پزشکی، ارایشی و بهداشتی

برنامه غذایی مناسب برای کاهش وزن!

رژیم ها فقط برای کاهش وزن نیستند. در حالی که تغییر رژیم غذایی می تواند یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن باشد، اما همچنین می تواند دروازه ای برای بهبود عادات، تمرکز بر سلامتی و داشتن یک سبک زندگی فعال تر باشد.

با این حال، تعداد زیاد برنامه های غذایی موجود ممکن است شروع را دشوار کند. رژیم های غذایی مختلف برای افراد مختلف مناسب تر، پایدارتر و موثرتر خواهند بود.

هدف برخی از رژیم ها کاهش اشتهای شما برای کاهش مصرف غذا است، در حالی که برخی دیگر پیشنهاد می کنند مصرف کالری و کربوهیدرات یا چربی را محدود کنید. برخی به جای محدود کردن برخی غذاها، بیشتر بر روی برخی الگوهای غذایی و تغییرات سبک زندگی تمرکز می کنند.

علاوه بر این، بسیاری از آنها مزایای سلامتی را ارائه می دهند که فراتر از کاهش وزن است.

در اینجا 9 تا از بهترین برنامه های غذایی برای کمک به بهبود سلامتی آورده شده است.

برای مطالعه مقاله راهکارهایی برای کاهش رشد موهای زائد! کلیک کنید.

1.رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای از دیرباز به عنوان استاندارد طلایی برای تغذیه، پیشگیری از بیماری، سلامتی و طول عمر در نظر گرفته شده است. این بر اساس مزایای تغذیه و پایداری آن است.

چگونه کار می کند
رژیم غذایی مدیترانه ای بر اساس غذاهایی است که مردم کشورهایی مانند ایتالیا و یونان به طور سنتی مصرف می کردند. سرشار از:

سبزیجات
میوه ها
غلات کامل
ماهی
آجیل و خشکبار
عدس
روغن زیتون
غذاهایی مانند مرغ، تخم مرغ و لبنیات باید در حد اعتدال مصرف شوند و گوشت قرمز محدود است.

علاوه بر این، رژیم غذایی مدیترانه ای محدودیت های زیر را دارد:

غلات تصفیه شده
چربی های ترانس
گوشت های فرآوری شده
شکر اضافه شده
سایر غذاهای بسیار فرآوری شده


فواید سلامتی
تاکید این رژیم غذایی بر روی غذاهای کم فرآوری شده و گیاهان با کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن و افزایش امید به زندگی مرتبط است. مطالعات همچنین نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای اثر پیشگیرانه ای در برابر برخی سرطان ها دارد.

اگرچه این رژیم غذایی برای کاهش خطر بیماری قلبی طراحی شده است، اما مطالعات متعدد نشان می دهد که الگوی غذایی گیاهی و با چربی غیراشباع بالا می تواند به کاهش وزن کمک کند .

یک بررسی سیستماتیک با تجزیه و تحلیل پنج مطالعه مختلف نشان داد که در مقایسه با رژیم غذایی کم چرب، رژیم مدیترانه ای منجر به کاهش وزن بیشتر پس از یک سال می شود. در مقایسه با رژیم کم کربوهیدرات، نتایج مشابهی برای کاهش وزن ایجاد کرد.

یک مطالعه بر روی بیش از 500 بزرگسال در طول 12 ماه نشان داد که پیروی بیشتر از رژیم مدیترانه ای با احتمال دوبرابر کاهش وزن مرتبط است.

علاوه بر این، رژیم مدیترانه ای خوردن مقدار زیادی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان را تشویق می کند، که ممکن است با خنثی کردن رادیکال های آزاد، به مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند.

مزایای دیگر
مطالعات اخیر همچنین نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر اختلالات روانی، از جمله زوال شناختی و افسردگی مرتبط است

خوردن گوشت کمتر نیز با رژیم غذایی پایدارتر برای سیاره زمین همراه است.

جنبه های منفی
از آنجایی که رژیم مدیترانه ای تاکید زیادی بر محصولات لبنی ندارد، مهم است که مطمئن شوید که همچنان کلسیم و ویتامین D کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کنید.

برای مطالعه مقاله اضطراب اجتماعی چیست؟ + راههای کنترل آن کلیک کنید.

2.رژیم غذایی DASH


رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا، یا DASH، یک برنامه غذایی است که برای کمک به درمان یا پیشگیری از فشار خون بالا، که از نظر بالینی به عنوان فشار خون بالا شناخته می شود، طراحی شده است.

بر خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی تاکید دارد. نمک، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و چربی آن کم است.

در حالی که رژیم DASH یک رژیم کاهش وزن نیست، بسیاری از افراد گزارش می دهند که وزن خود را کاهش می دهند.

چگونه کار می کند
رژیم DASH وعده های خاصی از گروه های غذایی مختلف را توصیه می کند. تعداد وعده هایی که تشویق به خوردن می شوید به کالری دریافتی روزانه شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، هر روز یک فرد معمولی که از رژیم DASH استفاده می کند حدوداً غذا می خورد:

پنج وعده سبزیجات
پنج وعده میوه
هفت وعده کربوهیدرات سالم مانند غلات کامل
دو وعده لبنیات کم چرب
دو وعده یا کمتر از گوشت بدون چربی
علاوه بر این، مصرف آجیل و دانه ها دو تا سه بار در هفته توصیه می شود.

فواید سلامتی
نشان داده شده است که رژیم DASH سطح فشار خون و چندین عامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. همچنین، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و کولورکتال کمک کند .

مطالعات نشان می دهد که رژیم DASH همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل 13 مطالعه نشان داد که افرادی که از رژیم DASH استفاده می کردند، در مدت 8 تا 24 هفته وزن بیشتری نسبت به افرادی که رژیم غذایی کنترل داشتند، از دست دادند .

مطالعه دیگری در بزرگسالان مبتلا به چاقی بیش از 12 هفته نشان داد که رژیم DASH به کاهش وزن کل بدن، درصد چربی بدن و توده چربی مطلق در شرکت کنندگان در مطالعه کمک کرد و در عین حال قدرت عضلانی را حفظ کرد .

مزایای دیگر
علاوه بر کاهش وزن، رژیم DASH ممکن است به مبارزه با علائم افسردگی کمک کند.

یک مطالعه مقایسه ای بیش از 8 سال نشان داد که حتی پایبندی متوسط به رژیم غذایی DASH با کاهش خطر افسردگی مرتبط است .

جنبه های منفی
در حالی که رژیم DASH ممکن است به کاهش وزن و کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون کمک کند، شواهد متفاوتی در مورد مصرف نمک و فشار خون وجود دارد.

مصرف کم نمک با افزایش مقاومت به انسولین مرتبط است و رژیم کم سدیم انتخاب مناسبی برای همه نیست.

یک رژیم کم سدیم مانند رژیم DASH برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا سایر شرایط سلامتی که از محدودیت سدیم سود می برند یا به آن نیاز دارند، مناسب تر است.

تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا بفهمیم چگونه رژیم کم سدیم می تواند بر مقاومت به انسولین در افراد بدون فشار خون تاثیر بگذارد.

3.رژیم های گیاهی و انعطاف پذیر


گیاهخواری و گیاهخواری محبوب ترین نسخه های رژیم های غذایی گیاهی هستند که محصولات حیوانی را به دلایل بهداشتی، اخلاقی و محیطی محدود می کنند.

با این حال، رژیم های گیاهی انعطاف پذیرتری نیز وجود دارد، مانند رژیم غذایی انعطاف پذیر. این یک رژیم غذایی گیاهی است که به شما اجازه می دهد محصولات حیوانی را در حد اعتدال مصرف کنید.

چگونه کار می کند
رژیم های گیاهخواری معمولی، انواع گوشت را محدود می کنند اما محصولات لبنی را مجاز می دانند. رژیم های معمولی وگان تمام محصولات حیوانی، از جمله لبنیات، کره و گاهی اوقات دیگر محصولات جانبی مانند عسل را محدود می کند.

برنامه غذایی انعطاف پذیر قوانین یا توصیه های مشخصی در مورد کالری و درشت مغذی ها ندارد، بنابراین بیشتر یک سبک زندگی در نظر گرفته می شود تا یک رژیم. اصول آن عبارتند از:

مصرف پروتئین از گیاهان به جای حیوانات
خوردن بیشتر میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل
خوردن کمترین فرآوری شده و طبیعی ترین اشکال غذاها
محدود کردن قند و شیرینی
علاوه بر این، انعطاف پذیری را برای مصرف گوشت و محصولات حیوانی گهگاهی فراهم می کند.

فواید سلامتی
مطالعات متعدد نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله بهبود نشانگرهای سلامت متابولیک، کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند .

همچنین نشان داده شده است که رژیم های غذایی انعطاف پذیر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد و سلامت متابولیک و فشار خون را بهبود می بخشد، به علاوه ممکن است فواید کاهش وزن خود را داشته باشد.

مزایای دیگر
برای کسانی که به دنبال یک سبک زندگی پایدار هستند، کاهش مصرف گوشت می تواند انتشار گازهای گلخانه ای، جنگل زدایی و تخریب خاک را نیز کاهش دهد.

جنبه های منفی
حفظ الگوهای غذایی مبتنی بر گیاه مانند گیاهخواری و گیاهخواری گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد و ممکن است محدود کننده باشد، به خصوص اگر از سبک غذا خوردن مبتنی بر گوشت استفاده کنید.

و در حالی که انعطاف پذیری رژیم انعطاف پذیر پیروی از آن را آسان می کند، انعطاف پذیری بیش از حد با آن ممکن است با مزایای آن مقابله کند.

برای مطالعه مقاله علت نفخ شکم و راههای برطرف کردن آن کلیک کنید.

4.رژیم MIND


رژیم غذایی مدیترانه-DASH برای تاخیر عصبی (MIND) جنبه های رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH را ترکیب می کند تا یک الگوی غذایی ایجاد کند که بر سلامت مغز تمرکز دارد.

چگونه کار می کند
مانند رژیم غذایی انعطاف پذیر، رژیم غذایی MIND برنامه غذایی دقیقی ندارد، اما در عوض خوردن 10 غذای خاص با فواید سلامت مغز را تشویق می کند.

در هفته، MIND شامل خوردن است:

شش وعده یا بیشتر سبزیجات سبز رنگ
یک وعده سبزیجات غیر نشاسته ای
پنج وعده یا بیشتر آجیل
سایر غذاهایی که چندین بار در هفته آن را تشویق می کند عبارتند از:

انواع توت ها
لوبیا
روغن زیتون
غلات کامل
ماهی
طیور
فواید سلامتی
تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی MIND ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد کاهش دهد و مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی MIND برای بهبود شناخت نسبت به سایر رژیم های غذایی غنی از گیاه برتری دارد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که رژیم غذایی MIND می تواند به کند کردن زوال شناختی و بهبود انعطاف پذیری در افراد مسن کمک کند.

همچنین ممکن است به تاخیر در شروع اختلال حرکتی بیماری پارکینسون کمک کند.

تحقیقات کمی در مورد رژیم غذایی MIND و کاهش وزن وجود دارد. با این حال، از آنجایی که ترکیبی از دو رژیم غذایی است که باعث کاهش وزن می شود، رژیم MIND ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند.

یکی از راه هایی که می تواند به کاهش وزن کمک کند این است که مصرف غذاهایی مانند:

کره
پنیر
گوشت قرمز
غذای سرخ شده
شیرینی ها
با این حال، تحقیقات بیشتری باید در مورد رژیم غذایی MIND و کاهش وزن انجام شود.

مزایای دیگر
با ترکیب بهترین دو رژیم غذایی، رژیم MIND چیزهای زیادی برای ارائه دارد و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به رژیم های سخت تر ارائه می دهد.

در حالی که می توانید بیش از 10 گروه غذایی که توصیه می کند بخورید، هرچه به رژیم غذایی نزدیک تر باشید، نتایج بهتری خواهید داشت.

5.WW (قبلاً Weight Watchers)


WW، که قبلا Weight Watchers بود، یکی از محبوب ترین برنامه های کاهش وزن در سراسر جهان است.

در حالی که هیچ گروه غذایی را محدود نمی کند، افرادی که در برنامه WW هستند باید در تعداد امتیازات روزانه خود غذا بخورند تا به آنها کمک کند به وزن ایده آل خود برسند (منبع معتبر 24).

چگونه کار می کند
WW یک سیستم مبتنی بر امتیاز است که بسته به کالری، چربی و محتوای فیبر به غذاها و نوشیدنی‌های مختلف یک ارزش اختصاص می‌دهد.

همانطور که برای رسیدن به وزن مورد نظر خود کار می کنید، باید در حد مجاز امتیاز روزانه خود بمانید.

فواید سلامتی
بسیاری از مطالعات نشان می دهد که برنامه WW می تواند به کاهش وزن شما کمک کند .

به عنوان مثال، مروری بر 45 مطالعه نشان داد افرادی که از رژیم WW پیروی می‌کنند، 2.6 درصد بیشتر از افرادی که مشاوره استاندارد دریافت کرده‌اند، وزن کم کرده‌اند.

علاوه بر این، افرادی که برنامه‌های WW را دنبال می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از رژیم‌های دیگر پیروی می‌کنند، پس از چندین سال در حفظ کاهش وزن موفق‌تر هستند .

مزایای دیگر
WW انعطاف‌پذیری را امکان‌پذیر می‌کند، که پیروی از آن را آسان می‌کند. این به افرادی که محدودیت های غذایی دارند، مانند کسانی که آلرژی غذایی دارند، قادر می سازد تا به این برنامه پایبند باشند.

جنبه های منفی
در حالی که امکان انعطاف پذیری را فراهم می کند، WW بسته به طرح اشتراک و مدت زمانی که قصد دارید آن را دنبال کنید می تواند پرهزینه باشد.

مطالعات نشان می دهد که ممکن است تا 52 هفته طول بکشد تا کاهش وزن و مزایای بالینی قابل توجهی ایجاد شود.

علاوه بر این، اگر رژیم‌های غذایی غذاهای ناسالم را انتخاب کنند، انعطاف‌پذیری آن می‌تواند افت کند.

6.روزه متناوب


روزه متناوب یک استراتژی غذایی است که بین دوره های روزه داری و غذا خوردن چرخه می شود.

اشکال مختلفی وجود دارد، از جمله روش 16/8، که شامل محدود کردن کالری دریافتی شما به 8 ساعت در روز است. روش 5:2 نیز وجود دارد که مصرف کالری روزانه شما را به 500 تا 600 کالری دو بار در هفته محدود می کند.

در حالی که در درجه اول به عنوان یک رژیم غذایی برای کاهش وزن شناخته می شود، روزه متناوب ممکن است فواید قدرتمندی برای بدن و مغز شما داشته باشد.

چگونه کار می کند
روزه داری متناوب زمان مجاز غذا خوردن را محدود می کند، که راهی ساده برای کاهش کالری دریافتی شماست. این می تواند منجر به کاهش وزن شود – مگر اینکه با خوردن بیش از حد غذا در طول دوره های مجاز غذا خوردن جبران کنید.

فواید سلامتی
روزه داری متناوب با اثرات ضد پیری، افزایش حساسیت به انسولین، بهبود سلامت مغز، کاهش التهاب و بسیاری فواید دیگر مرتبط است.

هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که روزه داری متناوب ممکن است سلامت قلب را افزایش داده و طول عمر را افزایش دهد.

همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند.

در بررسی مطالعات نشان داده شد که روزه داری متناوب باعث کاهش وزن 0.8 تا 13 درصد در یک دوره 2 هفته تا 1 ساله می شود. این درصد به طور قابل توجهی بیشتر از بسیاری از روش های دیگر است.

مطالعات دیگر نشان داد که روزه داری متناوب می تواند چربی سوزی را افزایش دهد و در عین حال توده عضلانی را حفظ کند، که می تواند متابولیسم را بهبود بخشد.

مزایای دیگر
در حالی که برخی رژیم‌های غذایی می‌توانند قوانین زیادی داشته باشند، نیاز به سفرهای مکرر به خواربارفروشی داشته باشند، و پیروی از آن ممکن است دشوار باشد، روزه‌داری متناوب به عنوان یک برنامه غذایی ساده‌تر شناخته می‌شود.

با توجه به ماهیت رژیم غذایی، وعده های غذایی کمتری وجود دارد که بعد از آن نیاز به تهیه، پختن و تمیز کردن آنها دارید.

جنبه های منفی
به طور کلی، روزه داری متناوب برای اکثر بزرگسالان سالم بی خطر است.

گفته می شود، کسانی که به افت سطح قند خون خود حساس هستند باید قبل از شروع روزه داری متناوب با یک متخصص بهداشت صحبت کنند. این گروه ها شامل افراد زیر است:

که دیابت دارند
که وزن کمی دارند
که اختلال خوردن دارند
که باردار هستند
که در حال شیردهی یا شیردهی هستند

7.رژیم حجم سنجی


رژیم Volumetrics توسط باربارا رولز، پروفسور تغذیه دانشگاه پن استیت ایجاد شده است و قرار است به جای یک رژیم غذایی سخت، تغییر سبک زندگی طولانی مدت باشد.

چگونه کار می کند
برنامه غذایی برای تقویت کاهش وزن طراحی شده است و از شما می خواهد غذاهای غنی از مواد مغذی کم کالری و پر آب را پر کنید.

در عین حال، غذاهای پر کالری مانند کوکی ها، آب نبات ها، آجیل ها، دانه ها و روغن ها را محدود می کند.

رژیم Volumetrics غذاها را بر اساس تراکم کالری غذا به چهار دسته تقسیم می‌کند که می‌توان آن را با فرمولی که توسط رولز ایجاد می‌شود محاسبه کرد. این دسته بندی ها عبارتند از:

دسته اول: شامل غذاهایی با چگالی بسیار کم کالری مانند میوه ها و سبزیجات بدون نشاسته، شیر بدون چربی و سوپ بر پایه آبگوشت
دسته دو: شامل غذاهای کم کالری، مانند میوه ها و سبزیجات نشاسته ای، غلات، غلات صبحانه، گوشت کم چرب، حبوبات، و غذاهای مخلوط کم چرب مانند فلفل قرمز
دسته سه: شامل غذاهای با کالری متوسط، مانند گوشت، پنیر، پیتزا، نان و بستنی
دسته چهار: شامل غذاهای پر کالری، مانند کراکر، چیپس، آب نبات شکلاتی، آجیل، کره و روغن
وعده های غذایی در رژیم حجمی عمدتاً از غذاهای دسته یک و دو تشکیل شده است، با مقادیر محدودی غذا از دسته های سه و چهار.

هیچ غذایی در رژیم Volumetrics کاملاً ممنوع نیست و ورزش حداقل 30 تا 60 دقیقه در روز توصیه می شود.

فواید سلامتی
رژیم Volumetrics غذاهای مغذی کم کالری اما سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را تشویق می کند که ممکن است به افزایش مصرف مواد مغذی کلیدی و محافظت در برابر کمبودهای تغذیه ای کمک کند.

تحقیقات همچنین رژیم های غذایی با چگالی کالری کم را با بهبود کیفیت رژیم غذایی مرتبط می کند.

علاوه بر این، مقدار غذاهای فرآوری شده را که می خورید محدود می کند، که می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

رژیم Volumetrics نیز ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند.

بررسی 13 مطالعه روی بیش از 3000 نفر نشان داد که رژیم های غذایی غنی از غذاهای کم کالری منجر به کاهش وزن می شود. به طور مشابه، یک مطالعه 8 ساله روی بیش از 50000 زن نشان داد که غذاهای پر کالری منجر به افزایش وزن می شود.

جنبه های منفی
در حالی که رژیم Volumetrics ممکن است برای مزایای سلامتی و کاهش وزن موثر باشد، نیاز به درک خوبی از Volumetrics دارد که شامل یادگیری در مورد سطوح کالری غذاها در رابطه با اندازه وعده ها و سطوح مواد مغذی است.

این ممکن است برای برخی در مقایسه با دیگران آسان تر باشد.

8.رژیم غذایی کلینیک مایو


رژیم غذایی مایو کلینیک توسط سازمان پزشکی معتبری به همین نام ایجاد شده است.

چگونه کار می کند
رژیم غذایی کلینیک مایو که برای تغییر سبک زندگی طراحی شده است، بر جایگزینی رفتارهای نه چندان سالم با رفتارهایی متمرکز است که احتمال افزایش طول عمر و کاهش وزن را دارند.

رژیم غذایی کلینیک مایو به جای ممنوع کردن برخی غذاها، از یک هرم برای تشویق ورزش و نشان دادن مقدار غذاهایی که باید مصرف کنید استفاده می کند.

میوه ها، سبزیجات و فعالیت بدنی پایه هرم را تشکیل می دهند، سپس کربوهیدرات ها در لایه بعدی، سپس پروتئین و لبنیات، چربی ها و در نهایت شیرینی ها قرار می گیرند.

رژیم غذایی شامل دو مرحله است. مرحله اولیه 2 هفته ای که برای شروع کاهش وزن شما با معرفی 5 عادت سالم تر و تشویق شما به ترک 5 عادت رایج کمتر سالم طراحی شده است.

مرحله دوم بیشتر یک تغییر سبک زندگی است که برای دنبال کردن طولانی مدت طراحی شده است و علاوه بر فعالیت بدنی، آموزش در مورد انتخاب مواد غذایی مغذی و اندازه سهم را تشویق می کند.

فواید سلامتی
تحقیقات کمی در مورد مزایای سلامتی رژیم غذایی کلینیک مایو در دسترس است.

با این حال، کلینیک مایو به کاربران می‌گوید که انتظار داشته باشند در طول 2 هفته اول حدود 10 پوند کاهش وزن و در مرحله دوم تا 2 پوند کاهش وزن داشته باشند.

از آنجایی که رژیم های غذایی غنی از فیبر می توانند با ایجاد احساس سیری بیشتر احساس سیری را افزایش دهند، رژیم کلینیک مایو ممکن است به کاهش وزن کمک کند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که ورزش در حالی که رژیم غذایی کم کالری دارید، نسبت به رژیم غذایی به تنهایی در کاهش وزن موثرتر است .

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی رژیم غذایی کلینیک مایو برای کاهش وزن مورد نیاز است.

جنبه های منفی
در حالی که نسخه دیجیتالی این برنامه شامل برنامه های غذایی، دستور العمل ها، ردیاب غذا، جلسات گروهی مجازی، تمرینات در خانه و موارد دیگر است، خرید ماهیانه در برنامه برای شما هزینه خواهد داشت.

9.رژیم های کم کربوهیدرات


رژیم های کم کربوهیدرات جزو محبوب ترین رژیم ها برای کاهش وزن هستند. به عنوان مثال می توان به رژیم اتکینز، رژیم کتوژنیک (کتو) و رژیم کم کربوهیدرات و چربی بالا (LCHF) اشاره کرد.

برخی از انواع کربوهیدرات ها را شدیدتر از سایرین کاهش می دهند. به عنوان مثال، رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات مانند رژیم کتو، این درشت مغذی را به کمتر از 10 درصد از کل کالری محدود می‌کند، در حالی که این درشت مغذی‌ها برای انواع دیگر 30 درصد یا کمتر است.

چگونه کار می کند
رژیم های کم کربوهیدرات مصرف کربوهیدرات شما را به نفع پروتئین و چربی محدود می کنند.

آنها معمولاً پروتئین بیشتری نسبت به رژیم های کم چرب دارند، که بسیار مهم است، زیرا پروتئین می تواند به کاهش اشتها، افزایش متابولیسم و حفظ توده عضلانی کمک کند .

در رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات مانند کتو، بدن شما شروع به استفاده از اسیدهای چرب به جای کربوهیدرات برای انرژی با تبدیل آنها به کتون می‌کند. این فرآیند کتوز نامیده می شود .

فواید سلامتی
تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کربوهیدرات ممکن است عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، از جمله سطح کلسترول بالا و فشار خون را کاهش دهد. آنها همچنین ممکن است سطح قند خون و انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشند.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند و ممکن است مؤثرتر از رژیم‌های کم‌چرب معمولی باشند.

به عنوان مثال، مروری بر 53 مطالعه متشکل از 68128 شرکت‌کننده نشان داد که رژیم‌های کم کربوهیدرات نسبت به رژیم‌های کم‌چرب به طور قابل‌توجهی کاهش وزن بیشتری را به همراه دارد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد رژیم‌های کم کربوهیدرات در سوزاندن چربی‌های مضر شکم کاملاً مؤثر هستند.

جنبه های منفی
در برخی موارد، رژیم کم کربوهیدرات ممکن است سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش دهد. رعایت رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات نیز می‌تواند دشوار باشد و باعث ناراحتی گوارشی در برخی افراد شود.

در شرایط بسیار نادر، پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات ممکن است باعث وضعیتی به نام کتواسیدوز شود، یک وضعیت متابولیک خطرناک که در صورت درمان نشدن می‌تواند کشنده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *