پزشکی، ارایشی و بهداشتی

سیر تا پیاز راهکارهای لازم برای درمان آرتروز زانو

زمانی که در سنین پیری پا می‌گذارید، غضروف‌ها فرسوده‌تر می‌شوند و به دنبال آن بیماری‌های گوناگونی در شما پدیدار خواهند شد. آرتروز زانو یک نمونه از آن‌ها است که ممکن است راه رفتن و انجام فعالیت‌های روزمره را با اختلال مواجه کند. البته عوامل دیگری نیز ممکن است روی ابتلای شما به این بیماری تأثیرگذار باشند. دلیل هر چه باشد، شما باید به دنبال راهکارهایی به منظور درمان آرتروز زانو باشید. برخی از این راهکارها خانگی هستند. با برخی از راهکارها نیز می‌توانید هنگام مراجعه به پزشک آشنا شوید. در ادامه این روش‌های درمانی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت؛ پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

همه چیز درباره آرتروز زانو

چگونه می‌توان نسبت به درمان آرتروز زانو اقدام کرد؟

اگر زود متوجه بیماری خود شوید، سریع‌تر می‌توانید راه‌های درمانی را پیدا کنید. راهکارهای درمان آرتروز زانو باتوجه‌به شدت بیماری، وضعیت بیمار و همچنین صلاحدید پزشک می‌توانند متفاوت باشند. هدف از توصیه‌های ارائه‌شده این است بتوانید از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید و علائم بیماری خود را بهبود ببخشید؛ پس اگر می‌خواهید بیماری شما مانع از فعالیت‌هایتان نشود، ادامه مطلب را دنبال کنید.

سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید

هر چند دنبال کردن این روش به صورت کامل بیماری شما را از بین نمی‌برد؛ اما تا حدودی می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل بیاورد. اگر سبک زندگی شما ناسالم است، حتماً نسبت به تغییر آن اقدام کنید. به عنوان مثال ورزش کردن را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. زمانی که شما ورزش می‌کنید در کنار کاهش وزن، فشار و استرس نیز از روی مفاصل دیگر برداشته می‌شوند. همچنین ورزش باعث بهبود دامنه حرکاتی شما خواهد شد. از دیگر مزایای ورزش کردن می‌توانیم به افزایش قوای عضلانی و کاهش درد و تورم مفصل اشاره داشته باشیم. البته لازم به ذکر است برای ورزش حتماً باید با متخصص ارتوپدی صحبت کنید تا بر اساس شرایط شما پیشنهادهایی را ارائه دهد. دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و شنا از مناسب‌ترین ورزش‌های موجود هستند.

از آنجایی که آرتروز زانو باعث درد مفاصل شما می‌شود، می‌توانید از آب‌درمانی برای تسکین استفاده کنید. ذکر این نیز ضرورت دارد در صورت شدت زیاد بیماری، فعالیت‌هایی همچون دویدن را به هیچ عنوان انجام ندهید. همچنین اضافه وزن مشکلات شدیدی را برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو ایجاد می‌کند؛ به همین علت باید نهایت تلاش خود را برای کاهش وزن و رسیدن به یک وزن متعادل به کار بگیرند. با این کار می‌توانند از میزان فشارهای وارده بر زانو تا حد زیادی بکاهند. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و ایده‌آل مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنید و همچنین مواد قندی و چربی‌های اشباع را تا جایی که می‌توانید محدود کنید. مصرف گوشت قرمز شما در طول هفته از دو بار نباید تجاوز کند. همچنین در طول هفته حتماً از ماهی استفاده کنید و از خوردن غذاهای سرخ‌کردنی تا جایی که می‌توانید دوری کنید.

دنبال کردن یک زندگی سالم

داروهایی که پزشک تجویز کرده است را مصرف کنید

برای درمان آرتروز زانو حتماً باید به پزشک مراجعه کنید باتوجه‌به شرایط شما داروهایی را تجویز کند. این داروها می‌توانند درد شما را کاهش دهند و به بهبود علائم بیماری کمک کنند. استامینوفن از جمله داروهایی است که می‌توان برای دردهای خفیف از آن بهره برد. بر اساس اطلاعات آماری، مشاهده حالت تهوع یا معده درد بعد از خوردن این دارو طبیعی است. گاهی اوقات استامینوفن نمی‌تواند در بیمار تغییری را ایجاد کند؛ به همین علت پزشک داروهای دیگری را در نظر می‌گیرد. داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی نمونه‌ای از آن‌ها هستند. ناپروکسن و ژلوفن می‌توانند درد را تسکین دهند و به بهبود علائم بیماری کمک کنند.

برای درمان آرتروز زانو از فیزیوتراپی کمک بگیرید

راهکار بسیار مؤثری که می‌توانیم برای درمان آرتروز زانو به اشتراک بگذاریم، فیزیوتراپی است. با این روش می‌توانید قوای عضلانی و انعطاف‌پذیری عضلات خود را بهبود ببخشید. همچنین دامنه حرکاتی شما نیز تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا می‌کند. کارهایی مثل پیاده‌روی یا استحمام ممکن است باعث درد شما شوند؛ به همین علت برای تسکین این دردها فیزیوتراپی بهترین پیشنهادی است که می‌توانید از آن استقبال کنید.

فیزیوتراپی را فراموش نکنید

تزریق استروئیدها دیگری راهکار درمانی برای آرتروز زانو

راهکار دیگر برای درمان آرتروز زانو تزریق استروئید است. برخی از استروئیدها به صورت مستقیم باید به مفصل زانو تزریق شوند که کورتون یک نمونه از آن‌ها است. این کار می‌تواند باعث آرام‌تر شدن درد و همچنین کاهش تورم شود. البته ذکر این نکته ضروری است تزریق استروئید ممکن است واردکننده آسیب به غضروف باشد؛ به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند سالیانه 3 تا 4 بار این فرایند انجام شود.

عمل جراحی؛ به عنوان آخرین راهکار برای درمان آرتروز زانو

آخرین راهکار درمانی که به بیماران توصیه می‌شود، عمل جراحی است. جراحی هم نمی‌تواند شما را برای همیشه از شر این مشکل رها کند؛ اما برای بهبود علائم بسیار کمک‌کننده است. البته لازم به ذکر است افرادی که مبتلا به آرتروز زانو نوع خفیف هستند، می‌توانند نگاه دیگری به راهکار عمل جراحی داشته باشند. به عنوان مثال این افراد می‌توانند از روش آرتروسکوپی زانو استفاده کنند تا از این طریق غضروف‌های پاره‌شده و بافت سینوویال التهابی را از مفاصل خارج کنند. برای بیماری‌های شدیدتر می‌توان نسبت به جایگزینی مفصل زانو اقدام کرد. اگر اجزای مصنوعی را جایگزین سطوح مفصلی آرتریت کنید، در آن صورت درد به صورت کامل از بین می‌رود. از این روش به عنوان محبوب‌ترین راهکار درمانی آرتروز شدید یاد می‌شود. بیماران بعد از پشت سر گذاشتن دوره نقاهت می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند و به کار و ورزش مشغول شوند.

جراحی؛ آخرین راهکار برای درمان آرتروز زانو

سخن آخر

از جمله بیماری‌هایی که مفاصل و غضروف‌ها را درگیر خود می‌کند، آرتروز زانو است. این بیماری روی دامنه حرکاتی افراد تأثیر می‌گذارد و راه رفتن آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند؛ به همین علت برای بهبود به دنبال راهکارهای درمان آرتروز زانو هستند که شامل موارد مختلفی می‌شوند. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین راهکارهای درمانی را با شما به اشتراک بگذاریم تا با دیدگاه بهتری درمان را شروع کنید. لازم به ذکر است هر زمانی که علائم بیماری را مشاهده کردید، حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا در مراحل اولیه بیماری، جلوی پیشرفت آن را بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *