اورژانسی بهتره با غذا مصرف شود؟

بله، این قرص ها بهتره با شکم خالی مصرف نشود و همراه غذا بخورید تا حالت تهوع هم کاهش یابد.

13- قرص اورژانسی چقدر مؤثر است؟

اگر بعد از 72 ساعت رابطه جنسی محافظت نشده، قرص اورژانسی لوونورژسترول مصرف کنید، می تواند احتمال بارداری را تا 98٪ کاهش دهد. 

14- قرص 72 ساعته چگونه عمل می کند؟

اگر قرص اورژانسی را ظرف 72 ساعت (3 روز) و ترجیحاً ظرف 12 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کنید، می تواند با یکی از سه روش زیر مانع از بارداری شود:  به طور موقت مانع از آزاد شدن تخمک از تخمدان می شود. از لقاح جلوگیری می کند. از اتصال تخمک بارور به رحم جلوگیری می کند.

15- عوارض قرص های اورژانسی چیست؟

عوارض جانبی قرص اورژانسی صبحگاهی که معمولاً فقط چند روز طول می کشد شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع یا استفراغ.
  • سرگیجه
  • خستگی.
  •  سردرد.
  •  حساسیت به سینه.
  •  خونریزی بین پریودی یا خونریزی شدید پریودی.
  • درد شکم یا گرفتگی شکم

16-  آیا یک دختر حتی پس از مصرف قرص اورژانسی می تواند باردار شود؟

 اگر این قرص های ضد بارداری اورژانسی حاوی پروژستین را در 24 ساعت اول پس از رابطه جنسی مصرف کنید، خطر بارداری را تا 95٪ کاهش می دهد. به عبارت دیگر ، اگر 100 خانم بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده از این نوع قرص استفاده کنند، فقط 2 نفر از آنها باردار می شوند.

17-  آیا ممکن است قرص های اورژانسی اثر نکنند؟

 استفاده از روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی (EC)  طی 5 روز پس از مقاربت، می تواند مانع از بارداری در بیش از 95٪ از موارد شود. EC می تواند در شرایط زیر استفاده شود: مقاربت محافظت نشده، نگرانی در مورد نارسایی احتمالی پیشگیری از بارداری، استفاده نادرست از داروهای ضد بارداری و تجاوز جنسی بدون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری

18- چقدر طول می کشد قرص اثر کند؟

 7 روز، بسته به زمان شروع مصرف قرص اورژانسی و نوع قرص مصرفی، ممکن است تا 7 روز نیاز به استفاده از یک روش ضدبارداری پشتیبان – مانند کاندوم- داشته باشید. اگر مصرف قرصهای ترکیبی را طی 5 روز پس از اولین روز پریودی شروع کنید، بلافاصله از بارداری محافظت می شوید.

19-  آیا قرص های اورژانسی برای بارداری در آینده ایمن است؟

به احتمال زیاد، مصرف قرص اورژانسی کوتاه مدت و بلند مدت باعث تأخیر موقتی در بارداری می شود، اما این قرص ها تاثیری بر بارداری در آینده ندارد. 

20- آیا مصرف قرص های اورژانسی دو بار در هفته ایمن است؟

با این حال، تحقیقات نشان می دهد اگر قرص های ضد بارداری اورژانسی حاوی پروژستین را به صورت دو قرص همزمان، یا دو قرص با فاصله 12 ساعت یا قرص دوم 24 ساعت بعد از قرص اول مصرف کنید، تاثیر یکسان دارند. اما شما مجازید که تنها دو تا سه قرص در سال نه در هفته استفاده کنید

21-  آیا مصرف قرص اورژانسی یک بار در ماه مجاز است؟

خیر ، شما تنها مجازید دو تا سه قرص در سال مصرف کنید. به گفته کارشناسان، مصرف قرص اورژانسی به صورت یک بار در ماه از نظر علمی امکان پذیر است اما به بدنتان آسیب وارد میکنید. قرص اورژانسی صبحگاهی را باید ظرف 72 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کنید.

22- آیا باید قرص اورژانسی را با معده پر مصرف کرد؟

مصرف قرص ضدبارداری اورژانسی با معده خالی بی خطر است. اما وجود یا عدم وجود غذا در معده بر جذب این قرص تاثیری ندارد. 

23-  بهترین زمان مصرف قرص های اورژانسی چیست؟

 بهترین زمان برای مصرف قرص اورژانسی نیم ساعت بعد از وعده غذایی کامل مانند شام یا هنگام خواب است. ممکن است در ماه اول حالت حالت تهوع کمی داشته باشید، اما این حالت معمولاً با گذشت زمان از بین می رود.

24- آیا آنتی بیوتیک ها اسپرم را می کشند؟

 آنتی بیوتیک ها از جمله تتراسایکلین ها ، جنتامایسین ، نئومایسین ، اریترومایسین و نیتروفورانتوئین (با دوزهای بسیار زیاد) می توانند بر تولید اسپرم ، حرکت و تراکم اسپرم تاثیر منفی بگذارند.

25- آیا استفراغ بعد از مصرف قرص اورژانسی صبحگاهی طبیعی است؟

 مصرف قرص اورژانسی صبحگاهی بسیار بی خطر است. به ندرت، پس از مصرف این قرص ها حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه یا خستگی، سردرد، حساسیت سینه یا درد شکم را تجربه می کنید. بعد از مصرف قرص اورژانسی چرخه قاعدگی نامنظم خواهید داشت.

26-  آیا قرص اورژانسی صبحگاهی می تواند باعث توقف پریودی شود؟

 قرص اورژانسی صبحگاهی نه تنها می تواند باعث لکه بینی و خونریزی های نامنظم شود بلکه ممکن است بر پریودی بعدی شما نیز تأثیر داشته باشد. ممکن است قرص اورژانسی باعث شود پریودی زودتر یا دیرتر رخ دهد.

27- آیا خونریزی یک هفته بعد از مصرف قرص اورژانسی طبیعی است؟

 لکه بینی یک عارضه طبیعی پس از استفاده از روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی است، اما لزوماً به این معنی نیست که باردار نیستید. یک هفته دیگر صبر کنید. اگر به طور مکرر از قرص های اورژانسی استفاده کنید، پریودی شما نامنظم می شود.

28-  قرص اورژانسی چه مدت در بدن می ماند؟

 قرص اورژانسی بعد از رابطه جنسی محافظت نشده تا 5 روز (120 ساعت) مؤثر است.

29-  آیا قرص اورژانسی باعث لکه بینی می شود؟

 معمولاً قرص های اورژانسی باعث خونریزی نامنظم می شود. ممکن است متوجه لکه بینی یا خونریزی غیرمعمول شوید که ممکن است تا پریودی بعدی شما ادامه داشته باشد. نیازی به نگرانی در مورد خونریزی نیست مگر اینکه بیش از حد خونریزی داشته باشید یا خونریزی متوقف نشود.

30- آیا ممکن است خونریزی داشته باشید و باردار باشید؟

معمولاً خونریزی به معنی عدم بارداری است. خونریزی در طی بارداری، نشانه وجود مشکل در سلامتی شما است، از جمله بارداری ناشی از نارسایی روش ضدبارداری. به خاطر داشته باشید که این حالت نادر است، اما می تواند اتفاق بیفتد.

31- بعد از رابطه مشکوک عادت ماهانه شدم . آیا بازم امکان داره که من باردار باشم؟

در صورتی که پس از امیزش پریود شده اید دیگر خطر بارداری در آ ن سیکل گذشته است. ولی در دور بعد در صورتی که مایل به بارداری نیستید باید از یک روش پیشگیری  مطمئن استفاده کنید.

32- آیا مصرف  اشتباها به جای ۴ قرص ۲ قرص ۱ ساعت بعد و دو قرص هم ۱۲ ساعت بعد باز احتمال حاملگی وجود دارد؟

کاربر گرامی روش اورژانس را به اشتباه مصرف کرده اید. بنابراین احتمال بارداری افزایش می یابد فعلا از هیچ دارویی استفاده  نکنید و منتظر پریودباشید در صورتی که  پریودتان به تعویق افتاد آزمایش خون بارداری بدهید.

33-نزدیکی در مدت زمان ۷ روز استراحت در مصرف قرص ال دی، نیاز به پیشگیری دارد یا خیر؟

کاربر گرامی، گرچه احتمال بارداری در یک هفته باقی مانده اولین  سیکل مصرف قرص بسیار کم است.ولی در اولین سیکل در ۷ روز استراحت نیز بهتر است از یک روش کمکی همراه با قرص استفاده کنید ولی پس از آن در سیکلهای بعدی نیازی به پیشگیری اضافه ندارید.

34- آیا می شود از قرص تنسی بعنوان قرص پیشگیری از بارداری دایمی استفاده کرد؟

تنسی از دسته دارو های پروژسترونی ضد بارداری است که باید بصورت اورژانسی مصرف شود و به هیچ عنوان بعنوان یک روش پیشگیری از بارداری بصورت دایمی توصیه نمی شود . شما نمی توانید به جای مثلا دروسبلا و یا دروسبلین و لویتود، این قرص را مصرف کنید. البته این قرص فقط در موارد اورژانس قابل مصرف است نه اینکه عادت کنید و ماهی یکی دوبار استفاده کنید.

35-من قرص تنسی مصرف کردم، اما الان باردارم. باید جنین را سقط کنم؟

خیر. قرص تنسی برای جنین ضرری ندارد زیرا حاوی پروژسترون می باشد، نیازی به سقط جنین نیست، نگران نباشید.

36- قرص تنسی را باید کجا نگهداری کنم؟

قرص را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. دارو را پس از تاریخ انقضا دور بیندازید.

37- آیا با مصرف قرص تنسی نیازی به روش دیگری از پیشگیری است؟

بله حتما تا زمان پریود از روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

38-  آیا سیگار کشیدن با مصرف قرص جلوگیری از بارداری تنسی تداخل دارد؟

در صورتی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، سیگار کشیدن خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد، به خصوص اگر بیش از ۳۵ سال سن داشته باشید. توصیه می شود سیگار نکشید. این دارو از شما در برابر عفونت اچ آی وی (ایدز) یا هر گونه بیماری مقاربتی دیگر محافظت نمی کند.

39- حدود دو سال ماهی دوبار قرص اورژانسی خوردم به نظرتون دیگه حامله نمیشم؟

قرص اورژانسی رو ماهی یکبار بیشتر نباید مصرف کنید چون جواب عکس میده، موردی برای بارداری نداره

40-قرص اورژانسی باعث نازایی میشه؟

خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *