پزشکی، ارایشی و بهداشتی

همه چیز درباره فشیال صورت!

فشیال صورت (Facial) از جمله خدمات زیبایی و مراقبت پوستی برای آقایان و بانوان به حساب می‌آید. فشیال صورت و پوست برای شادابی، زیبایی، جوان سازی و پاکسازی انجام می‌شود و امروزه به خصوص در میان بانوان بسیار محبوب است. پاکسازی صورت، لایه برداری، افزایش شفافیت، رطوبت رسانی، تقویت پوست در زیباتر شدن چهره شما بسیار تاثیر دارد و با فشیال قابل انجام است. شما می‌توانید فشیال را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید و جز روتین زندگی خود بگذارید.

مزایای فشیال صورت چیست؟

  • پاکسازی پوست از آلودگی‌های روزانه
  • ماساژ صورت برای ریلکس شدن عضلات منقبض شده
  • کاهش و جلوگیری از چین و چروک پوستی
  • از بین بردن منافذ باز پوست
  • از بین بردن و کاهش جوش‌های سرسفید و سرسیاه
  • سفت شدن و لیفت پوست
  • کاهش سیاهی، گودی و پف زیر چشم
  • از بین بردن آثار به جا مانده از جوش و آکنه
  • بهبود آسیب های پوستی

گام به گام مراحل فشیال صورت

قبل از اقدام به فشیال حتما باید با یک متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید تا نوع پوست و خدماتی که باید روی آن انجام دهید را به شما بگوید. امروزه فشیال پوست و صورت در سالن‌های زیبایی و مطب‌های پزشکی انجام می‌شود. اگر قصد فشیال پوست خود را دارید بهتر است در کلینک‌های زیبایی و مطب پزشک متخصص زیبایی آن را انجام دهید.

به طور کلی فشیال پوست 5 مرحله دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. مرحله پاکسازی:

مرحله اول در فشیال برای تمام پوست‌ها پاکسازی است. در این مرحله فرد متخصص با استفاده از پدهای مخصوص و دستگاه‌های شست و شو صورت را کاملا تمیز می‌کند. متخصص فشیال برای این کار باید از تمیز کننده‌هایی با نوع پوستتان استفاده کند.

2. مرحله لایه برداری:

در این مرحله که پس از پاکسازی انجام می‌شود، متخصص به وسیله کرم‌های لایه‌بردار مخصوص و اسکراب یا بخار آب پوست شما را لایه برداری می‌کند و سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا می‌کند.

3. مرحله استخراج:

این مرحله مهم‌ترین مرحله در فشیال است چرا که اگر خوب انجام نشود منجر به ایجاد جوش و آکنه می‌شود. در مرحله استخراج فشیال صورت منفذهای پوست که به وسیله چربی و آلودگی پر شده‌اند به وسیله ابزارهای مخصوص باید تخلیه شوند. 

4. مرحله ماساژ:

پس از مرحله استخراج ماشاژ پوست انجام می‌شود. ماساژ پوست باعث کاهش انقباض عضلات صورت و گردش خون در پوست می‌شود. ماشاژ پوست صورت باعث کاهش تنش و استرس نیز می‌شود. بهتر است این مرحله با دقت و به آرامی انجام شود تا تاثیرگذار باشد.

5. مرحله ماسک گذاری:

در مرحله آخر، ماسک متناسب با پوست شما بر روی صورت قرار می‌گیرد. در این مرحله متخصص با نوع و حسایت پوست شما ماسک نهایی را بر روی پوستتان قرار می‌دهد. به طور مثال اگر پوست شما خشک است باید از ماسک آب رسان استفاده شود و اگر پوست چربی دارید معمولا از ماسک‌های متعادل کننده چربی پوست استفاده می‌شود.

روش‌ها و دفعات انجام فیشیال پوست چگونه است؟

فیشیال پوست با روش‌های مختلفی از جمله لایه‌برداری شیمیایی، استفاده از لیزر یا ماسک‌های متنوع انجام می‌شود. دفعات انجام فیشیال به عوامل متعددی از جمله نوع پوست، مقدار نیاز پوست به مراقبت و نوع فیشیال پوستی که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد.

برای مطالعه مقاله سوالات متداول درباره لیزر موهای زائد کلیک کنید.

فیشیال‌ شیمیایی پوست

تعداد دفعات فیشیال به نوع فیشیال و مواد شیمیایی که استفاده می‌کنید مرتبط است. در واقع پوست‌تان باید زمان کافی برای بهبود داشته باشد. مواد شیمیایی فیشیال در سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

۱. لایه‌برداری سطحی

در این روش فیشیال پوست، فقط لایه بیرونی پوست (اپیدرمی)، لایه‌برداری می‌شود. در این نوع فیشیال معمولا از اسیدهای آلفا-هیدروکسی یا بتا-هیدروکسی استفاده می‌شود. ۴ تا ۶ جلسه هم برای انجام این نوع فیشیال ضروری است که بین هر جلسه حداقل ۲ تا ۴ جلسه فاصله گذاشته می‌شود. این نوع لایه‌برداری را فقط می‌توان ماهی یکبار انجام داد.

۲. لایه‌برداری از لایه متوسط تا عمیق پوست

در این فیشیال پوست، لایه پاپیلاری، لایه بالایی پوست، با استفاده از اسید گلیکولیک یا اسید تری‌کلرواستیک ۳۵ تا ۵۰ درصد لایه‌برداری می‌شود. این لایه‌برداری‌ها را می‌توان هر دو ماه یکبار انجام داد.

۳. لایه‌برداری عمیق پوست

این لایه‌برداری در لایه میانی پوست و بیشتر با استفاده از ماده شیمیایی به‌نام فنول انجام می‌شود. در این لایه‌برداری برای رسیدن به لایه میانی به نام رتیکولار، باید از لایه پیلاری عبور کرد. این نوع لایه‌برداری را فقط یک بار در عمرتان می‌توانید انجام دهید.

فیشیال پوست با لیزر

درمان‌های فیشیال با استفاده از لیزر یا نور LED معمولا در چند جلسه انجام می شوند و بسته به قدرت لیزر یا لامپ‌ها، مابین جلسات چند هفته یا چند ماه استراحت لازم است.

فیشیال پوست با ماسک

در مورد ماسک‌های خانگی که برای انجام فیشیال استفاده می‌شوند، بررسی‌های علمی صورت نگرفته و بنابراین دستورالعمل‌های بسیار دقیقی وجود ندارد. البته براساس تحقیقی که  سال ۲۰۱۸ انجام شده است، ماسک‌های صورت تنها محصولاتی هستند که بیش از محصولات دیگر هنگام فیشیال و جوانسازی پوست از آنها استفاده می‌شود. چراکه این نوع فیشیال را می‌توان به راحتی در خانه هم انجام داد.

از مواد رایج در ماسک‌های صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرطوب‌کننده‌ها، لایه‌بردارها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و مواد گیاهی

استفاده از هر کدام از مواد فوق در ماسک‌ها تعیین کننده تعداد دفعات انجام فیشیال با استفاده از ماسک‌های صورت است.

البته تعداد دفعات استفاده از برخی از ماسک‌های زیر را بنابر توصیه متخصصان آورد‌ه‌ایم. در واقع متخصصان حرفه‌ای فیشیال پوست بنابر تجربه به این زمان‌بندی در مورد ماسک‌ها دست یافته‌اند:

  • ماسک صورت ورقه‌ای: یکبار در هفته (برای بهبود، درمان و آبرسانی پوست)
  • ماسک صورت زغال فعال: یکبار در ماه (این ماسک جوش‌های سرسیاه و سرسفید را برداشته  و آلودگی‌های پوست را پاک می‌کند.)
  • ماسک صورت خاک رس: یک یا دو بار در هفته (روغن‌ و چربی اضافی صورت را حذف می‌کند و نقاط سیاه روی صورت و آفتاب‌سوختگی را درمان می‌کند.)
  • ماسک صورت ژلاتین: دو بار در ماه (تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.)
  • ماسک صورت چای: یکبار در ماه (خطوط ریز پوست را درمان می‌کند و از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد می‌کاهد و از ابتلا به آکنه پیشگیری می‌کند.)

در کنار ماسک‌های فوق می‌توانید از ماسک عسل برای مرطوب کردن و کاهش التهاب پوست و برای افزایش جریان خون در صورت از سنگ‌ گوآشا و ابزار جیدرولر استفاده کنید.

یکسری دیگر از ماسک‌های خانگی هستند که برای فیشیال پوست از آنها استفاده می‌شود و به‌کارگیری آنها بسیار ساده و در عین حال بی‌خطر است. از این ماسک‌ها می‌توان به ماست، روغن نارگیل، زردچوبه، گل سرخ و آلوئه‌ورا اشاره کرد.

پیش از استفاده از هر نوع ماسک، آزمایش حساسیت انجام دهید. برای این کار ابتدا از ماسکی که آماده کرده‌اید، روی بازویتان بمالید و تا ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر پوست‌تان واکنش حساسیتی نشان نداد، می‌توانید از آن ماسک با خیال راحت استفاده کنید.

پوست‌های مستعد آکنه

افرادی که پوست‌شان مستعد آکنه است، هنگام فیشیال پوست باید دقت خاصی داشته باشند. اگر شما از این دسته افراد هستید، قبل از انجام فیشیال پوست، حتما با متخصص پوست صحبت کنید و از وضعیت پوست‌تان بگویید تا موقع انتخاب مواد به‌کار رفته در فیشیال، نوع مناسب پوست‌تان را در نظر بگیرند.

برخی از محصولات، از جمله رتینوئیدهای موضعی، اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و ایزوترتینوئین (آکوتان)، حساسیت پوستی‌تان را افزایش داده و موجب خشکی، پوسته‌پوسته شدن و سوزش می‌شوند. چنانچه به این موضوع اهمیت ندهید، حساسیت و آسیب‌پذیری پوست‌تان افزایش می‌یابد.

آیا قبل از فیشیال پوست، مراقبت خاصی نیاز است؟

  • در خصوص محصولات پوستی که استفاده می‌کنید و هم چنین هر نوع مشکل پوستی خود با پزشک صحبت کنید، چرا که با کمک شما بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود و جلوی تحریکات و آسیب‌های پوستی در طول درمان و بعد از آن گرفته خواهد شد.
  • توصیه می‌شود از چند روز قبل از فیشیال، از محصولات لایه بردار زبر استفاده نشود.
  • آقایانی که قصد انجام فیشیال دارند، صبح روز درمان نباید صورت خود را شیو کنند، بلکه چند روز قبل باید نسبت به شیو کردن اقدام کرده باشند.
  • توصیه می‌شود افرادی که دچار آفتاب سوختگی هستند، نسبت به انجام فیشیال اقدام نکنند. برای این دسته از افراد، درمان‌های مناسب تری در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر مراسم خاصی پیش رو دارید، فیشیال را چند روز قبل تر انجام دهید تا پوست ظاهر طبیعی تری داشته باشد.
  • از آن جایی که بیشتر قسمت‌های صورت و گردن ماساژ داده می‌شود، توصیه می‌شود زیور آلات همراه خود نداشته باشید.

توصیه‌های مراقبتی بعد از فشیال صورت

معمولا پس از انجام فشیال متخصص به شما روش‌های مراقبتی و انجام کارهای لازم را می گوید. بنابران بسیار مهم است که این نکات را رعایت کنید تا اثر فشیال بیشتر بر روی پوست شما بماند. متخصین فیشال استفاده روزانه ضد آفتاب و پاک کننده‌های روزانه را متناسب با نوع پوستتان معمولا توصیه می‌کنند. گاهی به تشخیص متخصص فشیال استفاده از محصول خاصی مانند تونر یا آبرسان برای پوست تصیه می‌شود، سعی کنید این موارد را انجام دهید تا از پوستی زیبا و سالم بعد از فشیال لذت ببرید. 

بعد از یک بار فیشیال پوست، چه اتفاقی می‌افتد؟

فیشیال پوست در حدود ۶۰ دقیقه طول می‌کشد، با این حال مدت زمان انجام درمان تا حد زیادی به نوع فیشیال و هم چنین نوع پوست بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی فیشیال‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به بهبود برخی مشکلات پوستی مانند آکنه‌ها کمک می‌کنند و می‌توانند شامل خارج کردن جوش‌های سرسیاه و سر سفید یا لایه برداری شیمیایی باشند. برخی دیگر موارد ممکن است تنها آبرسانی و تغذیه پوست در نظر گرفته شود.

بسته به نوع فیشیال، ممکن است از ابزارهایی مانند لامپ چوبی یا میکرودرم استفاده شود تا نتایج ایده آل تری حاصل گردد. آن چه که اهمیت دارد این است که پزشک باید اطلاعات و دانش کافی در خصوص نوع پوست و درمان مناسب را داشته باشد و مراقبت‌های لازم بعد از درمان را در اختیار بیمار قرار دهد. اما در نهایت، بعد از یک جلسه درمان، شما پوستی هیدراته، درخشان، نرم با جوش‌های کمتری خواهید داشت.

سوالی که برای بسیاری از شما پیش می‌آید این است که آیا فیشیال پوست، چین و چروک‌های پوستی را از بین می‌برد یا خیر؟

در پاسخ باید بگوییم، فیشیال‌های اولیه بهبود موقتی را برای پوست به همراه دارند و در واقع نمی‌توانند مشکلاتی مانند چین و چروک‌های پوستی، هایپرپیگمنتیشن یا هر آن چه فراتر از یک جوش و آکنه معمولی است را درمان کنند. در چنین مواردی، درمان‌های قوی تری مانند پیلینگ شیمیایی، میکرودرم یا لیزر نیاز خواهد بود.

تعداد جلسات فیشیال پوست

تعداد جلسات فیشیال پوست برای هر فردی و با توجه به نوع پوست و نوع فیشیال متفاوت است. اما بهتر است این درمان هر چند ماه یک بار انجام شود، به خصوص زمانی که فصل تغییر می‌کند و افرادی که جوش‌های سر سیاه یا آکنه دارند، بهتر است تعداد جلسات بیشتری برای انجام فیشیال مراجعه کنند تا نتایج بهتری بگیرند.

عوارض فیشیال صورت

به طور کلی فشیال اگر زیر نظر فرد متخصص و با علم و برنامه ریزی مرحله انجام شود عوارضی ندارد؛ اما اگر فشیال صورت بدون توجه به زمان بندی و استراحت پوست و با موارد مخصوص انجام نشود می تواند عوارضی مانند حساس شدن و قرمز شدن دائمی پوست، نازک شدن پوست و ایجاد لک برای پوست داشته باشد. بنابراین در هنگام انتخاب مراکز انجام خدمات پوستی بهتر است تحقیق کنید و از کیفیت محصولات مورد استفاده آن‌ها اطمینان حاصل کنید، تا از عوارض ناشی از فشیال پوست در امان باشید.

فیشیال پوست ممکن است مضراتی هم داشته باشد که از برخی از این مضرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. پیامدهای خطرناک ناشی از نبود بهداشت

اگر موقع فیشیال پوست، تمام شرایط بهداشتی رعایت نشود، فرد در خطر عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرد. مثلا، از بیماری‌هایی که در اثر استفاده از سرنگ‌های آلوده در فیشیال پوست به روش میکرونیدلینگ ایجاد می‌شود، باید به هپاتیت و ایدز اشاره کرد.

۲. ایجاد جوش و جای جوش

گاهی‌اوقات پوست پس از انجام فیشیال به دلیل اینکه هنگام کار احتمال دارد باکتری‌ها راه خود را به درون پوست باز کنند، ممکن است جوش‌های تازه بزند. همچنین اگر تمیز کردن منافذ پر و بسته پوست ناشیانه انجام شود، می‌تواند موجب زخم و اثر آن روی پوست شود.

۳. قرمزی و تحریک‌پذیری پوست

فشار ناشی از لایه‌برداری پوست یا پاک کردن آلودگی‌های داخل منافذ، پوست را به‌شدت قرمز و تحریک‌پذیر می‌کند که معمولا بعد از یک یا دو روز برطرف می‌شوند. اما این شرایط ممکن است در برخی از افراد بیش از ۳ روز باقی بماند و حتی برای درمان آن مجبور به مراجعه به پزشک متخصص پوست شوند.

۴. خشکی پوست

لایه‌برداری‌های سنگین، پوست را حساس و خشک می‌کند. این خشکی ممکن است ادامه داشته باشد. بنابراین برای پیشگیری یا درمان خشکی پوست، حتما باید مرطوب‌کننده به پوست‌تان بزنید.

چه زمانی فیشیال پوست نباید انجام شود؟

  • همانند سایر روش‌های درمانی، بهتر است در صورت بارداری، شیردهی یا ابتلا به دیگر شرایط سلامتی، حتما قبل از درمان با پزشک مشورت کنید.
  • بهتر است در طول تابستان، پیلینگ شیمیایی یا دیگر درمان‌های لایه برداری انجام نشود، چرا که در این روش‌ها لایه فوقانی پوست از بین می‌رود و پوست بیش از هر زمان دیگری نسبت به آفتاب سوختگی و آسیب‌های نور فرابنفش حساس می‌شود و گرمای تابستان می‌تواند باعث تشدید شرایط شود.
  • در صورتی که پوستی حساس یا مستعد آکنه و جوش دارید، حتما با پزشک در این خصوص صحبت کنید چرا که در برخی موارد فیشیال می‌تواند باعث تحریک یا آسیب بیشتر پوست شود.

آیا فیشیال پوست برای آقایان انجام می‌شود؟

فیشیال پوست مردان مشابه خانم هاست، با این تفاوت که نیازهای پوستی و مواردی مانند آسیب‌های تیغ زدن، موهای زیر پوستی و حساسیت پوست باید در نظر گرفته شود.

تعداد جلسات موردنیاز برای فیشال صورت

تعداد جلسه فشیال پوست و به صورت بستگی به فرد و نوع پوست و خدمات مورد نظرشان با یکدیگر فرق دارد و برای همه تعداد ثابتی نیست. شما با مشاوره می توانید درخواست خود را بگویید تا متخصص نسبت به درخواست و نوع پوستتاتن برای شما تعداد جلسات را تنظیم کند. به طوری کلی اگر مشکل خاص پوستی نداشته باشید انجام 1 بار در ماه فشیال را متخصصین توصیه می‌کنند.

نکات مهم هنگام فیشیال پوست و بعد از آن

هنگام انجام دادن فیشیال صورت و پس از آن باید به نکات زیر توجه کنید:

  • نوع پوست: پوست افراد (حساس، خشک و چرب) به فیشیال و ماسک‌های صورت، واکنش‌های متفاوت نشان می‌دهد.
  • شرایط آب‌وهوا: وضعیت آب‌و‌هوا و سرما و گرما روی نتایج فیشیال پوست اثر می‌گذارند. بنابراین هنگام انجام فشیال پوست باید با توجه به وضعیت آب‌و‌هوا این فرایند را انجام دهید.

پس از انجام فیشیال پوست هم به موارد زیر توجه کنید:

  • حداقل تا ۶ ساعت بعد از فیشیال پوست از هیچ نوع محصول آرایشی و مراقبتی صورت استفاده نکنید.

پوست برای تنفس بهتر منافذ زیادی دارد و وقتی بعد از فیشیال پوست از محصولات آرایشی و مراقبتی مانند مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها استفاده می‌کنید، این محصولات نه‌تنها از اثرات بهبوددهنده فیشیال پوست می‌کاهند، بلکه منافذ پوست را بسته و جلوی تنفس پوست‌تان را می‌گیرند.

  • حداقل ۷۲ ساعت بعد از فیشیال پوست از مواد ساینده پوست استفاده نکنید.

پس از فیشیال پوست، ممکن است پوست‌تان دچار قرمزی یا گاهی‌اوقات خارش شود. برای تحمل این مشکل، ممکن است متخصص پوست، کرمی بسیار سبک برایتان تجویز کند.

  • تا ۴۸ ساعت بعد از فیشیال پوست از حرارت مستقیم دور بمانید.

حرارت مستقیم مانند تخت‌های آفتابگیر، سونا یا اسپاهای داغ و همچنین برنزه کردن پس از فیشیال پوست مضر هستند. زیرا پوست بعد از فیشیال کاملا آسیب‌پذیر و حساس می‌شود و حرارت، به‌ویژه اشعه ماوراء‌بنفش خورشید، به پوست‌تان صدمه می‌زند.

  • اگر سیگاری هستید تا ۷۲ ساعت بعد از فیشیال پوست سیگار نکشید.

سیگار حاوی ذراتی است که منافذ باز پوست‌تان که معمولا بعد از فیشیال بازتر می‌شوند را پر کرده و می‌بندد. این وضعیت از اثرات درمانی فیشیال پوست کاسته و مشکلات پوست‌تان را بدتر می‌کند.

علاوه‌بر نکات فوق به موارد زیر هم در مراقبت از پوست‌تان توجه کنید:

  • روال مراقبت از پوست‌تان را به عادت تبدیل کنید و همیشه پاکسازی و مرطوب‌ کردن پوست را انجام دهید.
  • هرگز در حالی که آرایش به صورت دارید، به رختخواب نروید.
  • بدن‌تان را مرطوب نگهدارید و روزانه حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادلی مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *