پزشکی، ارایشی و بهداشتی

معرفی تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان شامل چه مواردی می‌شوند؟ بیمارستان‌ از اتاق‌های مختلفی تشکیل شده است و هر یک برای ارائه خدمات نیاز به تجهیزات گوناگونی دارند. این تجهیزات دارای دسته‌بندی‌های گوناگون هستند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به لوازم هتلینگ، تخت بیمارستانی و ترالی اشاره داشته باشیم. در ادامه به صورت کامل‌تر تجهیزات را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ پس ما را همراهی کنید.

تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان

تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان شامل چه مواردی می‌شوند؟

تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان بسیار گسترده هستند و هر کدام می‌توانند ایفاگر نقش بسیار مهمی باشند. این تجهیزات شامل تخت، ترولی و لوازم هتلینگ می‌شوند. البته لازم به ذکر است ترولی زیر مجموعه تجهیزات هتلینگ است. در ادامه به صورت گسترده‌تر این تجهیزات را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

انواع تخت بیمارستانی

تخت‌های بیمارستانی دارای انواع مختلفی هستند و تقسیم‌بندی آن‌ها می‌تواند بر اساس سیستم کنترل صورت بگیرد. تخت بیمارستانی مکانیکی یا دستی دارای یک اهرم است که به منظور تنظیم ارتفاع و چرخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر می‌توان از تخت مکانیکی به عنوان ساده‌ترین تخت بیمارستانی یاد کرد. نوع دیگر با نام تخت نیمه الکترونیک یا نیمه برقی خوانده می‌شود. فرایند تنظیم ارتفاع به صورت دستی و تنظیم بخش سر و پا به شکل برقی انجام می‌شود. نوع دیگر تخت، الکترونیک یا تمام برقی است. همان‌طور که از نام تخت مشخص است، تمامی فرایندها به صورت برقی یا الکترونیکی به انجام می‌رسند.

این تخت‌ها را می‌توان بر اساس زاویه نیز به انواع مختلف تقسیم‌بندی کرد. تخت بیمارستانی تک شکن، دو شکن، سه شکن و چهار شکن از تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان هستند. در نوع تک شکن تنها زاویه‌ای که قابل‌تغییر بوده، سر است. در نوع دو شکن بخش سر و پا را می‌توان تغییر زاویه داد. در تخت‌های سه شکن بین بخش سر و پا یک قسمت متحرک قرار گرفته است؛ به همین علت از نوع سه شکن به عنوان بهترین تخت بیمارستانی یاد می‌شود. آخرین مدل نیز تخت چهار شکن است. این تخت‌ها عملکردی شبیه به تخت سه شکن دارند؛ با این تفاوت که در ناحیه وسط خود دارای یک شکن اضافی هستند؛ از این رو به آن تخت چهار شکن می‌گویند.

انواع تخت بیمارستان

انواع تجهیزات هتلینگ

از دیگر تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان می‌توانیم به لوازم هتلینگ اشاره داشته باشیم. این تجهیزات تشکیل‌شده از امکاناتی هستند که رفاه بیشتر را برای بیمار به وجود می‌آورند. از آنجایی که تکنولوژی پیشرفت بسیار زیادی به خود دیده است، از این رو تجهیزات هتلینگ نیز بسیار مدرن هستند و می‌توانند آرامش بیشتری را برای بیمار به وجود بیاورند. از مهم‌ترین تجهیزات هتلینگ می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:

برانکارد تاشو

برای اینکه بتوان با تسهیل بیشتری مجروحان را حمل کرد، استفاده از برانکارد تاشو پیشنهاد می‌شود. این دسته از برانکاردها برای اینکه از جابه‌جایی و تکان خوردن بیماران جلوگیری کنند، دارای قفل ثابت‌کننده هستند. به طور کلی این محصولات دارای 6 کیلوگرم وزن هستند و از موادی همچون آلومینیوم ساخته می‌شوند.

جا لگنی؛ از تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان

از پرتقاضاترین لوازم هتلینگ بیمارستان می‌توانیم به جا لگنی اشاره کنیم. به منظور قرار دادن لوازم پانسمان، جا لگنی مناسب‌ترین گزینه است. لازم به ذکر است این محصول باید در بالاترین کیفیت ممکن تهیه شود. جنس این محصول معمولاً از استیل است.

پاراوان

گزینه دیگر که در لیست تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان و هتلینگ جای می‌گیرد، پاراوان است. برای اینکه در بیمارستان‌ها فضا را به صورت موقت تقسیم کرد، می‌توان از این وسیله بهره برد. از آنجایی که پاراوان به صورت مداوم جابه‌جا می‌شود، پس باید از مواد سبک ساخته شود. همچنین جنس بدنه و پرده این دسته از تجهیزات علاوه بر کیفیت بالا، باید قابل شستشو نیز باشند.

پایه سرم

بدون شک از تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان پایه سرم است. پایه سرم در مدل‌های مختلفی به عرضه می‌رسد. برخی از آن‌ها دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند. همچنین این لوازم هم می‌توانند به صورت مستقل و هم چسبیده به ترالی به خط تولید برسند. برای اینکه بتوان پایه سرم را به راحتی حمل کرد، زیر آن‌ها از چرخ استفاده شده است.

پایه سرم از تجهیزات مهم است

صندلی حمل بیمار؛ از تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان

صندلی حمل بیمار گزینه بعدی است. این مورد در انواع مدل‌ها طراحی و به تولید می‌رسد که مناسب‌ترین گزینه صندلی آلومینیومی است. از آنجایی که این صندلی مدام حمل می‌شود، باید مقاومت بالایی را از خود به نمایش بگذارد که مناسب‌ترین گزینه جنس آلومینیوم است.

ترالی

از دیگر تجهیزات هتلینگ می‌توانیم به ترالی اشاره کنیم. این ترالی‌ها دارای طبقات مختلفی هستند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توانیم به ترالی دو طبقه اشاره داشته باشیم. برای حمل ظروف کثیف و همچنین غذا می‌توان از انواع ترالی نهایت بهره را برد. نکته قابل‌توجه این است ترالی‌ها از قابلیت شستشو برخوردار هستند. به طور کلی ترالی دارای انواع مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به ترالی اورژانس، حمل پک پانسمان، حمل دارو، ست جراحی، لوازم نظافت بیمارستانی، ترالی لاندری بیمارستان و… اشاره کنیم. هر کدام از این محصولات دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • چرخ‌های ترالی‌ها بی‌صدا هستند و باعث سر و صدای اضافه نمی‌شوند.
  • این ترالی‌ها به سطل زباله مجهز شده‌اند و دارای کیسه‌های متمایز هستند.
  • از مواد آنتی‌باکتریال در تولید آن‌ها بهره گرفته شده است.
  • دارای تجهیزات جانبی متعددی هستند و می‌توانند باعث راحتی کادر درمان شوند.
  • سرعت انتقال انواع مواد، تجهیزات و غذا را افزایش داده‌اند.
  • همچنین در فرایند انتقال می‌توانند امنیت بیشتری را به ارمغان بیاورند.
انواع ترالی در تجهیزات هتلینگ قرار می‌گیرند

سخن آخر

تجهیزات مورد نیاز یک اتاق ساده بستری بیمارستان شامل موارد مختلفی می‌شوند و هر کدام قابلیت‌های گوناگونی دارند. این تجهیزات دارای دسته‌بندی‌های مختلفی هستند و استفاده از هر یک ضروری است. تجهیزات هتلینگ نمونه‌ای از آن‌ها است که شامل مواردی همچون ترالی، پایه سرم، صندلی حمل بیمار، پاراوان، جا لگنی و… می‌شوند. در اتاق بستری تخت‌ها ایفاگر نقش مهمی هستند و از نظر سطح کنترل و زاویه چرخش می‌توان آن‌ها را در انواع مختلفی جای داد. تخت مکانیکی، تخت برقی، تخت نیمه برقی، تخت یک شکن، تخت دو شکن، تخت سه شکن و تخت چهار شکن از انواع تخت‌های بیمارستانی هستند که قابلیت هر یک را برای شما شرح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *