پزشکی، ارایشی و بهداشتی

آموزش نحوه استفاده از بالابر بیمار (لیفت بیمار)!

کاربرد بالابر بیمار

افراد کم توان و یا ناتوان با مشکلات زیادی روبرو هستند که انجام آن امور گاهی موجب آسیب رسیدن به آنها می شود، یکی از مهم ترین آن ها جابجایی و حرکت به محل مورد نظرشان است، این افراد که توانایی های کمتری نسبت به افراد سالم دارند که باعث می شود به یک ابزار کمکی برای حرکت بهتر نیاز داشته باشند.

بالابر بیمار یا همان لیفت بیمار وسیله ای است که کمک شایانی به این افراد می کند؛ افراد کم توان و یا ناتوان برای جابجایی از  روی زمین، ویلچر و یا تخت با مشکل روبرو هستند که این بالابر مشکل آن ها را تا حد زیادی کم کرده است.

برای خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید.

نوعی از این بالابرها را ضدآب و ضدزنگ می سازند که این بالابره برای شستشو و حمام به این افراد کمک می کند؛ بالابر بیمار قابلیت تحمل وزن های سنگین را دارد و از افتادن و آسیب دیدن افراد هنگام جابجایی جلوگیری می کند و سرعت حرکت این افراد را در خانه و بیمارستان درمواقع اورژانسی بالا می برد.

این وسیله به جای کمی نیاز دارد و و در صورتیکه به آن نیازی نداشته باشیم می توان آن را در بالای سقف جمع کرد و در مواقع نیاز  آن را پایین آورده و استفاده می کنیم.

بالابر بیمار را می توانید به صورت الکترونیکی و با کمک کنترلرها، هدایت کرده و کار حمل بیمار را انجام دهید.

انواع بالابر بیمار

این دستگاه در دو مدل ارائه می شود. یکی به صورت ریلی است که با استفاده از ریل هایی که به سقف متصل می شود جابجا می شود و در صورت عدم استفاده می توان آن را به راحتی جمع کرد. مدل دیگر این دستگاه به صورت متحرک است و با استفاده از چرخ هایش جابجا می شود. بالا بر نوع متحرک را می توان در هر جایی بدون مشکل خاصی استفاده کرد.

مزایای استفاده از بالابر بیمار

این دستگاه بهترین وسیله جابجایی بیمار است که کمک شایانی به جابجایی بیماران در بیمارستان می کند. استفاده از لیفت بیمار در بیمارستان ها برای جابجایی مزیت های زیادی دارد. یک از این مزیت ها این است که در صورت عدم نیاز به استفاده از دستگاه می توان آن را در بالای اتاق جمع کرد و در موارد نیاز سریع باز کرده و از آن استفاده کرد. خدمات این دستگاه معمولاً به صورت الکترونیکی انجام می شود و کنترل آن توسط کنترلر هایی که روی آن قرار دارد انجام می شود.
از دیگر مزایای این دستگاه می توانیم به این اشاره کنیم که این لیفت بیمار می تواند افراد با وزن سنگین را نیز بدون زحمت فراوان جابجا کند. درحالی که جابجایی افراد سنگین وزن در بیمارستان بسیار پرزحمت است. همچنین اگر این دستگاه از نوع ضد آب تهیه شود می توان از آن برای حمل بیمار به حمام و دستشوئی نیز استفاده کرد.
این دستگاه بهترین انتخاب برای جابجایی داخل بیمارستان ها است. در حالی که از گذشته بزرگترین دغدغه پرسنل بیمارستان جابجایی بیماران بوده است، پرسنل بیمارستان با این لیفت بیمار می توانند بیمار را به راحتی و با فشردن چند دکمه جابجا کنند.

نکات مهم درباره استفاده از بالابر بیمار

این دستگاه معمولاً به صورت شارژی است و با یک بار شارژ می توان تا مدت زیادی از آن استفاده کرد. قبل از استفاده از آن حتما باید به صورت کامل دفترچه راهنمای آن را مطالعه کرد تا شخص هنگام استفاده از آن با مشکلی روبرو نشود.

در صورت استفاده از این دستگاه حتما باید به صورت دوره ای عملکرد دستگاه چک شود تا در صورت به وجود آمدن مشکل، کارهای لازم برای رفع آن مشکل انجام شود.

۱-طراحی و ساختار لیفت باید مهندسی شده باشد زیرا باید بیمار احساس راحتی هنگام جابجایی داشته باشد.
۲-موتور دستگاه مخصوص لیفت بیمار باشد که از کمپانی سازنده موتور باید استعلام شود. متاسفانه بعضی افراد سود جو از موتور های تخت بیمارستانی لیفت می سازند که خطر سقوط دارد.
۳-دستگاه باید نمایشگر شارژ داشته باشد تا چک کردن شارژ باعث شود بیمار در ارتفاع گیر نکند.
۴-زاویه پایه ها باید به راحتی تنظیم شود تا هنگام انتقال بیمار به روی ویلچر یا مبل سهولت فراهم شود.
۵-گارانتی دستگاه باید شامل موتور دستگاه نیز باشد.

چه زمانی به بالابر بیمار نیاز دارید؟

در بسیاری از جابه جایی‌هایی که نیاز است، بیمار توسط پرستار یا مراقبت کننده جا به جا شود، ممکن است به کمر فرد پرستار فشار بیاید. در این زمان استفاده از یک بالابر بیمار مناسب، علاوه بر اینکه امنیت و سلامتی بیمار را حین جابه جایی فراهم می‌کند، موجب آسیب بیمار یا کتف مراقبت کننده بیمار نیز نخواهد شد. موقعیت‌هایی که برای جابه جایی بیمار به بالابر نیزا پیدا خواهید کرد عبارت است از:
• بالا بردن از زمین
• جابه جایی بین ویلچر و تخت بیمار
• جابه جایی جانبی
• بالابردن پا یا دست آسیب دیده
• توالت و حمام
• جابه جایی پوزیشن بیمار

دقت داشته باشید در شرایط زیر بیمار را هل ندهید یا نکشید:

• در شرایطی که تعادل ندارید یا به سمت جلو خم شدید.
• در حالتی که به سمت پهلو پیچیدید.
• در یک فضای محدود قرار گرفتید.
بالابر خود را بشناسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *