پزشکی، ارایشی و بهداشتی

آیا با شرایط عمومی و تخصصی نگهداری بیمار در منزل آشنا هستید؟

نگهداری بیمار در منزل

امروزه به دلیل تغییر رویه در زندگی و استرس‌های موجود ممکن است آمار ابتلا به بیماری‌های مختلف نیز افزایش پیدا کند. همچنین از آنجایی که کسب درآمد به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده است، رسیدگی به امورات مختلف ممکن است سخت و یا غیرممکن باشد. نگهداری از بیمار نمونه‌ای از این موارد است؛ در این شرایط به حضور کسی نیاز است تا بتواند مسئولیت نگهداری بیمار در منزل را برعهده بگیرد. فردی که پذیرای این مسئولیت می‌شود، باید بتواند وظایف خود را به درستی و به دور از هر گونه خطایی انجام دهد. در این مطلب به معرفی مهم‌ترین وظایف و همچنین مزایای نگهداری از بیماران در خانه خواهیم پرداخت. ما را همراهی کنید.

خدمات نگهداری از بیمار در منزل

برای نگهداری بیمار در منزل فرد مسئول چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

فردی که مسئولیت نگهداری از بیمار در خانه را برعهده می‌گیرد، باید از ویژگی‌های مختلفی بهره‌مند باشد. به عنوان مثال فرد باید دارای مهارت و تخصص کافی باشد. پرستار باید بتواند به خوبی با بیمار خود ارتباط برقرار کند و از این طریق به مراقبت بپردازد. زمانی که رابطه پرستار با بیمار به اندازه کافی صمیمی باشد، شرایط نگهداری نیز راحت‌تر خواهند بود. همچنین پرستار سریع‌تر می‌تواند به نیازهای بیمار پی ببرد. خوش قول و منظم بودن از دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت هستند. فرد باید در زمان مشخص در محل کار خود حاضر شود و در همان زمان تعیین‌شده نیز محل کار خود را ترک کند. منعطف بودن پرستار نیز اهمیت مخصوص به خود را دارد. زمانی که یک پرستار منعطف باشد این قدرت و توانایی را دارد تا در شرایط ناگهانی و غیرمنتظره از خود واکنش درست و مناسب نشان دهد.

کدام دسته از افراد به خدمات نگهداری در منزل نیاز دارند؟

شاید از خود بپرسید از چه افرادی باید در خانه نگهداری کرد؟ یک سری از بیماران وجود دارند که باتوجه‌به شرایط، نگهداری از آن‌ها در خانه توصیه می‌شود. فهرست زیر به خوبی شما را با این افراد آشنا می‌کند:

  • بیمارانی که به تازگی از بیمارستان مرخص شده‌اند.
  • بیمارانی که وضعیت آن‌ها سرپایی است.
  • افرادی که معلول و کم‌توان هستند.
  • آن دسته از بیمارانی که در راه رفتن و حرکت به کمک نیاز دارند.
  • افرادی که سالمند و به اصطلاح سالخورده هستند.
  • زنان و یا کودکانی که از سرپرست خوبی برخوردار نیستند.

موارد ذکر شده می‌توانند در بیمارستان یا مراکز درمانی مشابه نیز تحت مراقبت و نظارت قرار بگیرند؛ اما از آنجایی که خانه القاکننده آرامش است، افراد ترجیح می‌دهند روند درمانی خود را به دور از بیمارستان‌ها بگذرانند.

نگهداری از سالمندان

خدمات نگهداری بیمار در منزل شامل چه مواردی می‌شوند؟

نگهداری بیمار در منزل شامل خدمات مختلفی می‌شود. این خدمات در دو دسته‌بندی متفاوت جای می‌گیرند. خدمات عمومی و تخصصی نیاز به پرستاران و مسئولان باتجربه و بادقت دارند؛ از این رو در انتخاب یک پرستار باید نهایت دقت را به خرج داد. زمانی که یک پرستار برای نگهداری از بیمار استخدام می‌شود، باید به بهترین شکل ممکن از عهده انجام خدمات عمومی بر بیاید. ذکر خدمات زیر در اولویت قرار می‌گیرد:

  • پرستار باید بتواند پانسمان را عوض کند.
  • فرد مسئول باید با فرایند خون‌گیری آشنا باشد.
  • توانایی در انجام تزریقات، گرفتن فشار و قند خون نیز ضرورت دارد.
  • نظافت جسمانی نیز در بین خدمات عمومی جای می‌گیرد.
  • لازم به ذکر است فرد پرستار باید علائم بیماری‌ها را به خوبی بشناسد و همچنین در سلامت روانی نیز کمک بزرگی باشد.

خدمات تخصصی نگهداری بیمار که باید بدانید

خدمات تخصصی نگهداری بیمار در منزل شامل گزینه‌های گسترده دیگری می‌شوند؛ از جمله:

  • اگر فرد به یک بیماری عفونی مبتلا است، پرستار باید تدابیر لازم را بیندیشد تا عفونت به افراد دیگر سرایت نکند. همچنین باید به بیمار کمک کند تا از ابتلا به عفونت‌های ادراری جلوگیری به عمل بیاورد.
  • اگر بیمار بر روی سطوح بدن دارای انواع زخم‌ها است، پرستار باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کند و تا زمان بهبود از نظارت دست نکشد. فراهم کردن یک محیط بهداشتی در این شرایط بسیار ضرورت دارد؛ زیرا بیمار به هیچ عنوان نباید درگیر عفونت شود.
  • پرستار باید از توانمندی کافی برخوردار باشد؛ زیرا گاهی اوقات به جابه‌جایی بیمار نیاز است. ماساژ دادن و حمام کردن نیز به توان بالایی نیاز دارند. در کنار توانمندی پرستار باید به گونه‌ای بیمار را جابه‌جا کند که هیچ نوع آسیبی او را تهدید نکند.
  • مراقبت از افراد کم‌شنوا، ناشنوا، کم‌بینا و نابینا نیز در بین خدمات تخصصی جای می‌گیرد. فرد باید از تخصص کافی بهره‌مند باشد و بتواند آموزش‌های لازم را به این گروه از افراد ارائه دهد.
  • اگر بیمار سکته مغزی را پشت سر گذاشته باشد، پرستار باید در جهت بهبودی و بازتوانی مراقبت‌های لازم را انجام دهد.
  • همچنین لازم است پرستار در انجام فوریت‌های پزشکی از مهارت کافی برخوردار باشد.
  • زمانی که فرد دچار مسمومیت، شوک یا تشنج شد، پرستار باید خونسردی خود را حفظ کند و برای انجام کمک‌های اولیه اقدام کند.
  • در انتها باید بگوییم کنترل رژیم غذایی بیمار برعهده پرستار است و این مسئولیت باید با بهترین کیفیت ممکن انجام شود.
نگهداری از افراد کم‌شنوا یا ناشنوا

مزیت نگهداری بیمار در خانه چیست؟

زمانی که تصمیم به نگهداری بیمار در منزل می‌گیرید، شاهد مزایای متعددی خواهید بود. به عنوان مثال خانه برخلاف بیمارستان آرامش لازم را دارد؛ به همین علت بیماران از استرس دور می‌شوند و همین امر ممکن است روند درمان آن‌ها را سرعت ببخشد. همچنین هزینه‌های لازم نگهداری از بیمار در خانه به مراتب کمتر از بیمارستان است. بحث هزینه برای خیلی از افراد حائز اهمیت است؛ به همین علت برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین زمان می‌توانند از این گزینه روی میز بهره ببرند. به طور کلی خدمات پرستاری در خانه از دقت و کیفیت بالاتری برخوردار هستند؛ زیرا برنامه‌ریزی تمامی آن‌ها بر اساس شرایطی انجام می‌شوند که بیمار دارد.

انجام تزریقات توسط پرستار مسئول

سخن آخر

نگهداری بیمار در منزل یک راه ایده‌آل برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. برخی از افراد به دلیل شرایطی که دارند باید دائماً تحت مراقبت قرار بگیرند. در این شرایط می‌توان از یک پرستار که دارای تخصص، مهارت و تجربه لازم است، بهره برد. پرستاران باید بتوانند از عهده انجام خدمات تخصصی و عمومی به خوبی بر بیایند. لازم به ذکر است نگهداری بیمار در خانه مزایای متعددی دارد که تسریع روند بهبودی تنها یک نمونه از آن‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *