پزشکی، ارایشی و بهداشتی

علت خشکی پوست و راههای درمان آن!

خشکی پوست از مشکلاتی است که می‌تواند باعث خارش و قرمزی پوست شود. این مشکل معمولا نگران‌کننده نیست اما گاهی علت آن یک بیماری خاص است. استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان‌های مناسب در کنار مراقبت از پوست می‌تواند به جلوگیری از خشکی پوست و درمان آن کمک کند.

خشکی پوست یکی از موارد آزاردهنده‌ای است که باعث خارش و پوسته‌پوسته شدن و ترک روی پوست می‌شود. اگر شما هم دچار خشکی پوست هستید و راه‌حلی برای درمان آن پیدا نکرده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که علائم خشکی پوست چیست؟ کدام علل باعث بروز این مشکل می‌شوند؟ چه درمان‌های خانگی برای آن وجود دارد؟ پزشک چه دارو و پمادهایی تجویز می‌کند؟ عوارض درمان نکردن خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست چیست؟

پوست برای سالم ماندن باید به میزان کافی، آب و روغن‌های طبیعی داشته‌باشد تا نرم و شاداب دیده شود. زمانی‌که پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد، خشک می‌شود و علائمی ایجاد می‌کند. خشکی پوست معمولا عارضه‌ای جدی نیستند، اما می‌توانند یکی از مشکلات پوستی آزاردهنده باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که پوست برخی افراد خشک می‌شود. اگر پوست شما به‌شدت خشک است و با روش‌های معمول مرطوب نمی‌شود، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا با روش‌های درمانی مختلف یا تجویز محصولات بهداشتی مفید این مشکل شما را برطرف کند.

برای مطالعه مقاله چگونه سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهیم؟ کلیک کنید.

خشکی پوست به انگلیسی چیست؟

نام بیماری خشکی پوست یا علامت خشکی پوست به انگلیسی، dry skin است. همچنین ممکن است که این عبارت را با ترجمه‌ی انگلیسی skin dryness هم مشاهده کنید.

علائم خشکی پوست کدامند؟

گاهی خشکی موقتی یا فصلی است. به‌عنوان‌مثال ممکن است شخصی فقط در زمستان دچار این مشکل شود. اما گاهی هم این مشکل دائمی است و آزاردهنده می‌شود. علائم باتوجه‌به شدت خشک‌شدن، سن، وضعیت سلامتی، رنگ پوست و محیط زندگی متفاوت است. علائم معمولا عبارت‌اند از:

  • احساس سفتی پوست
  • خشن شدن پوست
  • خارش پوست
  • پوسته پوسته شدن خفیف تا شدید پوست (باعث تغییر رنگ پوست می‌شود.)
  • ایجاد ترک روی پوست
  • در پوست سفید باعث قرمزی شده و در پوست تیره‌تر، رنگ خاکستری ایجاد می‌کند.
  • ترک‌های عمیقی که باعث خونریزی می‌شود.

گاهی خشکی پوست، موقتی یا فصلی است و ممکن است با علائمی مانند خارش پوست، پوسته ریزی و ترک پوستی همراه باشد.

علائم خفیف خشکی بسیار شایع بوده و جای نگرانی ندارد. اما اگر علائم شما شدید است، حتما باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

علت خشکی پوست بدن چیست؟

علت ایجاد این عارضه ازدست‌دادن آب از لایه سطحی پوست است. ممکن است یکی از دلایل زیر باعث ازدست‌دادن رطوبت پوست شوند:

  • محیط سرد: زندگی در آب‌وهوای سرد و خشک همراه با باد تاثیر زیادی در بروز این مشکل دارد.
  • گرما: گرمای شدید در محیط باعث ازدست‌دادن رطوبت پوست می‌شود.
  • حمام کردن به دفعات زیاد: حمام‌کردن با آب خیلی گرم یا شستشوی زیاد پوست باعث بروز این مشکل می‌شود. معمولا افرادی که هر روز حمام می‌کنند، چربی‌های طبیعی پوست خود را از دست می‌دهند.
  • صابون و شوینده با قدرت بالا: برخی از صابون‌ها، شامپوها و دیگر شوینده‌ها برای ازبین‌بردن چربی، رطوبت را هم از پوست می‌گیرند.
  • بیماری‌های پوستی: افرادی که دچار بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس هستند، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.
  • درمان‌های پزشکی: برخی از درمان‌ها مانند درمان سرطان، دیالیز یا مصرف برخی داروها باعث این مشکل می‌شوند.
  • افزایش سن: با افزایش سن و رسیدن به دوره سالخوردگی پوست نازک شده و چربی کمتری تولید می‌کند.

۱. خشکی پوست بعد از شیو کردن

بعد از شیو کردن ممکن است صورت کمی خشک شود. به‌خصوص اگر پوستتان خشک باشد، این عارضه شدیدتر می‌شود. قبل از شیو، صورت خود را خوب بشویید تا سلول‌های مرده جدا شود و پس از اصلاح نیز از محصولات آب‌رسان برای پوست استفاده کنید.

برای مطالعه مقاله علت گودی زیر چشم و راههای رفع آن کلیک کنید.

۲. خشکی پوست و کمبود ویتامین

یکی از مواردی که می‌تواند باعث خشکی شود، کمبود ویتامین B است. کمبود این ویتامین باعث بثورات، خشکی، پوسته‌پوسته شدن، ترک لب و چین‌وچروک می‌شود. افرادی که دچار کمبود ویتامین B هستند، نسبت به نور خورشید و محصولات مراقبتی حساس‌تر بوده و پوست آنها زودتر تحریک و دچار قرمزی می‌شود.

۳. خشکی و قرمزی پوست صورت

اگر علاوه بر خشکی، صورت شما دچار قرمزی شده است، احتمال دارد علت آن اگزما یا درماتیت آتوپیک باشد. اگزما معمولا ارثی است. بیماری دیگری که می‌تواند چنین علائمی ایجاد کند، درماتیت سبورئیک است که بیشتر نواحی دارای غدد چربی مانند بینی و اطراف ابروها را درگیر می‌کند. پسوریازیس نیز بیماری پوستی دیگری است که به طور مزمن ایجاد شده و علاوه بر این علائم باعث بروز علائمی مانند پوسته‌پوسته شدن و لکه‌های پوستی می‌شود.

۴. علت خشکی و پوسته پوسته شدن پوست

در بیشتر مواقع خشکی همراه با پوسته‌پوسته شدن بروز می‌کند. علت آن کاهش رطوبت و چربی طبیعی پوست است. با آبرسانی به پوست و استفاده از کرم مرطوب‌کننده می‌توان این حالت پوسته‌پوسته را از بین برد.

۵. خشکی پوست و قارچ

گاهی ممکن است خشکی نشانه وجود قارچ باشد. ایجاد قارچ روی پوست باعث بروز جوش‌های قرمز، پوسته‌پوسته شدن و خارش جوش‌ها می‌شود. ممکن است جوش‌ها گاهی ایجاد شوند و گاهی از بین بروند. اگر این علائم را همراه با خشکی تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۶. خشکی پوست کودکان و خشکی پوست نوزاد

خشک‌شدن پوست در میان کودکان و نوجوانان شایع است. کودکان معمولا به دلیل فعالیت در محیط باز دچار این مشکل می‌شوند. هوای خنک با رطوبت کم می‌تواند این عارضه را ایجاد کند. سعی کنید هر بار که کودک خود را حمام می‌برید، از مرطوب‌کننده در کل بدن استفاده کنید تا خشکی کاهش پیدا کند.

عوامل خطر خشکی پوست کدامند؟

هر شخصی ممکن است در طول زندگی خود دچار این مشکل شود. اما احتمال خشک‌شدن پوست در برخی افراد بیشتر است. از جمله:

  • افراد بالای ۴۰ سال. حفظ رطوبت پوست با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.
  • زندگی در آب‌وهوای سرد و خشک و بادخیز
  • شغلی که نیاز به شستشوی مداوم دست دارد، مانند پرستاری یا آرایشگری
  • تماس دست با خاک، سیمان یا خاک رس
  • شنا در استخرهای کلردار به طور مکرر
  • برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید، دیابت یا سوءتغذیه.

انواع خشکی پوست و دلایل خشکی پوست در نواحی مختلف بدن کدامند؟

در این بخش علت خشکی پوست بدن در نواحی مختلف بدن را بررسی می‌کنیم.

۱. علت خشکی پوست صورت

زمانی‌که پوست صورت رطوبت و چربی خود را از دست می‌دهد، دچار این مشکل می‌شود. ممکن است پوست شما فقط در فصول خاص دچار این مشکل شود یا در تمام سال با این مشکل درگیر باشید. معمولا در هوای سرد و خشک که دما کاهش پیدا کرده و رطوبت کم می‌شود، این عارضه ظاهر می‌شود. گاهی تغییر محل زندگی، شنا در استخر کلردار، کم‌آبی و قرارگرفتن در معرض نور خورشید باعث این مشکل می‌شوند.

سعی کنید برای خشکی پوست صورت از صابون‌ها و پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که الکل، رتینوئید و آلفا هیدروکسی اسید نداشته‌باشند. این مواد پوست را تحریک می‌کنند. موادی مانند پلی‌اتیلن گلیکول، آکیل پلی گلیکوزید، سورفکتانت‌های سیلیکونی، لانولین و پارافین جز موادی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در نهایت برای درمان خشکی پوست صورت، از دکتر پوست کمک بگیرید.

۲. خشکی پوست لب

معمولا علت خشکی لب تحریک شدن آن با عوامل مختلف است. عواملی مانند بزاق دهان، لیسیدن لب‌ها، غذای تند و هوای سرد و خشک باعث بروز این مشکل می‌شوند. گاهی اوقات سرماخوردگی و آسیب ناشی از نور خورشید هم باعث ایجاد ترک روی لب‌ها می‌شوند. همچنین از عوارض برخی از داروها از جمله داروهای کاهش‌دهنده کلسترول خشکی لب است.

۳. خشکی پوست گردن

عوامل مختلفی مانند زیاد حمام کردن یا شستشو با آب داغ باعث خشکی پوست گردن هم می‌شود. علاوه بر اینها احتمال وجود اگزما روی گردن وجود دارد. اگزما علاوه بر خارش و خشکی، لکه‌هایی روی گردن ایجاد می‌کند. در این شرایط خاراندن پوست گردن وضعیت را بدتر کرده و باعث ایجاد لکه‌هایی به رنگ قرمز یا قهوه‌ای (راش) می‌شود.

۴. خشکی پوست سر

زمانی‌که پوست سر چربی به اندازه کافی نداشته‌باشد، خشک می‌شود. مانند دیگر قسمت‌های بدن در این قسمت نیز خشکی باعث پوسته‌پوسته شدن و خارش می‌شود. سعی کنید برای رفع خشکی سر از شامپوهای ملایم و نرم‌کننده‌های آب‌رسان استفاده کنید. اگر خشکی سر زیاد شود، باعث تولید شوره سر می‌شود.

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی پوست سر میشود؟

به نقل از theswitchfix، کمبود ویتامین‌های گروه ب، به خصوص ویتامین‌ها ب۱۲ و ب۶، می‌تواند باعث خشک شدن پوست سر و جمجمه شود. پوست سری که کمبود این ویتامین‌ها را داشته‌باشد، نمی‌توند سبوم بسازد.

۵. خشکی پوست ناحیه تناسلی زنان (خشکی پوست واژن)

اگر در قسمت خارجی واژن دچار خشکی شده‌اید، می‌توانید با استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم این مشکل را برطرف کنید. اگر می‌خواهید از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید، محصولاتی را انتخاب کنید که مخصوص پوست حساس این ناحیه است. پس از شستشو واژن را به طور کامل خشک کنید و لباس زیر خود را با محصول لباس‌شویی ضدحساسیت بشویید.

۶. علت خشکی پوست دستگاه تناسلی مردان

اگر دچار خشکی آلت تناسلی شده‌اید و نگران ابتلا به بیماری خاصی هستید، باید بدانید در بیشتر مواقع این عارضه نشانه مشکل جدی نیست. علت اصلی آن می‌تواند آلرژی باشد. حساسیت به مواد شیمیایی موجود در صابون یا سایر شوینده‌ها، اصطکاک بیش‌از‌حد، پسوریازیس و اگزما از دلایل اصلی خشکی در این ناحیه هستند.

۷. خشکی پوست ساق پا

غدد عرق و چربی در ناحیه ساق پا نیز می‌توانند به دلایل مختلف رطوبت کمی تولید کنند و باعث خشکی ساق پا شوند. در این شرایط پوست پا پوسته‌پوسته شده و دچار خارش می‌شود. گاهی هم آلرژی‌ها و بیماری‌های پوستی مانند اگزما علائمی در این ناحیه ایجاد می‌کنند.

۸. خشکی پوست کف پا

خشکی کف پا به علت ازدست‌دادن رطوبت این ناحیه ایجاد می‌شود. اصطکاک کف پا از دلایل اصلی بروز این مشکل است. گاهی ممکن است از صابون‌های قوی یا سنگ‌پا استفاده کنید. در نتیجه باعث خشکی کف پا می‌شوند. اگر پوست اطراف پاشنه ترک خورده، خشک یا پوسته‌پوسته‌شده است، احتمال دارد نشانه بیماری تیروئید باشد.

۹. خشکی پوست آرنج

دلایل مختلفی باعث خشکی آرنج می‌شوند. این ناحیه به دلیل اصطکاک زیاد و ایجاد فشار روی آن گاهی خشک می‌شود. همچنین تغییرات آب‌وهوا، کمبود آب بدن و تحریک به دلیل جنس لباس از دلایل دیگر بروز این عارضه است. بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، اگزما، دیابت و تیروئید می‌توانند روی پوست آرنج تاثیر بگذارند.

۱۰. علت خشکی پوست دست

علت خشکی پوست دست و پا معمولا مشابه است. پوست دست معمولا به علت شستشوی مداوم دچار این عارضه می‌شود. افرادی که به دلیل نوع شغل یا وسواس باید دست‌های خود را چندین بار در ساعت بشویند، معمولا با این مشکل مواجه می‌شوند. برای مثال خشکی پوست در دوران کرونا به دلیل وسواس مازاد افراد برای شستشوی دست‌ها بود که افراد را با مشکلات مختلفی مواجه می‌کرد. علاوه بر این برخی افراد نیز در زمستان به دلیل سرد و خشک بودن هوا این عارضه را تجربه می‌کنند. برای درمان خشکی دست باید پس از هر بار شستشو از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای درمان خشکی پوست دست شدید، از دکتر پوست کمک بگیرید.

چه زمانی برای خشکی پوست به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر خشکی پوست شما شدید است و با درمان‌های خانگی برطرف نمی‌شود، باید به دکتر مراجعه کنید. متخصص برای کاهش علائم آزاردهنده مانند خارش و ترک پوست پمادهای لازم را تجویز می‌کند. اگر احتمال دهد که بیماری خاصی باعث بروز این مشکل شده‌است، آزمایش‌هایی را برای تشخیص بیماری تجویز می‌کند. معمولا خشکی پوست با استفاده از مرطوب‌کننده و رعایت نکاتی هنگام حمام کردن برطرف می‌شود.

تشخیص علت خشکی پوست چگونه انجام می شود؟

زمانی‌که برای درمان خشکی به متخصص مراجعه می‌کنید، ابتدا پزشک شما را معاینه می‌کند. همچنین سوالاتی در مورد سابقه پزشکی‌تان می‌پرسد. سوالاتی مانند زمان شروع خشکی، عواملی که باعث بدتر یا بهترشدن آن شده‌اند، عادات حمام کردن و نوع مراقبت از پوست از شما پرسیده می‌شود.

ممکن است آزمایش‌هایی برای تشخیص بیماری‌هایی مانند کم‌کاری تیروئید تجویز شود. در بیشتر مواقع علت خشکی، بیماری‌هایی مانند درماتیت یا پسوریازیس است و پزشک برای درمان آنها داروهایی تجویز می‌کند.

درمان خشکی پوست چیست؟

معمولا برای درمان این مشکل پزشک توصیه‌هایی دررابطه‌با سبک زندگی می‌کند. استفاده روزانه از مرطوب‌کننده و پرهیز از حمام طولانی با آب داغ می‌تواند تاثیر زیادی روی خشکی داشته باشد. گاهی ممکن است پزشک محصول مرطوب‌کننده خاصی که برای نیاز شما فرموله شده است، تجویز کند.

درصورتی‌که بروز این عارضه به دلیل بیماری پوستی باشد، پزشک پماد یا کرم برای درمان آن بیماری تجویز می‌کند. اگر خارش پوست شدید باشد، می‌توانید از لوسیون حاوی هیدروکورتیزون استفاده کنید. زمانی که عارضه جدی باشد و ترک‌هایی روی پوست ایجاد کند، پانسمان مرطوب روی آن قرار گرفته تا از عفونت جلوگیری کند.

۱. درمان خشکی پوست در خانه

برای درمان خانگی خشکی و حفظ رطوبت آن می‌توانید اقداماتی را در منزل انجام دهید که عبارتند از:

  • حداقل دو بار در روز صورت خود را با پاک‌کننده ملایم و بدون الکل بشویید.
  • پوست خود را هر روز مرطوب کنید.
  • زمان حمام خود را کوتاه کنید و بیشتر از یک‌بار در روز آن هم حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه حمام نکنید.
  • هنگام حمام‌کردن آن را خیلی داغ نکنید. آب داغ چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد.
  • برای شستشوی دست‌ها از صابون مرطوب‌کننده بدون حساسیت استفاده کنید و پس از آن مرطوب‌کننده به دستان خود بزنید.
  • برای شستشوی بدن و صورت از ژل شستشو یا شامپو بدن مخصوص پوست‌های خشک استفاده کنید.
  • در منزل از دستگاه بخور سرد استفاده کنید تا رطوبت حفظ شود.
  • پارچه‌هایی از جنس الیاف طبیعی مانند پنبه به پوست اجازه تنفس می‌دهند. اما پارچه‌هایی از جنس پشم پوست را تحریک می‌کنند.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • اگر خارش دارید، از پماد یا کرم ضد خارش حاوی حداقل ۱٪ هیدروکورتیزون استفاده کنید.

۲. نحوه شستن پوست دچار خشکی

همان‌طور که گفتیم باید حداقل دو بار در روز صورت خود را بشویید. برای شستن صورت باید از پاک‌کننده ملایم، بدون الکل و بدون کف روی صورت استفاده کنید. برای ترمیم پوست بهتر است از محصولات حاوی اسید استئاریک یا اسید لینولئیک استفاده کنید. اگر پوست شما حساس است، فقط یک‌بار در روز پوست را با پاک‌کننده بشویید و در دفعات بعدی از پاک‌کننده استفاده نکنید.

زمانی‌که پوست هنوز مرطوب است، داروی موضعی که پزشک تجویز کرده‌است، استفاده کرده و سپس به پوست خود مرطوب‌کننده بزنید. برای استفاده از محصولات آرایشی، لوازم آرایشی انتخاب کنید که بر پایه کرم یا روغن باشند.

برای مطالعه مقاله علت جوش روی باسن و راههای رفع آن کلیک کنید.

۳. بهترین پماد برای خشکی پوست دست و پماد برای خشکی پوست صورت

استفاده از کرم و پماد برای رفع خشکی توصیه می‌شود. کرم و پماد نسبت به لوسیون تاثیر بیشتری دارند. سعی کنید از پمادهایی استفاده کنید که حداقل یک مورد از موارد زیر را داشته‌باشد:

  • روغن جوجوبا
  • دایمتیکون
  • گلیسیرین
  • اسید هیالورونیک
  • اسیدلاکتیک
  • لانولین
  • روغن معدنی.

کرم‌ها و پمادهایی که دارای روغن جوجوبا، گلیسیرین، اسید هیالورونیک، لانولین، لاکتیک اسید و روغن‌های معدنی دیگر هستند برای درمان خشکی پوست مفید هستند.

۵. مراقبت از پوست خشک

برای مراقبت از پوست باید روتین مراقبت از آن را رعایت کنید. مراحل روتین پوست‌های خشک به‌صورت زیر است.

  1. استفاده از پاک‌کننده آب‌رسان در صبح و شب
  2. استفاده از تونر در صبح و شب
  3. سرم آب‌رسان
  4. مرطوب‌کننده
  5. روغن مخصوص صورت
  6. ضدآفتاب فقط در صبح
  7. کرم دور چشم.

۶. بهترین کرم برای خشکی پوست دست

برای انتخاب کرم خشکی دست باید به دنبال کرمی باشید که موادی مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین و آنتی‌اکسیدان داشته‌باشند. برخی از برندهای خود کرم مخصوص پوست خشک عبارتند از:

  • کرم آب‌رسان استیونز
  • کرم آب‌رسان سیمپل
  • نرم‌کننده مخصوص پوست خشک ثمین
  • کرم مرطوب‌کننده کامان اویل پلاس حاوی آووکادو.

۷. بهترین کرم آبرسان برای رفع خشکی پوست

اگر صورت شما به‌شدت خشک است و هر نوع مرطوب‌کننده‌ای نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند، می‌توانید از کرم‌های آب‌رسان زیر استفاده کنید.

  • کرم آب‌رسان و مرطوب‌کننده سوپکس
  • کرم مرطوب‌کننده کامان
  • مرطوب‌کننده نئودرم
  • ژل آب‌رسان کامان مدل آلوئه‌ورا
  • کرم آب‌رسان وچه مناسب پوست خشک
  • کرم مرطوب‌کننده دلارم
  • ژل آب‌رسان کلینیک.

۹. بهترین ماسک صورت و بدن برای رفع خشکی پوست در خانه

انواع ماسک صورت و ماسک بدن بسیاری از مشکلات پوستی را بهبود می‌دهند. شما می‌توانید با تهیه ماسک خانگی خشکی پوست را کاهش دهید. برخی از ماسک‌های موثر عبارت‌اند از:

  • روغن زیتون: می‌توانید روغن را با مواد دیگر ترکیب کرده یا به‌تنهایی روی پوست صورت بمالید. پس از مالیدن روغن یک پارچه مرطوب روی پوست قرار دهید و پس از ۱۰ دقیقه روغن را پاک کنید.
  • ماسک بلغور جو دو سر: استفاده از بلغور جود دوسر قبل از حمام‌کردن می‌تواند به آبرسانی پوست کمک کند.
  • ماسک عسل: می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل، مقداری آب و دو قاشق غذاخوری جو را با هم ترکیب کرده و روی صورت قرار دهید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صورت را بشویید.
  • ترکیب خیار و آلوئه‌ورا: این ماسک علاوه بر خاصیت آبرسانی به شادابی و درخشندگی پوست کمک می‌کند.
  • ماسک تخم‌مرغ و عسل: خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و چین‌وچروک ناشی از خشکی را کاهش می‌دهد.

ماسک‌های خانگی دارای روغن زیتون، بلغور جو دو سر، عسل، خیار، آلوئه‌ورا، تخم‌مرغ و عسل برای درمان خشکی پوست صورت و بدن مفید هستند.

۱۰. بهترین لوسیون برای رفع خشکی پوست بدن

برای رفع خشکی می‌توان از لوسیون‌های مختلف نیز استفاده کرد. بهترین لوسیون بدن برای پوست‌های خشک عبارتند از:

  • لوسیون بدن درماتیپیک
  • لوسیون بدن مناسب پوست خشک نئودرم
  • مرطوب‌کننده دست و بدن سی‌گل
  • مرطوب‌کننده بدن اریکه
  • لوسیون مرطوب‌کننده بدن ورونیک.

۱۱. استفاده از لایه برداری پوست برای درمان خشکی پوست

لایه برداری پوست می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در نرمی پوست شما داشته‌باشد. با لایه‌برداری سلول‌های پوستی مرده و کدر از بین می‌روند و سلول‌های جدید جایگزین آن می‌شوند. علاوه‌برآن با ازبین‌رفتن لایه شاخی پوست، خشکی و حالت پوسته‌پوسته آن درمان می‌شوند.

۱۲. تکنیک های آبرسانی پوست

برای آبرسانی پوستتان و رفع خشکی آن می‌توانید برخی اقدامات را انجام دهید. این اقدامات علاوه بر آبرسانی جز تکنیک های جوانسازی پوست نیز محسوب می‌شوند.

  • از پاک‌کننده ملایم استفاده کنید.
  • از تونر یا اسانس آب‌رسان استفاده کنید.
  • سرم مرطوب‌کننده به رفع خشکی کمک می‌کنند.
  • محصولات مراقبت از پوست را روی پوست مرطوب بمالید.
  • هر چند وقت یک‌بار از ماسک صورت استفاده کنید.
  • مکمل‌های آب‌رسان مصرف کنید.

۱۳. درمان خشکی پوست صورت با طب سنتی: روغن کرچک برای خشکی پوست

این روغن حاوی تری‌گلیسیرید است و به رطوبت‌رسانی پوست کمک می‌کند. برای افرادی که پوست خشک دارند، این روغن گزینه خوبی است. روغن کرچک رطوبت را از هوا به داخل پوست کشیده و باعث هیدراته ماندن آن می‌شود.

لایه‌برداری مرتب پوست، نوشیدن آب کافی، استفاده از ماسک‌های خانگی و ماسک بدن و صورت، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان و محصولات حاوی رتینول برای پیشگیری از خشکی پوست مفید هستند.

آیا پیشگیری از خشک شدن پوست امکان پذیر است؟

عوامل موثر در نرمی پوست موارد مختلفی هستند. برای داشتن پوست نرم انجام برخی از اقدامات می‌تواند به شما کمک کند. از جمله:

  • لایه‌برداری به طور مرتب
  • نوشیدن مقدار زیاد آب
  • ماسک عسل
  • استفاده از مرطوب‌کننده مناسب
  • مصرف محصولات حاوی ویتامین C
  • استفاده از محصولات حاوی رتینول.

عوارض خشکی پوست چیست؟

در موارد خفیف تا متوسط خشکی عوارض خاصی ایجاد نکرده و بی‌ضرر است. اما گاهی با مراقبت نکردن از پوست خشک ممکن است موارد زیر ایجاد شوند.

  • درماتیت آتوپیک (اگزما): اگر مستعد این بیماری باشید، خشکی بیش‌از‌حد باعث فعال‌شدن بیماری شده و ترک‌هایی روی پوستتان ایجاد می‌شود.
  • عفونت: احتمال ایجاد ترک روی پوست خشک زیاد است. این ترک‌ها باعث ورود باکتری‌ها به پوست شده و عفونت ایجاد می‌کند.

در موارد خفیف تا متوسط خشکی عوارض خاصی ایجاد نکرده و بی‌ضرر است. اما گاهی با مراقبت نکردن از پوست خشک ممکن است عفونت و درماتیت آتوپیک (اگزما) ایجاد شوند.

سؤالات متداول شما

در ادامه به سؤالات پرتکرار کاربران در رابطه با خشکی پوست پاسخ می‌دهیم.

علت خشکی پوست بدن و خارش چیست؟

علل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شوند. گاهی عوامل محیطی مانند آب‌وهوای سرد و خشک، حمام کردن طولانی با آب داغ یا استفاده مداوم از منابع حرارتی باعث خشکی می‌شوند. استفاده از پاک‌کننده‌هایی با مواد شیمیایی قوی و کم‌آبی بدن نیز از عوامل شایع خشکی هستند. گاهی هم بیماری‌هایی مانند اگزما، دیابت، بیماری‌های کلیوی و مصرف برخی داروها باعث خشکی می‌شوند.

چه روغنی برای خشکی پوست خوب است؟

اگر می‌خواهید برای ازبین‌بردن خشکی از روغن‌های گیاهی استفاده کنید، یکی از گزینه‌های خوب روغن زیتون است. این روغن حاوی مواد مغذی بوده و علاوه بر رفع این مشکل برای سلامت پوست هم مفید است. روغن جوجوبا و گلیسیرین نیز از مواردی هستند که خشکی را تا حدی برطرف می‌کنند. روغن نارگیل نیز اسیدهای چرب ضروری داشته و برای محافظت از پوست توصیه می‌شود.

درمان خشکی پوست و مو در دوران یائسگی چیست؟

در دوران یائسگی به دلیل تغییرات شدید هورمونی پوست و مو هم دچار تغییر می‌شوند. ممکن است پوستتان خشک، نازک و شل شود. سعی کنید برای شستشو از صابون‌های قوی استفاده نکنید و به‌جای آن پاک‌کننده‌های آب‌رسان خریداری کنید. در این صورت PH پوست متعادل شده و این علائم کاهش پیدا می‌کنند. وجود موادی مانند آلوئه‌ورا و اسید هیالورونیک در محصولات مراقبت از پوست می‌توانند به درمان کمک کنند.

خشکی پوست نشانه پسوریازیس است؟

گاهی ممکن است علت خشکی بیماری پسوریازیس باشد. این بیماری باعث قرمزی، خارش و تحریک پوست در هر ناحیه از بدن و صورت می‌شود. اگر خشک شدن پوست شما به طور مزمن ادامه دارد و چنین علائمی را تجربه می‌کنید، باید برای تشخیص پسوریازیس به پزشک مراجعه کنید.

خشکی پوست چه زمانی نشانه اگزما یا ناشی از اگزما است؟

معمولا اگزما علاوه بر خشکی باعث خارش شدید، قرمزی، ترک‌خوردگی و درد می‌شود. گاهی ممکن است قسمت کمی از پوست خشک شود و گاهی هم قسمت زیادی از پوست التهاب پیدا می‌کند. این التهاب در پوست سفید باعث ایجاد لکه‌های قرمز و در پوست تیره‌تر باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای می‌شود.

آیا محصولات بهداشتی و شوینده های نامناسب می تواند باعث خشکی پوست شود؟

انواع محصولات بهداشتی بدن دارای ترکیبات مختلفی هستند. هنگام خرید این محصولات باید به مواد تشکیل‌دهنده آنها دقت کنید. اگر محصولات بهداشتی یا شوینده‌ای که استفاده می‌کنید حاوی موادی مانند الکل، رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید باشند، این عارضه شدیدتر می‌شود.

خشکی پوست چه زمانی خطرناک است یا نشانه بیماری دیگری است؟

معمولا این عارضه نگران‌کننده نبوده و با انجام درمان‌های ساده خانگی برطرف می‌شود. اما اگر طولانی‌مدت ادامه داشته باشد و هیچ روشی روی آن تاثیر نداشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. بیماری‌هایی مانند دیابت و کم‌کاری تیروئید می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. اگر خشکی شدید باشد و درمان نشود، احتمال ایجاد زخم، عفونت یا خونریزی وجود دارد.

خشکی پوست به کم آبی بدن ربط دارد؟

یکی از دلایل اصلی خشکی می‌تواند کم آبی بدن باشد. معمولا افرادی که آب کمی مصرف می‌کنند، دچار این مشکل می‌شوند. شما باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. درصورتی‌که تعریق زیادی دارید یا ورزش می‌کنید، باید مصرف آب بیشتر شود.

علت خشکی پوست در فصل زمستان چیست؟

در فصل زمستان به دلیل کاهش دما و کم‌شدن رطوبت این عارضه شایع بوده و بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند. با پایان یافتن فصل سرما معمولا خشکی هم برطرف می‌شود. در فصل زمستان برای کاهش این عارضه باید به طور مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کرد.

حمام رفتن زیاد باعث خشکی پوست می شود؟

حمام رفتن بیش از یک‌بار در روز یا حمام طولانی بیشتر از ۱۰ دقیقه می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. زیرا شستشوی زیاد رطوبت و چربی طبیعی پوست را از بین برده و آن را مستعد خشکی می‌کند.

خوردن چه غذاهایی باعث خشک شدن پوست می شود؟

برخی از مواد غذایی می‌توانند باعث خشک شدن پوست شوند یا این وضعیت را تشدید کنند. مواد غذایی مانند الکل، مواد قندی، غذاهای شور، کربوهیدرات تصفیه شده، قهوه و غذاهای سرشار از ویتامین A باعث بروز این مشکل می‌شوند.

در ادامه، پیشنهادهای ساده‌ای را مطرح می‌کنیم. خیلی مهم است که به این پیشنهادها عمل کنید

  • مدت زمان حمام کردنتان را کوتاه کنید و ترجیحاً یک دوش سریع بگیرید. حمام طولانی به خصوص با آب داغ چربی‌های طبیعی پوستتان را کاهش می‌دهد. در نتیجه، خشکی پوست شما بدتر می‌شود. پس، به جای آب داغ باید با آب گرم دوش بگیرید. همچنین، حتماً بعد از حمام یا شستن دست‌ها، استفاده از کرم مرطوب کننده را فراموش نکنید.
  • چند بار در روز از کرم‌های مرطوب کننده، نرم کننده‌های پوست یا پمادهای مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده‌ها در درمان خشکی پوست نقشی اساسی دارند. زیرا غشای هیدرولیپیدی پوست را که آب را در خود نگه می‌دارد، بازسازی می‌کنند. معمولاً کرم‌های مرطوب کننده‌‌ای که پس از مصرف به خوبی جذب پوست می‌شوند از درمان‌های دیگر محبوب‌ترند. طبق انجمن پوست امریکا این کرم‌ها از پوست آسیب دیده و حساس محافظت و آن را نرم و صاف می‌کنند. همچنین، لیپیدهای طبیعی پوست را حفظ می‌کنند و مانع از دست رفتن آب پوست می‌شوند.
  • مرطوب کننده‌ای را مصرف کنید که پایه‌ی آن غیر الکلی است.
  • از پاک کننده‌های پوست غیر صابونی و ملایم استفاده کنید. زیرا صابون‌های قوی، چربی‌ها را از سطح پوست جدا و آن را خشک می‌کنند.
  • از صابون‌های آنتی باکتریال استفاده نکنید.
  • در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید و آن را به سیستم گرمایشی‌تان اضافه کنید تا در طول زمستان و خشکی، هوای خانه مرطوب بماند.
  • از مالیدن و خاراندن پوست خود بپرهیزید.
  • در زمستان دستکش، کلاه و شال بپوشید.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی و جایگزین نکردن مایعات از دست رفته به هنگام تعریق، آب بدنتان را کاهش می‌دهد. پس، بهتر است از آنها بپرهیزید.
  • لباس‌های حساسیت زا نپوشید. این لباس‌ها موجب حساسیت و خارش بیشتر پوست می‌شوند. پوست خشک به ویژه، به تماس با مواد تحریک‌کننده بسیار حساس است. این مواد ممکن است خارش و قرمزی را بیشتر کنند.

و در آخر …

گاهی برای داشتن بدنی سالم‌تر، لازم است شیوه‌ی زندگی خود را تغییر دهیم. در بیشتر اوقات این تغییرات اندک و در مقایسه با نتیجه‌شان کم هزینه‌اند. عمل به توصیه‌های این مقاله هم از این دست است.

می‌توانید با کارهای ساده‌ای مثل استفاده از دستگاه بخور، کرم مرطوب کننده و کرم‌ ضد آفتاب مناسب و پیشنهادهای دیگری که در بالا خواندید، خشکی پوست خود را کاهش دهید. همچنین، لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را در قسمت نظرات مطرح کنید. با این کار ما را در تهیه‌ی مقاله‌های مفیدتر و بهتر یاری می‌دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *