پزشکی، ارایشی و بهداشتی

آیا با بایدها و نبایدهای حمام پارافین آشنایی دارید؟

حمام پارافین یک روش حرارت درمانی به حساب می‌آید که در فیزیوتراپی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه بتوان به این فرایند دست پیدا کرد، در ابتدا نیاز است تا پارافین در دمای 45 تا 50 درجه سانتی‌گراد ذوب شود. استفاده از پارافین به صورت مستقیم روی پوست امکان‌پذیر است؛ زیرا گرمای ویژه پایینی دارد و همچنین دارای هدایت‌پذیری پایین حرارتی است. از این حمام به منظور درمان دردهای مختلف بهره برده می‌شود که در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل آن‌ها بپردازیم؛ از این رو تا انتها ما را همراهی کنید.

صفر تا صد پارافین درمانی

ممنوعیت‌های استفاده از حمام پارافین چیست؟

تمام افراد نمی‌توانند از این روش استفاده کنند و یک سری از بایدها و نبایدها وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد؛ از جمله:

  • استفاده از این روش روی زخم‌های باز دارای ممنوعیت است.
  • روی مناطقی که بسیار حساس هستند، نمی‌توان از این روش بهره برد.
  • دما درمانی برای عفونت‌های بسیار حاد، سرطان و همچنین غده‌های بدخیم ممنوعیت دارد.
  • نمی‌توان از این روش برای چشم‌ها، ارگان‌های جنسی و سینه‌ها استفاده کرد.
  • اگر افراد دارای پوست بسیار حساس باشند، نباید این روش را دنبال کنند.
  • همچنین برای اندام‌های تازه جراحی‌شده نیز این فرایند ممنوع است؛ اما با این وجود بهتر است نظر فیزیوتراپ خود را جویا شوید.
  • از دیگر گروه‌های ممنوعه می‌توانیم به خانم‌های باردار اشاره داشته باشیم.

استفاده از پارافین درمانی چه مزایایی دارد؟

به طور کلی به دلیل مزایای حمام پارافین افراد زیادی متقاضی انجام آن هستند. فهرست زیر به خوبی این مزایا را به شما نشان می‌دهد:

  • می‌تواند به پوست تسکین و آرامش لازم را بدهد.
  • اگر پوست خشک، زبر و یا پینه‌بسته باشد، باعث نرمی خواهد شد.
  • باعث جوانی ظاهر می‌شود.
  • دنبال کردن پارافین درمانی در بهبود جریان خون بسیار مؤثر است.
  • باعث نرم شدن کوتیکول‌ها و کاهش درد مفاصل و ماهیچه‌ها می‌شود.
  • به منظور باز کردن منافذ پوست می‌توان از این روش بهره برد.
  • برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست یک روش ویژه و کاربردی به حساب می‌آید.
  • پارافین درمانی می‌تواند مشکلات پوستی بسیار زیادی را بهبود ببخشد. اگزما یک نمونه از آن‌ها است.
  • برای افزایش فعالیت‌های غدد چربی استفاده از این روش پیشنهاد می‌شود.
  • زمانی که در جلسات پارافین درمانی شرکت می‌کنید، غدد لنفاوی موجود فعال‌تر می‌شوند. نتیجه این فرایند تمیز و نرم‌تر شدن پوست است.

مزایای استفاده از پارافین درمانی

مناسب‌ترین کاندید برای اجرای حمام پارافین چه افرادی هستند؟

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم یک سری از بایدها و نبایدها در رابطه با حمام پارافین وجود دارند و هر فردی نمی‌تواند از این روش استفاده کند. حالا قصد داریم به مناسب‌ترین کاندیدها بپردازیم که فهرست زیر مهم‌ترین آن‌ها را به شما نشان می‌دهد:

  • افرادی که مبتلا به انواع آرتروز هستند، می‌توانند از این روش درمانی به منظور بهبود دردهای خود بهره ببرند.
  • اگر دچار گرفتگی مفاصل هستید، می‌توانید نسبت به استفاده از این روش اقدام کنید.
  • برای درمان تاندون‌ها، در رفتگی و گرفتگی و التهاب تاندون‌ها استفاده از پارافین درمانی پیشنهاد می‌شود.
  • همچنین اگر دچار شکستگی شده‌اید نیز این روش انتخاب ایده‌آلی برای تسکین دردها است.

استفاده از پارافین درمانی به چه صورت است؟

برای اینکه از حمام پارافین استفاده کنید، در ابتدا نیاز است تجهیزات لازم را تهیه کنید که شامل پارافین، دماسنج، قلم‌مو و پلاستیک نازک می‌شوند. برای شروع درمان نیاز است موضع را به خوبی بشویید تا هیچ‌گونه کثیفی و چربی روی آن باقی نماند. دست‌ها و پاها باید در حالت انعطاف‌پذیر قرار بگیرند؛ زیرا باید از شکستن دستکش مخصوص پارافین جلوگیری به عمل بیاورید. بیمار باید گرم باقی بماند و این به نحوه خشک کردن فرد بر می‌گردد. از آنجایی که پارافین درمانی ممکن است به درازا بکشد، بیمار باید در شرایط راحتی قرار بگیرد. دمای مناسب پارافین بین 52 تا 54 درجه سانتی‌گراد است.

اعضای بدن شما باید به مدت 6 تا 12 دقیقه در پارافین فرو بروند. این ماده باید کاملاً سفت شود. زمانی که ماده به رنگ سفید در بیاید، نشان از سفت شدن آن است. بعد از سفت شدن، مجدداً موضع را در پارافین فرو ببرید. همچنین با قلم‌مو می‌توانید پارافین را روی موضع بمالید. سپس باید موضع را درون پلاستیک تهیه‌شده قرار دهید و آن را با یک حوله بپوشانید. این کار به منظور حفظ گرمای مورد نظر انجام می‌شود. اگر به تنهایی این کار را انجام می‌دهید و نیاز به درمان هر دو دست خود دارید، ابتدا یک گزینه را تمام کنید و بعد به سراغ گزینه بعدی بروید.

نحوه استفاده از حمام پارافین

عملکرد کلی حمام پارافین

وقتی پارافین را گرم می‌کنید، یعنی این قابلیت را دارد تا به ذخیره گرما در خود بپردازد. این گرما به صورت تدریجی به محیط منتقل می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم این ماده روی موضع قرار می‌گیرد. از آنجایی که سرعت سرد شدن این ماده بسیار پایین است، پس گرما به عمق عضلات و یا پوست خواهد رسید. نتیجه این امر بهبود جریان خون خواهد بود. زمانی که جریان خون در بدن افزایش پیدا می‌کند، موضع مورد نظر شادابی بسیار زیادی به خود می‌گیرد و در نهایت آسیب‌دیدگی‌های موجود به مرور زمان برطرف خواهند شد.

آیا بین پارافین درمانی و شمع درمانی تفاوت وجود دارد؟

هر دو روش در مراکز ماساژ و اسپا به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر یک مزایا و خصوصیات خاص خود را دارند؛ اما با این وجود یک سری از تفاوت‌ها به چشم می‌خورند که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست. از نقطه ذوب می‌توانیم به عنوان اصلی‌ترین تفاوت در این دو روش یاد کنیم. نقطه ذوب موم پارافین 119 تا 121 درجه فارنهایت است؛ در حالی که شمع درمانی می‌تواند در نقطه ذوب 100 درجه فارنهایت انجام شود.

تفاوت بین پارافین درمانی و شمع درمانی

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی را درباره حمام پارافین یا پارافین درمانی با شما به اشتراک بگذاریم. افراد مختلفی می‌توانند از این روش استفاده کنند که شامل مبتلایان به آرتروز گردن و بیماری‌های مفاصل می‌شوند. همچنین یک سری از گروه‌ها نیز وجود دارند که نباید از این روش استفاده کنند. خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی و… در بین این دسته‌ها جای می‌گیرند. لازم به ذکر است برخی از افراد پارافین درمانی را با شمع درمانی اشتباه می‌گیرند؛ در حالی که بین نقطه ذوب آن‌ها تفاوت فاحشی به چشم می‌خورد که به بررسی آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *