پزشکی، ارایشی و بهداشتی

دستگاه گیت ترینر، راه رفتن دوباره معلولین

دستگاه گیت ترینر یک ابزار کمکی شبیه واکر است که کودکان و بزرگسالانی که به دلیل مشکلات حرکتی قادر به ایستادن و راه رفتن نیستند، می‌توانند از آن استفاده کنند. معلولین با استفاده از گیت ترینر می‌توانند به‌صورت مستقل پیاده‌روی کنند و بدون اینکه به اشخاص دیگر وابسته باشند به‌راحتی حرکت کنند. معمولاً افرادی که دچار معلولیت یا مشکلات حرکتی هستند به دلیل عدم حرکت و راه رفتن دچار مشکلات جسمی و روانی می شوند؛ اما استفاده از این دستگاه که به عنوان یک ابزار کمکی به معلولین کمک می کند تا به صورت مستقیم حرکت کنند، باعث می‌شود تا با موقعیت فعلی خودشان کنار بیایند و از لحاظ روحی و روانی احساس بهتری داشته باشند.

 استفاده از این دستگاه برای کودکان معلول یا کم توان باعث می شود راه رفتن را راحت تر یاد بگیرند و بتوانند بدون کمک دیگران حرکت کنند. به دلیل امنیت بالای دستگاه گیت ترینر کودکان، افرادی که دچار مشکلات حرکتی هستند بدون ترس از افتادن و آسیب دیدن می‌توانند مرتب تمرین کنند و با این وسیله راه بروند. با توجه به اینکه گیت ترینر قابلیت تنظیم دارد، می توان برای هر بیماری با مشکلات متفاوت آن را تنظیم کرد. این دستگاه دارای انواع و مدل های متفاوتی است که هر یک برای افراد خاصی مناسب هستند.

برخی از گیت ترینر ها مناسب کودکان و برخی دیگر مناسب بزرگسالانی هستند که از لحاظ فیزیکی ناتوان هستند و یا دچار مشکلات حرکتی هستند. این دستگاه را می توان از قسمت نشیمنگاه تنظیم کرد و به دلیل داشتن چرخ های بسیار روان و ترمز های محکم می توان به راحتی از آن استفاده کرد.

دستگاه گیت ترینر چیست

دستگاه گیت ترینر یک دستگاه کمکی است که به حفظ تعادل و حرکت بیماران حرکتی کمک می کند. با استفاده از این دستگاه که شباهت زیادی به واکر دارد، بیماران می‌توانند به راحتی و آرامش شروع به قدم زدن کنند. به این صورت اعتماد به نفس آن ها تقویت می شود. با راه رفتن مداوم و با استفاده از دستگاه گیت ترینر مستقل می‌شوند و از نظر حرکتی دیگر به افراد خانواده وابسته نخواهند بود. این دستگاه که مناسب فیزیوتراپی افراد بزرگسال و خردسالان است، برای کودکانی که دچار آسیب های سر، ضربه مغزی و یا مشکلات فیزیکی هستند، مناسب است. این دستگاه قابلیت تنظیم ارتفاع و شیب دارد و می توان با اهرم دستی ترمز یا چرخ ترمز دار آن را کنترل کرد.

گیت ترینر کودکان و انواع آن

گیت ترینر کودکان مخصوص کودکان و خردسالان است. کودکانی که دارای ناتوانی های فیزیکی هستند می‌توانند با استفاده از این دستگاه از هر چهار طرف محافظت شوند. زین حمایتی این دستگاه برای کودکان و اطفال قابل تنظیم بوده و چرخ های روان و راحتی دارد. به همین خاطر کودکان می‌توانند به راحتی با استفاده از این دستگاه حرکت کنند و احساس آزادی و استقلال داشته باشند. کودکان با به کار بردن دستگاه گیت ترینر کودکان می‌توانند وزن بدنشان را روی پای خودشان بیندازند و تعادل خودشان را به راحتی حفظ کنند. این وسیله به راحتی به کودک اجازه می‌دهد تا بدون کمک حرکت کند. دستگاه گیت ترینر کودکان آپشن های زیادی دارد. به عنوان مثال دارای دستگیره های جدا کننده، دستگیره های همراه جداکننده بین پا، بند ساپورت پا و … است. حتی قسمت هایی در این دستگاه برای ساپورت لگن و سینه طراحی شده است. برای کودکان می توان چرخ های دستگاه را قفل کرد و یا سرعت چرخش چرخ ترمز را تنظیم کرد. لوازم جانبی این دستگاه با توجه به نیازهای کاربر قابل تنظیم، حذف و یا اضافه شدن هستند.

گیت ترینر دینامیک برای توانبخشی معلولین

ترینر دینامیک یکی دیگر از دستگاه های کار درمانی است که برای مددجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا با حفظ تعادل بدون بدون کمک حرکت کنند. دستگاه گیت ترینر دینامیک مناسب خردسالان کودکان و افراد میانسال و یا کهنسالان است. این دستگاه که دارای قابلیت های ویژه ای می باشد، برای هر شخص قابل تنظیم است. افرادی که دچار ناتوانی های فیزیکی هستند و برای راه رفتن مشکل دارند، می‌توانند به راحتی با دستگیره های فوقانی این دستگاه وزن بدن خودشان را روی پاها بیندازند و به راحتی حرکت کنند. این دستگاه یکی از نمونه های تجهیزات توانبخشی در کاردرمانی و فیزیوتراپی است. با استفاده از فناوری روز دنیا طراحی شده و برای افرادی که دچار معلولیت های جسمی و حرکتی هستند قابل استفاده می باشد.

مزایای استفاده از گیت ترینر

همانطور که اشاره کردیم گیت ترینر یک دستگاه است که شباهت زیادی به واکر دارد؛ اما مزایای زیادی نسبت به واکر برای حرکت دارد. این دستگاه به گونه ای طراحی شده که افراد ناتوان می‌توانند وزن خودشان را کنترل کنند و به صورت مستقل با استفاده از آن حرکت کنند. کودکانی که از این دستگاه استفاده می کنند می‌توانند مهارت های شناختی خود را افزایش دهند و توانایی های اولیه جهت راه رفتن را یاد بگیرند. تقویت قلب و ریه با استفاده از دستگاه گیت ترینر و حرکت کردن باعث می‌شود تا از نظر سلامتی مددجویان در شرایط بهتری قرار بگیرند و آگاهی بیشتری نسبت به محیط اطراف خودشان داشته باشند.

این دستگاه قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و این یکی از مزایای گیت ترینر است که باعث می شود برای همه افراد مددجو در سنین مختلف قابل استفاده باشد. البته انواع مختلف گیت ترینر کودکان و بزرگسالان در بازار موجود است که هر یک قابلیت های ویژه ای دارند. این دستگاه قابلیت حرکت به طرف عقب و جلو و از طرفین را دارد.

 اما می توان دستگاه را به گونه ای تنظیم کرد که تنها به عقب و جلو حرکت کند. این تنظیمات بیشتر مناسب کودکان است. یکی دیگر از مزایای استفاده از گیت ترینر سلامت جسم و روان است. افرادی که از نظر روحی دچار ضعف و افسردگی شده اند، با این دستگاه می‌توانند اعتماد به نفس از دست رفته خودشان را به دست بیاورند و به صورت مستقل حرکت کنند. همین امر باعث می‌شود تا بدون احساس نیاز به دیگران فعالیت های روزمره خودشان را انجام دهند بر روحیه بهتری داشته باشند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *