پزشکی، ارایشی و بهداشتی

معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و انواع آن

تجهیزات آزمایشگاهی، به طور کلی به تمام وسایل و ابزاری گفته می‌ شود که برای راه اندازی یک آزمایشگاه حرفه ای از آن ها استفاده می شود. تجهیزات آزمایشگاهی انواع  و شاخه های متفاوتی داشته و هر کدام از آن ها می توانند زیر شاخه های گوناگونی داشته باشند.

آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی

آزمایشگاه های تشخیص طبی، خط اول درمان محسوب می شوند. اولین کار و مهم ترین کاری که  برای درمان بیماری انجام می شود؛ تشخیص عامل بیماری می باشد. امروزه بسیاری از پزشک ‌ها تشخیص آزمایشگاهی را مبنای تشخیص خود قرار می‌ دهند. در نتیجه آزمایشگاه ها مکان های بسیار حساس و مهمی هستند‌. برای آن‌ ها باید از تجهیزات با کیفیت استفاده نمود. تجهیزات آزمایشگاهی می‌ توانند بر روی نتایج آزمایش ها تاثیر مستقیم داشته  باشند. اگر از تجهیزات با کیفیت و دقیق استفاده شود نتایج به دست آمده نیز خطای کمتری داشته و دقت و صحت بیشتری دارند.

بررسی انواع تجهیزات آزمایشگاهی

 تجهیزات آزمایشگاهی انواع و اقسام مختلفی داشته و آن ها را به چند شاخه اصلی تقسیم می کنند. سکوبندی آزمایشگاهی، هود آزمایشگاهی وسایل آزمایشگاهی، دستگاه های آزمایشگاهی و دوش و چشم شوی آزمایشگاهی از جمله انواع تجهیزات آزمایشگاهی هستند. این تجهیزات در تمامی آزمایشگاه های تشخیص طبی به صورت روتین وجود دارندو هر یک از این مواردی که به آن ها اشاره شد؛ خودشان به زیر شاخه های مختلفی تقسیم می شوند و انواع مختلفی دارند. بسته به نوع آزمایشگاه از وسایل، دستگاه ها و هود های مختلفی استفاده می شود.

بررسی هود ها در تجهیزات آزمایشگاهی

هود ها از جمله مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی هستند که در تمامی آزمایشگاه ها موجود می باشند. هود های آزمایشگاهی انواع و اقسام مختلفی داشته و  وجود آن ها برای انجام دادن آزمایش ها ضروری می باشد. آزمایش هایی که در آزمایشگاه های تشخیص طبی انجام می شوند می ‌توانند خطراتی داشته باشند. نمونه های آزمایشگاهی به طور معمول دارای موادی هستند که می توانند برای کارشناس آزمایشگاه خطرناک باشند. همچنین بعضی از آزمایش های شیمیایی ترکیباتی تولید می کنند که سمی بوده و نباید آن ها را تنفس کرد. در نتیجه بعضی از آزمایش ها باید حتما زیر هود های مخصوصی انجام شود. هود شیمیایی، یکی از انواع هود ها بوده که  جهت خروج و مکش گاز های حاصل از آزمایش های شیمیایی در آزمایشگاه تعبیه شده است. هود میکروبی یا هود کلاس دو نیز، یکی دیگر از مهم ترین هود هایی بوده که  در آزمایشگاه های میکروب، باکتری، قارچ و انگل مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی

بررسی دستگاه‌ های مختلف تجهیزات آزمایشگاهی

 بخش مهمی از تجهیزات آزمایشگاهی را دستگاه های گوناگون تشکیل می دهند. در آزمایشگاه ها بسته به نوع آزمایشگاه دستگاه های مختلف و گوناگونی وجود دارد.  از مهم ترین دستگاه هایی که در آزمایشگاه های هماتولوژی مورد استفاده قرار می گیرد سل کانتر می باشد. دستگاه اسپکتروفتومتری یکی دیگر از پرکاربرد ترین دستگاه هایی است که در بخش بیوشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. شیکر یکی از دستگاه های ساده اما پر کاربرد در تجهیزات آزمایشگاهی بوده که وظیفه مخلوط کردن مواد را بر عهده دارد. بن ماری از جمله دیگر دستگاه های پرکاربرد بوده که در تمام آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. کارکرد این دستگاه گرما دادن به مواد مختلف می باشد. به غیر از دستگاه هایی که به آن ها اشاره شد دستگاه بسیار زیاد دیگری نیز در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اتو کلاو و سانتریفیوژ

اتوکلاو یکی دیگر از مهم‌ ترین و پرکاربرد ترین دستگاه های آزمایشگاهی بوده که در بیشتر آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. اتوکلاو نقش استریل کردن  را بر عهده دارد. سانتریفیوژ از جمله مهم ترین دستگاه هایی می باشد که در بسیاری از آزمایشگاه های تشخیص طبی از آن استفاده می شود.

بررسی وسایل آزمایشگاهی

 وسایل آزمایشگاهی انواع مختلفی داشته و هر کدام از آن ها برای آزمایش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. بشر ها و لوله های آزمایشگاهی از جمله پرمصرف ترین وسایل آزمایشگاهی هستند. همچنین سمپلر ها و پیپت ها نیز از جمله پر مصرف ترین ابزارآلاتی هستند که برای اندازه گیری و انتقال مایعات در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. ارلن مایر، استوانه مدرج، کپسول چینی، بوته چینی، همزن شیشه ‌ای، چراغ الکلی، چراغ گازی، توری نسوز و پنس تنها بخشی از وسایل آزمایشگاهی هستند که  در یک آزمایشگاه مجهز حضور دارند.

بررسی وسایل آزمایشگاهی

سکوبندی در تجهیزات آزمایشگاهی

 تجهیزات آزمایشگاهی فقط محدود به وسایل و دستگاه های آزمایشگاه های تشخیص طبی نیست. سکوبندی بخش مهمی از تجهیزات می باشد. بعضی از افراد مبتدی ممکن است فکر کنند که سکوبندی آزمایشگاهی از اهمیت زیادی برخوردار نیست. اما سکوبندی آزمایشگاهی اهمیت زیادی داشته و باید  مورد دقت کافی و فراوان باشد. بعضی از سکو های آزمایشگاهی یک طرفه هستند اما بعضی ها دو طرفه می باشند. سکو های آزمایشگاهی دارای بخش ها و اجزای مختلفی هستند. هر یک از این اجزا کارکرد های متفاوتی دارند. کابینت، سینک و میز از جمله مهمترین بخش های تشکیل دهنده سکو ها می باشند. این سکو ها برای کار، باید مجهز به جریان برق باشند. از این سکو ها به عنوان میز کار استفاده شده و باید دارای سطحی صاف  باشند. در غیر این صورت آزمایش هایی که بر سطح آن ها انجام می شود؛ ممکن است دچار خطا هایی شود.

دوش و چشم شوی آزمایشگاهی

از جمله مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات حفاظتی هستند. دوش و چشم شوی آزمایشگاهی از جمله تجهیزات محسوب می باشند که برای حفاظت کارکنان آزمایشگاه در این مکان تعبیه می شوند. در بعضی از آزمایش ها از موادی استفاده می شود که خطر زیادی داشته و امکان برخورد آن ها با سطح پوست وجود دارد. در  صورت آلودگی دست ها یا پوست صورت، با مواد خطرناک مانند اسید ها بهترین راه حل شستن آن ناحیه با آب فراوان است. در نتیجه وجود دوش و چشم شوی در آزمایشگاه اهمیت فراوانی دارد.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی

خرید تجهیزات آزمایشگاهی می تواند به صورت کلی یا جزئی باشد. شما می توانید به صورت کلی تمام وسایل راه اندازی یک آزمایشگاه را خریداری کنید. همچنین می توانید تنها چند وسیله خاص را سفارش داده و خریداری کنید. این وسایل و تجهیزات در موعد مقرر برای شما ارسال می شوند.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *