پزشکی، ارایشی و بهداشتی

همه چیز در مورد بیماری فلج مغزی

بیماری فلج مغزی عارضه ای جدی است که به دلیل آسیب های مغزی در زمان کودکی یا جنینی بروز پیدا می کند. این بیماری که به آن سی پی نیز گفته می شود، روی حرکات بدن اثر گذاشته و کودک را به مرور زمان ناتوان می کند. این ناتوانی علاوه بر این که روی حفظ تعادل و حرکت بدن اثر دارد، گاهی اوقات منجر به عقب ماندگی ذهنی هم خواهد شد.

جهت مشاهده و خرید انواع کالسکه سی پی CP کلیک کنید

تجهیزات پزشکی وینکل پلاس
بیماری فلج مغزی

علت بروز بیماری سی پی چیست؟

علت اصلی بیماری فلج مغزی، وجود مشکل در قسمتی از مغز است که مستقیماً روی حرکات سر، گردن، دست و پا و همچنین یادگیری ذهنی کودک اثر دارد. این عارضه مغزی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • کمبود اکسیژن مغز: هنگام زایمان و خروج نوزاد از رحم و دهانه واژن، در صورتی که نوزاد دچار خفگی شود، عارضه مغزی و احتمال زیاد بیماری سی پی رخ می دهد. البته این مورد به ندرت اتفاق می افتد.
  • خونریزی مغز: بیماری فلج مغزی ممکن است به دلیل خونریزی مغز جنین در رحم و یا هنگام تولد ایجاد شود. در کودکان نیز به دلیل ضربه شدید همچون تصادف، خونریزی مغزی و در نتیجه فلج مغزی رخ می دهد.
  • بیماری های ژنتیکی: گاهی اوقات نه کمبود اکسیژن و نه مشکلات زایمان منجر به بروز بیماری سی پی می شود، بلکه نقص ژنتیکی عامل بروز آن است.
  • بیماری های مادر: از شایع ترین علل بروز بیماری فلج مغزی، عفونت ویروسی (به طور ویژه سیتومگالوویروس) می باشد. زمانی که مادر در دوران بارداری به این عفونت مبتلا شود، احتمال نقص مادرزادی جنین بسیار بالاست. ویروس زیکا، سرخک، هرپس، توکسوپلاسموز، تیروئید و سفلیس از دیگر بیماری های مادر است که منجر به بیماری سی پی در جنین خواهد شد.
  • بیماری های نوزاد: بیماری فلج مغزی در بدن نوزاد به گاهی به دلیل عارضه هایی همچون آنسفالیت ویروسی، یرقان شدید و مننژیت باکتریایی ایجاد می شود.
  • وزن پایین نوزاد: نوزادانی که هنگام تولد وزن کمی دارند و یا زودتر از موعد به دنیا می آیند هم، در معرض آسیب فلج مغزی خواهند بود.
ناتوانی در حرکت، اصلی ترین عوارض بیماری سی پی است.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر سی پی CP کلیک کنید

تجهیزات پزشکی وینکل پلاس

بیماری CP چه علائمی دارد؟

از اولین علائم بیماری فلج مغزی، ناتوانی در مکیدن سینه مادر، ترشح بزاق زیاد، دست و پای باریک و کوچک است.

بعد از یک سالگی، بیماری فلج مغزی با تاخیر در مراحل رشد حرکتی کودک و عدم حفظ تعادل هنگام ایستادن و راه رفتن خود را نشان می دهد. مادر اولین نفر است که متوجه اختلال در عملکرد حرکتی و ذهنی کودک خواهد شد. دیر نشستن، دیر حرف زدن، دیر راه افتادن و ناتوانی در کنترل حرکات سر و گردن و رفته رفته تاخیر در رشد کودک، همه اعضای خانواده را نگران کرده و اینجاست که با مراجعه به پزشک متوجه میشوند کودک دچار بیماری فلج مغزی یا سی پی (CP) است.

زمانی که کودکِ مبتلا به بیماری سی پی دراز می کشد، شل بودن و ضعیف بودن شدید عضلات، شما را متوجه مسئله غیرعادی ای می کند. در این گونه نوزادان خم و راست کردن زانوها و یا آرنجِ دست، به راحتی و بدون مقاومت انجام می شود. به مرور متوجه خواهید شد حفظ تعادل برای کودک سخت است و لنگان لنگان راه می رود.

اندام های کوتاه، مشکلات شنوایی، نامتقارن بودن دست و پا و انحراف جانبی و مشکلات دهان و دندان از دیگر علائم این بیماری هستند.

بعضی از کودکان مبتلا به فلج مغزی در یادگیری نکات اولیه نیز مشکل دارند و مادر و پدر در حین آموزش مسائل ابتدایی متوجه این موضوع خواهند شد. عدم توجه به محیط و صداهای اطراف نیز می تواند دلیلی بر وجود فلج مغزی باشد.

معمولاً تشخیص بیماری فلج مغزی پیش از یک سالگی کمی دشوار است. اما بعد از یک سالگی به دلیل اینکه به طور طبیعی کودک باید راه برود، بعضی کلمات را ادا کند، دندان دربیاورد و… این عارضه راحت تر تشخیص داده می شود.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی سی پی CP کلیک کنید

تجهیزات پزشکی وینکل پلاس

آیا درمان فلج مغزی امکان پذیر است؟

همه خانواده ها به محض اینکه متوجه سی پی فرزندشان می شوند، به دنبال درمان فلج مغزی هستند. واقعیت این جاست که درمان فلج مغزی به طور کامل امکان پذیر نیست. اما می توان توسط راهکارهای مناسبی، عوارض این بیماری و مشکلات حرکتی که ایجاد می کند را تا حد زیادی کاهش داد.

نکته مهم اینجاست که اگر درمان فلج مغزی زودتر آغاز شود (دو سال ابتدای زندگی)، احتمال موفقیت در درمان بیشتر است.

بیماری فلج مغزی به وسیله فیزیوتراپی و کاردرمانی بهبود می یابد.

راهکارهای درمان فلج مغزی

فیزیوتراپی: اصلی ترین درمان فلج مغزی، اقدامات توانبخشی و فیزیوتراپی است. متخصص فیزیوتراپی، مشکلات فرد را شناسایی کرده و بر اساس میزان ناتوانی او، برنامه منظمی را ارائه می دهد. بهتر است برای کودکان، فیزیوتراپی در منزل انجام شود؛ زیرا آنها احساس راحتی بیشتری در خانه دارند و معمولاً در منزل، همکاری های لازم را با متخصص فیزیوتراپی خواهند داشت.

کاردرمانی: کاردرمانی به مبتلایان بیماری فلج مغزی کمک می کند، کارهای روزمره همچون مسواک زدن، حمام کردن و… را راحت تر انجام داده و مستقل شوند.

دارو درمانی: برای درمان فلج مغزی، داروهایی همچون باکلوفن، تیزانیدین، دیازپام و دانترولن سدیم، انقباض عضلانی را کاهش می دهد.

گفتار درمانی: گفتاردرمانگر، با توجه به مشکلات گفتاری مبتلایان به سی پی، تمرینات منظمی ارائه می دهد تا تکلم فرد مبتلا بهبود یابد.

تجهیزات سی پی

واکر: از مهم ترین تجهیزات سی پی، واکر است. این وسیله به بهبود راه رفتن کودکان کمک می کند. واکرها در دو نوع واکر معکوس و معمولی، متناسب با قد کودک وجود دارند و حفظ تعادل و داشتن حرکت را ممکن می سازند.

برچسب های ارتباطی: بهترین تجهیزات سی پی برای کودکان فلج مغزی که مشکلات گفتاری دارند، برچسب های ارتباطی است. روی این برچسب ها خواسته کودک به صورت تصویر طراحی شده و خانواده می توانند از روی این تصویر، مشکل (خواسته) کودک را بفهمند.

ظروف مخصوص: قاشق چنگال های تطبیقی به عنوان تجهیزات سی پی در بازار موجود است. این قاشق ها بندهایی دارند که دور مچ دست پیچیده شده و غذا خوردن کودک، آسان تر می شود. لیوان های مخصوص کودکانِ بیماری فلج مغزی نیز یک قسمت خمیده در بالای خود دارند که از ریختن نوشیدنی جلوگیری می کند.

دستگیره: دستگیره کش مانند را می توان روی چاقو، مسواک، چنگال، قاشق و… نصب کرد، تا کودک هنگام استفاده از آنها استقلال بیشتری داشته باشد.

صندلی حمام: از دیگر تجهیزات سی پی CP، صندلی حمام است. این صندلی در سایزهای مختلف، مخصوص مبتلایان فلج مغزی ساخته شده و بستر آن نرم و قابل شستشو است.

تخته ایستاده هوشمند: تخته هوشمند به کودکان فلج مغزی کمک می کند، بدشکل شدن و دفرمه بودن اندام ها به مرور اصلاح شود. وظیفه دیگر این تخته، کمک به کودک برای تحمل وزن خود است؛ که باعث می شود ضعف عضلات و آتروفی کاهش یابد.

دستگیره یکی از تجهیزات کاربردی برای بیماران فلج مغزی است.

سخن پایانی

همانگونه که گفته شد، درمان فلج مغزی به صورت کامل امکان پذیر نیست و تنها می توان عوارض آن را کاهش داد. اما راهکارهایی وجود دارد که مادران باردار و افرادی که قصد باردار شدن دارند، می توانند با انجام آنها خطر ابتلا به فلج مغزی را در فرزندان خود کاهش دهند. یکی از این راهکارها، واکسینه شدن است. واکسینه شدن و قرار نگرفتن در معرض عفونت، سلامت فرزند را تا حد زیادی تضمین می کند.

از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید. زیرا علاوه بر ابتلا به سی پی، مشکلات عدیده ای برای جنین در پی دارد.

مراجعه منظم به پزشک هنگام بارداری، از بروز عفونت، زایمان زودرس و بسیاری از بیماری ها مخصوصاً بیماری فلج مغزی جلوگیری خواهد کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *