پزشکی، ارایشی و بهداشتی

نگاهی به یونیت های دندان پزشکی

یکی از مهم ترین تجهیزات دندان پزشکی مطب های دندان پزشکی، یونیت صندلی دندان پزشکی می باشد. این یونیت ها را می توان در زمره ی اصلی ترین و مهم ترین وسایل در هر مطب دندان پزشکی به شمار آورد. انتخاب و خرید یک یونیت صندلی دندان پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید از بسیاری جهات متناسب باشد. از جمله ی این موارد عبارتند از: قیمت، آسانی عملکرد و کاربرد راحت. ما در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به یونیت دندان پزشکی.

تاریخچه یونیت صندلی دندان پزشکی

اگر گذر شما به مطب و یا کلینیک دندان پزشکی افتاده باشد و صندلی مخصوصی را که روی آن دراز کشیده اید، به خاطر داشته باشید. شاید برایتان جالب باشد که تاریخچه این صندلی ها را بدانید. تا پیش از سال ۱۷۰۰ میلادی هیچ گونه صندلی برای بیماران وجود نداشته است. در آن سال ها دندانپزشک ها ترجیح می دادند که بیماران دراز بکشند یا روی زمین بنشینند. در چنین موقعیت هایی دکتر روی زمین زانو زده و سر بیمار را بین زانوان خود قرار می داد. هر چند در پاره ای از موارد، بیماران روی صندلی  های راحتی می نشستند. اما معمولا نشستن روی زمین، گزینه ی راحت تری به شمار می رفت.

در حدود سال ۱۷۹۰ میلادی نخستین صندلی دندان پزشکی که قابلیت تنظیم را داشت، اختراع شد. این نوع صندلی ها یک زیر سر قابل تنظیم داشتند. همچین این صندلی ها مجهز به یک بازوی متصل شده جهت دسترسی آسان تر به تجهیزات دندان پزشکی بودند. در اوایل سال ۱۸۰۰ میلادی صندلی دندان پزشکی این امکان را داشت که  بیمار به طور کامل در حالت خوابیده قرار بگیرد. اولین صندلی از نوع پمپی بود که بیمار را به بالا و پایین حرکت می داد.

یونیت دندانپزشکی

در مسیر ساخت یونیت دندان پزشکی به سال ۱۸۶۷ میلادی می رسیم. زمانی که یک دندانپزشک انگلیسی صندلی جدیدی ساخت که نه تنها می توانست بیمار را تا ۳ فوت بالا ببرد، بلکه به بیمار هم این اجازه را می داد که در حالت خوابیده و درازکش باشد تا دندان پزشک تسلط بیشتری برای معالجه داشته باشد‌.

یونیت صندلی دندان پزشکی امروزی

یونیت دندان پزشکی قلب هر مطب دندانپزشکی می باشد و ابزار اصلی کار دکتر دندانپزشک می باشد. به همین علت کوچکترین مشکلی در کارآیی آن باعث اختلال در کار مطب می شود. از دید بیماران و مراجعه کنندگان به مطب و یا کلینیک های دندانپزشکی شاید یونیت دندان پزشکی در میان انواع تجهیزات دندان پزشکی، گران ترین ابزار باشد. اما این گونه نیست و شاید برخی از لوازم جانبی دندانپزشکی به مراتب از یونیت صندلی دندان پزشکی گران قیمت تر و به لحاظ تکنولوژی حساس تر باشند. ولی چون به اندازه این نوع صندلی دندانپزشکی بزرگ نیستند به چشم نمی آیند.

یونیت صندلی دندان پزشکی وسیله ای است که آن دسته از بیمارانی که در ناحیه دندان و لثه دچار عارضه شده اند، روی آن مستقر می شوند. ضروری است که این صندلی دندانپزشکی طوری طراحی شده باشد که وسایل به راحتی و آسانی در دسترس دندانپزشک قرار گرفته و انتشار عفونت را به حداقل برساند. سطوح یونیت باید کاملا صاف و براق باشد تا به راحتی تمیز و ضدعفونی شود.

اجزای اصلی یونیت دندان پزشکی

بهتر است قبل از خرید یونیت دندان پزشکی با اجزای اصلی این دستگاه آشنا شوید تا انتخاب درست و مناسبی داشته باشید.

هر یونیت دندان پزشکی از چهار قسمت تشکیل شده است‌‌. این اجزا عبارتند از:

۱-صندلی

۲-جعبه باکس

۳-چراغ

۴-کراشوار(لیوان پرکن-دستشویی و ساکشن)

یونیت دندانپزشکی

بخش های مختلف یونیت دندان پزشکی

صندلی

یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده  یونیت است که بیمار بر روی آن قرار می گیرد‌. طراحی صندلی باید به گونه ای باشد که بتواند وزن بیمار را در زمان انتقال و یا جا به جایی تحمل کند. هر صندلی دارای دو موتور می باشد. یکی از این موتورها برای قسمت نشیمن گاه و بالا و پایین کردن و موتور دیگر جهت جا به جایی پشتی استفاده می شود. صندلی از قسمت های مختلفی مثل شاسی ، پشتی، تشک و زیر سری تشکیل شده است.

تابلت

تابلت را می توان یکی از قسمت های اصلی و مهم در یونیت دندان پزشکی به شمار آورد. زیرا کنترل های یونیت مانند چراغ، صندلی، کراشوار، لیوان پرکن و…. بر روی تابلت قرار گرفته است. قسمت های مختلف تابلت شامل نگاتوسکوپ، صفحه کلید، محل قرار دادن اینسترومنت ها (ابزار آلات مربوط به برشکاری و تراشکاری و …)، سینی، شلنگ ها و سیم ها می باشد.

کراشوار

کراشوار قسمتی از یونیت دندان پزشکی می باشد که بیمار به وسیله آن می تواند دهان خود را بشوید. جریان آب در این قسمت به وسیله شیر برقی کنترل می گردد.

لیوان پرکن

به وسیله این قسمت لیوان آب برای شستشوی دهان بیمار پر می شود. در این قسمت هم جریان آب توسط شیر برقی کنترل می شود.

چراغ

کاربرد چراغ در یونیت دندان پزشکی، همان طور که از اسمش پیداست برای دید بهتر دندانپزشک می باشد تا روشنایی لازم را برای معالجه داشته باشد. چراغ ها انواع مختلفی دارند. هر چه تکنولوژی آن جدیدتر و کیفیت نور ایجاد شده بهتر باشد به مراتب قیمت بالاتر می رود. اجزای چراغ شامل لامپ هالوژن یا LED، کاسه چراغ یا رفلکتور، قاب، کلید، سنسور روشن و خاموش و تنظیم شدت نور می باشد.

جعبه جانبی یونیت دندان پزشکی

باکس جانبی اصلی ترین قسمت یونیت دندان پزشکی می باشد. در داخل این باکس بزاق کش، جدا کننده آمالگام، منبع ذخیره آب، برد تغذیه، رگولاتور، ولتاژ چراغ دندانپزشکی و برد تابلت قرار دارند.

سیستم ساکشن

یونیت دندان پزشکی باید به منظور جلوگیری از هدر رفتن زمان و همچین فراهم آوردن دید کافی در محیط دهان، از سیستم مکنده خوبی برخوردار باشد. ساکشن های موجود در یونیت ها اغلب به شکل سیستم مکش می باشند. در این نوع سیستم ها از سه راهی ساکشن استفاده شده است.

یونیت دندانپزشکی

سیستم داخل باکس یونیت دندان پزشکی

توجه داشته باشید که یونیت ها به وسیله آب ، هوا و برق کار می کنند.

سیستم هوای یونیت

هوایی که در یونیت دندان پزشکی استفاده می شود، هوای فشرده است که توسط کمپرسور تولید می شود. این کمپرسور ها به علت سر و صدای زیادی که تولید می کنند در خارج از مطب نصب می شوند.

سیستم آب یونیت دندان پزشکی

آب یونیت همان آب لوله کشی شهری می باشد که به یونیت انتقال داده می شود‌. در بعضی از یونیت ها آبگرمکن وجود دارد تا آب سرد بر روی دندان مریض اسپری نشود‌.

پدال

پدال ها دو نوع هستند: تک کاناله و دو کاناله. در پدال های تک کاناله، هوا از طریق یک شلنگ وارد پدال می شود و با فشار دادن پدال هوا از طریق شلنگ دیگر خارج می شود. در دو کاناله هوا از طریق یک شلنگ وارد می شود و از طریق دو شلنگ خارج می شود. برخی از پدال های پایی از نوع الکتریکی می باشند. پدال های قدیمی معمولا از نوع پنوماتیکی هستند.

هنگام بررسی و خرید یونیت دندان پزشکی لازم است که به موارد مطرح شده توجه نماید. این کار باعث می شود تا خریدی مطمئن و درست داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *