پزشکی، ارایشی و بهداشتی

مهم ترین علائم آرتروز گردن چیست و چگونه می توان به تشخیص آن پرداخت؟

گردن چهار ساختمان اصلی دارد که شامل استخوان‌ها، دیسک‌ها، مفاصل و رباط‌ها می‌شوند. زمانی که این بخش‌ها یک سری از تغییرات را نشان دهند و به اصطلاح ساییده شوند، به معنای آرتروز خواهد بود. در واقع آرتروز نشان‌دهنده فرسودگی و پیری ستون فقرات است. دیسک‌های موجود در گردن با افزایش سن دستخوش تغییراتی می‌شوند. بدین صورت که دیسک‌ها آب خود را از دست می‌دهند. نتیجه این امر کاهش انعطاف‌پذیری است. علائم آرتروز گردن می‌توانند شامل موارد مختلفی باشند. توجه به این علائم به منظور دنبال کردن راهکارهای درمانی بسیار حائز اهمیت است. اگر شما نیز پا در سن گذاشته‌اید و در ناحیه گردن خود احساس ناراحتی دارید، این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد؛ پس ما را همراهی کنید.

بررسی بیماری آرتروز گردن

علائم آرتروز گردن چه مواردی را به خود اختصاص داده‌اند؟

علائم آرتروز گردن شامل موارد متعددی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف، تشخیص داده شوند. معمولاً افرادی که بالای 50 سال هستند این علائم را از خود نشان می‌دهند؛ اما با این وجود ابتلا به آن در سن‌های پایین‌تر نیز ممکن است. فهرست زیر می‌تواند به شما مهم‌ترین علائم را نشان دهد:

  1. در ناحیه گردن سفتی و درد بسیار زیادی حس می‌شود.
  2. افراد مبتلا سردردهای بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند.
  3. شانه و بازو نیز دردهای شدیدی را متحمل می‌شوند.
  4. دامنه حرکات گردن فرد محدود می‌شود؛ به گونه‌ای که نمی‌تواند گردن خود را به سمت جلو یا چپ و راست حرکت دهد.
  5. همچنین فرد ممکن است بعد از حرکت دادن گردن خود صداهای مختلفی را بشنود.

زمانی که فرد وقت کافی برای استراحت خود بگذارد، علائم نیز رو به بهبود خواهند رفت. صبح‌ها و پایان روز زمان‌هایی هستند که شاهد تشدید علائم خواهید بود. گاهی اوقات نیز آرتروز فشار بسیار شدیدی را به نخاع وارد می‌کند. این عارضه تحت عنوان تنگی کانال نخاعی خوانده می‌شود. در واقع این بیماری فرم پیشرفته‌تر آرتروز گردن است. علائم تنگی کانال نخاعی نیز در فهرست زیر آمده‌اند:

  1. در بازوها، دست‌ها و پاها احساس بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و یا ضعف مشاهده می‌شود.
  2. هماهنگی موجود بین عضلات بدن از بین می‌روند. در واقع فرد تعادل ندارد و ممکن است در راه رفتن احساس سختی کند.
  3. اسپاسم‌ عضلانی از دیگر علائم به حساب می‌آید.
  4. فرد ممکن است کنترل مثانه و روده خود را از دست دهد. به گونه‌ای که بی‌اختیاری ادرار و مدفوع در این دست از افراد به چشم می‌خورد.
  5. همچنین یک درد بسیار شدید از ناحیه گردن شروع می‌شود و تا امتداد شانه، بازو و انگشتان ادامه دارد. این درد به اصطلاح رادیکولر خوانده می‌شود.
انواع مختلف علائم آرتروز گردن

چگونه می‌توان به درمان علائم آرتروز گردن پرداخت؟

بعد از مشاهده علائم آرتروز گردن و تشخیص بیماری، باید نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. اگر آرتروز ایجادکننده علائم عصبی نباشد، قابل‌درمان خواهد بود؛ اما در صورت پیشرفته بودن تنها می‌توان آن را کنترل کرد تا بیمار دردهای بسیار شدید را تجربه نکند. روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تزریق‌های داخل ستون فقرات و همچنین جراحی اشاره کرد. با دنبال کردن این روش‌ها می‌توان دردهای احتمالی را از بین برد و از لاغر شدن عضلات نیز نهایت جلوگیری را به عمل آورد. اگر فرد پا به سن گذاشته باشد و پیشرفت‌های بیماری نیز مشاهده شود، جراحی کارآمد نخواهد بود. به طور کلی فهرست زیر می‌تواند با شما راه‌های درمانی را به اشتراک بگذارد:

  • به منظور از بین بردن درد می‌توان داروهای التهابی غیراستروئیدی را تهیه کرد.
  • به منظور کنترل التهاب بهترین روش‌های پیشنهادی شامل فیزیوتراپی و دست‌کاری ستون فقرات می‌شوند.
  • همچنین ثابت ماندن گردن نیز اهمیت دارد. برای این کار می‌توان از گردنبندهای طبی بهره برد.
  • همچنین در مواقعی پزشک در ستون فقرات تزریق‌هایی را انجام می‌دهد.

چه عواملی باعث ابتلا به آرتروز گردن می‌شوند؟

در ابتلا به آرتروز گردن متغیرهای مختلفی دخیل هستند. همان‌طور که اشاره کردیم سن مهم‌ترین پارامتر است. افراد بعد از پشت سر گذاشتن سن 50 سالگی بیشترین احتمال ابتلا به آرتروز را دارند. از دیگر المان‌های تأثیرگذار می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • عوامل ژنتیکی و ارثی روی ابتلا به بیماری تأثیرگذار هستند.
  • سیگار کشیدن می‌تواند ابتلا به آرتروز گردن را افزایش دهد.
  • فشار کاری، افسردگی و اضطراب نیز از دیگر عوامل ابتلا به حساب می‌آیند.
  • اگر از ناحیه گردن مصدوم شده باشید نیز ممکن است بعدها به آرتروز دچار شوید.
عوامل تأثیرگذار در ابتلا به آرتروز گردن

چگونه می‌توان آرتروز را تشخیص داد؟

زمانی که فرد علائم آرتروز گردن را در خود مشاهده کند، برای اطمینان باید نسبت به انجام آزمایش‌های مختلف اقدامات لازم را انجام دهد. این آزمایش‌ها نیز شکل‌های گوناگون دارند. به عنوان مثال برخی از آن‌ها فیزیکی هستند. شما بعد از مراجعه به پزشک باید تمام علائم خودتان را بگویید و شرح کاملی از بدنتان را با دکتر در میان بگذارید. باتوجه‌به توضیحات، پزشک پا، بازو، گردن و شانه شما را معاینه خواهد کرد. از طریق این روش پزشک می‌تواند به تغییرات شما در قدرت دست، انگشتان و بازو پی ببرد. همچنین تغییر در وضعیت لامسه نیز از طریق معاینه‌های فیزیکی قابل تشخیص است. پزشک باید به وضعیت رفلکس و واکنش‌های بدنی شما بپردازد و میزان تغییر در انعطاف‌پذیری گردن و بازوها را مورد بررسی قرار دهد. در کنار تمامی این موارد یک سری دیگر از آزمایش‌ها وجود دارند که می‌توانند به پزشک بیشتر کنند؛ از جمله:

  • استفاده از عکس‌برداری اشعه ایکس
  • استفاده از ام آی آر یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی
  • استفاده از سی‌تی‌اسکن
  • استفاده از میلوگرام
  • استفاده از الکترومیوگرافی
تشخیص بیماری آرتروز گردن با روش‌های مختلف

سخن آخر درباره علائم آرتروز گردن

یکی از بیماری‌های رایج آرتروز گردن بوده که عوامل گوناگونی ایجادکننده آن است. علائم آرتروز گردن شامل موارد مختلفی می‌شوند و در صورت مشاهده هر یک باید سریعاً با یک پزشک دیدار داشته باشید. پزشک از راه‌های گوناگون در جهت تشخیص بیماری استفاده کرده و بعد از تشخیص نسبت به درمان اقدام می‌کند. اگر بیماری در مراحل پیشرفته نباشد، در آن صورت می‌توان با روش‌های گوناگون آن را درمان کرد. این روش‌ها دارویی، تزریقی و یا با کمک جراحی هستند. از آنجایی که این بیماری ممکن است برای شما محدودیت ایجاد کند، حتماً بعد از مشاهده علائم نسبت به تشخیص و درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *