پزشکی، ارایشی و بهداشتی

بررسی انواع لمینت دندان + هزینه در سال 1401

از پرمتقاضی‌ترین روش‌های درمان ترمیمی می‌توانیم به لمینت دندان اشاره داشته باشیم. همچنین بر اساس آمارهای منتشرشده طی سال‌های 2015 تا 2022 این مقدار به بیشتر از 70 درصد رسیده است. برای زیباسازی طرح لبخند، لمینت یکی از مناسب‌ترین گزینه‌هایی به حساب می‌آید که می‌توانید از آن استقبال به عمل بیاورید. اگر دندان‌ها ظاهر و رنگ مناسبی نداشته باشند، افراد با مراجعه به متخصص سعی در ترمیم آن‌ها خواهند داشت. به طور کلی کاربردهایی که می‌توانید از لمینت مشاهده کنید، بسیار گسترده هستند. همچنین انواع مختلفی دارند که در این مطلب سعی می‌کنیم اطلاعات کاملی را درباره این موضوع به شما ارائه دهیم؛ پس همراه ما باشید.

همه چیز درباره لمینت دندان

لمینت دندان چه کاربردی دارد؟

در ابتدا قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چه زمانی می‌توانیم نسبت به لمینت اقدام کنیم. در یک نگاه کلی استفاده از این روش به منظور زیباسازی طرح لبخند است. اگر دندان‌هایتان شکل ظاهری چندان خوبی ندارند، پزشک می‌تواند از ونیرهایی همچون لمینت بهره ببرد و از طریق آن‌ها عیب‌های دندانی را پنهان کند. در کل دلایل زیر باعث می‌شوند بخواهید نسبت به لمینت اقدام کنید:

  • ممکن است رنگ دندان‌هایتان تغییر کرده باشند و اصلاح آن‌ها جز با لمینت امکان‌پذیر نباشد.
  • لب پر شدگی دندان نیز از دیگر دلایل موجود است.
  • در صورتی که دندان‌ها شکسته شده یا ترک خورده باشند نیز می‌توان از این روش بهره برد.
  • اگر یک دندان نسبت به سایر دندان‌ها در طرح لبخند کوتاه‌تر یا بلندتر باشد، استفاده از این روش پیشنهاد می‌شود.
  • کج بودن جزئی دندان‌ها نیز با کمک لمینت قابل ترمیم است.

انواع لمینت شامل چه مواردی می‌شوند؟

لمینت دندان دارای انواع مختلفی است و افراد بر اساس شرایطی که دارند، می‌توانند نسبت به انتخاب آن‌ها اقدام کنند. انواع این راهکار درمانی به موارد زیر تقسیم‌ می‌شوند:

  • لمینت سرامیکی: اگر به دنبال ظاهری جذاب و زیبا هستید، پیشنهاد ما به شما لمینت سرامیکی است. جنس این مدل همان گونه که از نامش می‌توانید حدس بزنید، از جنس سرامیک است که باید کیفیت بالایی داشته باشد. هر فرد باید به کلینیک مراجعه کند تا دندان‌پزشک بر اساس شرایط و ساختار دندان‌ها، لمینت مربوطه را بسازد. در این مدل می‌توانید شاهد انعکاس نور به دندان‌ها باشید. همچنین درصد لکه و جرم‌پذیری آن نیز بسیار پایین‌تر است؛ زیرا از سطح صاف و صیقلی برخوردار است. برای استفاده از این روش نیاز است برای دندان‌های شما قالب تهیه شود. در جلسات دیگر یک سری روکش موقت روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. با قرار دادن روکش دائمی کار دندان‌های شما به پایان می‌رسد. مناسب‌ترین کاندید برای استفاده از این روش افرادی هستند که بین دندان‌هایشان فاصله دارند و در دندان‌های آن‌ها تغییر رنگ به چشم می‌خورد.
  • لمینت کامپوزیتی: آن دسته از افرادی که می‌خواهند دندان‌های آن‌ها شکل و رنگی طبیعی به خود بگیرند، از این روش استفاده می‌کنند. موادی که در این روش استفاده می‌شوند، با رنگ دندان‌ها کاملاً همخوانی دارند. این لمینت‌ها ساخته شده از پلیمر هستند و برای چسباندن آن‌ها روی دندان‌ها از اشعه لمینت استفاده می‌شود. کامپوزیت‌ها در طول زمان ممکن است نیاز به ترمیم و اصلاح داشته باشند و طول عمر آن‌ها در مقایسه با لمینت سرامیکی بسیار کوتاه‌تر است. اگر فاصله دندان‌های شما بسیار کم است و یا به‌ هم ریختگی‌های خفیفی به چشم می‌خورند، می‌توانید از این روش استفاده کنید.
انواع مختلف لمینت

برای جلوگیری از مشکلات بعد لمینت دندان، از این راهکارها بهره ببرید

در صورتی که متخصص شما کاربلد بوده و لمینت دندان را به خوبی انجام داده باشد، به احتمال قوی مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد؛ اما با این وجود دنبال کردن یک سری از راهکارها اهمیت دارند که فهرست زیر به خوبی آن‌ها را به شما نشان می‌دهد:

  • توجه به رژیم غذایی و مواد مصرفی در طول روز بسیار حائز اهمیت است. اگر غذا بیش از حد سرد و یا گرم باشد، به احتمال بسیار قوی دندان‌های شما متحمل آسیب خواهند شد. به غیر از لمینت، دندان‌های طبیعی شما نیز صدمه می‎‌بینند.
  • در صورتی که از خوردن برخی خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها و گازهای خوراکی اجتناب کنید، می‌توانید عمر لمینت را حداقل به 4 برابر افزایش دهید.
  • اگر در ظاهر یا رنگ دندان‌های خود تغییری را مشاهده کردید، در سریع‌تر زمان با پزشک خود تماس برقرار کنید.

توجه نکردن به نکات فوق می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فراوانی شود که از جمله آن‌ها می‌توانیم بیماری‌های عفونی، مشکلات لثه و عدم هماهنگی تغییرات در دهان را نام ببریم. همچنین جنس مواد مورد استفاده باید در بالاترین کیفیت باشد تا شاهد عمر و دوام طولانی‌تر باشید.

راهکارهای لازم برای مراقبت از لمینت دندان

برای لمینت چقدر باید هزینه بپردازیم؟

یکی از سؤالات مهمی که درباره این موضوع پرسیده می‌شود این است هزینه لمینت دندان چقدر است؟ به منظور تعیین میزان هزینه باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرد که هر یک اهمیت بالایی دارند. یکی از آن‌ها جنس متریال و برند لمینت است. امروزه شرکت‌های مختلفی وجود دارند که در زمینه تولید لمینت فعالیت دارند. هر چقدر لمینت با مواد خاص‌تری تولید شده باشد، به همان اندازه نیز کیفیت افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت شاهد هزینه بالاتری خواهید بود.

میزان مهارت پزشک شما نیز در این راستا تأثیرگذار است. پزشکانی که تجربه بیشتری از دنیای دندان‌پزشکی کسب کرده‌اند، دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند. هر چند اگر واقعاً کیفیت کار آن‌ها بالا باشد، این هزینه جبران می‌شود و نگرانی خاصی بابت این موضوع وجود نخواهد داشت. به تمامی این موارد هزینه لابراتور را نیز اضافه کنید. در لابراتورها فرایندهای مربوط به ساخت قالب دندانی پشت سر گذاشته می‌شوند. پزشک در ابتدا این هزینه را به لابراتور پرداخت می‌کند و در انتها با بیمار حساب خواهد کرد؛ پس به طور کلی پیش از اینکه نسبت به لمینت اقدام کنید، اطلاعات لازم را درباره هزینه‌ها به دست بیاورید.

هزینه لازم برای لمینت

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی را درباره لمینت دندان با شما به اشتراک بگذاریم. این روش زیبایی طرف‌داران زیادی دارد و دارای انواع مختلفی از جمله سرامیکی و کامپوزیتی است. انتخاب هر کدام از روش‌ها بستگی به شرایط دندان و میزان بودجه دارد. بعد از لمینت باید یک سری از مراقبت‌ها را به عمل بیاورید تا باعث دوام هر چه بیشتر شوید که به معرفی مهم‌ترین آن‌ها پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *