پزشکی، ارایشی و بهداشتی

آشنایی با ورزش یوگا

ورزش یوگا از جمله ورزش هایی است که به سلامت روح و جسم کمک فراوانی می کند. در بیشتر موارد افراد برای رسیدن به آرامش به سراغ این ورزش می روند. بیشتر این افراد از تأثیرات فوق العاده این ورزش بر تمامی ذرات وجود آگاه نمی باشند. بر همین اساس در این مقاله به بررسی یوگا و فواید این ورزش خواهیم پرداخت.

ورزشی مناسب روح و جسم

ورزش یوگا چیست؟

یوگا از جمله قدیمی ترین عقاید و سنن در میان بودایی ها و هندوها می باشد که روح و جسم انسان را پرورش می دهد. گرچه در بسیاری از جوامع غربی این ورزش را در ردیف ورزش های آرامش بخش به شمار نمی آورند. هم چنین ورزش یوگا بر زوایای مختلفی از حکمت از جمله؛ تولید انرژی، تقویت جسم و ذهن، دستیابی به آرامش و خودشناسی استوار است. این ورزش علاوه بر فوایدی که برای فرد دارد، برای جامعه نیز اثرات سودمندی به همراه خواهد داشت. به عبارت دیگر یوگا تنها ورزشی برای جسم نیست، بلکه نیروی حیات را تنظیم نموده و بر ضمیر انسان تأثیر می گذارد.

یوگا ورزشی است که علاوه بر جسم، ذهن و روح ورزشکار را نیز درگیر می کند. به باور بسیاری از افراد، این ورزش برگرفته از آسیای شرقی و کشور هند می باشد که به وسیله هندوها کشف شده و در تمامی جهان نماد تندرستی و آرامش شناخته شده است. در واقع یوگا در زبان سانسکریت به معنای یکپارچگی و یگانگی است. این ورزش مجموعه ای از تمرینات ذهنی، جسمی و خودشناسی است که میان روح و جسم انسان، اتحاد و همدلی ایجاد می کند. 

می توان این ورزش را مجموعه ای ازتمرینات بدنی، ذهنی و همچنین تنفسی به شمار آورد. یکی از اهداف اصلی این ورزش مفید ایجاد هماهنگی بین سیستم های مختلف بدن می باشد. علاوه بر این می توان به تأثیر قابل توجه این ورزش بر تقویت سیستم اعصاب و هماهنگ نمودن غدد داخلی نیز اشاره کرد.

ورزشی مناسب روح و جسم

نگاهی به تاریخچه ورزش یوگا

یوگا چیزی در حدود 5000 هزار سال قبل در شمال کشور هندوستان به وجود آمد. این ورزش آرامش بخش و شگفت انگیز میراث راهبان کهن هندی بوده که به تمرینات جسمی محدود نمی شود. اواخر دهه 1890 عده ای از راهبان هندو، این ورزش را در سراسر غرب گسترش دادند. به طوری که از دهه 1970 در میان کشورهای غربی از محبوبیت زیادی برخوردار شد.

یوگا نوعی مکتب فلسفی است که هدف های عرفانی و معنوی فراوانی دارد. اصلی ترین هدف این ورزش پیوند میان روح الهی با روح انسان است. هم چنین به نظر می رسد که یوگا و هنرهای رزمی با یکدیگر در تعارض هستند. اما اگر عمیق بنگریم، در می یابیم که میان هاتا یوگا و تای چی شباهت بسیاری وجود دارد. از مهم ترین تأثیرات کونگ فو یوگا، حرکت هایی است که به تفکر و اندیشه اشاره دارد. از آنجا که بسیاری از هنرهای رزمی آسیایی ارتباط تنگاتنگی با معبد شائولین دارند، راهبان این معبد، زمان زیادی از شبانه روز را به اندیشه و تفکر اختصاص می دادند. در حقیقت یکی از مهم ترین تأثیرات هنرهای رزمی از جمله کونگ فو یوگا را می توان خودشناسی دانست.

ورزشی مناسب روح و جسم

نگاهی به سبک های مختلف یوگا

می توان گفت یوگا تنها به حرکات فیزیکی و جسمی محدود نمی شود. بلکه این ورزش به دنبال تعادل میان احساس و ذهن با زندگی است. هم چنین یوگا تنها یک مذهب نبوده، بلکه رویکردی سیستماتیک برای غلبه بر موانع ذهنی می باشد. در ادامه شما را با برخی از سبک های این ورزش آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ورزشی مناسب روح و جسم

سبک شیواناندا

امروزه سبک شیواناندا در سراسر جهان طرفداران بسیاری را مجذوب خود نموده است. در این سبک علاوه بر تمرینات فیزیکی، به آرامش درونی و ذهن نیز اهمیت داده می شود. شعار این سبک بر نجات بشر و خوشبختی استوار است. مهم ترین وجه تمایز این سبک با سایر سبک ها، انجام حرکت ایستادن بر روی سر می باشد.

سبک وینیاسا

این سبک از انواع سنتی تر این ورزش می باشد. به طوری که آمیخته با موسیقی و سرعت بالای حرکات است. این سبک با سلام بر خورشید آغاز می شود. وینیاسا به معنای تنفس برای حرکت می باشد. به این معنی که شما تنفس در حال حرکت را می آموزید. این کار برای قدرت استخوان و عضلات شما بسیار مفید خواهد بود. هدف این سبک این است که شما سایر چیزها را فراموش کنید و در زمان حال زندگی کنید. لازم به ذکر است که در سبک وینیاسا وزن شما کم شده و انعطاف پذیر خواهید شد.

سبک احیاگر

در سبک احیاگر، تمامی زمان شما به استراحت عضلات و دراز کشیدن می گذرد. این سبک برای افرادی که در طول روز متحمل فشارهای عضلانی و کاری هستند، بسیار مناسب می باشد.

سبک بیکرام

سبک بیکرام از محبوب ترین سبک ها در کشورهای غربی به شمار می رود. تمامی حرکات مربوط به این سبک در اتاقی با گرمای زیاد انجام می شود. در حقیقت سبک بیکرام با دیگر سبک ها تفاوت دارد. در این سبک تمامی تمرینات مربوط به بدنسازی از قبیل؛ کاهش وزن، استقامت عضلانی، تقویت عضله و … انجام می شود. در سبک بیکرام افراد لباس های کمی می پوشند و همیشه دو حوله به همراه دارند.

سبک وینی یوگا

این سبک برای کسانی که عمل جراحی انجام داده و یا مصدومیت دارند، بسیار مناسب می باشد. به بیان ساده تر سبک وینی یوگا مشتمل بر حرکات درمانی و آرام می باشد.

سبک کریپالو یوگا

سبک کریپالو یوگا به سبک هوشیارانه معروف است. تمرینات این سبک به شما کمک می کند تا خودتان را در یک حرکت نگه دارید و گره های احساسی و روحانی خودتان را کشف کنید. هدف این سبک، سخت کوشی و همترازی بدن نیست. کریپالو یوگا دارای سه مرحله می باشد. مرحله نخست به دنبال تمرکز بر فراگیری حرکات و کشف توانایی هاست. در مرحله دوم بدن برای مدت طولانی در یک حرکت نگه داشته شده تا تمرکز بالا برود. آخرین مرحله شامل مراقبه در زمان انجام حرکت است که به بدن این امکان را می دهد تا حرکات بعدی را خودش انتخاب کند.

آشنایی با حرکات یوگا

بهتر است بدانید که حرکات یوگا تنها به کاهش درد عضلات و افزایش انعطاف پذیری بدن منجر نمی شود. بلکه می تواند عملکرد بخش های مختلف بدن را ارتقا بخشیده و موجب خلق و خوی بهتر شود. در ادامه به توضیح برخی از حرکات یوگا خواهیم پرداخت تا بتوانید با انجام ورزش یوگا در خانه، تحت هر شرایطی از فواید آن بهره مند شوید.

حرکت سگ

این حرکت قدرت پشت بدن و قسمت بالاتنه را افزایش می دهد.

ایستادن بر روی دست

با ایستادن بر روی دست ها تعادل شما بیشتر شده و در نتیجه موجب آرامش ذهنی می شود.

ایستادن بر روی سر

انجام این حرکت، موجب هماهنگی در عضلات دست می شود.

حرکت کلاغ

با انجام این حرکت، علاوه بر هماهنگی اعضای بدن، تمرکز شما نیز افزایش می یابد.

حرکت مثلث پیچ

این حرکت موجب تقویت عضلات بازو، کمر، شانه و پاها شده و استقامت فرد را بالا می برد.

حرکت پل

همانند سایر حرکات موجب تقویت ستون فقرات می شود.

همه چیز درباره فواید یوگا

انجام حرکات منظم یوگا می تواند از جمله روش های مناسب برای حل مشکلات روحی و جسمی باشد. اما نمی توان آن را به عنوان تنها شیوه درمان در نظر گرفت. چرا که حرکات این ورزش جنبه درمانی ندارد. تحقیقات نشان داده که ورزش یوگا می تواند موجب آرامش و فرم بدنی مناسب شود. حال باید دید این ورزش چه فوایدی را به همراه دارد.

یوگا از جمله ورزش هایی است که می تواند روند پوکی استخوان را در دوران میانسالی به تأخیر بیندازد. در این ورزش تکنیک های خاصی وجود دارد که موجب افزایش ظرفیت دستگاه تنفسی می شود و بدین ترتیب استرس را کاهش می دهد. هم چنین تأثیرات یوگا بر عروق موجب کاهش فشار خون شده و روند گردش خون را سهولت می بخشد. باید خاطر نشان ساخت که این ورزش علاوه بر تقویت عضلات، موجب تقویت و بهبود عملکرد بافت اطراف عضلات، رباط ها و تاندون ها می شود.

ورزشی مناسب روح و جسم

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *