پزشکی، ارایشی و بهداشتی

آیا دچار حساسیت دندانی هستید؟ علائم و راههای درمان

دهان و دندان دارای بیماری‌ها و مشکلات فراوانی هستند که هر کدام به نحوی می‌توانند دردسرساز شوند. حساسیت دندانی یکی از رایج‌ترین ناراحتی‌ها است. زمانی که دندان شما با برخی از مواد با دماهای متفاوت برخورد می‌کند، ممکن است باعث ایجاد درد و ناراحتی شود. هر چند این درد موقتی بوده؛ اما ممکن است چندین ساعت شما را از انجام فعالیت‌های عادی باز دارد. خوشبختانه راهکارهای گوناگونی وجود دارند که می‌توان به منظور درمان حساسیت دندان‌ از آن‌ها بهره برد. در ادامه این مطلب را به صورت کامل‌تر بیان خواهیم کرد؛ پس در ادامه ما را همراهی کنید.

بررسی ناراحتی شایع حساسیت دندان

حساسیت دندانی چه علائمی دارد؟

نشانه‌ها و علائم گوناگونی وجود دارند که شما از طریق آن‌ها می‌توانید متوجه حساسیت دندانی خود شوید. افرادی که این حساسیت را دارند در زمان برخورد دندان‌هایشان با محرک، ناراحتی شدیدی را حس می‌کنند. منشأ این درد می‌تواند در ریشه دندان باشد. به طور کلی علائم زیر نشان‌دهنده حساسیت‌های دندانی هستند:

  • احساس درد بعد از مصرف نوشیدنی‌های گرم و سرد
  • احساس درد بعد از برخورد هوای سرد با دندان‌ها
  • احساس درد بعد از مصرف شیرینی‌جات
  • احساس درد بعد از نوشیدن آب سرد
  • احساس درد بعد از مسواک یا نخ دندان کشیدن

دردهایی که بعد از این کارها تجربه می‌کنید ممکن است دارای شدت‌های مختلفی باشند. اگر دردها شدید بودند، هر چه سریع‌تر باید برای رفع آن‌ها اقدام کنید. مراجعه به دندان‌پزشکی بهترین گزینه است.

دندان درد بعد از مصرف آب یخ

چه عواملی باید ایجاد حساسیت دندانی می‌شوند؟

زمانی که دندان‌ها دچار حساسیت می‌شوند، لثه به سمت عقب می‌رود و همین باعث نمایان شدن عاج خواهد شد. قسمت زیرین دندان تشکیل‌شده از منافذ ریز بسیار زیاد است. تمام این منافذ در ارتباط با عصب مرکزی دندان هستند. گرما، سرما، شیرینی و… از این منافذ عبور می‌کنند و با تأثیر گذاشتن روی اعصاب دندان ایجادکننده درد خواهند بود. همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند این ناراحتی را ایجاد کنند؛ از جمله:

  • فرسودگی: فرسودگی به معنای از بین رفتن مینای دندان است. محکم مسواک زدن یا انجام کارهای سخت می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث ایجاد ناراحتی‌های فراوان شود.
  • دندان قروچه: با فشار دندان‌ها روی یکدیگر یا به عبارتی دندان قروچه کردن باعث از بین رفتن مینای دندان خواهید شد.
  • غذاهای اسیدی: نوع غذای مصرفی نیز بر روی حساسیت‌های دندانی تأثیرگذار است. غذاهای اسیدی در بین این موارد جای می‌گیرند. از جمله غذاهای اسیدی می‌توانیم به گوجه، ترشیجات و چای اشاره کنیم. تمامی این موارد تخریب مینای دندان را باعث خواهند شد.
  • اعمال کارهای مرتبط با دندانپزشکی: برخی از کارهایی که توسط دندانپزشک انجام می‌شوند نیز می‌توانند بر روی ایجاد ناراحتی‌های مربوطه تأثیر خود را اعمال کنند. سفید کردن دندان‌ها، تسطیح ریشه و تعویض تاج دندان چند نمونه از این کارها هستند. البته لازم به ذکر است این حساسیت‌ها با گذشت چهار الی 6 هفته به صورت کامل از بین می‌روند.
عوامل ایجادکننده حساسیت دندان

چگونه می‌توان حساسیت‌های دندانی را از بین برد؟

برای از بین بردن حساسیت دندانی می‌توانید راهکارهای مختلفی را امتحان کنید. اگر وقت کافی ندارید، می‌توانید ابتدا از روش‌های خانگی شروع کنید و اگر جوابگو نبودند، با یک دندانپزشک دیدار داشته باشید. برای اینکه از دردهای ناشی از حساسیت جلوگیری کنید، رعایت بهداشت دهان و دندان در اولویت باید قرار بگیرد. به عنوان مثال باید به صورت مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. همچنین مسواکی که تهیه می‌کنید باید کاملاً نرم باشد. در هنگام مسواک زدن مراقب باشید به بافت لثه آسیبی وارد نکنید. اگر دندان‌هایتان حساس هستند، حتماً از خمیر دندان‌ مخصوص استفاده کنید. با گوش پاک‌کن تکه‌ای از خمیر دندان را بر روی بافت آسیب‌دیده قرار داده و اجازه دهید در طول شب بر روی دندان شما باقی بماند. این خمیر دندان‌ها باید حاوی فلوراید باشند. تهیه محصولات کنترل‌کننده سرب ممنوع است.

روش‌های دندانپزشکی نیز به کمک شما خواهند آمد. ژل فلوراید یکی از آن‌ها است. این تکنیک را می‌توانید با مراجعه به مطب اجرا کنید. ژل مربوطه حاوی موادی است که قابلیت تقویت مینای دندان را دارد. زمانی که تاج دندان دچار فروپاشی می‌شود، حساسیت‌های مربوط به دندان نیز افزایش پیدا می‌کنند. برای اینکه نقص تاج دندان را برطرف کنید، پیشنهاد می‌کنیم نسبت به کاشت تاج دندان اقدامات لازم را انجام دهید. از بین رفتن بافت لثه نیز باعث حساسیت دندانی می‌شود. در این شرایط باید به جراحی لثه روی بیاورید. آخرین روش نیز عصب‌کشی دندان است. زمانی این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد که درد بهبود پیدا نکند. در این شرایط دندانپزشک پیشنهاد می‌دهد برای از بین بردن حساسیت، این روش را اجرایی کنید.

نکات مهمی که درباره حساسیت دندانی باید بدانید

به طور کلی سلامت دندان‌ها بسیار پراهمیت است؛ به همین علت باید از راهکارهای مختلفی به منظور بهداشت بهره ببرید. حساسیت دندانی در بین ناراحتی‌هایی قرار می‌گیرد که بیشتر افراد 25 تا 30 را متوجه خود می‌کند. به طور کلی از هر 10 نفر، 2 الی 3 نفر به این ناراحتی دچار هستند. شیوع این بیماری بیشتر در بزرگسالی اتفاق می‌افتد؛ به همین علت باید مراقب دندان‌های خود باشید. زمانی که نوشیدنی‌های سرد و گرم استفاده می‌کنید، متوجه تیر کشیدن دندان‌هایتان خواهید شد. این درد می‌تواند بسیار شدید و یا بسیار خفیف باشد. در صورت تجربه هر کدام از دردها باید هر چه سریع‌تر با یک پزشک مشورت کنید. لازم به ذکر است اگر بدن شما کمبود ویتامین B داشته باشد، ممکن است حساسیت در دندان‌ها افزایش پیدا کند.

برای اینکه بتوانید همواره دندان‌های سالم داشته باشید، به شما توصیه می‌کنیم هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید. متخصص بعد از معاینه دندان‌ها، توصیه‌های لازم را با شما در میان می‌گذارد و از این طریق می‌توانید با بیماری‌هایی همچون حساسیت وداع کنید.

نکات مهم درباره حساسیت دندان‌ها

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم درباره یکی از مهم‌ترین بیماری‌های دندان یعنی حساسیت صحبت کنیم. حساسیت دندانی به دلیل فرسودگی مینای دندان رخ می‌دهد. عوامل مختلفی در از بین رفتن عاج دخیل هستند که شناسایی هر کدام اهمیت دارد. همچنین بعد از نوشیدن یا مصرف بسیاری از خوراکی‌ها می‌توانید متوجه شوید که آیا به حساسیت دندان دچار شده‌اید یا نه. برای درمان حساسیت دندان راهکارهای مختلف خانگی و دندانپزشکی وجود دارند که باتوجه‌به شرایط خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید که به معرفی مهم‌ترین آن‌ها پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *