پزشکی، ارایشی و بهداشتی

معرفی و کاربرد واکر معکوس

افرادی که نمی توانند به صورت مستقل راه بروند و یا انرژی کافی برای پیاده روی ندارند از واکر به عنوان کمکی هنگام راه رفتن استفاده می کنند. واکر ها در دو مدل ساده و معکوس وجود دارند که از لحاظ کاربرد با هم متفاوت هستند.

واکر معکوس چیست؟

بیشتر افراد مسن و افرادی که برای راه رفتن به تکیه گاه نیاز دارند از واکر ساده استفاده می کنند. واکرهای ساده به صورت قدامی بوده و فرد دست خود را بر روی آن قرار می دهد و وزن خود را از طریق بازوها به واکر وارد می کند. واکرهای ساده سبک سنتی داشته و هنگام راه رفتن لازم است آن را از روی زمین بلند کرده تا به سمت جلو هدایت شوند. واکرهای ساده بیشتر توسط افراد سالمندی که توانایی راه رفتن ندارند و یا افرادی که در ناحیه پا آسیب دیده اند کاربرد دارند. در ادامه درباره سوال، واکر معکوس چیست و چه کاربردی دارد؟  بیشتر توضیح می دهیم.

کاربرد واکرهای معکوس

مشخصات واکر معکوس

قرارگیری واکر معکوس در پشت فرد بوده و دست ها به جای قرار گرفتن در جلو در طرفین قرار می گیرند و واکر به سمت جلو حرکت می کند. وضعیت یک راه رفتن درست به این صورت است که باید گردن در حالت کشش با چانه، فرورفتگی شانه و کشش تنه و لگن همراه باشد. افرادی که از واکر معکوس استفاده می کنند در بهترین حالت راه رفتن قرار می گیرند. استفاده از واکر معکوس برای افرادی که  مشکلات نخاعی دارند و یا سکته مغزی کرده اند و همچنین کودکان فلج مغزی مناسب ترین گزینه است. این مدل واکرها قابلیت های بیشتری نسبت به نوع ساده دارند. مدل طراحی و قابلیت های  موجود در واکر معکوس، راه رفتن را آسانتر می کند.

تفاوت واکر ساده و معکوس

واکرها در مدل های مختلفی طراحی و تولید می شوند و لوازم جانبی بسیاری برای رفع نیازهای مختلف دارند. واکر ها به صورت چرخ دار و یا بدون چرخ طراحی می شوند و بعضی از آنها فقط در دو پایه جلویی چرخ دارند. بسته به نیاز افراد و مشخصاتی مانند قد و وزن واکرها در مدل های مختلفی طراحی شده اند و راه رفتن را برای افراد مختلف آسان می کنند. هدف استفاده از واکر راه رفتن به سبک درست و استاندارد است و این وسیله راه رفتن را برای کودکان و افرادی که انرژی لازم برای راه رفتن ندارند راحت می کند. واکرهای ساده از امکانات کمتری نسبت به واکر معکوس برخوردار هستند و نحوه قرارگیری کاربر بر روی واکر ساده با واکر معکوس اندکی متفاوت است. هدف از ساخت هر دو مدل واکر (ساده و معکوس) به این دلیل است که راه رفتن اندکی راحت  شود. واکر معکوس از امکانات و پشتیبانی بیشتری برخوردار است.

واکر ساده و معکوس چیست؟
واکر ساده و معکوس چیست؟

کاربرد واکر معکوس برای کودکان

واکر معکوس در مدل ها و امکانات مختلفی طراحی و تولید می شود. یکی از مدل های واکر معکوس که برای استفاده بزرگسالان و کودکان مناسب است واکر معکوس پورو نام دارد.

واکر معکوس از محصولات توانبخشی مفید برای کودکانی است که در راه رفتن توانایی کمی داشته و یا در آن مشکل دارند. طراحی واکر معکوس برای کودکان دارای ابعاد و وزن استانداردی است که کودک میتواند با آن راه برود. واکرهای چرخداری طراحی و تولید شده اند که جنس آن ها از آلومینیوم بوده و به علت سبک بودن این جنس و دوام بالای آن برای کودکانی با مشکلات مغزی بسیار کاربرد دارند. با وجود چرخ های مناسب در همه پایه های واکر کودک بدون فشار و تنها با هول دادن به راه رفتن مشغول می شود. کودکانی که 2 تا 6 سال سن دارند و وزن آن ها تا 90 کیلوگرم است میتوانند از واکرهای چرخدار مناسب استفاده کنند. کودکانی که 6 تا 9 سال سن دارند با در نظر گرفتن مواردی مانند وزن و قد آنها میتوانند از واکرهای چرخدار مخصوص به خود استفاده کنند و به راحتی راه بروند. کودکان با واکر معکوس چرخدار میتوانند به راحتی راه رفتن را تجربه کنند.

واکر چرخدار برای کمک به توانبخشی کودکانی که مشکلات نخاعی و یا مغزی دارند و نمیتوانند به خوبی راه بروند بسیار کاربردی و مفید است. از واکر معکوس می توان برای کودکانی که از ناحیه پا آسیب دیده اند و یا توان کمی برای راه رفتن دارند استفاده کرد. طراحی این محصول توانبخشی به گونه ای است که مناسب ترین حالت راه رفتن با راحت ترین روش ممکن انجام گیرد.

با وجود چرخ در پایه های واکر کودک با آرام ترین هول می تواند شروع به حرکت کند و طراحی این واکر کمک بزرگی برای آن ها است. وزن سبک و وجود چرخ ها در واکر معکوس باعث می شود تا کودک برای راه رفتن فشار زیادی را متحمل نشود. در دسته واکر پدهای پلاستیکی نرم طراحی شده است تا دست کودک هنگام راه رفتن درد نگیرد. پدها از متریالی تولید شده اند که هنگام قرار گرفتن دست بر روی آن به مدت طولانی عرق نکرده و خسته نشود. کودکانی که از واکر معکوس استفاده می کنند برای ایستادن خم نمی شوند و حالت قرارگیری آن ها به صورت استاندارد است.

مدل هایی از واکر برای کودکان طراحی شده  که چرخ های عقب آنها دارای ترمز  است. زمان هایی که کودک قصد ایستادن دارد با زدن ترمز، واکر حرکت نمی کند و مشکلی برای کودک به وجود نمی آید. مراکز توانبخشی میتوانند از امکانات این واکرها استفاده کنند. کودکانی که در راه رفتن به هر دلیلی مشکل دارند استفاده از این واکرها به آن ها کمک زیادی می کند. واکر معکوس به کودکان این امکان را میدهد تا به راحتی حرکت کنند و در این زمینه پیشرفت داشته باشد.

خرید واکر معکوس

امروزه طراحی و تولید واکر معکوس در کشور ما انجام می شود و این خبر خوبی برای افرادی است که خرید این محصول توانبخشی برای آنها دشوار بوده است. واکر در انواع مختلفی طراحی شده و با توجه به مشخصات کاربری که از آن استفاده می کند مدل های متفاوتی دارد. خرید واکر معکوس برای بسیاری از افراد مخصوصا کودکانی که مشکلات مغزی و نخاعی دارند و یا برای راه رفتن دچار مشکل هستند بسیار مفید و کاربردی است. قیمت واکر معکوس تولید داخلی نسبت به مدل مشابه خارجی آن مقرون به صرفه تر بوده و از کیفیت خوبی برخوردار است.

کاربرد واکرهای معکوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *