پزشکی، ارایشی و بهداشتی

دستگاه هموسیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه هموسیلر ویژگی ها و کاربرد ها

دستگاه هموسیلر از جمله پیشرفته ترین و پرکاربردترین تجهیزات موجود در صنعت پزشکی به شمار می رود. به طور کلی پس از اهدای خون توسط افراد، عموما از کیسه های مخصوصی استفاده می شود. این کیسه ها به نحوی طراحی و تولید شده اند که از ورود هر گونه آلودگی و میکروب به خون جلوگیری کنند. به طور کلی ورود هرگونه آلودگی به درون کیسه ها سبب می شود تا خون موجود درون کیسه عملا غیر قابل استفاده شود‌. دستگاه همو سیلر وظیفه دارد تا با تکنولوژی پیشرفته کیسه ها را به خوبی مهر و موم کند. به طور کلی تکنولوژی به کار رفته در این دستگاه سبب شده تا این تجهیزات از کارایی بسیار بالایی برخوردار باشند‌. در ادامه به نحوه عملکرد دستگاه هموسیلر خون خواهیم پرداخت.

دستگاه هموسیلر

دستگاه همو سیلر چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد، دستگاه هموسیلر وظیفه دوخت کیسه های خون را برعهده دارد. به طور کلی اعمال هر اندازه گرما در ساختار کیسه های خون سبب می شود تا از لحاظ زیستی، ماهیت خون دچار تغییر و تحول شود‌‌. به همین دلیل این نیاز وجود دارد که به منظور حفظ خواص خون از تجهیزات به خصوصی استفاده شود. عمدتا این تجهیزات به نحوی طراحی شده اند که به صورت سرد نسبت به دوخت درزها و شکاف های موجود کیسه های خون اقدام کنند. در این دستگاه عموما از موج های الکترومغناطیس برای دوخت کیسه های خون استفاده می شود.

نحوه عملکرد دستگاه هموسیلر کیسه خون به این صورت است که در ابتدا موج هایی با فرکانس و ولتاژ بالا تولید می شود. این موج ها با سطح کیسه برخورد کرده و موجب افزایش انرژی جنبشی در سطح کیسه ها می شود. انرژی جنبشی اتم های موجود در لبه های کیسه سبب می شود حرارت تا حد کمی افزایش پیدا کرده و در نتیجه دو لبه کیسه خون به یکدیگر متصل شود. لازم به ذکر است که این میزان درجه حرارت به قدری کم است که به هیچ وجه موجب تغییر در ماهیت خون نمی شود. 

به طور کلی این تجهیزات قادر هستند در مدت زمان بسیار کمی در حدود ۲ ثانیه دوخت مناسبی را در سطح کیسه های خون ایجاد کنند‌. به همین دلیل عمدتا این تجهیزات از کارایی بسیار بالایی در صنعت پزشکی برخوردار هستند.

کاربرد هموسیلر 

همانطور که گفته شد، دستگاه هموسیلر در صنعت پزشکی از کاربرد فراوانی برخوردار است. به طور کلی این دستگاه در مراکز درمانی، بیمارستان ها، مراکز دیالیز بیماران کلیوی و به خصوص مراکز اهدای خون کاربرد دارد. 

کاربرد دستگاه هموسیلر

انواع دستگاه هموسیلر خون 

به طور کلی دستگاه هموسیلر عمدتا دارای مدل های گوناگونی است‌. اما بر حسب نوع کارکرد این تجهیزات به دو نوع اصلی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

دستگاه همو سیلر پرتابل 

یکی از پرکاربرد ترین دستگاه های هموسیلر موجود در بازار، دستگاه هموسیلر پرتابل است‌. همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، عموما این دستگاه قابلیت جابجایی داشته و در هر مکان و موقعیتی می توان از آن استفاده نمود. عمدتا در مناطق محروم و به طور کلی مناطقی که دسترسی به برق محدود است، از این دستگاه ها می توان استفاده نمود. در ساختار این تجهیزات از باتری های به خصوصی استفاده شده است. به کارگیری این باتری ها در این نسخه از دستگاه های هموسیلر سبب شده تا حد قابل توجهی میزان نیاز به برق کاهش پیدا کند. 

دستگاه هموسیلر رو میزی 

دستگاه هموسیلر رو میزی از دیگر تجهیزات پرکاربرد در صنایع پزشکی است. این دستگاه به نحوی طراحی شده است که به صورت رومیزی قابل استفاده باشد. عموما این تجهیزات باتری نداشته به همین دلیل نمی توان از آن ها در مناطقی که دارای محدودیت برق هستند استفاده کرد. دستگاه های هموسیلر رو میزی عموما در مراکز درمانی و مراکز اهدا خون به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دستگاه هموسیلر

ویژگی های هموسیلر 

به طور کلی دستگاه هموسیلر دارای مزایا و ویژگی های گوناگونی است. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت دوخت تمام بخش های کیسه خون 

به طور کلی دستگاه هموسیلر خون به نحوی طراحی و تولید شده است که تمام بخش های کیسه های خون مانند شیلنگ های مربوط به کیسه ها را بدوزد. 

امکان استفاده از آن در مناطق محروم 

از دیگر ویژگی های این دستگاه می توان به قابلیت استفاده از آن در مناطق محروم اشاره کرد‌. همانطور که گفته شد، این دستگاه به نحوی طراحی شده است که به صورت پرتابل و قابل حمل نیز باشد. باتری به کار رفته در این دستگاه سبب شده تا بتوان از دستگاه هموسیلر در هر شرایطی استفاده نمود.

سیستم عیب یابی 

از جمله مزایای دستگاه هموسیلر می توان به توانایی عیب یابی سیستم به صورت خودکار اشاره کرد. به طور کلی این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت بروز هرگونه مشکل در ساختار خود، بلافاصله با اعلام هشدار هایی نسبت به آگاه سازی افراد اقدام کند.

دوخت سریع 

از دیگر ویژگی های بسیار مهم دستگاه هموسیلر می توان به دوخت سریع آن اشاره کرد. به طور کلی این تجهیزات به نحوی طراحی شده اند که در مدت زمان کم در حدود ۲ ثانیه نسبت به دوخت و دوز کیسه های خون اقدام کند.

دوخت سرد 

ویژگی های دستگاه هموسیلر

از دیگر ویژگی های بسیار مهم دستگاه هموسیلر می توان به دوخت سرد کیسه های خون اشاره کرد. به طور کلی این دستگاه با استفاده از امواج رادیویی می تواند عمل دوخت کیسه های خون را انجام دهد. استفاده از این تکنولوژی علاوه بر آنکه سبب می شود ماهیت خون تغییری نکند، باعث می شود از نفوذ هرگونه میکروب و آلودگی به درون کیسه خون جلوگیری نماید.

وزن پایین 

از جمله ویژگی های دستگاه هموسیلر پرتابل می توان به وزن بسیار پایین آن ها اشاره کرد. به طور کلی این دستگاه ها به نحوی طراحی شده اند که وزن پایینی داشته باشند. عمدتا این تجهیزات دارای وزنی در حدود ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم هستند. این عامل سبب شده تا بتوان این دستگاه ها را جابجا کرد. به همین دلیل نسخه پرتابل دستگاه های هموسیلر از نمونه های رومیزی طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *