پزشکی، ارایشی و بهداشتی

ماشین بیهوشی چیست و چگونه کار می کند؟

همه ما با اصطلاح بیهوشی آشنا هستیم. اگر بیهوشی نبود طب مدرنی که امروزه مشاهده می‌کنید وجود نداشت. ماشین بیهوشی یکی از محبوب ترین ابزارهای بیهوشی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این ماشین یک سیستم بسته ساده است که گازها را به بیمار می رساند و هرگونه گاز اضافی را حذف می کند.

از زمانی که آزمایش ها و روش های زایمان اولیه به وجود آمد، ماشین بیهوشی مدرن نیز اختراع شد. هدف این دستگاه مخلوط کردن مواد بیهوش کننده با گازها و رساندن آن به بیمار و نگهداری آنها در حین جراحی است. طراحی این دستگاه از زمان اختراع آن در اوایل قرن بیستم تغییر چندانی نکرده است.

ماشین بیهوشی

نحوه کارکرد ماشین بیهوشی به این شکل است که ابتدا اکسیژن از طریق فلومتر از منبع جریان می یابد. فلومتر جریان ثابتی از اکسیژن را در مسیر خود به بخار ساز حفظ می کند. بخار ساز جایی است که در آن اکسیژن با عوامل بی حس کننده مخلوط شده و در مسیر خود به مدار تنفسی به شکل گاز تبدیل می شود. به محض اینکه گاز وارد ریه های بیمار شد و او را آرام کرد، گازهای اضافی توسط سیستم تخلیه از بین می رود تا بیمار را بیش از حد خسته نکند و به او آسیب نزند. از بین بردن این گازهای اضافی علاوه بر بیمار برای تیم پزشکی بیمار نیز لازم است. زیرا ممکن است این گازهای اضافی باعث بیهوش شدن تیم پزشکی شوند.

آشنایی با اجزای ماشین بیهوشی

ماشین بیهوشی یک وسیله بسیار پیچیده از تجهیزات پزشکی است که در طول سال ها به آنچه امروز می بینیم تبدیل شده است. این دستگاه شامل صدها قسمت مختلف اعم از اجزای متحرک و غیر متحرک است. مواردی که در زیر بیان می کنیم چند مورد از مهمترین اجزای یک ماشین بیهوشی است:

منبع اکسیژن

هنگامی که اکسیژن به کمتر از حد نرمال میرسد، بیمار به اکسیژن نیاز دارد. بنابراین هنگام جراحی، اکسیژن بسیار مهم است. بسته به محل جراحی، ممکن است مخازن هوای تحت فشار یا خطوط هوای تحت فشار در اتاق وجود داشته باشد.

فلومتر اکسیژن

فلومتر جریان اکسیژن را در یک نقطه تنظیم شده نگه می دارد. وجود فلومتر برای یکنواختی جریان هوا بسیار مهم است. به همین دلیل اکثر ماشین ها دارای شیرهای کنترل تناسبی الکترونیکی هستند که همه چیز را ثابت نگه می دارد.

بخار ساز

بخار ساز شکل مایع ماده بی حس کننده را می گیرد و آن را به بخار تبدیل می کند، بنابراین بیمار می تواند آن را استنشاق کند.

مدار تنفسی بیمار

ماده بی حسی توسط مدار تنفسی به بیمار تحویل داده می شود. معمولا ترکیبی از شلنگ و ماسک صورت است که روی بینی و دهان بیمار قرار می گیرد.

سیستم تخلیه

این سیستم هرگونه گاز اضافی را از دستگاه خارج می کند و از پخش شدن گاز بیهوشی در فضای اتاق عمل جلوگیری می کند. اگر گازها وارد اتاق شوند می توانند عواقبی را برای تیم پزشکی حاضر در اتاق عمل داشته باشند.

نمایشگر هد آپ

یک مانیتور روی دستگاه است که به پزشکان و تکنسین ها اجازه می دهد تا جریان گازها را ردیابی کرده و از ثابت بودن جریان اطمینان حاصل کنند. هرگونه نوسان در جریان بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود و به تکنسین هشدار می دهد.

انواع ماشین بیهوشی

ماشین بیهوشی هوایی

دستگاه بیهوشی هوایی یکی از انواع ماشین بیهوشی است که به شکل نیمه باز است. این دستگاه از یک مخزن داروی مایع، یک سوئیچ تنظیم اثر، دم تاشو، یک سوپاپ یک طرفه مکش و یک دم و بازدم تشکیل شده است. کار کردن با  این دستگاه آسان است و می تواند مستقیما از هوا و اکسیژن به عنوان گاز حامل برای کمک به تنفس و کنترل تنفس برای برآوردن نیازهای مختلف جراحی استفاده کند.

روش کار با این دستگاه به این صورت است که پس از تکمیل القای بیهوشی به بیمار، ماشین بیهوشی هوایی را به ماسک یا لوله تراشه متصل می کنند. هنگام استنشاق، مخلوط بیهوشی از طریق فلپ دمی وارد ریه های بیمار می شود. هنگام بازدم، فلپ بازدمی باز شده و فلپ دمی بسته می شود و گاز بازدمی را خارج می کند. هنگام کمک یا کنترل تنفس می توان از دم تاشو استفاده کرد. هنگام دم فشار دهید و هنگام بازدم به سمت بالا بکشید تا از تهویه کافی اطمینان حاصل کنید. در همان زمان، اگر نیاز بود، سوئیچ اثر را برای حفظ سطح بیهوشی پایدار تنظیم کنید. عیب این دستگاه این است که غلظت اثر کم است و فقط می توان از آن به عنوان حفظ بیهوشی استفاده کرد.

دستگاه بیهوشی DC

ماشین بیهوشی DC (جریان مستقیم) از اکسیژن پر فشار، کاهنده فشار، فلومتر و اواپراتور مایع بیهوشی تشکیل شده است. این دستگاه فقط قادر به تامین اکسیژن و تنظیم غلظت گاز بیهوشی قابل استنشاق است. اگر قصد خرید دستگاه بیهوشی DC را دارید باید در کنار آن دستگاه های دیگری هم خریداری کنید که به صورت سری با محل خروجی قرار بگیرند.

دستگاه بیهوشی بسته

این دستگاه یک مخلوط بیهوشی با جریان کم و یک جریان یک طرفه از طریق فلپ خروجی گاز را برای بیمار فراهم می کند. گاز بازدمی مجددا از طریق فلپ بازدمی در جاذب  CO2 استفاده می شود. ساختار ماشین بیهوشی بسته از منبع اکسیژن، دستگاه اکسید نیتروژن، جریان سنج گاز، اواپراتور، جاذب CO2، دریچه یک طرفه، لوله تنفس، دریچه خروج گاز، کیسه هوای ذخیره سازی و غیره تشکیل شده است.

خرید ماشین بیهوشی

هنگام خرید ماشین بیهوشی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

وجود طیف گسترده ای از ویژگی های ماشین های بیهوشی و همچنین برند های متعدد ممکن است تشخیص دستگاه مناسب را کمی دشوار کند. به همین دلیل در زیر مواردی که باید هنگام خرید ماشین بیهوشی به آن دقت کنید را آورده ایم:

  • نوع هواکش
  • مشخصات ایمنی دستگاه
  • اندازه و قابلیت متحرک بودن دستگاه
  • اتاق برای ذخیره سازی
  • آپشن های برندی که انتخاب کرده اید
  • خدمات خرید مانند تجهیزات جدید و نوسازی شده
  • هزینه و طول عمر ماشین
  • شرایط پرداخت
  • ارزش افزوده

امروزه دستگاه های بیهوشی مدرن نیز وارد بازار شده اند که هر کدام اجزای بیشتر و پیشرفته تری دارند. در صورت خرید ماشین بیهوشی مدرن امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می گیرد. این دستگاه ها مجهز به فشار راه هوایی، جریان بازدمی، غلظت CO2 انتهایی، غلظت بیهوشی استنشاقی، مانیتور غلظت اکسیژن، هشدار هیپوکسیک و دستگاه حفاظت خودکار اکسید نیتروژن-هیپوکسیک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *