پزشکی، ارایشی و بهداشتی

نکات مهم در مراقبت از سالمندان

 نگهداری و مراقبت از سالمندان مسئله بسیار مهمی بوده و در حال حاضر جمعیت سالمندان در حال افزایش است. این مسئله به قدری اهمیت دارد که یک رشته دانشگاهی به نام مراقبت و نگهداری از سالمند به لیست رشته‌های دانشگاهی اضافه شده است. این قشر از جامعه نیازهای خاص خود را دارند و این نیازها باید شناسایی شوند. بسیاری از افراد نگهداری از این قشر را یک شغل نمی‌بینند؛ بلکه این کار را با عشق انجام می‌دهند. متأسفانه گاهی به دلیل کم اطلاعی و عدم آگاهی، این قشر خاص دچار آسیب می‌شوند. در واقع با مطرح شدن این مسئله، لازم دانستیم تا مقاله‌ای برای ارائه نکات ضروری و مهم برای نگهداری از این قشر در اختیار شما قرار دهیم. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، بهتر است با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در این خصوص کسب کنید.

مراقبت از سالمندان به چه معنا است؟

یکی از خدمات تخصصی، خدمات مراقبت از سالمندان است. این خدمات در سراسر کشور ارائه می‌شود. معمولاً این خدمات توسط پرستاران ارائه می‌شوند. زمانی که به نگهداری از سالمند اشاره می‌کنیم، منظور ما انجام کارهایی مثل کنترل قند خون، فشار خون و توجه به سلامتی این قشر است. برای انجام چنین شغلی، نیاز به مهارت، تجربه و صبر است. گاهی فرزندان این قشر نیز قادر به نگهداری از آن‌ها نیستند و مجبور می‌شوند این وظیفه را به دیگران محول کنند. برای انجام هرچه بهتر خدمات، باید اطلاعات لازم را در این خصوص کسب کنید.

معمولاً سالمند به فردی گفته می‌شود که 60 الی 81 سال سن داشته باشد. افرادی که 60 الی 70 سال سن داشته باشند، سالمند جوان، افرادی با 71 الی 80 سن سالمند میان‌سال و افرادی با 81 سال و بالاتر سالمندان پیر هستند.

شکل 1. یکی از نکات مهمی که در مسئله نگهداری و مراقبت از سالمندان دارای اهمیت است، توجه به مشکلات جسمانی آن‌ها است.

مشکلات و بیماری‌های سالمندان

یکی از نکات مهمی که در مسئله نگهداری و مراقبت از سالمندان دارای اهمیت است، توجه به مشکلات جسمانی آن‌ها است. از جمله مشکلات جسمانی فرد سالمند مشکلات قلبی، دیابت و قند خون، فشار خون، کلسترول و چربی خون، مشکلات بینایی، شنوایی، اسکلتی و عضلانی است.

یکی از بهترین روش های برای مراقبت از سالمندان استفاده از صندلی انتقال بیمار برای حرکت سالمندان میباشد

از دیگر مشکلاتی که سالمندان را درگیر خود می‌کند بیماری آلزایمر است. آلزایمر یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها و مشکلات افراد سالمند محسوب می‌شود. طبق آمارهای ارائه شده در هر دو ثانیه یک سالمند به این بیماری دچار می‌شود. اگر فرزندان این افراد، مسئله آلزایمر را انکار کنند، مدیریت این بیماری دچار مشکل می‌شود.

سبک زندگی سالمندان

یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت در مراقبت از سالمندان، فراهم کردن یک سبک زندگی سالم و مطلوب برای آن‌ها است. برای اینکه بتوان این افراد را به یک سبک زندگی مطلوب رساند، باید بیماری‌های احتمالی آن‌ها را پیش بینی و کنترل کرد. در واقع لازم است تا از بروز بیماری‌ها پیشگیری شود. این کار با مدیریت و درایت امکان‌پذیر است. اگر بیماری‌های این افراد به موقع و سریع تشخیص داده شوند و اقدامات لازم به موقع صورت گیرد می‌توان سالمند را به یک سبک زندگی مطلوب هدایت کرد.

 این مسئله طبیعی است که سالمندان به بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف دچار شوند. در واقع این افراد جزو آسیب‌پذیرترین افراد جوامع محسوب می‌شوند. پیش بینی نسبت به مشکلات احتمالی، به ما کمک می‌کند تا  اجازه ندهیم به سبک زندگی سالمند آسیبی وارد شود.

شکل 2. برای مراقبت از سالمندان باید از بروز بیماری‌های احتمالی در این افراد پیشگیری کرد.

نکات مهم مراقبت از سالمندان

ممکن است شما والدینی سالمند داشته و اطلاعات کافی در مورد مراقبت از سالمندان نداشته باشید. جای نگرانی نیست؛ چون ما قصد داریم نکاتی در خصوص نحوه برخورد با سالمند را در اختیار شما قرار دهیم:

  1. سالمندان را به انجام معاینات دوره‌ای تشویق کنید.

همان طور که اشاره کردیم برای مراقبت از سالمندان باید از بروز بیماری‌های احتمالی در این افراد پیشگیری کرد. پوکی استخوان، سرطان و سایر بیماری‌ها در کمین این افراد هستند. این افراد باید معاینات دوره‌ای خود را انجام دهند تا اگر مشکل یا بیماری شناسایی شد، سریعاً نسبت به درمان اقدامات لازم صورت گیرد.

با استفاده از دستگاه بالابر بیمار میتوان سالمندان را بدون آسیب از جایی به جای دیگر جابجا کرد

  • افراد سالمند را به تحرک تشویق کنید.

تحرک می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. در مراقبت از سالمندان، تحرک نباید فراموش شود. به طور کلی عدم تحرک در هر رده سنی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. معمولاً این قشر از افراد به بی تحرکی علاقه بیشتری دارند و همین مسئله زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی را فراهم می‌کند. توصیه می‌کنیم تا این افراد در طول روز فعالیت‌های سبک انجام دهند و بی تحرکی را کنار بگذارند. شما می‌توانید از راه‌های مختلف، این افراد را به تحرک تشویق کنید.

  • یک رژیم غذایی سالم برای آن‌ها تعیین کنید.

تغذیه نا سالم یکی از دلایل بروز بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود. برای مراقبت از سالمندان باید نسبت یک رژیم غذایی سالم نیز اطلاعات کافی داشته باشید. سعی کنید مواد غذایی ارگانیک را در رژیم غذایی این افراد جای دهید.

  • سعی کنید توان ذهنی آن‌ها را افزایش دهید.

پازل، شطرنج و سایر بازی‌های فکری، گزینه‌های مناسبی برای تقویت حافظه افراد سالمند محسوب می‌شوند. در واقع یکی از نکاتی که باید در مراقبت از سالمندان رعایت کنید، کمک به حافظه آن‌ها است.

شکل 3. مراقبت‌ روحی و روانی از سالمند مسئله مهمی است.

مراقبت‌های روحی و روانی از سالمند

مراقبت از سالمندان فقط به تغذیه سالم، تحرک و سایر نکاتی که اشاره کردیم محدود نمی‌شود، این افراد از نظر روحی و روانی بسیار حساس هستند. حساسیت روحی و روانی این افراد به هیچ عنوان نباید فراموش شود. احتمال افسردگی در این افراد بسیار بالا است؛ زیرا میزان امید به زندگی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. افراد سالمند در دوره‌ای قرار دارند که مراحل عمده زندگی خود را سپری کرده‌اند و انگیزه کمتری برای ادامه فعالیت دارند. شما به عنوان یک پرستار یا فردی که از سالمند مراقبت می‌کند، باید طرز برخورد با این افراد را بدانید. معمولاً آشنایی با مباحث روان‌شناسی در این شرایط به کمک پرستاران و مراقبان می‌آید.

جمع بندی

مراقبت از سالمندان مسئله بسیار مهمی است و باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشت. سالمندان بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری‌ها هستند. افراد سالمند باید ماهانه مورد معاینه قرار بگیرند. تغذیه، تحرک و سبک زندگی این افراد باید تحت نظر باشد. علاوه بر این مسائل این افراد از نظر روحی و روانی نیاز به مراقبت دارند و این مسائل نباید پیش پا افتاده به نظر برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *