پزشکی، ارایشی و بهداشتی

بیماریهایی که از طریق مانیکور منتقل میشوند!

مانیکور چیست؟

مانیکور مدل طبیعی ناخن را حفظ می کند و سبب می شود ناخن های دست بسیار تمیز و جلوه گر به چشم بیایند. در کنار مانیکور، پدیکور یک کار زیبایی بر روی انگشتان پا است.

در این روش گوشتهای اضافی دور ناخن پا گرفته می شوند و ناخن سوهان زده می شوند. همچنین اگر ناخن در گوشت فرو رفته باشد، ابزارهای خاصی وجود دارند که گوشت را از ناخن پا در می آورند و به زیبایی انگشتان پا کمک می کنند.

مانیکور ناخنهای دست و پدیکور ناخن های پا را چشم نواز می کند. در واقع بسیاری از افراد برای رفع مشکلات پا و دست مانند میخچه از مانیکور و پدیکور استفاده می کنند.

برای مطالعه مقاله همه چیز درباره زگیل تناسلی! کلیک کنید.

عدم رعایت بهداشت در مانیکور و پدیکور!

با این وجود رعایت بهداشت در هر دو روش بسیار مهم است. در صورتی که ابزار مورد استفاده به خوبی استریلیزه نشده باشند و حامل کوچکترین میکروبی باشند خطر انتقال عفونت و بیماری بسیار بالاست. سازمان بهداشت جهانی در 30 جولای 2019 اعلام کرد مانیکور و پدیکور غیر بهداشتی سبب انتقال بیماری هپاتیت می شوند.

هپاتیت می تواند  در لاک ناخن زنده بماند و از طریق خراش بر روی پوست وارد بدن شود وهمین امر سبب بروز عفونت می شود. در نظر داشته باشید اگر قصد دارید مانیکور و پدیکور را در سالنهای زیبایی انجام دهید باید جایی باشد که بهداشت رعایت میشود. در این سالنها تمامی مواد مصرفی باید یکبار مصرف باشند. در غیر اینصورت خطر ابتلا به بیماری هپاتیت وجود خواهد داشت.

انتقال ایدز از طریق کاشت ناخن

انتقال ایدز از طریق کاشت ناخن بسیار نادر است  و اولین گزارش  درباره احتمال  انتقال ایدز از این طریق در مجله AIDS Research and Human Retroviruses  منتشر شده است. طبق گزارش این مجله، یک زن ۲۲ساله با انجام مانیکور به‌وسیله تجهیزات دوست مبتلا به ایدز خود (بخاطر آلوده بودن تجهیزات مذکور)، HIV مثبت شده است.

با توجه به تجزیه و تحلیل داده‌ها در مورد تاریخچه ابتلا این زن و اینکه قبل از ابتلا به بیماری ایدز هیچگونه رابطه جنسی پر خطر نداشته و شباهت بسیار زیاد ژنوم ویروس HIV در هر دو فرد مبتلا که از وسایل مشترک برای انجام مانیکور استفاده کرده‌اند، محققان احتمال می‌دهند این زن ۲۲ساله در اثر استفاده از وسایل آلوده، مبتلا به این بیماری شده‌باشد.

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)، اکثر بیماران اچ‌ای‌وی مثبت از روش‌های زیر به این بیماری آلوده می‌شوند:

·       رابطه‌جنسی پرخطرِ مقعدی یا واژینال

·       استفاده  مشترک از سوزن، سرنگ و سایر تجهیزات برای تزریق مواد مخدر

·       در نوزادان در حین عبور از کانال زایمان و در دوران شیردهی

تشخیص به‌موقع و کنترل بیماری می‌تواند مانع تکثیر ویروس در درون سلول‌های ایمنی افراد مبتلا شود. احتمال انتقال HIV به دیگران در افرادی که با مصرف منظم داروهای ضد رتروویروسی، ویروس اچ‌آی‌وی را کاملا کنترل کرده‌اند، بسیار  کمتر است.

احتمال انتقال بیماری ایدز از طریق کاشت ناخن یا خالکوبی بسیار کم است. به طور کلی، ویروس اچ‌آی‌وی نمی‌تواند خارج از بدن انسان زندگی کند و زمانیکه در محیط خارجی قرار می‌گیرد، سریعا از بین می‌رود. مطالعات نشان داده‌اند که اگر HIVهای تکثیرشده در آزمایشگاه بر روی سطح قرار گیرند، 90٪ تا 99٪  از توانایی بیماری‌زایی خود را در عرض چند ساعت از دست می‌دهند. بنابراین احتمال انتقال ویرس از طریق تماس با خون خشک شده بسیار کم است.

در چه صورت انتقال ایدز از طریق کاشت ناخن اتفاق می‌افتد؟

برای انتقال بیماری ایدز از این طریق باید خون یک فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی کنترل نشده (که تعداد ویروس در خون وی زیاد است)، بر روی تجهیزات مشترک کاشت ناخن (مانند سوهان برقی) یا جوهر خالکوبی ریخته شده و قبل از خشک شدن خون و استریل کردن آن، به‌طور مستقیم از طریق یک زخم باز با خون فرد دیگر تماس پیدا کند.

در مکان‌های بهداشتی و دارای مجوز معتبر برای انجام کاشت ناخن و خالکوبی، احتمال انتقال بیماری ایدز از طریق کاشت ناخن تقریباً صفر است.

برای مطالعه مقاله برنامه غذایی مناسب برای کاهش وزن! کلیک کنید.

چگونه بفهمیم که آیا به ایدز مبتلا هستیم یا خیر؟

تنها راه مطمئن برای اطلاع از ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری، انجام آزمایش است، چراکه علائم بیماری ممکن است تا چندین سال بعد از ابتلا ظاهر نشوند و درمان HIV در مراحل پایانی بسیار دشوار است.

کیت‌های خودارزیابی برای تشخیص سریع بیماری در خانه و در یک مکان خصوصی طراحی شده‌اند که نتایج  محرمانه آن‌ها با دقت 99.7 % در کمتر از 20 دقیقه آماده می‌شود. این کیت‌ها آنتی‌بادی‌های ضد ویروس اچ‌آی‌وی را در بدن فرد شناسایی می‌کنند.

اگر به بیماری ایدز مبتلا هستید و میخواهید خالکوبی یا کاشت ناخن انجام دهید با وجود احتمال بسیار کم انتقال ایدز از طریق کاشت ناخن، به تکنسین مراکز بهداشتی برای انجام اقدامات پیشگیرانه  اطلاع دهید.

قبل از رفتن به آرایشگاه این مطلب را بخوانید!

یکی از مکان‌‌هایی که خانم‌‌ها در آن بسیار رفت‌ و‌آمد دارند، آرایشگاه‌ است. روزانه افراد مختلفی به یک آرایشگاه مراجعه می‌‌کنند که معمولا برای بیشتر آن‌ها از یک سری وسایل آرایش استفاده می‌شود. درصورتی که یکی از مشتریان آرایشگاه دچار بیماری‌های قابل انتقال در این مکان باشد، می‌تواند از این طریق دیگران را مبتلا کند. شما می‌توانید با توجه به نکات ساده‌ای در آرایشگاه‌ها تا حد زیادی از ابتلا به بیماری‌های پوستی پیشگیری کنید و  مثل همیشه زیبا و سالم بمانید. دکتر امیرهوشنگ احسانی در این گفت‌وگو به شما می‌گوید که به چه نکاتی دقت کنید و از چه کارهایی در آرایشگاه‌ها پرهیز کنید.

 وقتی بیماری‌های عفونی و پوستی در کمین‌اند 

وقتی بیماری‌های عفونی و پوستی در کمین‌اند در آرایشگاه‌ها احتمال انتقال ۲ گروه بیماری وجود دارد، یکی بیماری‌های پوستی و دیگری بیماری‌های عفونی. به‌طور کلی می‌توان گفت که یکی از بیشترین جاهایی که احتمال انتقال بیماری‌های پوستی وجود دارد اماکن عمومی به‌خصوص آرایشگاه‌هاست یعنی مکان‌هایی که از وسایل مشترک برای افراد مختلف استفاده می‌کنند.

بسیار دیده شده است که عفونت‌های قارچی سطحی پوست، عفونت‌های میکروبی مثل زرده زخم و عفونت‌های ویروسی مثل ویروس عامل بیماری زگیل و ملوسکوم. . . در اثر استفاده از وسایل مشترک از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود چون این نوع ویروس‌ها می‌توانند مدت‌ها روی وسایل زنده بمانند ویروس‌های مهم‌تر مثل عامل بیماری ایدز و هپاتیت در ارتباط با خون هستند و در مواردی احتمال سرایت وجود دارد که از تیغ استفاده می‌شود، تیغ آلوده به این ویروس‌ها می‌تواند در فرد بعدی اگر همراه با ایجاد زخم باشد باعث انتقال بیماری شود.

ضدعفونی کردن با الکل صنعتی کافی نیست قاعدتا نمی‌توانیم به قطع مطمئن باشیم که همه وسایل مشترک در آرایشگاه‌ها به درستی ضدعفونی شده است مگر اینکه در همان لحظه در مقابل شما استریل شده باشد ولی باید بدانید که اگر آرایشگر شما وسایلش را تنها با یک الکل صنعتی خالی پاک می‌کند این به هیچ وجه کافی نیست و الکل صنعتی نمی‌تواند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد، البته الکل صنعتی یک عامل ضدعفونی‌کننده است ولی گاهی همان ظرف الکل صنعتی را تا مدت‌ها عوض نمی‌کنند و این خودش عاملی می‌شود برای انتقال بیماری. بهتر است آرایشگاه‌ها یک‌سری دستگاه‌های استرلیزه کردن خاص داشته باشند.



آرایشگاه‌های شلوغ مناسب‌ترند؟

یک راه حل برای اینکه مطمئن باشید وسایل موجود در آرایشگاه باعث انتقال بیماری به شما نمی‌شود این است که دقت کنید تعداد وسایل مشترک در آن آرایشگاه بسیار زیاد باشد مثلا اگر آرایشگاهی ۲۰ مشتری دارد باید به اندازه این ۲۰ نفر وسایل جداگانه داشته باشد تا در طول روز برای هیچ ۲ نفری از وسایل مشترک استفاده نکنند و هنگام شب این وسایل را درون مواد ضدعفونی‌کننده بیندازند، خوشبختانه این روزها مواد ضد‌عفونی زیادی در بازار وجود دارد که می‌توانند به سرعت وسایل را ضدعفونی کنند.



قیچی منبع میکروب است؟

هر چند قیچی فقط با مو مواجه است ولی ممکن است خود سطح مو آلوده باشد و باعث انتقال بیماری شود، وقتی مو دارای عفونت قارچی باشد، سطح قیچی آلوده می‌شود و در نتیجه احتمال انتقال بیماری به‌وجود می‌آید، به‌طور کلی می‌توان گفت تمام بیماری‌های گفته شده از طریق قیچی می‌تواند منتقل شود.



بند بیندازم؟

از روش‌های قدیمی از بین بردن موهای زائد بند انداختن است که می‌تواند تا حدی رشد موها را به تعویق بیندازد، بندانداختن به پوست هیچ آسیبی نمی‌زند و فقط باید هنگام بند انداختن دقت کنید که بندی که برای شما استفاده می‌شود نوباشد و روی صورت شخص دیگری استفاده نشده باشد چون فشار بند می‌تواند کمی پوست را زخمی کند و در نتیجه بند کمی به خون فرد آلوده شود و همین امر باعث انتقال بیماری‌های گفته شده شود، بعضی از آرایشگرها بند را الکلی می‌کنند که این الکلی کردن نمی‌تواند عامل‌های بیماری‌زا را از بین ببرد. بعد از بند انداختن حتما از کمپرس یخ استفاده کنید که التهاب کم شود سپس از یک ماده ضد‌التهاب موضعی مثل بتامتازون پوستی برای یک یا ۲ روزاستفاده کنید، همچنین استفاده از ضد‌آفتاب را فراموش نکنید چون پوست شما بیشتر مستعد لک شدن است.

برای مطالعه مقاله راهکارهایی برای کاهش رشد موهای زائد! کلیک کنید.



عفونت با مانیکور منتقل می‌شود؟

در مانیکور یا پدیکور احتمال زخمی شدن پوست وجود دارد پس باید دقت بسیاری شود و از آنجا که آسیب رسیدن به بافت دور ناخن و زخمی شدن ممکن است پیش بیاید می‌تواند بستری برای ورود عفونت‌ها فراهم شود و بنابراین باید حتما به آرایشگری مراجعه کنید که هنگام مانیکور دقت بسیاری داشته باشد تا انگشتان شما زخم نشود و همچنین بهتر است بعد از مانیکور یا پدیکور از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی استفاده کنید، یعنی می‌توانید به داروخانه بروید و از آنجا پمادهای آنتی‌بیوتیک خریداری کنید.

کاشت، بلای جان ناخن‌ها می شود؟ چسباندن ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن نیز همانند کاشت مژه دارای عوارض است و می‌تواند برای انگشتان خطراتی خاص داشته باشد؛ یکی از این خطرات احتمال به وجود آمدن حساسیت و ملتهب شدن پوست اطراف ناخن است و دوم فشار وارد شده به ناخن برای کاشت می‌تواند به ریشه و بافت‌های اطراف آن آسیب بزند و در نتیجه دیگر ناخن شما همچون گذشته رشد خوبی نداشته باشد. دیگر این‌که بافت‌های اطراف ناخن آسیب دیده می‌تواند ورود عفونت‌های قارچی یا باکتریایی را کند و فرد دچار التهاب قارچی یا باکتریایی دور ناخن برای مدت طولانی بشود، در حالت عادی پوست دور ناخن به‌طور محکم روی ناخن چسبیده و قسمت بازی وجود ندارد که قارچ یا میکروب وارد زیر ناخن شود.بنا براین اگر تصمیم به کاشت دارید توصیه می‌کنیم در یک مرکز آرایشی تخصصی و در شرایط کاملا بهداشتی و استاندارد این کار را تجربه کنید.



موهای‌تان را ویتامینه نکنید

احتمالا تا به حال زیاد در آرایشگاه‌ها دیده‌اید که افراد موهای‌شان را ویتامینه یا پروتئینه می‌کنند، باید بگویم تمام اینها تبلیغات است و اصلا اثری ندارد چون ویتامین یا پروتئین از کف سر جذب نمی‌شود و اگر کسی دارای کمبود این مواد است باید از راه تغذیه و جذب خوراکی آن‌ها را تامین کند، اینکه در عرض ۵ تا ۱۰ دقیقه بتوان به‌طور موضعی به سر ویتامین رساند اصلا علمی نیست و رد شده است.

بیماری پوستی برای پیشگیری از بیماری‌های پوستی ظرف جداگانه موم به آرایشگاه ببرید تا مطمئن باشید که بدون آلودگی است. کاردک موم این‌که آرایشگر کاردک جداگانه به کار برد اصلا کافی نیست چون ممکن است آلودگی به‌خود ظرف موم منتقل شده باشد.

امیدوارم همگی قبل از رفتن به آرایشگاه به این موارد دقت فرمائید تا از بروز مشکل برایتان جلوگیری شود. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *