پزشکی، ارایشی و بهداشتی, تجهیزات پزشکی

علت ورم معده و راههای درمان آن!

ورم معده که با نام عمومی گاستریت نیز شناخته شده است، به بیماری التهاب مخاط معده گفته می‌شود که درد شکم، سوء هاضمه، نفخ و حالت تهوع را به دنبال دارد. علت ورم معده معمولا به یک باکتری به نام هلیکوباکتر نسبت داده می‌شود، اما می‌تواند علل دیگری هم داشته باشد که مشکلات عدیده‌ای را برای فرد به وجود می‌آورد. مصرف برخی داروها با تجویز پزشک و تغییرات سبک زندگی مانند ورزش یا رژیم غذایی می‌توانند علائم ورم معده را را کاهش دهند. ما در این مقاله درباره ورم معده و علل آن صحبت کرده‌ایم، به انواع ورم معده، عوارض آن، راه‌های تشخیص و روش‌های پیشگیری و درمان آن نیز پرداخته‌ایم. به عبارت دیگر، سعی کرده‌ایم تمام جزئیات را در یک مقاله به حضورتان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

ورم معده یا گاستریت گاستریت

یا ورم معده یک اصطلاح کلی برای التهاب پوشش داخلی معده است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. علت ورم معده عموما در نتیجه عفونت توسط باکتری خاصی است که باعث زخم معده می‌شود و البته علل دیگری نیز وجود دارد. گاستریت ممکن است خیلی ناگهانی رخ دهد که به ورم معده حاد معروف است و یا به مرور زمان بروز کند که ورم معده مزمن و پیشرونده نام می‌گیرد. در برخی موارد، ورم معده ممکن است منجر به زخم و افزایش خطر سرطان معده شود. با این حال، برای اکثر افراد، این بیماری چندان جدی نیست و با پیگیری درمان به سرعت بهبود می‌یابد.

برای مطالعه مقاله چگونه سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهیم؟ کلیک کنید.

ورم معده چیست؟

معده دارای پوشش محافظی به نام مخاط است. این پوشش مخاطی از معده در برابر اسیدهای قوی معده که غذا را هضم می‌کنند، محافظت می‌کند. وقتی این پوشش محافظ مورد آسیب واقع شده یا ضعیف شود، مخاط ملتهب شده و باعث ورم معده می‌شود. نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری، شایع‌ترین علت باکتریایی گاستریت یا ورم معده است. گاستریت حاد (ناگهانی) حدود 8 نفر از هر 1000 نفر را مبتلا می‌کند، درحالی‌ که گاستریت مزمن و طولانی مدت کمتر شایع است و تقریباً از هر 10000 نفر 2 نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تفاوت بین ورم معده و سوء هاضمه چیست؟

علائم ورم معده گاهی اوقات ممکن است علائم سوء هاضمه را تقلید کند. سوء هاضمه نوعی درد یا ناراحتی در معده همراه با مشکل در هضم غذاست. در سوء هاضمه ممکن است احساس سوزش بین دنده‌های پایینی حس شود.

ورم معده معمولا به یک باکتری به نام هلیکوباکتر نسبت داده می‌شود.

چرا ورم معده این‌قدر دردناک است؟

پزشکان هنوز نتوانسته‌اند توضیح دهند که چرا درد ورم معده برای برخی افراد طاقت‌فرسا و شدید و برای برخی دیگر خفیف‌تر است، اما جامع‌ترین پاسخ این است که افراد مختلف درد را با شدت‌های مختلفی درک می‌کنند. درد گاستریت معمولا در ناحیه میانی بالای معده، درست زیر استخوان سینه و بالای ناف حس می‌شود و معمولا این علائم را دارد:

ناراحتی آزاردهنده

درد مبهم یا سوزش درد شدید، مثل میخ یا چاقو

کیفیت درد در افراد مختلف مشابه نیست و حتی ممکن است به صورت رفت و برگشتی باشد. در برخی افراد با وجود محرک‌ها افزایش می‌یابد و در برخی دیگر بدون هیچ محرکی درست قبل یا بعد از غذا اتفاق می‌افتد، گاهی تا ساعت‌ها ثابت می‌ماند و گاهی به سرعت عبور می‌کند و رد می‌شود. با این وجود، اکثر مردم می‌دانند که چه زمانی علائم هشداردهنده مانند علائم زیر در بدن‌شان رخ می‌دهد:

درد قفسه سینه

تنگی نفس

ضعف یا ناتوانی در تحمل هرگونه غذا یا مایعات از طریق دهان

تب با درجه بالا استفراغ یا حرکات روده همراه با خون

تغییر سریع یا تشدید درد

استفراغ یا حرکات روده همراه با خون، یکی از علائم هشدار دهنده ورم معده است.

انواع ورم معده

متخصصان انواع مختلفی از گاستریت و گاستروپاتی را شناسایی کرده‌اند. دلیل این دسته‌بندی مختلف نیز تفاوت علل ایجادکننده التهاب معده است. یکی از دسته‌بندی‌های آن را می‌توان شامل حاد یا مزمن بودن بیماری در نظر گرفت.

در حالت مزمن بیماری به‌آهستگی ایجاد می‌شود و برای مدتی طولانی ادامه می‌یابد. در حالت حاد نیز بیماری به‌صورت ناگهانی و برای مدتی کوتاه ایجاد می‌شود. برخی از اشکال ورم معده فرسایشی هستند، به این معنی که پوشش معده را از بین می‌برند و باعث ایجاد شکستگی‌های کم‌عمق در دیواره و پوشش داخلی معده خواهند شد که در نهایت منجر به زخم می‌شوند. سایر اشکال گاستریت نیز غیر فرسایشی هستند. در نهایت بسته به دلیل التهاب معده، دسته‌بندی موجود برای این بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

۱. گاستریت هلیکوباکترپیلوری

گاستریت هلیکوباکتری که به دلیل یک باکتری با همین نام (H.pylori) ایجاد می‌شود، یکی از شایع‌ترین انواع گاستریت است. این نوع از التهاب معده در اثر عفونت با باکتری هلیکوباکترپیلوری ایجاد می‌شود و از گاستریت‌های مزمن محسوب می‌شود. این نوع از التهاب معده می‌تواند مهم‌ترین عامل زخم معده باشد. در صورت درمان نشدن عفونت ناشی از این باکتری، گاستریت هلیکوباکترپیلوری می‌تواند به‌صورت مادام‌العمر باقی بماند و احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

برای مطالعه مقاله علت خشکی پوست و راههای درمان آن! کلیک کنید.

۲. گاستروپاتی واکنشی

گاستروپاتی واکنشی زمانی ایجاد می‌شود که پوشش معده در مدت طولانی با مواد تحریک‌کننده تماس پیدا کند. برخی از انواع داروهای مسکن به نام داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، الکل و صفرا از رایج‌ترین مواد تحریک‌کننده هستند. گاستروپاتی واکنشی مزمن است و می‌تواند فرسایشی باشد. NSAIDها شایع‌ترین علت غیرعفونی زخم‌های گوارشی هستند و می‌توانند باعث خونریزی، انسداد، یا سوراخ شدن معده یا روده کوچک شوند. در نتیجه در این شرایط نیاز به درمان التهاب معده و روده وجود دارد.

۳. گاستریت خودایمنی

گاستریت خودایمنی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به سلول‌های سالم در پوشش معده حمله می‌کند. این بیماری خودایمنی مزمن و به طور معمول غیر فرسایشی است. گاستریت خودایمنی در افراد مبتلا به سایر اختلالات خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو و دیابت نوع یک شایع‌تر است. همچنین بروز این حالت با کمبود ویتامین B12 نیز مرتبط است.

۴. گاستروپاتی فرسایشی حاد

گاستروپاتی فرسایشی حاد ممکن است پس از تماس با مواد تحریک‌کننده مانند NSAIDS ، الکل یا کوکائین رخ دهد. نوعی از گاستروپاتی فرسایشی حاد به نام گاستریت استرسی زمانی ایجاد می‌شود که مشکلات سلامتی جدی مانند جراحات یا سوختگی‌های شدید، بیماری‌های بحرانی یا سپسیس پیوند خارجی  باعث کاهش جریان خون به پوشش معده شود.

 این کاهش جریان خون از عملکرد طبیعی مکانیسم‌های محافظتی معده جلوگیری می‌کند که اجازه می‌دهد اسید معده با پوشش معده تماس پیدا کند و به آن آسیب برساند. در گاستروپاتی فرسایشی حاد، پوشش معده به‌سرعت دچار فرسایش، زخم و خونریزی می‌شود. خونریزی اغلب خفیف است اما ممکن است شدید نیز شود.

علائم ورم و التهاب معده چیست؟

نشانه‌های ورم و التهاب دیواره معده می‌تواند در تشخیص و رصد بیماری توسط خود بیمار و دکتر گوارش کمک‌کننده باشد. مهمترین نشانه‌های گاستریت شامل موارد زیر می‌شود:

  • معده درد و شکم درد
  • نفخ شکم
  • سوءهاضمه
  • سکسکه
  • سوزش معده خصوصا حس سوزش در قسمت بالای شکم که با غذا خوردن بدتر یا بهتر می‌شود
  • گرفتگی و اسپاسم‌های دردناک در معده
  • حالت تهوع
  • استفراغ، خصوصا در برخی مواقع استفراغ خونی یا محتوی موادی قهوه‌ای‌رنگ
  • مدفوع سیاه و قیری رنگ
  • احساس پری در بالای شکم بعد از غذا خوردن
  • گاهی اوقات به دلیل حس پر بودن و سنگینی در معده، باعث تنگی نفس می‌شود و باید راهکارهایی برای درمان ورم معده و تنگی نفس پیدا کرد.
  • ورم دیواره معده و بی‌اشتهایی
  • کاهش وزن بدون معنی
  • آروغ زدن به دنبال عدم هضم غذا یا رفلاکس نیز از دیگر نشانه‌های التهاب معده محسوب می‌شود.

البته باید به این مورد اشاره کرد که گاستریت همیشه علائم و نشانه‌هایی را از خود نشان نمی‌دهد و ممکن است بیماری به‌صورت خاموش پیشرفت کند.

علائم ورم معده عصبی چیست؟

یکی از انواع التهاب معده، زمینه عصبی و استرسی دارد. زمانی که افراد به دنبال یک شوک ناگهانی، مشکلات روحی و اضطراب یا عصبی شدن دچار معده درد شدید می‌شوند. از علائم بارز این نوع گاستریت می‌توان به درد شدید معده، اسپاسم‌های ناگهانی و دردآور، حالت تهوع و استفراغ، دل‌پیچه و نفخ شکم از مهمترین نشانه‌های گاستریت عصبی است.

مهمترین نشانه‌های ورم معده یا گاستریت معده درد، نفخ، سوزش سردل، آروغ زدن و سوءهاضمه است، در صورت مشاهده این علائم به دکتر گوارش مراجعه کنید.

علائم ورم معده از نگاه طب سنتی 

ورم معده در افراد مختلف با علائم متفاوتی بروز می‌کند، اما شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سیاه شدن مدفوع در اثر خونریزی گوارشی، احساس سوزش در بالای شکم، حالت تهوع و استفراغ، تب و ضعف بدن، دل‌درد و دل‌پیچه، درد قفسه‌‌ سینه، بی‌اشتهایی، نفخ شکم، بادگلو

همچنین در ورم معده‌ حاد علائمی چون کوفتگی، احساس پر بودن معده، سردرد، سرگیجه، تشنگی شدید، تنفس تند، حساس و سفت شدن شکم نیز مشاهده می شود. 

علت ورم دیواره معده چیست؟

گاستریت التهاب مخاط معده است. ضعف و آسیب به سد مخاطی که از دیواره معده محافظت می‌کند، به شیره گوارشی فرد این اجازه را می‌دهد تا به دیواره معده آسیب رسانده و آن را ملتهب کند. دلایل التهاب معده را می‌توان در موارد مختلفی جستجو گرد. گاستریت می‌تواند در اثر تحریک ناشی از مصرف زیاد الکل، بیماری‌هایی با استفراغ مزمن، استرس و عصبی شدن، مصرف برخی از داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن یا سایر داروهای ضدالتهابی و غیره ایجاد شود.

گاهی نیز دلیل ایجاد گاستریت وجود یک عفونت باکتریایی با هلیکوباکترپیلوری است. رفلاکس صفرا نیز می‌تواند از دلایل بروز التهاب معده باشد. برگشت صفرا به معده از مجرای صفراوی، عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها و مواردی ازاین‌دست همگی از مهم‌ترین دلایل التهاب معده و روده هستند. اگر این موارد درمان نشوند می‌توانند منجر به ازدست‌دادن خون شدید شده و خطر ابتلا به سرطان معده را نیز افزایش دهند.

علاوه بر این برخی از بیماری‌ها نیز می‌تواند تشدیدکننده گاستریت شود. بیماری کرون و سارکوئیدوز از جمله آنهاست. در سارکوئیدوز مجموعه ای سلول‌های التهابی در بدن رشد می‌کنند. سن‌های بالاتر نیز می‌تواند خطر ابتلا به التهاب معده را افزایش دهد، چرا که پوشش معده‌ی افراد با افزایش سن نازک می‌شود و به دلیل این که افراد مسن در مقایسه با افراد جوان بیشتر ممکن است به عفونت هلیکوباکترپیلوری یا اختلالات خودایمنی مبتلا شوند، ریسک بروز گاستریت در آنها افزایش می‌یابد. علاوه بر این افراد مبتلا به ایدز یا عفونت‌های انگلی نیز بیشتر در معرض ابتلا به گاستریت هستند.

دلایل ورم معده از نگاه طب سنتی 

خوردن مایعات و نوشیدنی های گاز دار همراه غذا، نامنظم بودن وعده های غذایی، کشیدن سیگار، پرخوری، مصرف مواد غذایی دیرهضم یا محرک مانند ادویه‌ها، ترشح بیش از اندازه‌ اسید معده، ابتلا به عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، حبوبات که خیسانده نشده باشند، مصرف زیاد کافئین، مصرف برخی از داروها مانند آسپیرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی، انواع فست فودها، استرس، رژیم غذایی نامناسب، ابتلا به برخی از بیماری‌ها که باعث کاهش مقاومت بدن می‌شوند، خستگی یا کار زیاد، عمل‌های جراحی، آسیب روحی، ابتلا به عفونت‌های شدید و باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده از عوامل ایجاد ورم معده می باشند. 

برای مطالعه مقاله علت جوش روی باسن و راههای رفع آن کلیک کنید.

تفاوت ورم معده و زخم معده چیست؟

بسیاری از افراد گاهی اوقات واقعا نمی‌دانند که چرا و چگونه به برخی بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، مگر این‌که به پزشک مراجعه کنند. دو بیماری گوارشی که معمولاً مشخص نیست چگونه به وجود آمده‌اند، زخم و ورم معده هستند. هر دو بیماری معده را درگیر می‌کنند، اما زخم معده و ورم معده تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. گاستریت یا ورم یک بیماری معده است که در آن التهاب وجود دارد، چرا که ترشح بیش از حد اسید معده باعث التهاب آن می‌شود. اما، زخم معده زمانی صورت می‌گیرد که معده مانند یک عضو دیگر بدن زخم شود. این زخم‌ها نیز در نتیجه اسید بیش از حد معده ایجاد می‌شوند، درست مثل این‌که اسید دست کسی را بسوزاند و زخم کند. علت ورم معده ممکن است هلیکوباکتر پیلوری باشد. این باکتری می‌تواند در معده رشد کند و وقتی به میلیون‌ها سلول تکثیر شود، قطعا باعث عفونت خواهد شد. یکی دیگر از علل گاستریت مصرف NSAIDs یا مسکن‌ها و آسپرین است. این داروها ظرفیت پروستاگلاندین را برای محافظت از معده از واکنش اسیدی بیش از حد کاهش می‌دهند. زخم معده نیز یک بیماری گوارشی است که به علت فرسایش لایه مخاطی معده یا دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد. درست مانند ورم معده، زخم معده نیز ممکن است توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری، داروهای مسکن مانند NSAIDS و آسپرین ایجاد شود. یک سوم زخم‌های معده توسط باکتری هلیکوباکتر ایجاد می‌شود و علت سایر زخم‌ها استرس است.

چگونه می‌توان ورم معده را تشخیص داد؟

پزشک معمولا با انجام یک معاینه فیزیکی، پرسیدن علائم و سابقه خانوادگی می‌تواند در مورد علت ورم معده حدس‌هایی بزند. او همچنین ممکن است آزمایش تنفس، خون یا مدفوع را برای بررسی وجود هلیکوباکتر پیلوری توصیه کند. علاوه بر این، پزشک ممکن است آزمایشات زیر را نیز تجویز نماید:

آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی: این آزمایش برای بررسی التهاب مری، معده و اثنی عشر انجام می‌شود. پزشک از یک آندوسکوپ (یک لوله نازک بلند با یک دوربین متصل) برای دیدن معده استفاده می‌کند و ممکن است یک نمونه کوچک یا بیوپسی از پوشش مخاط معده نیز بگیرد.

معاینه دستگاه گوارش فوقانی (GI): در طول معاینه دستگاه گوارش فوقانی، بیمار باید یک ماده گچی به نام باریم را ببلعد. تصویربرداری به کمک اشعه ایکس انجام شده و جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد.

آزمایش خون: آزمایش خون میزان آنتی‌بادی‌هایی را که با باکتری هلیکوباکتر پیلوری مبارزه می‌کنند، بررسی می‌کند.

نمونه‌گیری از مدفوع: این آزمایش عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا وجود خون در مدفوع را بررسی می‌کند. وجود خون ممکن است نشان دهنده خون‌ریزی معده باشد.

آزمایش تنفس اوره: در طی آزمایش تنفس، بیمار کپسول یا مایعی حاوی اوره (یک ماده رادیواکتیو بی‌ضرر) را می‌بلعد و سپس بازدم را در یک کیسه بادکنک مانند بیرون می‌دهد. باکتری هلیکوباکتر پیلوری اوره را به دی اکسید کربن تبدیل می‌کند و وجود خود را به این وسیله نشان می‌دهد.

ورم معده چقدر خطرناک است؟

باید توجه داشت که تنها درصد کمی از بیماران به عوارض جدی ناشی از ورم معده مزمن دچار می‌شوند که شامل انواع مختلف سرطان معده و بیماری‌های زخم معده است که باعث سوراخ شدن روده می‌شود. این عوارض می‌تواند منجر به سپسیس و احتمالاً مرگ شود، اما در اکثر موارد ورم معده، با ترکیب صحیح درمان و اصلاح سبک زندگی، بدون عواقب شدید برطرف می‌شود. بهترین توصیه به بیماران این است که به بدن خود توجه کنند و اگر بیش از دو هفته است که با درد معده دست به گریبان هستند یا کاهش وزن غیرقابل توضیح، خونریزی، یا علائم جدیدی را تجربه می‌کنند که بهبود نمی‌یابد یا به‌طور کامل برطرف نمی‌شود، به پزشک مراجعه کنند.

چه افرادی بیشتر در معرض ورم معده هستند؟

خطر ابتلا به گاستریت یا ورم معده با افزایش سن افزایش می‌یابد. افراد مسن دارای پوشش‌های معده نازک‌تر، کاهش گردش خون و متابولیسم کندتر و ترمیم مخاط هستند و احتمالاً از داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) استفاده می‌کنند که می‌تواند علت ورم معده باشد.

حدود دو سوم جمعیت جهان به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا هستند، اما افراد مسن نسبت به افراد جوان بیشتر احتمال دارد به عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا اختلالات خود ایمنی مبتلا شوند. اکثر زنان در سنین 45 تا 64 سالگی و اکثر مردان در سنین بالای 65 سال به ورم معده مبتلا می‌شوند.

برخی از کودکان نیز به دلیل مصرف مکرر غذاهای تند که محرک معده است، دچار ورم معده می‌شوند.

افرادی با مشکلات زیر معمولا بیشتر در معرض خطر گاستریت حاد هستند:

افرادی که الکل می‌نوشند

افرادی که جراحی‌های زیادی انجام داده‌اند

مبتلایان به نارسایی کلیه

مبتلایان به نارسایی کبد

مبتلایان به نارسایی تنفسی

مبتلایان به ایدز

افراد سیگاری

همچنین موارد زیر نیز از علل عمده ابتلا به گاستریت حاد هستند:

مصرف بیش از حد کافئین یا نوشیدنی‌های اسیدی

اعتیاد به کوکائین

استرس

مسمومیت غذایی (گاستروانتریت باکتریایی)

اختلالات خودایمنی، (مانند کم خونی خطرناک، بیماری هاشیموتو و دیابت نوع 1 )

آسیب تروماتیک،

سوختگی یا عفونت شدید

رفلاکس صفرا

رژیم غذایی کم‌فیبر

مصرف زیاد غذای فرآوری شده

عفونت‌های ویروسی و انگلی

کمبود اسید معده نیز می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند آکلرهدریا، اختلالات خودایمنی، ورم معده، مشکلات پوستی مانند آکنه یا اگزما و کم خونی خطرناک شود.

آیا ورم معده مسری است؟

گاستریت مسری نیست، اما باکتری ایجادکننده آن (هلیکوباکتر پیلوری) می‌تواند از طریق مدفوع به انسان سرایت کند. بنابراین، شستن کامل دست‌ها قبل از غذا و رعایت بهداشت، اولین خط دفاعی در برابر انتشار این میکروب است. بسیاری از افراد پس از آلوده شدن به باکتری هلیکوباکتر پیلوری ممکن است به ورم معده مبتلا شوند.

درمان ورم معده چیست؟

درمان ورم معده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خصوصا بعد از تشخیص نوع ورم و دلیل بروز آن، انتخاب درمان مناسب از طریق مشاوره دارویی توسط متخصص گوارش اهمیت زیادی دارد. درمان گاستریت به علت بروز آن بستگی دارد. درمان دارویی برای گاستریت شامل طیف گسترده‌ای از درمان‌ها می‌شود. درمان‌های موردنظر شامل موارد زیر است:

  • مصرف آنتی‌اسیدها و سایر داروهای مناسب برای گاستریت
  • درمان التهاب معده با قرص شیمیایی
  • درمان‌های خانگی و رژیم غذایی برای التهاب دیواره معده
  • درمان‌های گیاهی و مصرف داروی گیاهی برای ورم معده
  • درمان التهاب معده در طب سنتی.

اسم قرص ورم معده

گفتیم که ورم معده همان التهاب معده است که انواع مختلفی دارد و تمامی این عوامل در نهایت منجر به ورم معده می‌شود. درمان این بیماری توسط قرص هم انجام می‌شود که با فعالیت و کاربرد خود باعث بهبود ورم معده می‌شود. لایه‌ی داخلی معده باید توسط این داروها از ورم و التهاب عاری شود. از جمله‌ی داروهایی که برای بهبود ورم معده استفاده می‌شود، می‌توان به آنتی اسید‌ها و بلوکه کننده‌های اسید معده اشاره کرد.

این قرص‌ها میزان اسیدی که در داخل معده و لوله‌ی گوارش آزاد می‌شود را کاهش می‌دهند و باعث بهبود شرایط معده می‌شوند. می‌دانید که اسید در صورتیکه محافظت از بافت داخلی معده به خوبی انجام نشود، می‌تواند آسیب ببیند. پس در ورم معده آسیب رساندن به معده توسط اسید ساده‌تر از معده‌ی سالم است. به عنوان مثال نام اسم قرص ورم معده‌ای که بسیار معمول است شامل موارد زیر است؛

  • سایمتیدین
  • فاموتیدین

این داروها ضد اسید هستند و باعث آرامش معده می‌شوند و مانند آب بر روی آتش عمل می‌کنند. فاموتیدین یکی از رایج‌ترین داروهای درمان‌کننده‌ی ورم معده است.

درمان قطعي ورم معده

برای این که ورم معده به طور قطعی درمان شود، به بالانس کردن اسید معده نیاز داریم. گفتیم که لایه‌ی داخلی معده نسبت به اسید حساس می‌شود و به همین دلیل است که فرد به ورم معده یا التهاب معده دچار می‌شود. یا این لایه باید تقویت شود و اگر مشکلی دارد برطرف شود (مثلا اگر عفونت اچ پیلوری دارد، درمان شود، زیرا این عفونت معده را مستعد التهاب و زخم می‌کند) یا اینکه میزان اسیدی که بر روی این لایه می‌نشیند، کم‌تر شود تا دچار سوزش و درد نگردد.

برای درمان قطعی ورم معده از آنتی اسیدها استفاده می‌شود. البته میزان موثر بودن درمان به شدت بیماری و میزان اسیدی که در معده ترشح می‌شود دارد. همچنین نکات بهداشتی که بیمار رعایت می‌کند و تغذیه‌ای که دارد می‌توانند نقش اصلی در درمان قطعی ورم معده داشته‌باشند.

داروهایی که برای درمان ورم معده استفاده می‌شوند، یا از خنثی کننده‌های اسید هستند یا از مواردی که از ساخت اسید جلوگیری می‌کنند.

درمان سریع ورم معده

اگر می‌خواهید که به سرعت از شر ورم معده خلاص شوید و در موقعیتی هستید که می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن ورم معده‌ی شما برطرف شود و درد خاموش شود، می‌توانید از قرص استفاده کنید. برخی از داروها مانند آنتی اسیدها می‌توانند اثر فوری بر روی درد ورم معده بگذارند.

مثلا اگر ورم معده‌ با درد و احساس ناراحتی شروع شده‌است، یک فاموتیدین بخورید و به طور معجزه‌آسایی این مشکل سریعا برطرف می‌شود.

اما اگر می‌خواهید که در بلند مدت هم از شر این بیماری خلاص شوید، چاره‌ی کار شما رعایت برخی نکات است. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند؛

  • باید یک رژیم غذایی متناسب داشته‌باشید و آن را به خوبی رعایت کنید.
  • برخی مواد غذایی مانند سیر می‌توانند مفید و موثر باشند. از عصاره‌ی سیر استفاده کنید.
  • اگر عفونت معده دارید آن را درمان کنید و هرگز بیماری‌های گوارشی را از قلم نیندازید.
  • سعی کنید تحت نظر یک متخصص گوارش خوب باشید و هر زمان که تغییری در الگوی گوارشی شما برقرار شد، آن را به پزشک گزارش دهید.

درمان خانگی ورم معده

یکی دیگر از گزینه‌های درمانی، درمان ورم معده در خانه است. افراد درگیر با گاستریت باید در وهله نخست یک سری رژیم‌های غذایی به‌خصوص را رعایت کنند و ببیند چه چیزی برای ورم معده خوب است و چه غذاهایی را نباید برای رفع گاستریت مصرف کنند.

پرهیز از مصرف برخی از غذاها، خصوصا غذاهای پرادویه و تند، حذف غذاهای محرک از رژیم غذایی مانند لاکتوز موجود در لبنیات یا گلوتن موجود گندم و مواردی ازاین‌دست جزئی از درمان التهاب معده در خانه است. برای دنبال‌کردن بهترین درمان برای التهاب دیواره معده بهتر است از دکتر گوارش خود بپرسید که برای ورم معده چی خوبه و کسانی که ورم معده دارند چه غذاهایی بخورند تا مشکلی در هضم غذا نداشته باشند.

در کنار این موارد، مصرف برخی از میوه‌ها و غذاها نیز می‌تواند در درمان خانگی ورم معده موثر باشد. برای مثال برخی از منابع مصرف خرما برای درمان خانگی ورم معده را توصیه می‌کنند. خصوصا خرما و ورم معده می‌تواند در مشکلات ناشی از عدم هضم غذا موثر باشد. در برخی موارد نیز قطع مصرف داروهای ضدالتهابی یا الکل می‌تواند به‌صورت طبیعی علائم و نشانه‌های گاستریت را تسکین دهد. از طرفی برای درمان خانگی توصیه می‌شود وعده‌ای غذایی را کوچک‌تر و به‌دفعات بیشتری مصرف کرد.

۱. درمان خانگی ورم معده با رژیم غذایی

یکی از روش‌های درمانی برای رفع التهاب معده، درنظرداشتن یک رژیم غذایی ضدالتهابی است. باید دید چه غذاهایی برای ورم معده بد است؟ ازاین‌رو باید به دنبال لیست غذاهایی بود که با خوردن آنها علائم گاستریت تشدید می‌شود و از خوردن آنها پرهیز کرد. محصولات لبنی یکی از آنهاست. ماست و گاستریت دو گزینه مقابل هم هستند که معمولا در رژیم غذایی درمان گاستریت مصرف آن را محدود می‌کنند. ازاین‌رو باید در درمان خانگی به دنبال این بود که برای ورم معده چی بخوریم و از مصرف چه غذاهایی پرهیز کنیم. غذاهای شیرین، الکل و غذاهای اسیدی نیز از مواردی است که باید مصرف آنها را محدود کرد.

یکی از روش‌های درمانی برای رفع التهاب معده، درنظرداشتن یک رژیم غذایی ضدالتهابی است.

۲. درمان خانگی با پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند به بهبود هضم و تشویق حرکات منظم روده کمک کنند و ازاین‌رو می‌توان آنها را به‌عنوان درمان قطعی ورم معده و روده در نظر گرفت. مکمل‌های پروبیوتیک باکتری‌های خوب را به دستگاه گوارش فرد وارد می‌کنند که ممکن است به توقف گسترش هلیکوباکترپیلوری نیز کمک کند. کفیر یکی از این موارد است.

۳. درمان ورم معده با عسل

عسل یکی دیگر از گزینه‌هایی است که از آن در درمان مشکلات معده استفاده می‌شود. عسل حاوی خواص ضدباکتریایی است و می‌تواند در مبارزه با عفونت معده موثر باشد. ازاین‌رو در گزینه‌های درمان خانگی التهاب دیواره معده معمولا از عسل نیز استفاده می‌شود.

۴. درمان ورم معده با سرکه سیب

سرکه سیب تولید اسید اضافی در شکم را کاهش می‌دهد و ثبات را بازمی‌گرداند. حتی ممکن است باکتری‌هایی که به مخاط معده آسیب می‌رسانند را نیز از بین ببرد. افزودن کمی عسل به سرکه ممکن است پوشش آسیب‌دیده معده را تسکین دهد.

۵. درمان خانگی ورم معده با سیر

سیر به دلیل خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی خود شناخته شده است. ممکن است باهدف قراردادن هلیکوباکترپیلوری و کاهش تشکیل گاز در معده به مدیریت گاستریت کمک کند.

۶. درمان خانگی گاستریت با آب نارگیل

گفته می‌شود که آب و شیر نارگیل دارای پتانسیل ضدعفونی‌کننده بوده که ممکن است به کشتن باکتری‌های عامل عفونت معده و روده کمک کند. همچنین ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و بهترشدن روند بهبود بیماری نیز موثر باشد.

کلم بروکلی به همراه سایر گیاهان سبز خصوصا برای درمان التهاب دیواره معده عصبی بسیار مفید است.

۷. کلم بروکلی

کلم بروکلی یک سبزی مفید است. این یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای مدیریت التهاب دیواره معده است، زیرا حتی در غذاهای روزانه نیز استفاده می‌شود. کلم بروکلی بسیاری از مواد مغذی ضروری را ارائه می‌دهد که می‌تواند به کاهش علائم گاستریت کمک کند. کلم بروکلی به همراه سایر گیاهان سبز خصوصا برای درمان التهاب دیواره معده عصبی بسیار مفید است.

۸. آب سیب زمینی

یک درمان خانگی عالی برای گاستریت نوشیدن آب سیب‌زمینی خالص به‌صورت ناشتا است. این ترکیب اسیدیته معده را کاهش می‌دهد و منجر به کاهش درد، رفلاکس اسیدی معده و سوزش سر دل می‌شود. آب سیب‌زمینی در برابر گاستریت حاد، مزمن یا ناشی از استرس موثر است.

نسخه‌های طب سنتی برای درمان ورم معده 

دمنوش بابونه به همراه عسل طبیعی برای درمان ورم معده و التهاب آن موثر می باشد.

پودر خالص ریشه شیرین بیان که حرارت داده نشده باشد برای درمان ورم، زخم و اسپاسم معده استفاده می شود. 

عرقیات ترکیبی و پرمایه طب سنتی بخصوص عرق مخصوص اسپاسم با پایه زنیان برای برطرف کردن سریع ورم معده موثر می باشد.

دمنوش از گل بومادران به همراه عسل طبیعی برای درمان ورم معده موثر می باشد. (منع مصرف برای زنان باردار)

کپسول گل محصولی از طب سنتی با ترکیبی از گیاهان سنبل الطیب، شیرین بیان و گل سرخ برای کمک به ورم و درد معده حتی با منشا عصبی موثر می باشد.

پیشگیری و درمان یبوست نیز از راه هایی در طب سنتی برای کاهش ورم، نفخ و التهاب در دستگاه گوارش می باشد.

قرص بلغم برای درمان ورم معده

قرص بلغم فرآورده ای گیاهی از داروسازی نیاک است که برای درمان ورم معده، نفخ و اسپاسم معده، دفع رطوبت و سردی و رفع سوء هاضمه توسط پزشکان طب سنتی تجویز می شود. ترکیبات قرص بلغم شامل زنیان، آویشن شیرازی، سیاهدانه، مصطکی و عسل مصفا است که از مشهور ترین گیاهان دارویی برای درمان غلبه بلغم و مشکلات مربوط به معده و دستگاه گوارش هستند. 

در صورتی که به التهاب و ورم معده مبتلا هستید، قرص بلغم می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد و به درمان مشکلات گوارشی شما در سریع ترین زمان کمک کند. 

شربت کام ناب برای ورم معده و مشکلات گوارشی 

شربت کام ناب محصول گیاهی تولید شرکت داروسازی یاس فارمد ایرانیان است که بشکل تخصصی برای درمان بیماری های مربوط به معده و دستگاه گوارش به بیماران تجویز می شود. این محصول حاوی ترکیبات کاملا گیاهی است و برخلاف دارو های شیمیایی فاقد عوارض جانبی است. بابونه، رازیانه، انیسون، میخک، دارچین، کرفس و زعفران از ترکیبات شربت کام ناب هستند که در کنار یکدیگر برای درمان گاستریت یا ورم معده، سوء هاضمه و اسپاسم معده، ریفلاکس، درد و سوزش معده، نفخ و هلیکوباکتر پیلوری و بطور کلی مشکلات مربوط به معده و روده بسیار موثر عمل می کنند. در میان شربت های گیاهی معده، شربت کام ناب به عنوان بهترین و موثرترین شربت گیاهی برای درمان مشکلات و بیماری های دستگاه گوارش شناخته می شود. 

داروهای مناسب برای ورم معده

داروهای معده برای درمان گاستریت طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند. در ادامه مهمترین داروهایی که می‌توانید برای گاستریت استفاده کنید را بررسی کرده‌ایم:

  • فاموتیدین یکی از رایج‌ترین داروهایی است که در درمان مشکلات معده، خصوصا گاستریت تجویز می‌شود. فاموتیدین به‌عنوان قرص ورم معده، یک آنتی اسید است که می‌تواند اسید معده را خنثی کند.
  • قرص دایجستیو برای گاستریت نیز به منظور هضم بهتر غذا و کاهش نفخ بعد از غذا تجویز می‌شود که باید آن را قبل از وعده‌های غذایی مصرف کرد.
  • دایمیتیکون برای گاستریت نیز همین تاثیر را دارد و یکی از داروهای موثر در درمان گاستریت و کاهش عوارض آن محسوب می‌شود.
  • آنتی‌اسیدها و داروهای مهارکننده پمپ‌های پروتون یا مسدود کننده‌های H-2 از دیگر گزینه‌های درمانی است که برای درمان التهاب معده تجویز می‌شود. از این داروها خصوصا برای کاهش اسید معده و اثرات منفی و مخرب آن روی مخاط معده استفاده می‌شود. از مهمترین آنها می‌توان به امپرازول، لانسوپرازول و پانتوپرازول اشاره کرد. در درمان قطعی ورم معده مصرف این داروها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

درمان گاستریت با قرص‌هایی که جهت رفع عفونت ناشی از هلیکوباکترپیلوری نیز ایجاد شده است، یکی از درمان‌های رایج گاستریت است. برای رفع التهاب معده در این شرایط پزشک ممکن است ترکیبی از چند آنتی‌بیوتیک مانند آموکسی‌سیلین، کلاریترومایسین و مترونیدازول را به همراه یک داروی مسدودکننده اسید تجویز کند. این دارو جهت درمان سوزش سر دل ناشی از ورم دیواره معده تجویز می‌شود. گاهی نیز برای درمان کم‌خونی ناشی از التهاب دیواره معده ممکن است پزشک تزریق ویتامین B12 را تجویز کند. قرص ورم معده عصبی نیز به‌منظور درمان ورم معده عصبی تجویز می‌شود.

بهتر است قبل از مصرف قرص برای التهاب معده، حتما از مشاوره دارویی و پزشک متخصص در خصوص نشانه‌های ورم دیواره معده و گزینه‌های درمانی صحبت کنید. باید دید برای ورم معده چی خوبه و داروی گاستریت مناسب با شرایطی که درگیر آن هستید را دریافت کنید.

امپرازول برای ورم معده

داروی امپرازول از داروهایی است که پمپ پروتون را برای ساخت اسید مهار می‌کند و از ساخت آن جلوگیری می‌کند. با این کار خود اسید معده را کاهش می‌دهد و به معده اجازه می‌دهد که ورم خود را ترمیم کند و از التهاب نجات پیدا کند. این دارو از داروهای موثر در درمان ورم معده است. جالب است بدانید که با امپرازول که یک تیر است می‌توانید دو نشان بزنید.

اخیرا تحقیقات نشان داده‌اند که امپرازول در معده یک کار دیگر هم انجام می‌دهد و در واقع این دارو مسئول انجام دو کار است؛

  • از ساخت اسید در معده جلوگیری می‌کند و معده کمی آرام می‌گیرد.
  • این دارو خاصیت میکروب کشی هم دارد و در برابر H-pylori تاثیرات بازدارنده و از بین برنده دارد.

چه چیزی می‌تواند از این برای ورم معده بهتر باشد؟ این دارو را معمولا روزانه مصرف می‌کنند و هر روز صبح یک عدد اومپرازول خورده می‌شود. ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد که اثر دارو شروع شود اما به طور کلی بیشتر از ۳ یا ۴ هفته لازم است تا این دارو به طور کامل اثر خود را بر روی ورم معده بگذارد.

البته ممکن است این دارو احتمال گاستریت آتروفیک را بالا ببرد. در این مورد ورم معده بدتر خواهدشد.

بهترین درمان گیاهی برای ورم دیواره معده چیست؟

درمان گیاهی گاستریت نیز راه کاری موثر برای رفع این مشکل است. در این زمینه نیز گزینه‌های درمانی متعددی شامل انواع ترکیبات گیاهی، دم‌نوش‌ها و موارد مشابه وجود دارد. مکمل عصاره سیر یکی از مواردی است که می‌توان از آن برای کاهش علائم گاستریت استفاده کرد. نعناع، زنجبیل و میخک نیز از جمله ترکیبات گیاهی موثر برای درمان التهاب معده هستند. روغن‌های ضروری مانند روغن لیمو، روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن زیتون نیز می‌توانند در درمان گاستریت موثر باشند.

۱. درمان با چای سبز و عسل

یک مطالعه نشان داد که مصرف چای سبز و عسل می‌تواند به طور قابل‌توجهی روی تسکین علائم ناراحت‌کننده در معده موثر باشد و شیوع هلیکوباکترپیلوری را در دستگاه گوارش کاهش دهد.

۲. درمان ورم معده با زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر ترکیبات طبیعی و گیاهی است که از آن برای درمان گاستریت استفاده می‌شود. در درمان گیاهی گاستریت می‌توان زنجبیل را به‌صورت دم‌نوش یا چای مصرف کرد. این ترکیب در تسکین درد معده و کاهش حالت تهوع موثر است.

۳. درمان ورم دیواره معده با پاپایا

پاپایا دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است. حتی دارای پاپائین است، آنزیمی که به هضم پروتئین‌های غذایی کمک می‌کند و تشکیل گاز در معده را کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌توان از آن برای درمان گاستریت کمک گرفت.

۴. درمان ورم و التهاب معده با عسل و دارچین

تاثیر عسل در کاهش علائم التهاب معده و تسکین درد معده ثابت شده است. یکی از دم‌نوش‌های گیاهی موثر در درمان گاستریت، مصرف عسل و دارچین به‌صورت هم‌زمان است. این ترکیب می‌تواند به کاهش نفخ شکم، معده درد و حالت تهوع کمک کند.

۵. عرقیات گیاهی برای ورم معده

عرقیات گیاهی مانند نعناع یا دم‌نوش‌های گیاهی مانند دم‌نوش لیمو از گزینه‌های گیاهی برای درمان گاستریت هستند. آلوئه‌ورا یکی دیگر از ترکیبات گیاهی برای درمان التهاب معده است. این ترکیب دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند علائم آزاردهنده معده را کاهش داده و معده درد را آرام کند.

عرقیات گیاهی مانند نعناع یا دم‌نوش‌های گیاهی مانند دم‌نوش لیمو از گزینه‌های گیاهی برای درمان گاستریت هستند.

۶. چای درخت فلفل برزیلی

درخت فلفل برزیلی دارای خواص ضد درد، ضدالتهابی، دفع‌کننده و ضد اسیدی است که همگی برای درمان گاستریت و زخم معده موثر است. این گیاه اسیدیته معده را کاهش می‌دهد و همچنین به مبارزه با عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکترپیلوری نیز کمک می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که این چای به‌اندازه داروی امپرازول برای درمان گاستریت موثر است.

۷. دم نوش چغندر

چای چغندر یک درمان خانگی عالی برای التهاب معده است. این ترکیب سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های A، C و K، منیزیم، پتاسیم و آهن است که دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی طبیعی هستند. این خواص به کاهش علائم معمول گاستریت و همچنین حذف سموم از خون کمک می‌کند.

ورم معده چه عوارضی دارد؟

در صورت درمان نشدن ورم معده، عوارض بیماری می‌تواند از خفیف تا عوارض شدید و آسیب‌رسان گسترده باشد. ورم و التهاب معده ممکن است منجر به زخم معده و خونریزی معده شود. به‌ندرت برخی از اشکال گاستریت مزمن ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند. خصوصا اگر همراه با التهاب معده، نازک شدن گسترده پوشش معده و تغییرات در سلول‌های پوششی نیز ایجاد شود.

معده درد، ورم دیواره معده و بی‌اشتهایی، سوءهاضمه و مشکلات گوارشی، حالت تهوع شدید و مواردی ازاین‌دست نیز از جمله عوارضی است که در صورت درمان نشدن گاستریت می‌تواند مزمن و ادامه‌دار شده و مشکلات متعددی را برای افراد به وجود آورد.

کم‌خونی نیز می‌تواند از عوارض التهاب معده باشد. گاستریت هلیکوباکترپیلوری و گاستریت خودایمنی می‌توانند در جذب آهن از غذا اختلال ایجاد کرده و در نتیجه فرد به کم‌خونی ناشی از فقر آهن مبتلا شود. در نهایت این که اغلب گاستریت هلیکوباکترپیلوری و گاستریت خودایمنی، می‌تواند منجر به گاستریت آتروفیک شود. در گاستریت آتروفیک، التهاب مزمن منجر به ازبین‌رفتن غدد مخاط معده می‌شود که اسید معده و آنزیم‌ها را می‌سازند. گاستریت آتروفیک نیز با ایجاد سرطان معده مرتبط است.

سؤالات متداول شما

در این بخش از مطلب طبق روال همیشه به سؤالات شما در مورد ورم معده و مسائل مربوط به آن پاسخ می‌دهیم. اگر سؤالی دارید که

چه غذاهایی برای ورم معده خوب است؟

برای درمان ورم دیواره معده داشتن یک رژیم غذایی ضدالتهابی مفید است. مصرف این غذاها می‌توانند به تسکین علائم گاستریت کمک کنند. ترکیباتی مانند سبزیجات سرشار از ویتامین K، میوه برای ورم معده، غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو دو سر، نان سبوس‌دار، لوبیا، آجیل، ماهی سالمون و مصرف ادویه‌هایی مانند زردچوبه می‌تواند برای بهبود نشانه‌های ورم معده مفید باشد. با درنظرداشتن این که برای ورم معده چی بخوریم، می‌توان به یک رژیم غذایی بسیار مفید و موثر دست‌یافت.

میوه‌های مفید برای ورم معده چیست؟

یکی از گزینه‌های موثر برای رفع التهاب معده، مصرف یک سری میوه برای التهاب معده است. موز و ورم معده یکی از این گزینه‌هاست. دو میوه گلابی و موز را می‌توان به‌عنوان میوه‌های مفید برای گاستریت در نظر گرفت. این ترکیبات به هضم غذا کمک می‌کنند و میزان تماس اسید معده با دیواره‌های معده را کاهش می‌دهند. خربزه نیز یکی دیگر از میوه‌های مفید برای درمان ورم معده است.

تفاوت زخم معده و ورم معده چیست؟

در ورم معده در دیواره‌ها و مخاط معده التهاب به وجود می‌آید. زمانی که بیماری در حالت مزمن قرار می‌گیرد و حالت فرسایشی پیدا می‌کند، می‌تواند موجب بروز زخم‌هایی در دیواره معده شود. خصوصا در نوع گاستریت هلیکوباکترپیلوری، یکی از عوارض پیشرفت بیماری بروز زخم معده است. در زخم معده بیمار دچار معده درد و خونریزی‌های داخلی می‌شود. اینها زخم‌هایی هستند که روی پوشش معده یا اثنی‌عشر ایجاد می‌شوند.

عفونت معده باعث ایجاد ورم معده می‌شود؟

عفونت‌های معده با ویروس‌ها و باکتری‌ها، خصوصا عفونت معده با باکتری هلیکوباکترپیلوری از مهم‌ترین و شایع‌ترین دلایل بروز ورم معده محسوب می‌شود.

ورم معده باعث سرطان معده می‌شود؟

ابتلای افراد مبتلا به گاستریت به سرطان معده کمتر رایج است. بااین‌حال در صورت درمان نشدن بیماری، خصوصا گاستریت هلیکوباکتر و پیشرفت بیماری به زخم معده، نازک شدن شدید پوشش داخلی معده و گسترش سلول‌های پوششی تغییریافته، ریسک ابتلا به سرطان معده در اثر ورم معده نیز افزایش می‌یابد. از طرفی گاستریت مزمن هلیکوباکترپیلوری و گاستریت خودایمنی احتمال ایجاد ضایعات درپوشش معده را افزایش می‌دهند که می‌توانند به سرطان معده ختم شوند.

در چه صورتی ورم معده خطرناک است؟

در مواردی که بیماری بدون درمان باقی می‌ماند یا بیماری حالت مزمن و فرسایشی پیدا کرده و با خونریزی معده همراه می‌شود، می‌توان گفت ورم معده خطرناک است. ازاین‌رو باید حتما برای ورم معده یک درمان مناسب و به‌موقع انجام شود و با کمک‌گرفتن از یک دکتر گوارش، بیماری کنترل شود.

سوزش سر دل نشانه ورم معده است؟

یکی از نشانه‌های رایج ورم و التهاب معده، درد شکم، رفلاکس و سوزش سر دل است. خصوصا بعد از مصرف برخی داروها یا خوردن غذا به دنبال برگشت اسید معده و پر بودن و سنگینی بخش فوقانی معده، سوزش سر دل افراد را آزار می‌دهد. این حس سوزش در معده خصوصا در حین خوردن غذا یا در هنگام شب ظاهر می‌شود.

رفلاکس معده نشانه ورم معده است؟

بله همراه با حس پر بودن معده و سنگینی روی معده، رفلاکس نیز اتفاق می‌افتد. خصوصا رفلاکس معده ناشی از برگشت صفرا، یکی از رایج‌ترین دلایل التهاب معده محسوب می‌شود.

آیا یبوست نشانه ورم معده است؟

یبوست یکی از عوارض ناشی از مصرف داروهای درمان‌کننده ورم معده است. در اثر مصرف داروهای آنتی اسید مانند فاموتیدین برای درمان ورم معده ممکن است افراد درگیر یبوست شوند.

آیا نفخ نشانه ورم معده است؟

بله نفخ شکم یکی از نشانه‌های ورم و التهاب معده است که نشان‌دهنده عدم توانایی افراد در هضم غذا است. برای رفع این مشکل باید به دنبال یک قرص برای نفخ و ورم معده بود.

آیا آروغ زدن نشانه ورم معده است؟

بله یکی دیگر از نشانه‌های گاستریت، آروغ زدن است. ورم معده و آروغ زدن به دنبال رفلاکس معده، عدم هضم غذا، سنگینی و فشار روی معده، سوزش سر دل و مواردی ازاین‌دست ایجاد می‌شود. معمولا به علت ورم معده بعد از غذا، افراد دائما آروغ می‌زنند.

ورم معده باعث تنگی نفس می‌شود؟

گاستریت و تنگی نفس نیز یکی از حالت‌های آزاردهنده‌ای است که به دنبال حس پر بودن، سنگینی بعد از غذا و عدم هضم صورت می‌گیرد. رفلاکس معده نیز می‌تواند موجب این حس تنگی نفس شود. به دنبال فشاری که معده و اسید معده به مجاری تنفسی وارد می‌کنند، فرد برای نفس کشیدن احساس فشار و سنگینی دارد و همین موجب حس تنگی نفس می‌شود.

استرس باعث ورم معده می‌شود؟

یکی از دلایل گاستریت، استرس است. استرس فیزیکی، خصوصا استرس ناشی از یک بیماری یا جراحت ناگهانی می‌تواند باعث گاستریت شود.

سیگارکشیدن باعث ورم معده می‌شود؟

مصرف دخانیات همیشه تاثیرات منفی بسیار زیادی روی معده دارد. سیگارکشیدن یکی از دلایل بروز ورم و التهاب معده است و می‌توان گفت ترک سیگار نقش زیادی در رفع ورم معده دارد.

نحوه خوابیدن بر روی ورم معده تاثیر می‌گذارد؟

هنوز تحقیقات کاملی در این زمینه صورت نگرفته است. بااین‌حال برخی منابع معتقدند که حالت خوابیدن افراد می‌تواند روی عوارض و تشدید نشانه‌های ورم و التهاب معده تاثیر داشته باشد. خصوصا بعد از صرف غذا، حالت خوابیدن می‌تواند روی بروز علائم مانند حالت تهوع یا سنگینی معده تاثیر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *