پزشکی، ارایشی و بهداشتی

تخت تیلت تیبل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تخت تیلت تیبل از جمله پرکاربردترین تخت های موجود در پزشکی است. به طور کلی این تخت ها به گونه ای طراحی شده اند که برای بیماران ناتوان حرکتی مناسب باشند. به طور کلی این تخت برای بیمارانی با ضایعه نخاعی، بیماران قلبی و… مورد استفاده قرار می گیرد. عموما طراحی این نوع از تخت ها به نحوی است که بیمار را از حالت افقی به صورت حالت عمودی درآورد. به این ترتیب پزشک قادرخواهد بود در حالت ایستاده نیز بیمار را مورد معاینه قرار دهد. به طور کلی این تخت ها مزایا و ویژگی های گوناگونی دارند که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

کاربرد تخت تیلت تیبل

همانطور که گفته شد از تخت تیلت تیبل عموما در مراکز فیزیوتراپی و پزشکی استفاده می شود. افرادی که دارای بیماری های مفاصل، بیماری های عصبی، انقباض و اسپاسم عضلانی، پوکی استخوان، بیماری های قلبی و… هستند می توانند از این تخت ها استفاده کنند. به طور کلی از این تخت ها در مراکز فیزیوتراپی برای درمان بیماران استفاده می شود.

مزایای استفاده از تیلت تیبل

به طور کلی استفاده از تخت تیلت تیبل مزایای بیشماری دارد. از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان راحت تر توسط پزشک

گاهی اوقات این نیاز از سمت پزشک احساس می شود که برای درمان و یا انجام عمل جراحی، بیمار در حالت ایستاده قرار داشته باشد. در این شرایط در صورتی که بیمار توان حرکتی لازم را نداشته باشد، می توان از تخت تیلت تیبل استفاده کرد. این تخت ها این امکان را می دهند که بیمار در وضعیتی بین صفر تا 90 درجه نسبت به افق قرار داشته باشد.

بهبود شرایط درمان

ویژگی های تخت تیلت تیبل

از دیگر مزایای استفاده از تخت تیلت تیبل می توان به بهبود شرایط درمان اشاره کرد. به طور کلی بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که از بیماری هایی نظیر پوکی استخوان و یا درد مفاصل رنج می برند، بهتر است برای درمان تحت وزن خود قرار گیرند. به طور کلی این عمل سبب می شود تا عضلات و استخوان ها به خوبی بتوانند تقویت شوند. به طور کلی در این تخت ها از تسمه هایی برای نگه داشتن بیماران استفاده می شود. به این ترتیب در صورت تغییر زاویه تخت، مشکلی برای بیماران به وجود نخواهد آمد. به طور کلی با تغییر زاویه تخت میزان نیروی وارد شده بر استخوان ها افزایش پیدا کرده و در نتیجه روند بهبودی سرعت پیدا می کند.

ویژگی های تخت تیلت تیبل

به طور کلی تخت تیلت تیبل به گونه ای طراحی شده است که شرایط بهبودی بیماران را تامین کند. از جمله ویژگی های این دسته از تخت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارا بودن footplate

به طور کلی وجود این سطح در کف تخت ها سبب می شود تا در هنگام عمودی شدن بیماران، زیر پای آن ها آزاد نباشد. به این ترتیب بیماران می توانند در هنگام عمودی شدن پای خود را در سطح محکمی قرار دهند. این بخش به گونه ای طراحی شده است که وزن بیماران را به خوبی تحمل کند.

قابلیت تنظیم شیب

از دیگر ویژگی های تخت تیلت تیبل مکانیکی و یا برقی می توان به قابلیت تنظیم شیب آن ها اشاره کرد. به طور کلی این تخت ها به نحوی طراحی شده اند که از شیب صفر درجه یعنی افقی به شیب 90 درجه برسند. به این ترتیب پزشکان قادر خواهند بود در هر مرحله از درمان بیمار، شیب تخت را تغییر دهند. به طور کلی افزایش شیب سبب می شود تا به مرور زمان، بیماران بیشتر بتوانند وزن خود را تحمل کنند.

قابلیت تنظیم با دست و یا پا

از دیگر ویژگی های تخت تیلت تیبل قابلیت تنظیم با دست و پا به صورت همزمان است. به طور کلی این قابلیت سبب می شود تا در طول درمان، درمانگر بتواند به راحتی وضعیت بیمار را تغییر دهد.

سیستم قفل کننده مناسب

مزایای استفاده از تخت تیلت تیبل

به طور کلی تخت های تیلت تیبل به نحوی طراحی شده اند که در هنگام تغییر وضعیت شیب، دچار مشکل نشوند. عمدتا سیستم قفل کننده این تخت ها قادر است به خوبی در شیب تعیین شده توسط پزشک، از حرکت تخت در زوایای گوناگون جلوگیری کند.

مجهز به بند های نگهدارنده

از دیگر ویژگی های تخت تیلت تیبل می توان به تسمه های نگهدارنده آن ها اشاره کرد. به طور کلی زمانی که بیماران در شیب های تند قرار می گیرند احتمال سر خوردن و یا افتادن آن ها وجود دارد. این تسمه ها به نحوی طراحی شده اند که از افتادن بیماران در شیب های تند جلوگیری کنند.

مجهز به چرخ

از دیگر ویژگی های تخت تیلت تیبل می توان به چرخ های آن اشاره کرد. به طور کلی به کارگیری چرخ در زیر این تخت ها سبب می شود تا به راحتی بتوان نسبت به جابجا کردن آن ها اقدام کرد.

انواع تخت تیلت تیبل

انواع تخت تیلت تیبل

به طور کلی تخت تیلت تیبل بر حسب نوع طراحی به انواع گوناگونی تقسیم بندی می شود. از جمله مهمترین انواع تخت های تیلت تیبل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تیلت تیبل مکانیکی

از انواع تخت تیلت تیبل می توان به تخت های مکانیکی اشاره کرد. به طور کلی این تخت ها در مقایسه با سایر انواع تیلت تیبل ها از قیمت پایین تری برخوردار هستند. عموما مکانیزم حرکت و تغییر شیب در این مدل از تخت ها به صورت دستی انجام می پذیرد. عموما تیلت تیبل مکانیکی از یک جک و یک دستگیره استفاده شده است. به این ترتیب پزشک قادر خواهد بود با چرخاندن دستگیره، شیب تخت را تغییر دهد.

تیلت تیبل برقی

از دیگر انواع تخت تیلت تیبل می توان به تخت های برقی اشاره کرد. این مدل از تخت ها، جزء پرفروش ترین تخت های موجود در بازار شناخته می شوند. به طور کلی تیلت تیبل برقی برخلاف تخت های مکانیکی، مکانیزم حرکت به واسطه موتورهای الکتریکی انجام می پذیرد. به همین دلیل عموما این تخت ها قیمت بالاتری دارند. در صورت استفاده از این تخت ها پزشک با فشردن پدال و یا دکمه های تعبیه شده در تخت می تواند شیب آن را کنترل کند‌. عموما این تخت ها به علت سهولت استفاده طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *