پزشکی، ارایشی و بهداشتی

الکتروکوتر یا الکتروسرجی از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی

سوزاندن رگ‌ها برای بریدن بافت‌ها و جلوگیری از خونریزی یک روش کاملا سنتی پزشکی در گذشته به حساب می‌آمد. اطبا در طب سنتی در حین انجام عمل جراحی مجبور بودند از وسایلی استفاده کنند تا بتوانند از خونریزی حین عمل جلوگیری کنند. همانگونه که می‌دانیم خونریزی زیاد ، برای بیمار خطرناک است و ممکن است بیمار جان خود را از دست بدهد. به همین علت پزشکان به روش‌ها و سبک‌های گوناگونی این کار را انجام می‌دادند تا بتوانند جلوی خونریزی حین عمل را بگیرند. بیشتر پزشکان قدیمی از جمله بقراط برای منعقد کردن خون، فلز داغ را روی زخم قرار می‌دادند و از خونریزی جلوگیری می‌کردند. امروزه با پیشرفت دنیای پزشکی و ساخت تجهیزات زیاد و گسترده در عالم پزشکی، دستگاهی به نام الکتروکوتر ساخته شد. این دستگاه امروزه در اتاق‌های عمل از وسایل لازم و ضروری محسوب می‌شود.

الکتروکوتر چیست؟

الکتروکوتر، از مهمترین تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های مجهز به شمار می‌رود. این وسیله مهم با استفاده از جریان الکتریسیته کار می‌کند. جراح پس از اینکه بافت‌های نرم را می‌شکافد تا به محل مورد نظر جراحی برسد، ممکن است در این میان فرد دچار خونریزی شدید شود. در این شرایط جراح با استفاده از دستگاه الکتروکوتر یا الکتروسرجری، از خونریزی رگ‌ها جلوگیری می‌کند و با استفاده از این دستگاه رگ‌های خونی را می‌بندد. همچنین با استفاده از این دستگاه مجهز می‌توان محل برش‌ها و محل جراحی را تمیز نگه‌داشت.

الکتروکوتر از تجهیزات مهم بیمارستان

کاربردهای دیگر دستگاه

علاوه بر انعقاد خون از این وسیله استفاده‌های دیگری نیز می‌توان کرد. هنگامی که بیماری دچار تومور می‌شود یا هنگامی که در قسمتی از بدن بیمار بافت‌هایی با رشد غیرطبیعی مشاهده می‌شود از دستگاه الکتروکوتر استفاده می‌شود. گاهی هم پیش می‌آید که تومور در محل‌های حساس به وجود می‌آید که پزشک به سختی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. در این شرایط هم از این دستگاه استفاده می‌گردد.

اگر از خونریزی‌های فراوان بینی رنج می‌برید و برایتان یک مشکل جدی است. دکتر می‌تواند برای بسته شدن رگ‌های خونی از این دستگاه مفید و کاربردی استفاده کند. برداشتن زگیل هم از دیگر کاربردهای این دستگاه است. زگیل در هر قسمت از بدن باشد با دستگاه الکتروکوتر قابلیت سوزاندن و از بین بردن دارد.

دستگاه الکتروکوتر چگونه عمل می‌کند؟

جریان الکتریسیته از طریق سیم فلزی با مقاومت بالا عبور داده شده و گرما تولید می‌کند به این وسیله می‌تواند بافت را تخریب کند و جلوی خونریزی را بگیرد. نام دیگر دستگاه ترموکوتری است. دستگاه ترموکوتری دو بخش فعال و غیرفعال دارد. بخش غیرفعال که بزرگتر است، زیر بدن بیمار قرار می‌گیرد. قسمت غیرفعال گرم نمی‌شود و قبل از عمل با قرار دادن پد و استفاده از ژل مانع از این می‌شوند که دستگاه به بدن بیمار آسیب برساند. پزشک جراح در حین عمل بخش کوچک‌تر دستگاه را در دست می‌گیرد و در هر قسمت از بدن که نیاز باشد گرما را منتقل می‌کند. باید بدانید، هنگامی که پزشک از دستگاه استفاده می‌کند جریان الکتریسیته مستقیم وارد بدن بیمار نمی‌شود و فقط قسمت سر دستگاه که گرم می‌شود با بافت آسیب دیده تماس پیدا می‌کند و آن را می‌بندد.

اما باید بدانید پزشکی که از دستگاه کوتر استفاده می‌کند باید از مهارت بالایی برخوردار باشد تا به بدن بیمار آسیب نرساند. در صورت استفاده نادرست و غیرحرفه‌ای از این دستگاه ممکن است به بدن بیمار آسیب برسد و سوختگی در بدن ایجاد شود.

این دستگاه را از سایت‌های معتبر می‌توانید تهیه کنید

خرید دستگاه الکتروکوتر

تمام بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های مجهز و کیلینیک‌ها باید به دستگاه ترموکوتری مجهز باشند. این دستگاه با قیمت‌ها و کیفیت‌های متنوعی در بازار موجود است و با برندهای مختلفی قابل خریداری است. قیمت الکتروکوتر کوتر بسیار متنوع و مختلف است. قیمت دستگاه باکیفیت و مجهز ممکن است خیلی بالا باشد و تهیه آن برای بیمارستان یا کلینیک موردنظرتان مشکل و دشوار باشد، می‌توان از دستگاه‌های دست دوم یا دستگاه‌های اجاره‌ای استفاده کرد. الکتروکوتر در وات‌های مختلف از 70 تا 400 موجود است. دستگاه الکتروسرجری لوازم جانبی مختلفی از جمله: پدال پایی، پنست دوقطبی، صفحه بیمار، الکترودهای قلم تک قطبی و قلم تک قطبی را دارد.

با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید سایت‌های معتبر و به روزی را پیدا کنید که انواع دستگاه‌های الکتروسرجری را با برندها و کیفیت‌های مختلفی با توجه به بوجه‌تان به شما پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که نمی‌توانید دستگاه نو تهیه کنید می‌توانید به خرید دستگاه‌های دست دوم و یا حتی اجاره‌ای فکر کنید.

دستگاه الکتروسرجری در مدل‌های مختلف

بررسی مدل‌های مختلف دستگاه الکتروسرجری

الکتروکوتر مدل Martin ME200  محصول کشور آلمان می‌باشد و با قدرت 200 وات برای کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها و اتاق جراحی بیمارستان‌ها مناسب است. قلم کوترها را هم به شکل دائمی و هم یک بار مصرف قابل تهیه و استفاده هستند. این مدل از کوتر هم در حین جراحی برای جلوگیری از خونریزی مناسب است و هم برای سوزاندن خال یا زگیل قابل استفاده است.

الکتروکوتر مدل AESCULAP TM  401 محصول کشور امریکا می‌باشد و با قدرت 350 وات در بازار موجود است و یکی از بهترین دستگاه‌ها برای جلوگیری از خونریزی در حین عمل جراحی محسوب می‌شود.

مدل بعدی دستگاه ERBE 450  از کوترهای شرکت آلمانی با قابلیت بالای 400 واتی است که تمام قابلیت‌های ذکر شده را دارد و در تمام اتا‌ق‌های عمل توسط پزشک قابل استفاده است. کوترها یا الکتروسرجری‌ها دارای تنوع‌های بیشتری هستند و با وات‌های گوناگون دیگری می‌توانید متناسب با نیازتان و محل مورد استفاده تهیه یا اجاره کنید تا توسط پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه‌گیری

اکنون که دستگاه الکتروکوتر را شناختید و متوجه شدید که چقدر وجود این دستگاه در حین جراحی و حتی جراحی‌های سطحی در مطب‌ها لازم و ضروری است. رفته‌رفته با پیشرفت علم تجهیزات پزشکی این دستگاه به قابلیت‌های بیشتری مجهز شد و به یکی از وسایل لازم و ضروری در اتاق‌های عمل تبدیل شد. امروزه حتی برای عمل‌های حساس پوست، چشم، زیبایی هم استفاده می‌شود. پزشکانی هم که در مطب‌های خود عمل‌های سطحی و سرپایی یا زیبایی را انجام می‌دهند باید حتما این دستگاه را تهیه کنند.

با مراجعه به سایت‌هایی که به صورت تخصصی تجهیزات پزشکی را به فروش می‌رسانند، می‌توانید نمونه‌های مختلف دستگاه را بررسی کنید از مشاوره سایت مورد نظر استفاده کنید و در نهایت بهترین انتخاب را متناسب با محل مورد نظرتان داشته باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *