پزشکی، ارایشی و بهداشتی

مخرب ترین تاثیر استرس بر قلب کدام است؟

استرس و عصبی بودن در بین احساساتی جای می‌گیرند که جدا کردن آن‌ها از زندگی کار ساده‌ای نیست. به افرادی که دائماً عصبانی می‌شوند و یا نمی‌توانند استرس بیش از حد خود را کنترل کنند، باید یک هشدار جدی بدهیم. عصبانیت و استرس می‌توانند تأثیرات بسیار مخربی بر روی قلب بگذارند. قلب یکی از مهم‌ترین اعضای بدن به حساب می‌آید و با تپیدنش اجازه زندگی به ما می‌دهد؛ از این رو اگر با تاثیر استرس بر قلب آشنا باشید، همیشه سعی خواهید کرد زندگی خود را در آرامش مطلق بگذرانید. اگر یک فرد استرسی هستید، این مطلب کاملاً به شما پیشنهاد می‌شود؛ پس همراه ما باشید.

بررسی تاثیرات استرس روی قلب

مهم‌ترین تاثیر استرس بر قلب چیست؟

استرس بالا می‌تواند تبدیل به یک مشکل بسیار بزرگ برای سلامتی شما شود. اگر به طور دائم خودتان را در معرض هورمون‌های استرس‌زا قرار دهید، در آن صورت باید در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کنید که شاید از فکر کردن به آن‌ها تمام تنتان به لرزه بیفتد؛ از این رو پیشگیری بهتر از درمان است.

تحقیقات مختلفی درباره تاثیر استرس بر قلب انجام ‌شده‌اند. بر اساس نتایج این تحقیقات، استرس می‌تواند خون را لخته کند و از این طریق باعث افزایش حمله قلبی شود. زمانی که تحت معرض استرس شدید قرار می‌گیرید، تقاضای بدن برای دریافت اکسیژن افزایش پیدا می‌کند و گاهی اوقات نیز رگ‌های قلب دچار اسپاسم می‌شوند. لازم به ذکر است استرس به نحوی عمل می‌کند تا در سیستم هدایت قلب، باعث ایجاد بی‌ثباتی الکتریکی شود؛ به همین علت باید به خوبی استرس خودتان را کنترل کنید و اجازه ندهید هورمون‌هایی همچون آدرنالین بیش از اندازه تولید شوند. استرس مزمن می‌تواند تأثیرات بسیار عمیق‌تری را بر روی قلب بر جای بگذارد؛ از جمله:

  • ضربان قلب به صورت غیرطبیعی افزایش پیدا می‌کند.
  • فشار خون بالا می‌رود.
  • همان‌طور که اشاره کردیم تقاضای اکسیژن بیشتر از هر زمان دیگری خواهد شد.
  • در ناحیه قفسه سینه احساس درد خواهید داشت.
  • در تنفس با مشکلات متعدد روبه‌رو می‌شوید.

چگونه می‌توان استرس را مدیریت کرد و یک قلب سالم داشت؟

همان‌طور که مشاهده کردید تاثیر استرس بر قلب می‌تواند انسان را از یک زندگی معمولی محروم کند؛ به همین علت باید به دنبال راهکارهایی باشید تا با کمک آن‌ها بتوانید به مدیریت استرس بپردازید. یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توانید از آن بهره ببرید، ورزش کردن است. ورزش کردن نه تنها باعث بهبود وضعیت قلب شما خواهد شد، بلکه در عضله‌سازی نیز بسیار مؤثر عمل می‌کند. فردی که تحت استرس شدید است، برای جلوگیری از تأثیرات منفی نیاز به رعایت رژیم غذایی دارد. این رژیم باید سالم و سرشار از میوه، سبزیجات و همچنین غلات کامل باشد. برخی افراد برای رهایی از مشکلات خود به دنبال کشیدن سیگار هستند؛ در حالی که این فرایند می‌تواند تأثیرات بسیار منفی را از خود بر جای بگذارد. سیگار کشیدن علاوه بر قلب، دندان‌ها و ریه‌ها را نیز درگیر می‌کند. بری اینکه از تاثیر استرس بر قلب خود بکاهید، باید تکنیک‌های آرامش‌بخش را دنبال کنید. از مهم‌ترین این تکنیک‌ها می‌توانیم به گزینه‌هایی همچون مراقبه، مطالعه، یوگا و… اشاره کنیم. ارائه پشتیبانی لازم نیز بسیار ضروری است. افراد مختلفی می‌توانند در زندگی شما ایفاگر این نقش باشند. به عنوان مثال می‌توانید از خانواده، دوستان و حتی همکاران خود در این زمینه بهره ببرید. زمانی که شما درباره مشکلات خود با شخصی مناسب صحبت می‌کنید، می‌توانید از استرس وجودی خودتان تا حدودی بکاهید. افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، وضعیت نگران‌کننده‌تری را خواهند داشت. پزشک برای اینکه بتواند بیماری را در فرد کنترل کند، از داروهای مختلف به منظور کاهش ضربان قلب و همچنین کنترل ریتم‌های غیرطبیعی قلب استفاده خواهد کرد.

مدیریت استرس برای داشتن قلب سالم

چه چیزی باعث استرس می‌شود؟

همان‌طور که مطالعه کردید در مطالب بالا به تاثیر استرس بر قلب پرداختیم. برای اینکه بتوانید یک مدیریت کارآمد داشته باشید، در ابتدا نیاز است عوامل ایجادکننده استرس را بشناسید. پارامترهای متعددی به چشم می‌خورند که می‌توانند در افراد باعث ایجاد استرس شوند. آشنایی با هر یک از عوامل موجود ضروری است. باتوجه‌به فهرست زیر می‌توانید با چند مورد از مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر روی افزایش استرس آشنا شوید:

  • بیماری می‌تواند در ایجاد استرس تأثیرگذار باشد. فرقی ندارد این بیماری مربوط به بدن شما است یا یک فرد مهم در زندگی.
  • مرگ یک عزیز نیز می‌تواند بر روی افزایش استرس تأثیر خود را بگذارد.
  • زمانی که در یک رابطه شخصی مشکل وجود داشته باشد، در آن صورت فرد ممکن است دچار استرس‌های فراوان شود.
  • بیکاری، بازنشستگی، بارداری، شلوغی و نقل مکان نیز بر روی ایجاد استرس تأثیرگذار هستند.
  • از مهم‌ترین عوامل نگرانی و استرس می‌توانیم به دغدغه‌ها و مشکلات مالی اشاره داشته باشیم.
چیزهایی که باعث استرس می‌شوند

تاثیر استرس بر قلب رهاسازی آدرنالین است

در واقع رهاسازی آدرنالین می‌تواند ایجادکننده مشکلات باشد. زمانی که استرس زیاد باشد، بدن آدرنالین را رها می‌کند. زمانی که سطح این هورمون در بدن بالا برود، در آن صورت ضربان قلب و فشار خون نیز افزایش خواهد یافت. وقتی استرس مزمن است، دیواره شریان‌ها دچار آسیب خواهد شد. دلیل این موضوع نیز افزایش ضربان قلب و فشار خون است. در کنار این موضوع سیستم ایمنی بدن نیز به شدت تضعیف خواهد شد. تضعیف سیستم ایمنی بدن با خود مشکلاتی به همراه دارد. به عنوان مثال بدن علائم فیزیکی همچون سردرد و مشکلات معده را از خود به نمایش خواهد گذاشت.

تاثیر استرس بر قلب را جدی بگیرید

تا به اینجای کار با مهم‌ترین تاثیرات استرس بر قلب آشنا شدید. قلب سالم نمادی از امید است؛ به همین علت با داشتن استرس ممکن است این امید را کم‌رنگ کنید. فرقی ندارد سالم هستید یا بیمار؛ در هر صورت باید عوارض استرس را جدی بگیرید. زمانی که استرس شدید را تجربه می‌کنید، ناخودآگاه قلبتان نیز با شما همراه خواهد شد. یعنی فشار خونتان را افزایش می‌دهد و سطح کلسترول را نیز بالاتر می‌برد. به دنبال این موضوع خطر حمله قلبی به اوج خود خواهد رسید.

از جدی گرفتن تاثیرات استرس غافل نشوید

سخن آخر

در این مطلب درباره تاثیر استرس بر قلب سخن گفتیم. استرس می‌تواند ضربان قلب را به طور غیرعادی افزایش دهد و از این طریق ریسک حملات قلبی را به اوج برساند. شما باید از تمام راهکارهای موجود در جهت مدیریت استرس خودتان بهره ببرید. حرف زدن با افراد می‌تواند تا حدی استرس شما را کمتر کند. در کل عوامل مختلفی باعث ایجاد استرس می‌شوند. با دنبال کردن تکنیک‌های آرامش‌بخش به یک قلبم سالم و تپنده سلام بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *