پزشکی، ارایشی و بهداشتی

استندینگ برد چیست؟ راهنمای خرید انواع استندینگ برد

استندینگ برد یکی از تجهیزات مهم توانبخشی است که به منظور کمک به افراد ناتوان یا معلول مورداستفاده قرار می‌گیرد. سال‌های طولانی است که بشر شاهد حضور افراد ناتوان یا معلول در جامعه است که به دلایل مختلف از قبیل آسیب به سیستم‌ عصبی، آسیب ناشی از ضربه، آسیب نخاعی، سندروم‌های خاص و غیره توانمندی خود را از دست داده‌اند.

در صورتی که افراد کم توان یا معلول از درمان‌های زود هنگام بهره‌مند نشوند و یا تجهیزات توانبخشی در اختیار آن‌ها قرار نگیرد، ممکن است هرگز نتوانند به زندگی مستقل و عادی خود بازگردند. به همین منظور گروهی از مهندسین پزشکی، الکترونیک و مکانیک تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند.

آن‌ها با به‌کارگیری فناوری روز دنیا و بهره بردن از دانش علمی خود درصدد طراحی و ساخت تجهیزات فیزیوتراپی، توانبخشی و کاردرمانی برای کمک به این افراد برآمدند. عرضه تجهیزات توانبخشی، فیزیوتراپی و کاردرمانی از قبیل استندینگ برد، تخت ایستا، تخت تیلت و تیلت تیبل فیزیوتراپی انقلابی بزرگ در زمینه توانبخشی به معلولان به شمار می‌آید. در ادامه مبحث ما را همراهی کنید تا به جزئیات بیشتری از این موضوع بپردازیم.

استندینگ برد چیست؟

استندینگ برد یا فریم ایستا به منظور کمک به افرادی طراحی و ساخته شده است که به دلیل دچار شدن به بیماری‌های سیستم عصبی، آسیب‌های نخاعی، سکته مغزی و دیستروفی عضلانی، توانایی ایستادن به صورت مستقل را ندارند و نمی‌توانند وزن خود را روی پاهای خود تحمل کنند.

تخت ایستا به منظور کمک به بیمار برای ایستادن و انتقال او با همراهی مراقب طراحی شده است. این وسیله می‌تواند فشاری که به مراقبان بیمار یا خود بیمار در حین جابجایی وارد می‌شود را کاهش دهد و با تجهیزات ایمنی که در آن طراحی شده است، حداکثر پشتیبانی را به بیمار ارائه می‌کنند.

خرید استندینگ برد

انواع استندینگ برد

استندینگ برد دارای دو نوع ثابت و زاویه‌دار است که می‌توان با توجه به شرایط بیمار و مشورت با پزشک، یکی از آن‌ها را تهیه کرد. بیماران می‌توانند در دو حالت مختلف نشستن و ایستادن از این وسیله استفاده کنند و به مراقبان آن‌ها فشار کمتری به منظور جابجایی بیماران می‌آید. در ادامه به انواع آن اشاره می‌کنیم:

استندینگ برد ثابت

استندینگ برد که از جنس چوب بسیار مقاوم و محکم ساخته شده، به راحتی توانایی تحمل وزن بیماران را دارد. این وسیله منحصربه‌فرد کمک زیادی به ایستادن و نشستن افراد ناتوان و معلول می‌کند. میز قابل تنظیم در سه سایز متفاوت برای آن طراحی شده است که می‌توان با توجه به قد بیماران آن را تنظیم کرد.

غالبا تخت ایستا را از جنس چوب راش تهیه می‌کنند تا بتواند تحمل بیماران سنگین وزن را نیز داشته باشد. این ابزار از بندهای نگهدارنده محکمی برخوردار است که به منظور قفل کردن مفاصل زانو و نگه‌داشتن سینه در قسمت عقب برای ایستاده قرار گرفتن بدن در یک راستا استفاده می‌شود.

بندهای نگهدارنده‌ای که در تخت ایستا به کار رفته، از جنس برزنتی و بسیار مقاوم هستند. چرا که باید طوری طراحی شود که در حین استفاده دچار آسیب یا پارگی نشود و بیمار را با مشکلات جدی مواجه نکند. ارتفاع فریم ایستا استاندارد است و آن را برای استفاده همه افراد مناسب می‌کند.

استندینگ برد ثابت

استندینگ برد زاویه‌دار

استندینگ برد زاویه‌دار را به منظور ایستاده نگه‌داشتن افراد معلول یا ناتوان مورد استفاده قرار می‌دهند. این مدل برخلاف نوع ثابت که قسمت تکیه‌گاه آن در یک حالت تنظیم می‌شد، دارای کمی زاویه است. به این ترتیب می‌توان آن را در حالت زاویه‌دار تنظیم کرد که بیمار احساس راحتی بیشتری کند.

این ابزار که با همکاری مهندسان و پزشکان ساخته شده، طراحی دقیق و استانداردی دارد. ساپورت‌های قابل تنظیمی که در فریم ایستا وجود دارند، باعث می‌شوند بیمار به صورت فیکس روی آن قرار بگیرد و از افتادن او جلوگیری می‌شود.

این ساپورت‌ها دارای جنس مقاوم و محکمی هستند که یکی از آن‌ها روی سینه بسته می‌شود و بیمار می‌تواند به راحتی به پشتی آن تکیه دهد. دیگر ساپورت‌ها روی دو زانوی بیمار قفل می‌شوند و به این وسیله بیمار از ایمنی و پشتیبانی خوبی برخوردار می‌شود.

میزی که در تخت ایستا طراحی شده، قابلیت تنظیم در سه سایز متفاوت را دارد. بنابراین افراد بیمار با هر قدی که دارند، می‌توانند آن را تنظیم کرده و استفاده کنند.

مزایای استندینگ برد

مزایای استندینگ برد

استندینگ برد یکی از تجهیزات مهم و کاربردی است که در حیطه توانبخشی به افراد معلول استفاده می‌شود. این ابزار دارای مزیت‌های زیادی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • براساس تحقیقات صورت گرفته، نیروی جاذبه نقش پررنگی در نوع عملکرد اعضای بدن انسان و سیستم فیزیولوژیکی او دارد. به این معنا که با تحمل وزن بدن، تراکم استخوان‌ها بهبود می‌یابد و مفاصل تقویت می‌شوند. استفاده از فریم ایستا باعث می‌شود عضلات انسان حالت ایستاده را تجربه کنند و استقامت بیمار به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند.
  • استفاده از این ابزار انتقال بیماران به قسمت‌های مختلف منزل یا توالت را راحت‌تر می‌کند. به این ترتیب فشار کمتری در حین جابجایی به بیمار وارد می‌شود و شرایط او پایدارتر است.
  • از آنجا که تمام سختی‌ها و زحمات نگهداری از بیماران معلول به دوش مراقبان آن‌ها است، این وسیله کمک شایانی به آن‌ها می‌کند تا بتوانند به خوبی از بیمار مراقبت کنند بدون اینکه آسیبی به مراقبان آن‌ها وارد شود.
  • به دلیل طراحی استاندارد و دقیقی که برای ساخت استندینگ برد به کار رفته، بیماران در حین استفاده از آن از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند. بندهای نگهدارنده با جنس برزنتی و مقاوم حداکثر پشتیبانی و ایمنی را به بیمار ارائه می‌دهند.
  • با توجه به اینکه این ابزار از چوب محکم راش ساخته می‌شود، توانایی تحمل وزن سنگین بیماران را دارد. این ابزار تکیه‌گاه محکمی را برای بیماران فراهم کرده است که می‌تواند به بهترین شکل و بدون واژگونی، بیمار را سرپا نگه‌ دارد.

جمع‌بندی

استندینگ برد یکی از تجهیزات مهم و کاربردی است که به منظور کمک به افراد ناتوان و معلول طراحی و ساخته شده است. این ابزار که دارای دو نوع ثابت و زاویه‌دار است، نقش مهمی در انتقال و جابجایی راحت‌تر بیماران ایفا می‌کند.

از مهم‌ترین مزایای تخت ایستا بهبود تدریجی استقامت عضلات، انتقال راحت و بدون دردسر بیمار، کمک به مراقبان بیمار، داشتن ایمنی زیاد و تحمل وزن سنگین بیماران، به شمار می‌روند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *