پزشکی، ارایشی و بهداشتی

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به بیماری تنگی کانال نخاعی

بسیاری از افراد در ناحیه پایین کمر و پاهای خود احساس درد می‌کنند. بیماری‌ها و دلایل مختلفی ممکن است ایجادکننده این درد باشند که یکی از آن‌ها تنگی کانال نخاعی است. زمانی که افراد پا به سن می‌گذارند، ستون فقرات آن‌ها نیز دچار تغییراتی می‌شود. زمانی که مفاصل سایش پیدا کنند، در آن صورت کانال‌ها نیز باریک‌تر خواهند شد. به غیر از آن عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند روی تنگی کانال تأثیر خود را بگذارند. در این مطلب به این عوامل خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت چگونه می‌توانید به تشخیص بیماری در خود بپردازید؛ پس تا انتهای مطلب دنبال‌کننده باشید.

بررسی بیماری تنگی در ناحیه کانال نخاع

علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

یک سری از علائم وجود دارند که ممکن است نشان‌دهنده بیماری تنگی کانال نخاعی باشند. بد نیست با لیستی از این علائم آشنا شوید:

  • در ناحیه کمر بسیار احساس درد خواهید داشت.
  • درد و سوزشی که دارید ممکن است از ناحیه باسن شروع شود. این درد ممکن است به پشت ران یا ساق پای شما سرایت کند.
  • اندام‌های تحتانی شما همچون پاها خواب می‌روند. همچنین ممکن است در این نواحی شاهد سوزن سوزن شدن نیز باشید. همچنین نیروی اندام‌های تحتانی شما نیز بسیار کاهش پیدا می‌کنند.
  • فرد ممکن است احساس موجود در پاهایش را از دست دهد.
  • گاهی اوقات ضعف در پاها به حدی زیاد است که فرد توانایی بالا آوردن انگشتان و یا مچ پای خود را ندارد.
  • همچنین در برخی موارد افراد نمی‌توانند روی پاشنه خود بایستند.
  • عدم توانایی به منظور ایستادن روی پنجه‌ها یکی دیگر از علائم این بیماری است.

چه عواملی باعث تنگی کانال نخاعی می‌شوند؟

به طور کلی پارامترهای متعددی وجود دارند که می‌توانند در ایجاد تنگی کانال نخاعی تأثیرگذار باشند. افراد باید با هر یک از این پارامترها آشنا شوند که در فهرست زیر به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

افزایش سن

با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری نیز بیشتر می‌شود؛ زیرا مفصل‌هایی که در پشت ستون مهره‌ها قرار گرفته‌اند، دچار سایش می‌شوند. در نهایت آن فرم و شکل طبیعی خود را نخواهند داشت. زمانی که سن افراد بیشتر می‌شود، عضلات نیز به مرور زمان تحلیل می‌روند. با شل شدن لیگامان، فاست‌ها نیز با فشار بیشتری روبه‌رو خواهند شد و شاهد ناپایداری در آن‌ها خواهید بود. فاست‌ها برای اینکه بتوانند در ستون مهره‌ها پایداری لازم را پدید بیاورند وارد عمل می‌شوند و سطح تماس را تا حد ممکن افزایش می‌دهند. فاست‌ها به مرور بزرگ‌تر می‌شوند تا از این طریق بتوانند به تحمل فشار وزن بپردازند. نتیجه این امر تنگی در کانال نخاعی خواهد بود.

کهولت سن می‌تواند ایجادکننده این بیماری باشد

ژنتیک و شغل‌های سنگین

متغیر تأثیرگذار دیگر ژنتیک است. عده‌ای از افراد از همان ابتدای تولد دارای کانال‌هایی با قطر کوچک هستند. شغل‌هایی وجود دارند که در آن‌ها کمر دائم در حال خم شدن است. زمانی که کمر در طول روز به میزان زیادی حرکت کند، در آن صورت ممکن است به تنگی در ناحیه کانال نخاعی دچار شوید.

بیماری‌های مادرزادی

برخی از افراد با بیماری‌های مادرزادی به دنیا می‌آیند. به عنوان مثال بیمارانی که مبتلا به آکندروپلازی هستند، از بدو تولد دست و پاهای کوچکی دارند. همچنین سر آن‌ها نیز بزرگ است و بسیار مستعد ابتلا به تنگی کانال نخاعی هستند. قطر کانال نخاعی این افراد کم است. زمانی که این افراد 30 سال را رد کردند، علائم بیماری مربوطه را در خود نشان می‌دهند. برای اینکه افراد بتوانند به تشخیص بیماری خود بپردازند، می‌توانند MRI انجام دهند.

بیماری‌های روماتیسمی

آخرین عاملی که می‌توانیم نام ببریم در رابطه با بیماری روماتیسمی است. برخی از بیماری‌ها همچون آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت افراد را در معرض ابتلا به تنگی کانال‌ نخاعی قرار می‌دهند. در این بیماری‌ها شاهد التهاب مفاصل ستون مهره‌ها خواهید بود. التهاب باعث می‌شود ستون مهره‌ها رشد داشته باشند و در نهایت تنگی اتفاق بیفتد.

چگونه می‌توانیم به تشخیص بیماری تنگی کانال نخاعی بپردازیم؟

حالا که با علائم و عوامل ایجادکننده تنگی کانال نخاعی آشنا شدید، باید به دنبال تشخیص آن باشید. بدین منظور راه‌های گوناگونی در نظر گرفته شده‌اند. اولین راه‌حلی که می‌توانیم نام ببریم این است پزشک از بیمار یک شرح حال دریافت کند. این بیماران می‌گویند مدام در راه رفتن دچار مشکل هستند و احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه اندام‌های تحتانی را دارند. سپس پزشک برای بیمار MRI تجویز می‌کند. با این روش پزشک می‌تواند ریشه‌های عصبی که درگیر شده‌اند را مشاهده کند.

تشخیص باریک شدن کانال نخاعی

چگونه به درمان این بیماری بپردازیم؟

بعد از تشخیص تنگی کانال نخاعی باید نسبت به درمان آن قدم بردارید. راه‌های درمانی به چهار بخش مختلف تقسیم‌ می‌شوند. گاهی اوقات پزشک داروهای ضد التهاب را برای بیمار تجویز می‌کند. در برخی شرایط نیز بیمار می‌تواند از روش‌هایی همچون فیزیوتراپی و مانیپولاسیون طب سوزنی بهره ببرد. در روش سوم پزشک در ستون مهره‌ها تزریق‌هایی را انجام می‌دهد. آخرین روشی که پیشنهاد خواهد شد، جراحی ستون مهره‌ها است. بهترین و ماندگارترین روشی که می‌توان از آن بهره برد، جراحی است؛ اما پیش از اینکه این روش را در پیش بگیرید، باید از راهکارهای ساده‌تر استفاده کنید.

در این شرایط کمتر هزینه می‌کنید و با مشکلات بعد از عمل نیز دست و پنجه نرم نخواهید کرد. عده زیادی از بیماران بعد از تزریق داخل ستون مهره‌ها بهبود پیدا کرده‌اند؛ به همین علت قبل از جراحی نسبت به دنبال کردن این روش اقدام کنید. لازم به ذکر است گاهی اوقات بیمار توانایی کنترل ادرار و مدفوع خود را ندارد. همچنین نمی‌تواند آنطور که باید روی پنجه یا پاشنه پا راه برود. از آنجایی که وضعیت در این شرایط بحرانی است، پزشک از همان ابتدا عمل جراحی را پیشنهاد خواهد داد. جراحی خود نیز دارای انواع مختلفی است و پزشک با معاینه یکی از آن‌ها را انتخاب و روی شما پیاده خواهد کرد.

درمان تنگی کانال نخاعی

سخن آخر

بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات بسیار گسترده هستند و با افزایش سن نیز درصد ابتلای شما به بیماری‌های گوناگون افزایش خواهد یافت. تنگی کانال نخاعی یکی از بیماری‌ها است و خود را با علائم مختلفی نشان می‌دهد. درد، سوزش و ضعف در اندام‌های تحتانی چند نمونه از آن‌ها هستند. همچنین یک سری از پارامترها وجود دارند که در ابتلا به این بیماری تأثیرگذار هستند. در این مطلب سعی کردیم این پارامترها را نام ببریم و شرح مختصری درباره هر کدام بدهیم. به منظور تشخیص این بیماری می‌توانید در ابتدا علائم خود را با پزشک در میان بگذارید و در انتها آماده انجام MRI شوید. برای درمان نیز چهار روش گوناگون پیش روی شما وجود خواهند داشت که بهترین آن‌ها جراحی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *