پزشکی، ارایشی و بهداشتی

علت پریود دردناک + راههای درمان آن

قاعدگی دردناک چیست؟

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزار دهنده‌ی پریودی است، که ممکن است قبل از قاعدگی یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند. این درد در قسمت پایین شکم و پشت حس می‌شود، که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. این درد معمولا با شروع قاعدگی و یا در دو سال اول آن وجود دارد و رفته رفته با افزایش سن درد کمتر شده و یا شاید بعد از به دنیا آمدن اولین بچه، کاملا از بین برود. ممکن است پزشک از اصطلاح “دیس منوره” به جای قاعدگی دردناک استفاده کند.

برای مطالعه مقاله ۱۰ کاری که بعد از خوردن غذا نباید انجام داد! کلیک کنید.

علائم قاعدگی دردناک چیست؟

احتمالا شما نیز از این علائم آگاهی دارید و آن را تجربه کرده‌اید:

  • احساس درد در ناحیه ی شکم (گاهی اوقات بسیار شدید)
  • احساس فشار در شکم
  • درد در ناحیه لگن، پایین کمر و پشت و داخل ران

وقتی که درد شدید باشد، علائم عبارتند از:

  • ناراحتی و مشکل معده، گاهی اوقات همراه با استفراغ
  • آبکی و شل شدن مدفوع

با انواع قاعدگی دردناک بیشتر آشنا شوید

قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که با افت میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون، رحم یکبار در ماه پوشش خود را تخریب می‌کند و در قالب خونریزی بافت‌های اضافی خارج می‌شوند. اگرچه مقداری درد، گرفتگی و ناراحتی در طول دوره قاعدگی طبیعی است، اما اگر شدت درد با وجود مصرف مسکن غیر قابل تحمل باشد باید به وجود سندروم قاعدگی دردناک شک کرد.

معمولا این مشکل باعث غیبت خانم از کار یا تحصیل می‌شود. جالب است بدانید که دو نوع قاعدگی دردناک وجود دارد:

  • قاعدگی دردناک اولیه: اصولابا اولین پریودی شروع می‌شود و در طول زندگی شما ادامه می‌یابد. معمولاً مادام‌العمر است و می‌تواند باعث گرفتگی شدید و مکرر ناشی از انقباضات شدید و غیر طبیعی رحم شود.
  • قاعدگی دردناک ثانویه: این مسئله به‌دلیل وجود برخی از علل فیزیکی بروز می‌کند. معمولاً در سنین ۳۵ تا ۴۵ رخ می‌دهد و ممکن است ناشی از شرایط پزشکی مانند بیماری التهابی لگن، فیبروم رحم یا اندومتریوز باشد.

به‌همین‌ دلیل است که معمولا علت و درمان قاعدگی دردناک به هم مرتبط هستند.

دلایل ایجاد قاعدگی دردناک چیست؟

درد شکم در قاعدگی به علت انقباض رحم که نوعی عضله است، رخ می‌دهد. حال اگر میزان این انقباضات بسیار قوی باشد، باعث مسدود شدن عروق نزدیک به رحم و در نتیجه اکسیژن رسانی به رحم متوقف می‌شود و همین کمبود اکسیژن منجر به درد می‌شود. درد قاعدگی یا اولیه است یا ثانویه، که درد قاعدگی اولیه به دلیل چرخه ی قاعدگی رخ می‌دهد، در حالی که درد قاعدگی ثانویه ناشی از مشکل در اندام‌های تولید مثلی است. درد قاعدگی ثانویه دلایل متعددی دارد، از جمله:

اندومتریوز: اندومتریوز یک بیماری است که در آن بافتی داخلی رحم (اندومتر) در خارج از رحم یافت می‌شود.

بیماری‌های التهابی لگن: عامل این عفونت باکتری است و از رحم شروع می‌شود و می‌تواند به سایر ارگان‌های تولید مثل نیز گسترش یابد.

تنگی دهانه ی رحم: که قسمت پایین رحم است، می‌تواند به علت آسیب دیدگی و همچنین کمبود استروژن پس از یائسگی ایجاد شود.

فیبروئید: دیواره داخلی رحم ممکن است فیبروئید (توده ی خوش خیم دیواره ی رحم) داشته باشد.

 معمولا علت پریود دردناک بعد از ازدواج مشکلاتی مانند کیست تخمدان، بیماری التهابی لگن و اندومتریوز است. زیرا تغییرات هورمونی و عفونت‌های مقاربتی مرتبط با روابط جنسی، در بروز این بیماری‌ها موثر هستند.

 برای مطالعه مقاله علت درد مقعد در پریودی چیست؟ + راههای درمان آن کلیک کنید.

آیا امکان پیشگیری از بروز اختلال قاعدگی دردناک وجود دارد؟

تجربه نشان داده است که اغلب خانم‌هایی که یک سبک زندگی سالم دارند، کمتر دچار بیماری‌های مولد قاعدگی دردناک می‌شوند. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم که برای پیشگیری از این اختلال، یک رژیم غذایی سالم شامل حداقل ۶۰% میوه و سبزیجات، خواب کافی و ورزش منظم داشته باشید.

اگرچه دنیای امروز سرشار از استرس است اما راهکارهای زیادی برای کنترل آن وجود دارد. زندگی جنسی خود را محدود به یک نفر یا همان همسر خود کنید. تعدد شرکای جنسی خطر بروز بیماری التهابی لگن را افزایش می‌دهد.

عوارض پریودی خیلی دردناک

پریودی دردناک در وهله اول می‌تواند باعث ایجاد اختلال در انجام فعالیت‌های روزمره شود. از طرفی، برخی از عوامل موثر در بروز این مشکل می‌توانند عوارضی داشته باشند. به عنوان مثال، اندومتریوز می‌تواند باعث ناباروری شود. بیماری التهابی لگن می‌تواند لوله‌های فالوپ شما را زخمی کند و خطر کاشت تخمک بارور شده در خارج از رحم را افزایش دهد.

 نحوه صحیح تشخیص اختلال قاعدگی دردناک

در هنگام ویزیت، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و یک معاینه فیزیکی از جمله معاینه لگن انجام می‌دهد. در طول معاینه لگن، پزشک انواع ناهنجاری در اندام تناسلی را بررسی می‌کند و به‌دنبال علائم عفونت می‌گردد. اگر پزشک مشکوک شود که اختلالی باعث دردهای قاعدگی شما شده است، ممکن است انجام آزمایش‌های دیگری مانند موارد زیر را توصیه کند:

  • سونوگرافی: این آزمایش از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از رحم، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها استفاده می‌کند.
  • سایر آزمایشات تصویربرداری: اصولا سی‌تی اسکن یا اسکن ام آر آی جزئیات بیشتری نسبت به سونوگرافی ارائه می‌دهند و می‌توانند به پزشک شما در تشخیص بیماری‌های زمینه‌ای کمک زیادی کنند. در واقع سی‌تی اسکن تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف را ترکیب می‌کند تا تصاویر مقطعی از استخوان‌ها، اندام‌ها و سایر بافت‌های نرم داخل بدن شما تولید کند. درحالی‌که، ام آر آی از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای داخلی استفاده می‌کند. هر دو آزمایش غیر تهاجمی و بدون درد هستند.
  • لاپاراسکوپی: اگرچه معمولاً انجام این آزمایش برای تشخیص دردهای قاعدگی ضروری نیست، اما لاپاراسکوپی می‌تواند به تشخیص یک بیماری زمینه‌ای مانند اندومتریوز، چسبندگی، فیبروم، کیست تخمدان و حاملگی خارج از رحم کمک زیادی کند. در طی این جراحی سرپایی، پزشک حفره شکمی و اندام‌های تناسلی شما را با ایجاد برش‌های کوچک در شکم و قرار دادن یک لوله فیبر نوری دارای دوربینی کوچک مشاهده می‌کند.

درمان قاعدگی دردناک چیست؟

در صورت خفیف بودن درد قاعدگی می‌توانید از آسپیرین یا سایر داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید و اگر این داروها را به محض شروع خونریزی یا درد استفاده کنید، مؤثرتر خواهد بود. همچنین داروی دی سیکلومین می تواند در کاهش درد اثر گذار باشد.

گرما نیز می‌تواند کمک کند. استفاده از پدهای حرارتی یا بطری آب گرم در پشت یا شکم ،حمام آب گرم نیز می‌توانند کمک کننده باشند. شما هم چنین باید:

  • در صورت نیاز استراحت کنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی کافئین و نمک اجتناب کنید.
  • از تنباکو یا مشروبات الکلی استفاده نکنید.
  • پشت و شکم خود را ماساژ دهید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید.

برای کاهش درد پریود چه بخوریم؟

برای کاهش درد پریود می توانید از روش های سنتی و گیاهان دارویی استفاده کنید. این روش درمان هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد. در ادامه چند نوع از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

  • دارچین

دارچین ماده ای مسکن برای درد است. دارچین به کاهش انقباضات رحمی کمک خواهد کرد و باعث تسکین درد می شود.

  • شکلات تلخ

شکلات تلخ ماهیچه ها را به سرعت آزاد می کند و سبب تسکین درد می شود. 

  • زنجبیل

زنجبیل میزان ترشح هورمون های درد بدن را کاهش می دهد و انرژی شما را نیز افزایش می دهد.

  • آب بنوشید

با نوشیدن آب فراوان می توانید از درد و نفخ شکم جلوگیری کنید. بهتر است آب گرم بنوشید تا با افزایش جریان خون گرفتگی عضلات را آرام کند.

  • رازیانه

یک مسکن برای درد می باشد. روزی دو باز و در سه روز قبل از پریودی استفاده کنید.

  • جعفری

این سبزی به کاهش درد شما کمک زیادی می کند.

  • اسید چرب مصرف کنید

مصرف غذایی مانند ماهی، آجیل هایی مانند گردو و بادام و کنجد را که دارای اسید های چرب هستند افزایش دهید تا به تسکین درد پریود کمک کند.

 برای مطالعه مقاله چگونه یبوست خود را درمان کنیم؟ کلیک کنید.

کاهش درد پریود با ماساژ

یکی از روش های کاهش درد ماساژ می باشد. ماساژ با روغن های گیاهی و گرم نگه داشتن تأثیر زیادی در کاهش درد پریود دارند. تحقیقات نشان داده است که  علاوه بر این که با ماساژ شدت درد کاهش می یابد بلکه اثرات یک ماساژ آرامش بخش تا شش هفته بعد از آن نیز ادامه می یابد. یکی از بهترین روش های ماساژ در دوران پریودی، ماساژ متمرکز بر رحم و عضلات است. انجام ماساژ را ده روز قبل و در طول دوره قاعدگی برای تسکین درد پیشنهاد می کنیم.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد قاعدگی هر ماه در توانایی شما برای انجام وظایف روزمره اختلال ایجاد می‌کند، ممکن است زمان صحبت با پزشک متخصص زنان و زایمان فرا رسیده باشد. در مورد علائم خود و هر یک از موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • درد قاعدگی بعد از گذاشتن آی یو دی
  • حداقل سه دوره قاعدگی دردناک
  • گرفتگی شکم همراه با اسهال و حالت تهوع در هر دوره از قاعدگی
  • وجود درد لگن با وجود اتمام دوره قاعدگی
  • خونریزی بیش‌ازحد در هر دوره قاعدگی
  • لکه‌بینی بین هر دو سیکل قاعدگی

معمولا گرفتگی ناگهانی یا درد لگن می‌تواند نشانه عفونت باشد. عفونت درمان نشده می‌تواند باعث ایجاد بافت اسکار شود که به اندام‌های لگن آسیب می‌رساند و ممکن است منجر به ناباروری شود. پس اگر علائم زیر دارید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

  • تب
  • درد شدید لگن
  • درد ناگهانی در ناحیه کمر و زیر شکم، به‌خصوص اگر ممکن است باردار باشید
  • خروج ترشحات بدبو از واژن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *