پزشکی، ارایشی و بهداشتی

برای عصب کشی دندان این 4 مرحله را پشت سر بگذارید

یکی از پروسه‌هایی که هر فردی ممکن است دیر یا زود با آن مواجه شود، عصب کشی دندان است. در عصب‌کشی دیگر نیازی نیست دندان‌هایتان را بکشید و با رفع عفونت و پوسیدگی‌های موجود، مشکل شما برطرف خواهد شد. برای کشیدن اعصاب دندان‌ها باید به یک متخصص مراجعه کنید. متخصص دندان‌های شما را به خوبی بررسی می‌کند و بعد از در نظر گرفتن شرایط موجود، فرایند درمان را آغاز خواهد کرد. شاید از خود بپرسید چه زمانی به عصب‌کشی نیاز پیدا خواهیم کرد؟ در این مطلب به سؤالات مربوطه پاسخ خواهیم داد تا جای ابهامی باقی نماند؛ از این رو تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

بررسی کامل عصب کشی دندان

اگر این نشانه‌ها را دارید، به عصب کشی دندان احتیاج پیدا خواهید کرد

عوامل مختلفی وجود دارند که به شما نشان می‌دهند چه زمانی باید برای عصب‌کشی اقدام کنید. به طور کلی زمانی که قسمت داخلی دندان از بین برود و یا آسیب ببیند، فرد به این فرایند نیاز پیدا خواهد کرد. به قسمت داخلی دندان پالپ نیز می‌گویند که در صورت نگهداری نادرست، شاهد التهاب و عفونت خواهید بود. برای اینکه بتوان ساختار دندان‌ها را حفظ کرد، نیاز است پالپ آسیب‌دیده به صورت کامل از بین برود. در کنار این موضوع شرایط دیگری نیز به چشم می‌خورند که شما را یک قدم به عصب‌کشی نزدیک‌تر خواهند کرد؛ از جمله:

  • اگر دندان دچار پوسیدگی بسیار شدید باشد؛ به گونه‌ای که حفره دندان‌ها سوراخ شده باشند.
  • اگر روی یک دندان پروسه‌های درمانی مختلف انجام شوند.
  • اگر روی  دندان شاهد ایجاد ترک‌های مختلفی باشید.
  • اگر به خاطر تصادف یا هر حادثه دیگری دندان شما شکسته شده باشد.
  • اگر پر کردگی قدیمی دندان نشت پیدا کند. (این کار باعث پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد)

همچنین یک سری از علائم وجود دارند که باعث خواهند شد شما برای عصب کشی دندان به یک متخصص مراجعه کنید. درد، حساسیت به گرما یا سرما، حساسیت در زمان لمس دندان و یا جویدن خوراکی، مشاهده تغییر در رنگ دندان‌ها و تورم از مهم‌ترین نشانه‌ها هستند.

نشانه‌های نیاز به عصب‌کشی

با مراحل عصب کشی دندان آشنا شوید

برای عصب‌کشی متخصص چندین مرحله را پشت سر می‌گذارد. هر کدام از این مراحل اهمیت دارند و برای به دست آوردن بهترین نتایج، نیاز است دقت کافی به کار گرفته شود. این مراحل گزینه‌های زیر را به خود اختصاص داده‌اند:

  1. بی‌حس کردن دندان: در ابتدای امر متخصص کاری می‌کند شما درد زیادی را تجربه نکنید؛ به همین علت از داروهای بی‌حس‌کننده استفاده می‌کند. این داروها به لثه‌ها تزریق می‌شوند. مدت بی‌حسی بستگی به میزان پوسیدگی دارد. هر چقدر پوسیدگی بیشتر باشد، به همان اندازه نیز باید زمان بیشتری صرف بی‌حسی شود. اگر دندان‌های شما عفونت کرده بودند، باید به مدت 10 تا 15 روز آنتی‌بیوتیک مصرف کرده و مجدد برای عصب‌کشی مراجعه کنید.
  2. برداشتن پالپ دندان: در این مرحله پزشک باید به پالپ دندان دسترسی داشته باشد؛ به همین علت شکاف بسیار کوچکی را روی عاج دندان ایجاد خواهد کرد. با دسترسی به پالپ متخصص از ابزارهای مخصوصی در جهت برداشتن آن اقدام می‌کند. این ابزار “فایل” نام دارد. بعد از برداشتن پالپ متخصص به کانال عصبی دندان می‌رسد و تمام دقت خود را در جهت برداشتن عصب دندان به کار می‌گیرد.
  3. تمیز کردن دندان و تزریق انواع آنتی‌بیوتیک: در این مرحله از عصب کشی دندان، عفونت باید سرکوب شود؛ به همین علت متخصص در کانال باز شده آنتی‌بیوتیک تزریق می‌کند. زمانی که فرایند ضدعفونی انجام شد، نیاز است تا دندان پر شود. این کار با کمک گوتاپرکا انجام می‌شود که یک ماده لاستیکی است. البته به منظور پر کردن به خمیر سیلر نیز نیاز است.
  4. مرحله آخر: در این مرحله پزشک سوراخ ایجاد شده را به صورت موقت می‌بندد. ممکن است بزاق به کانال آسیب برساند؛ به همین علت با کمک سیلانت باید تمام سوراخ‌ها بسته شوند. چند روز بعد فرد باید به متخصص مراجعه کند تا دندان عصب‌کشی‌ شده را روکش کند؛ زیرا مقاومت پایینی دارد.
مراحل عصب‌کشی دندان

بعد از عصب‌کشی چه مراقبت‌هایی باید انجام داد؟

بعد از اینکه عصب کشی دندان شما با موفقیت انجام شد، باید نکات لازم را در جهت مراقبت به کار بگیرید. وقتی اثر داروی بی‌حسی از بین برود، مجدد در ناحیه لثه یا دندان‌ها احساس درد خواهید داشت. متخصصان به منظور درمان این دردها داروهایی همچون استامینوفن یا ایبوپروفن را تجویز می‌کنند. نکات مهمی که باید رعایت کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • از جویدن و یا خوردن خوراکی‌ها و مواد غذایی سفت باید خودداری کنید.
  • هر روز مسواک بزنید و استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.
  • همچنین برای شستشوی دندان‌های خود از خمیردندان‌هایی استفاده کنید که حاوی فلوراید هستند.

به طور کلی پروسه‌ عصب‌کشی دندان‌ها آن‌گونه که فکر می‌کنید زجرآور نیست و با مراقبت‌های لازم می‌توانید به زندگی روزمره خود برگردید. همچنین لازم به ذکر است اگر بعد از گذشت چند روز همچنان احساس درد داشتید، به متخصص مربوطه خود مراجعه کنید. متخصص بار دیگر دندان‌های شما را بررسی خواهد کرد تا به مشکل موجود پی ببرد.

عمر دندان بعد از عصب‌کشی چقدر است؟

یکی دیگر از سؤالات متداول در ارتباط با عمر عصب کشی دندان است. به طور کلی می‌توانیم این‌طور بیان کنیم که عمر این دندان‌ها همانند دندان‌های معمولی است؛ به این شرط که مراقبت‌های لازم را به عمل بیاورید. فرد باید بهداشت دندان خود را رعایت کند و از مسواک زدن غافل نشود. همچنین نخ دندان کشیدن نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. لازم به ذکر است گاهی اوقات بعد از گذشت چند سال ممکن است در موضع احساس درد داشته باشید. در این شرایط باید به متخصص مراجعه کنید تا از دندان‌های شما رادیوگرافی انجام دهد. اگر دردها به دلیل عصب‌کشی ناقص بودند، دندانپزشک مجدد نسبت به ترمیم آن اقدام می‌کند.

عمر دندان‌های عصب‌کشی شده

سخن آخر درباره عصب کشی دندان

در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی را درباره عصب کشی دندان به شما ارائه دهیم. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث نیاز به عصب‌کشی می‌شوند. هر فرد باید با این عوامل آشنا باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل حساسیت به گرما و سرما و… هستند. برای عصب‌کشی نیاز است دندانپزشک چهار مرحله مختلف را پشت سر بگذارد که به شرح کامل آن‌ها پرداختیم. همچنین برای بهبودی کامل دنبال کردن مراقبت‌های لازم را نباید از یاد ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *